- Detta ämne har 544 svar, 37,036 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 2 månader sedan av Gilarski.
-
FörfattareInlägg
-
14 mars, 2010 kl. 18:38 #195455specializedDeltagare
Nu är coilisarna monterade. Fjädrarna är inte komprimerade något samt är gasen ställd rätt soft. Passade på att skicka på mina sommarsulor (ballongdäck på 16″ fälgar).Första intrycket är oerhört postivt, förutom att skärmkanterna skrapas emellanåt i kurvorna }( (skall åtgärdas) Har ROTA fälgar med ET40…Det är lite hårdare än standard men absolut inte så det är stötigt, som sagt, nu är allt inställt på det softaste. Jag kommer komprimera fjädrarna lite samt ställa upp trycket på gasen lite.Efter kvällsmaten skickar jag upp en bildserie & redogörelse för själva bytet. 🙂
Hej !
Det sitter linjära fjädar monterande på 99 % av alla coilovers, vilket gör att förspänning i fjädrarna inte påverkar nånting
Det enda det gör i så fall, är att förkorta livslängden på fjädern då den hamnar helt onödigt mycket inspänd, med bilen nedsänkt.De flesta fjädrar diffar mindre än + -5 % i hårdhet genom slaget, därför ger det ingenting att förspänna fjädern.
En linjär fjädern är lika hård henom hela slaget.
En progresiv fjäder däremot blir hårdare ju mer den komprimeras.
/ Mattias – som funderar på att sammanställa en FAQ för coilovers 😉
_____________________________________
http://www.garaget.org/?car=18857
http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg15 mars, 2010 kl. 11:59 #195719GilarskiDeltagareNu är coilisarna monterade. Fjädrarna är inte komprimerade något samt är gasen ställd rätt soft. Passade på att skicka på mina sommarsulor (ballongdäck på 16″ fälgar).Första intrycket är oerhört postivt, förutom att skärmkanterna skrapas emellanåt i kurvorna }( (skall åtgärdas) Har ROTA fälgar med ET40…Det är lite hårdare än standard men absolut inte så det är stötigt, som sagt, nu är allt inställt på det softaste. Jag kommer komprimera fjädrarna lite samt ställa upp trycket på gasen lite.Efter kvällsmaten skickar jag upp en bildserie & redogörelse för själva bytet. 🙂
Hej !Det sitter linjära fjädar monterande på 99 % av alla coilovers, vilket gör att förspänning i fjädrarna inte påverkar nånting Det enda det gör i så fall, är att förkorta livslängden på fjädern då den hamnar helt onödigt mycket inspänd, med bilen nedsänkt.De flesta fjädrar diffar mindre än + -5 % i hårdhet genom slaget, därför ger det ingenting att förspänna fjädern.En linjär fjädern är lika hård henom hela slaget.En progresiv fjäder däremot blir hårdare ju mer den komprimeras./ Mattias – som funderar på att sammanställa en FAQ för coilovers ;)_____________________________________ http://www.garaget.org/?car=18857http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947———————————-Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg
Grymt bra info, tack så mycket. Då låter jag det vara som det är 🙂
15 mars, 2010 kl. 17:56 #195720GilarskiDeltagareJippie, nu har jag lyckats läsa ut felkoderna på egen hand genom att koppla ihop 2 snören under ratten. För den som inte redan visste hur man gör :
Jag läste ut 2 lång & 2 korta blink -> Knocksensorn är felaktig.
Ska kolla om det korrossion på kontakten till sensorn i motorblocket. Om inte så behöver jag byta sensorn. Jäkligt gott att veta vad som högst troligt orsakat motorlampans blinkningar under körning. Jag kör med orginal ladd så förhoppningsvis har ingen skada skett. 🙂
15 mars, 2010 kl. 18:17 #195721GilarskiDeltagareHär kommer en liten redogörelse för stötdämparbytet:
Började med att lossa på de 3 topp bultarana. Dess håller tornet på plats i sitt övre fäste.
https://shop.textalk.se/shop/14153/art53/h7891/3447891-origpic-161f5a_tn.jpg
När man skruvar av de två bultarna som sitter nere vid hjulet så skall man vara medveten om att den övre av de två bultarna är oval på den del av bulten som saknar gänga. Eftersom den är dels oval men även lite konisk så skall man alltså inte försöka skruva på bulten utan på muttern. Bulten sitter i ett ovalt hål och är därmed låst, varför inget mothåll beövs utan det är bara & skuva på muttern istället.
