Visar 15 inlägg - 256 till 270 (av 545 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #195701
    Gilarski
    Deltagare

      Motorlampan lyser på nästan allt möjligt. Nästan omöjligt gissa vad det kan vara utan att veta felkoden och om bilen beter sig helt normalt. Kolla om inte nån verkstad kan läsa av koden åt dig är nästan enklast. Om O2 givaren är kass så kommer motorlampan att lysa garanterat, så kan vara den.Annars har jag har en ODB2 felkodsläsare hemma, om det inte löser sig på annat sätt så kanske du kunde lånat den. Kan inte garantera att den kommer funka på din bil, jag har själv aldrig provat den på subarun(lite svårt koppla till motec dessutom :D), däremot så funkar den fint på tjejens bil./r

      Tack för rådet, ska kolla med en polare som har verkstad och köpt in nån dyr maskin som skall kunna läsa ut det mesta från de flesta. Så gällande LMM gör jag en liten chansning, helt klart.

      Om en sensor är felaktig kan man få felkod, men då skall det vara alvarliga fel såsom kortis till jord/batteri(12V) eller avbrott. Att en sensor driver lite i värde kommer troligen inte upptäckas i diagnos, så vida den inte värdena ligger utanför dess vanliga arbetsområde.

      Om lambdan endast används när bilen går på tomgång samt under låg motorlast så kan t.ex en felaktig LMM ge fel info till mappen varpå den blandningen som skickas in i förbränningsrummet kommer ge ett Lambda som avviker från det ‘förvntade’. Skall dock ärligt säga att jag inte vet när exakt Labmda informationen används, antar bara. 🙁

      #195702
      Gilarski
      Deltagare

        Hittade helt klart intressant läsning på Wiki:

        För den som undrar vad ECU står för så är det Electronic Contrl Unit, i detta fallet motorstyr (sprutet även kallat, eller ECM om man frågar Subaru)

        When the engine is under low-load conditions (such as when accelerating very gently, or maintaining a constant speed), it is operating in “closed-loop mode.” This refers to a feedback loop between the ECU and the oxygen sensor(s) in which the ECU adjusts the quantity of fuel and expects to see a resulting change in the response of the oxygen sensor. This loop forces the engine to operate both slightly lean and slightly rich on successive loops, as it attempts to maintain a mostly stoichiometric ratio on average.

        When the engine is under high load (e.g. wide open throttle), the output of the oxygen sensor is ignored, and the ECU automatically enriches the mixture to protect the engine, as misfires under load are much more likely to cause damage. This is referred to an engine running in ‘open-loop mode’. Any changes in the sensor output will be ignored in this state. In many cars (excepting some turbocharged ones), inputs from the air flow meter are also ignored, as they might otherwise lower engine performance due to the mixture being too rich or too lean, and increase the risk of engine damage due to detonation if the mixture is too lean.

        Ovan är generelt men skall kolla lite mera om jag kan hitta mer Subaruspecifik info, troligen svårt 🙁

        Skall kolla felkoderna men som sagt så kommer lampan oftast vid låg belastning så det lutar åt lambda sensorn, jag som precis köpt en LMM just incase :+

        #195703
        Gilarski
        Deltagare
          #195704
          Gilarski
          Deltagare

            Har som bekant plockat av railsen. De stumpar av lister som låg emellan varje rails kunder ersättas med hela längder för 1500 kr/st. 😮

            Eftersom det såg rätt skumt ut med bara lister ovan vindrutan och små snuttar längs A-stolparna har även dessa plockats bort nu, riktigt cleant. 🙂 Det sitter dock små ‘stubbar’ som klipsen/listerna satt i, dessa måste jag kapa bort längs A-stolparna (görs inför lackeringen till senhösten)

            Har funderat mycket på nån snygg lösning för taket och har nu en. Kommer fylla större delen av resp ‘railskanal’ med silikon eller annan stark elastisk massa. Att bara spackla igen kanalerna kommer troligen med tiden ge sprickor då karossen ‘lever lite’ om man kör aktivt.

            #195705
            Gilarski
            Deltagare

              Ang motorlampan så testade jag teorin gällande att Lambda sensorn används på låg belastning, är osäker på om detta stämmer helt. Lambda är i princip enda sättet att återkoppla huruvida bränsleblandningen är Ok. Med Ok avses primärt att den ligger runt 1, vilket den skall göra vid låg belastning såsom tomgång och ‘cruising’.

              Våra GT (åtminstone 99-00) har uppvärmd Lambda, vilket gör att denna fungerar snabbare från kallstart. Exakt teknink i vår Lambda för övrigt vet jag ej men jag vet att Bosch introducerade 1998 en Lambda sensor som dessutom svarade snabbare, vilket skulle kunna innebära att den även används vid en viss högre belasning/snabb accelerration.

              När jag drog på fullt så släcktes nästan alltid motor lampan och bilen gick då mycket bra medan när motorlampan är tänd går bilen inte helt perfekt. Hittade ytterligare lite info som var intressant på en sajt som jag gärna delar med mig:

              The control module receives information from the heated oxygen sensor (HO2S) about the fuel / air mixture when idling at both the lower and upper part-load range. If the fuel / air mixture deviates from Lambda=1, the short-term fuel trim will compensate for this by adjusting the injection time so that Labda=1 is achieved. When the short-term fuel trim makes an adjustment, the integrator median must be adjusted by the long-term trim. Diagnostic trouble code will be stored when the long-term trim must be adjusted almost to maximum in the idle range.

              Possible source

              Upper limit:
              -intake air leakage
              -exhaust system air leakage
              -defective heated oxygen sensor (HO2S)

              Lower limit:
              -intake air leakage
              -high fuel pressure
              -leaking injectors
              -defective mass air flow (MAF) sensor
              -contaminated engine oil
              -oil level too high
              -defective heated oxygen sensor (HO2S)

              #195706
              Gilarski
              Deltagare

                Fick hem mina klarglas sidoblinkers, nice (bilder kommer så småningom). Fick dessutom hem mina Iridium stift idag, dessa åker på till helgen 😛

                #195451
                specialized
                Deltagare

                  Ang motorlampan så testade jag teorin gällande att Lambda sensorn används på låg belastning, är osäker på om detta stämmer helt. Lambda är i princip enda sättet att återkoppla huruvida bränsleblandningen är Ok. Med Ok avses primärt att den ligger runt 1, vilket den skall göra vid låg belastning såsom tomgång och ‘cruising’. Våra GT (åtminstone 99-00) har uppvärmd Lambda, vilket gör att denna fungerar snabbare från kallstart. Exakt teknink i vår Lambda för övrigt vet jag ej men jag vet att Bosch introducerade 1998 en Lambda sensor som dessutom svarade snabbare, vilket skulle kunna innebära att den även används vid en viss högre belasning/snabb accelerration.När jag drog på fullt så släcktes nästan alltid motor lampan och bilen gick då mycket bra medan när motorlampan är tänd går bilen inte helt perfekt. Hittade ytterligare lite info som var intressant på en sajt som jag gärna delar med mig:The control module receives information from the heated oxygen sensor (HO2S) about the fuel / air mixture when idling at both the lower and upper part-load range. If the fuel / air mixture deviates from Lambda=1, the short-term fuel trim will compensate for this by adjusting the injection time so that Labda=1 is achieved. When the short-term fuel trim makes an adjustment, the integrator median must be adjusted by the long-term trim. Diagnostic trouble code will be stored when the long-term trim must be adjusted almost to maximum in the idle range.Possible sourceUpper limit:-intake air leakage-exhaust system air leakage-defective heated oxygen sensor (HO2S)Lower limit:-intake air leakage-high fuel pressure-leaking injectors-defective mass air flow (MAF) sensor-contaminated engine oil-oil level too high-defective heated oxygen sensor (HO2S)

                  Har du testat att söka här på forumet ?