Eftersom bulten även var konisk sitter den hårt och man får ev. banka med slägga på den sida där muttern satt för att få ut bulten.När jag fått loss benet insåg jag att bromsslangen satt fast i sitt fäste som sitter svetsat i benet. DEt är möjligt att man kan få loss slangen men jag förstod inte hur, inte ens om jag skulle släppt på anslutningen till oket 😮
https://shop.textalk.se/shop/14153/art53/h7891/3447891-origpic-8d8061_tn.jpg
15 mars, 2010 kl. 18:49 #195722GilarskiDeltagareVid en närmare titt under all skit såg jag ett bleck men även när jag tog bort detta kunde jag inte förstå hur bormsslangen skulle kunna separeras enkelt från fjäderbenet.
https://shop.textalk.se/shop/14153/art53/h7891/3447891-origpic-c59eaf_tn.jpg
Så, det var bara & ta fram vinkelslipen och försiktigt, försiktigt, kapa runt fästet.
https://shop.textalk.se/shop/14153/art53/h7891/3447891-origpic-07d1c1_tn.jpg
Då var det dax att sätta in K-Sport coilisen. Innan slipade jag dock med ett grovt sandpapper på hjulupphängningen, rost & skit gjorde nämligen att det var svårt att få dit fjäderbenet i sitt nedre fäste.
Nämnas bör är att ABS-sladden ned till sensorn har en klammer runt sig som man lätt avlägsnar genom att bända med en skruvmejsel. Den sista plasthylsan skall vara kvar som slitage yta, så inte kabeln tar stryk.https://shop.textalk.se/shop/14153/art53/h7891/3447891-origpic-6000d9_tn.jpg
15 mars, 2010 kl. 18:53 #195723GilarskiDeltagareTill settet ingick ett antal bleck som jag kunde böja hursomhelst. Dessa fästes i nedre bultens infästning och används för att hålla ABS-kabel samt bromsslang på plats.
VÄNSTER SIDA:
https://shop.textalk.se/shop/14153/art53/h7891/3447891-origpic-91395f_tn.jpg
HÖGER SIDA:
https://shop.textalk.se/shop/14153/art53/h7891/3447891-origpic-0336c1_tn.jpg
15 mars, 2010 kl. 19:00 #195724GilarskiDeltagareSist skall det övre fästet säkras. Därtill skall man justera camber vinkeln. För att få upp fjädertornet så att de 3 bultarna kom genom hålen fick jag trycka ordentligt underifrån, på gränsen att jag behövde nåt mothåll likt en domkraft, men jag lyckade slippa jaga upp en sån.
https://shop.textalk.se/shop/14153/art53/h7891/3447891-origpic-0cce20_tn.jpg
De bakre fjädertornens fästen kommer man åt genom en plastlucka (kombi).
För att få loss luckan bör man försiktigt sätta in en bred platt mejsel och bända lite. Det sitter 3 klackar i locket som alltås griper tag i plastkonsolen. Genom att bända lite försiktigt under locket så släpepr klacken från sitt fäste och luckan släpper.https://shop.textalk.se/shop/14153/art53/h7891/3447891-origpic-d9d02d_tn.jpg
15 mars, 2010 kl. 19:04 #195725GilarskiDeltagarePå de bakre nedre fästen var båda bultarna ‘vanliga’.
https://shop.textalk.se/shop/14153/art53/h7891/3447891-origpic-1dca43_tn.jpg
Anslutningen till bomsslangen hölls i sitt läge med ett klips. För att få bort detta klips valde jag att banka på en bred skruvmejsel i prinsip rakt underifrån.
https://shop.textalk.se/shop/14153/art53/h7891/3447891-origpic-65c587_tn.jpg
https://shop.textalk.se/shop/14153/art53/h7891/3447891-origpic-2d86c7_tn.jpg
15 mars, 2010 kl. 19:05 #195456specializedDeltagareman skruvar av de två bultarna som sitter nere vid hjulet så skall man vara medveten om att den övre av de två bultarna är oval på den del av bulten som saknar gänga. Eftersom den är dels oval men även lite konisk så skall man alltså inte försöka skruva på bulten utan på muttern. Bulten sitter i ett ovalt hål och är därmed låst, varför inget mothåll beövs utan det är bara & skuva på muttern istället.Eftersom bulten även var konisk sitter den hårt och man får ev.