                  Är ganska säker på att lambdan bara används vid låglast,när motorn går med undertryck, på tomgång osv.

                  Trycker du gasen i botten så går Ecu`n bara på mappen 🙂

                  _____________________________________
                  http://www.garaget.org/?car=18857
                  http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947
                  ———————————-
                  Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg

                  #195490
                  Turbovin
                  Deltagare

                    Det sitter en vanlig smalbandare, den reglerar inte efter lambda på fullast.

                    #195707
                    Gilarski
                    Deltagare

                      Tack för Lambdatipsen, skall kolla lite mera.

                      En helt annan sak. Var hos Subaru & frågade på pris till gummilisterna som går runt dörrarna på reps. sida. Detta är shjok i ett stycke. De skall ha 2300 spänn per sida }(

                      Kollade på “http://www.subarupartsforyou.com” de skulle ha 450 spänn per sida, förvisso tillkommer frak men ändå 🙂

                      #195708
                      Gilarski
                      Deltagare

                        Meckade till 01.30 i morse x(

                        Monterade MOMO pedaler samt bytte luftmängdsmätaren. Tyvärr blev det inte nån jätte förförbättring med nya luftmängdsmätare. Jag börjar ärligt talat tro det är nåt glapp eller att STI motorstyrboxen inte är som den ska, för motorlampan blinkar till ibland men oftast släcks när jag gasar till. Vad jag förstått skall lampan vara tänd i 5 körcykler efter att den tänts första gången, den skall aldrig släckas när den väl tänts så att säga. Detta gör att jag även misstänker glapp på just lampan. Anyway, måste åka till polarn & läsa ut skiten.

                        Passade även på att sätta i nya Iridium stift, det blev en bättring på kärran. Ähummm, när den är varm och går på hög last, men på låg last går den klart sämre, tänder inte ordentligt. Jag noterade att gapet på stiften var större än de som satt & var slitna 🙁

                        Läste lite och insåg att om man har stift som har större gap så genererar detta mera effekt eftersom ‘eld-klotet’ som bildas (gnistan även kallad) medför att förbränningen blir mera komplett, dvs man nyttjar mer av den energi som finns i förbränningsrummet. Däremot, är jag rädd att stiften är för ‘kalla’ för min bil, måste kolla upp det där eftersom jag köpte dem för 200 spänn på Ebay Det stod att de skulle passa Ipreza WRX (GT) men det känns inte riktigt så. Skall kolla exakt beteckning men vill minnas det var med en 9’a. Tror orginal är 7 medan vässade kör 8 så har jag osis måste jag byta stiften.

                        Det var ett Hel”#e att byta dem, tog mig nästan 2 timmar 🙁 skit-trångt och så satt hattarna som fastgjötna på stiften.

                        #195452
                        specialized
                        Deltagare

                          Meckade till 01.30 i morse x( Monterade MOMO pedaler samt bytte luftmängdsmätaren. Tyvärr blev det inte nån jätte förförbättring med nya luftmängdsmätare. Jag börjar ärligt talat tro det är nåt glapp eller att STI motorstyrboxen inte är som den ska, för motorlampan blinkar till ibland men oftast släcks när jag gasar till. Vad jag förstått skall lampan vara tänd i 5 körcykler efter att den tänts första gången, den skall aldrig släckas när den väl tänts så att säga. Detta gör att jag även misstänker glapp på just lampan. Anyway, måste åka till polarn & läsa ut skiten.Passade även på att sätta i nya Iridium stift, det blev en bättring på kärran. Ähummm, när den är varm och går på hög last, men på låg last går den klart sämre, tänder inte ordentligt. Jag noterade att gapet på stiften var större än de som satt & var slitna 🙁 Läste lite och insåg att om man har stift som har större gap så genererar detta mera effekt eftersom ‘eld-klotet’ som bildas (gnistan även kallad) medför att förbränningen blir mera komplett, dvs man nyttjar mer av den energi som finns i förbränningsrummet. Däremot, är jag rädd att stiften är för ‘kalla’ för min bil, måste kolla upp det där eftersom jag köpte dem för 200 spänn på Ebay Det stod att de skulle passa Ipreza WRX (GT) men det känns inte riktigt så. Skall kolla exakt beteckning men vill minnas det var med en 9’a. Tror orginal är 7 medan vässade kör 8 så har jag osis måste jag byta stiften. Det var ett Hel”#e att byta dem, tog mig nästan 2 timmar 🙁 skit-trångt och så satt hattarna som fastgjötna på stiften.

                          Inget kul det där.
                          Cel:en ska slockna direkt du startar, om det var LMM som det var fel på vill säga.
                          Hur mycket felkoder kan din kompis läsa ut ?
                          Mitt tips är att du åker till Subaru-verkstan och läser ut dem med select montitorn,där syns allt.

                          Har förstått att du vill testa och labba lite, men varför inte åka med Ngk PFR7B stift som 95 % av alla andra med liknande modifieringar gör ? 😉

                          Det sitter 6 : or : orginal 🙂

                          Edit : Gapet har jag för mig ska justeras till 0.9 – 1.0 för våra motorer, bladmått och knacka/pressa lite på dem så 🙂

                          _____________________________________
                          http://www.garaget.org/?car=18857
                          http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947
                          ———————————-
                          Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg

                          #195360
                          Kvarnis
                          Deltagare

                            Det bör snrare var~0.7-0.8, och irdirium är så där,PFR7B är som fisken i vattnet för lätt moddade kokare.

                            #195709
                            Gilarski
                            Deltagare

                              Specialized & Kvaris, tack ska ni ha.

                              Korkat & inte koll i manualen, men jag brukar chansa & labba lite, blir mer spännande så 😮

                              Känns definitvt som jag har fel stift & avstånd, skulle tro det snarare var 1,2mm (minst) på dem jag smällde i. Ska ta & kolla den där beteckningen så jag vet vad de var för några i vart fall men de ska ur, helt klart. Sen åker jag & köper de ni rekommenderar 🙂

                              #195710
                              Gilarski
                              Deltagare

                                Då så go vänner. Jag monterade tillbaka orginal LMM och vips gick bilen som den skulle igen 😮

                                Antingen är det en annan LMM i STI bilarna, eftersom jag har en STI motorstyr, eller var det nåt fel på den LMM elektronik som jag fick hem x(

                                Den jag köpte var en : http://www.scoobyworld.co.uk/catalog/product_info.php?cPath=184&products_id=1351 (fast via ebay)

                                Alltså, med den nya LMM så gick bilen inte över 6000 rpm, den kunde dö på tomgång samt svarade inte alltid på gaspådrag. Däremot, när den drog så drog den hårdare, klart noterbart! Nu känns den mjukare & finare över hela registret, tyärr känns den alltså slöare nu med orginal. Kanske gav annan luftinfo så AFR blev annorlund. Så, det var inte LMM som var felaktig med andra ord. De nya tändstiften verkar alltså funka, nu skall jag dock kolla upp den nya LMM, troligen blir det retur eftersom den inte spelade ihop med motorstyr. 🙁

                                Den som är nyfiken på vår LMM kan gå till :

                                http://pelleshoj.kicks-ass.net/download/Datasheet/Bosch_Aftermarket_Sensors.pdf

                                Kolla på sid 56.

                                Min polare har ett litet projekt där men även lagt upp bra information som är intressant för den motorintresserade.

                                #195491
                                Turbovin
                                Deltagare

                                  LMM ska väl va samma mellan bilarna så vitt jag vet? Har kört med polarns LMM från en GT i min utan problem.

                                Visar 15 inlägg - 256 till 270 (av 545 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.