Bulten du skriver om, är den så kallade camberbulten ..
Genom att skruva på den, kan du ändra cambern några grader 🙂_____________________________________
http://www.garaget.org/?car=18857
http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg15 mars, 2010 kl. 19:06 #195726GilarskiDeltagarePå de bakre dämparna klarade jag inte att trycka upp dem i den övre fästet för hand. Efteroms jag inte hade en extra domkraft gjorde jag en fullösning, satte en slägga på undersidan som tryckte mot hjulupphängningen.
Jag sänkte därefter sakta & försiktigt bilen och då ‘åkte dämparen uppåt’ och in i sitt övre fäste:
https://shop.textalk.se/shop/14153/art53/h7891/3447891-origpic-d5dba7_tn.jpg
https://shop.textalk.se/shop/14153/art53/h7891/3447891-origpic-a76235_tn.jpg
https://shop.textalk.se/shop/14153/art53/h7891/3447891-origpic-29bd7b_tn.jpg
15 mars, 2010 kl. 19:11 #195727GilarskiDeltagareBulten du skriver om, är den så kallade camberbulten ..Genom att skruva på den, kan du ändra cambern några grader :)_____________________________________ http://www.garaget.org/?car=18857http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947———————————-Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg
Aha, det fattade inte jag 🙁
Tack, då måste jag kolla så jag satt dem åt samma håll.
15 mars, 2010 kl. 19:15 #195728GilarskiDeltagareHär kommer två halvbra bilder, ska posta lite bättre när den är tvättad. }( Jag har långt kvar innan bilen har rätt look,
det ska gå åt den ‘brutalare looken’. Men som sagt, detta är ett 2 års projekt, minst, så jag har många “detaljer” att ordna innan allt är på plats 🙂https://shop.textalk.se/shop/14153/art53/h7891/3447891-origpic-c108f7_tn.jpg
https://shop.textalk.se/shop/14153/art53/h7891/3447891-origpic-05794b.jpg
15 mars, 2010 kl. 22:38 #195508MuminDeltagarefint fint 😛 sen om jag vore dig så skulle jag ställa fyrhjulsmätning utan att röra toppmonteringarna.. så gjorde jag iaf stälde cambern där nere som man ska sen när det blir bana så SMACK max camber fram iaf 😀 sen har jag för mig att det står att man inte ska röra fjädrana. spänna eller släppa på dom utan bara juster höjden där nere. kanske redan nämt men finläser inte ikväll 😛
16 mars, 2010 kl. 15:46 #195729GilarskiDeltagarefint fint 😛 sen om jag vore dig så skulle jag ställa fyrhjulsmätning utan att röra toppmonteringarna.. så gjorde jag iaf stälde cambern där nere som man ska sen när det blir bana så SMACK max camber fram iaf 😀 sen har jag för mig att det står att man inte ska röra fjädrana. spänna eller släppa på dom utan bara juster höjden där nere. kanske redan nämt men finläser inte ikväll 😛
Tackar tackar, jo det börjar arta sig. 🙂
Blir till & justera nedtill i första hand. Skall även skruva upp gasen något.
Nästa steg blir nu att montera backspeglarna, frå bli denna helgen istället.
Förresten Mumin, var du sugen på att köpa nåt från HT Auto i England ?
(jag skall köpa en stor vinge tänkte jag)16 mars, 2010 kl. 18:12 #195509MuminDeltagarefint fint 😛 sen om jag vore dig så skulle jag ställa fyrhjulsmätning utan att röra toppmonteringarna.. så gjorde jag iaf stälde cambern där nere som man ska sen när det blir bana så SMACK max camber fram iaf 😀 sen har jag för mig att det står att man inte ska röra fjädrana. spänna eller släppa på dom utan bara juster höjden där nere. kanske redan nämt men finläser inte ikväll 😛
Tackar tackar, jo det börjar arta sig. 🙂 Blir till & justera nedtill i första hand. Skall även skruva upp gasen något.Nästa steg blir nu att montera backspeglarna, frå bli denna helgen istället.Förresten Mumin, var du sugen på att köpa nåt från HT Auto i England ?(jag skall köpa en stor vinge tänkte jag)
visst är jag tagga men hojta till när du beställer… ska ju byta k-rem, vatten pump och massa annat skit nästa onsdag.. bara delarna på över 6 papp! som inte ens är betalda :p sen nya xenon och dimljuskåpor beställda 😛 men maila mig när det blir av.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.