Visar 15 inlägg - 286 till 300 (av 545 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #195455
    specialized
    Deltagare

      Nu är coilisarna monterade. Fjädrarna är inte komprimerade något samt är gasen ställd rätt soft. Passade på att skicka på mina sommarsulor (ballongdäck på 16″ fälgar).Första intrycket är oerhört postivt, förutom att skärmkanterna skrapas emellanåt i kurvorna }( (skall åtgärdas) Har ROTA fälgar med ET40…Det är lite hårdare än standard men absolut inte så det är stötigt, som sagt, nu är allt inställt på det softaste. Jag kommer komprimera fjädrarna lite samt ställa upp trycket på gasen lite.Efter kvällsmaten skickar jag upp en bildserie & redogörelse för själva bytet. 🙂

      Hej !
      Det sitter linjära fjädar monterande på 99 % av alla coilovers, vilket gör att förspänning i fjädrarna inte påverkar nånting
      Det enda det gör i så fall, är att förkorta livslängden på fjädern då den hamnar helt onödigt mycket inspänd, med bilen nedsänkt.

      De flesta fjädrar diffar mindre än + -5 % i hårdhet genom slaget, därför ger det ingenting att förspänna fjädern.

      En linjär fjädern är lika hård henom hela slaget.

      En progresiv fjäder däremot blir hårdare ju mer den komprimeras.

      / Mattias – som funderar på att sammanställa en FAQ för coilovers 😉
      _____________________________________
      http://www.garaget.org/?car=18857
      http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947
      ———————————-
      Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg

      #195719
      Gilarski
      Deltagare

        Nu är coilisarna monterade. Fjädrarna är inte komprimerade något samt är gasen ställd rätt soft. Passade på att skicka på mina sommarsulor (ballongdäck på 16″ fälgar).Första intrycket är oerhört postivt, förutom att skärmkanterna skrapas emellanåt i kurvorna }( (skall åtgärdas) Har ROTA fälgar med ET40…Det är lite hårdare än standard men absolut inte så det är stötigt, som sagt, nu är allt inställt på det softaste. Jag kommer komprimera fjädrarna lite samt ställa upp trycket på gasen lite.Efter kvällsmaten skickar jag upp en bildserie & redogörelse för själva bytet. 🙂

        Hej !Det sitter linjära fjädar monterande på 99 % av alla coilovers, vilket gör att förspänning i fjädrarna inte påverkar nånting Det enda det gör i så fall, är att förkorta livslängden på fjädern då den hamnar helt onödigt mycket inspänd, med bilen nedsänkt.De flesta fjädrar diffar mindre än + -5 % i hårdhet genom slaget, därför ger det ingenting att förspänna fjädern.En linjär fjädern är lika hård henom hela slaget.En progresiv fjäder däremot blir hårdare ju mer den komprimeras./ Mattias – som funderar på att sammanställa en FAQ för coilovers ;)_____________________________________ http://www.garaget.org/?car=18857http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947———————————-Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg

        Grymt bra info, tack så mycket. Då låter jag det vara som det är 🙂

        #195720
        Gilarski
        Deltagare

          Jippie, nu har jag lyckats läsa ut felkoderna på egen hand genom att koppla ihop 2 snören under ratten. För den som inte redan visste hur man gör :

          http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=4&topic_id=11538&mesg_id=11538&listing_type=search

          Jag läste ut 2 lång & 2 korta blink -> Knocksensorn är felaktig.

          Ska kolla om det korrossion på kontakten till sensorn i motorblocket. Om inte så behöver jag byta sensorn. Jäkligt gott att veta vad som högst troligt orsakat motorlampans blinkningar under körning. Jag kör med orginal ladd så förhoppningsvis har ingen skada skett. 🙂

          #195721
          Gilarski
          Deltagare

            Här kommer en liten redogörelse för stötdämparbytet:

            Började med att lossa på de 3 topp bultarana. Dess håller tornet på plats i sitt övre fäste.

            https://shop.textalk.se/shop/14153/art53/h7891/3447891-origpic-161f5a_tn.jpg

            När man skruvar av de två bultarna som sitter nere vid hjulet så skall man vara medveten om att den övre av de två bultarna är oval på den del av bulten som saknar gänga. Eftersom den är dels oval men även lite konisk så skall man alltså inte försöka skruva på bulten utan på muttern. Bulten sitter i ett ovalt hål och är därmed låst, varför inget mothåll beövs utan det är bara & skuva på muttern istället.
            Eftersom bulten även var konisk sitter den hårt och man får ev. banka med slägga på den sida där muttern satt för att få ut bulten.

            När jag fått loss benet insåg jag att bromsslangen satt fast i sitt fäste som sitter svetsat i benet. DEt är möjligt att man kan få loss slangen men jag förstod inte hur, inte ens om jag skulle släppt på anslutningen till oket 😮

            https://shop.textalk.se/shop/14153/art53/h7891/3447891-origpic-8d8061_tn.jpg

            #195722
            Gilarski
            Deltagare

              Vid en närmare titt under all skit såg jag ett bleck men även när jag tog bort detta kunde jag inte förstå hur bormsslangen skulle kunna separeras enkelt från fjäderbenet.

              https://shop.textalk.se/shop/14153/art53/h7891/3447891-origpic-c59eaf_tn.jpg

              Så, det var bara & ta fram vinkelslipen och försiktigt, försiktigt, kapa runt fästet.

              https://shop.textalk.se/shop/14153/art53/h7891/3447891-origpic-07d1c1_tn.jpg

              Då var det dax att sätta in K-Sport coilisen. Innan slipade jag dock med ett grovt sandpapper på hjulupphängningen, rost & skit gjorde nämligen att det var svårt att få dit fjäderbenet i sitt nedre fäste.
              Nämnas bör är att ABS-sladden ned till sensorn har en klammer runt sig som man lätt avlägsnar genom att bända med en skruvmejsel. Den sista plasthylsan skall vara kvar som slitage yta, så inte kabeln tar stryk.

              https://shop.textalk.se/shop/14153/art53/h7891/3447891-origpic-6000d9_tn.jpg

              #195723
              Gilarski
              Deltagare

                Till settet ingick ett antal bleck som jag kunde böja hursomhelst. Dessa fästes i nedre bultens infästning och används för att hålla ABS-kabel samt bromsslang på plats.

                VÄNSTER SIDA:

                https://shop.textalk.se/shop/14153/art53/h7891/3447891-origpic-91395f_tn.jpg

                HÖGER SIDA:

                https://shop.textalk.se/shop/14153/art53/h7891/3447891-origpic-0336c1_tn.jpg

                #195724
                Gilarski
                Deltagare

                  Sist skall det övre fästet säkras. Därtill skall man justera camber vinkeln. För att få upp fjädertornet så att de 3 bultarna kom genom hålen fick jag trycka ordentligt underifrån, på gränsen att jag behövde nåt mothåll likt en domkraft, men jag lyckade slippa jaga upp en sån.

                  https://shop.textalk.se/shop/14153/art53/h7891/3447891-origpic-0cce20_tn.jpg

                  De bakre fjädertornens fästen kommer man åt genom en plastlucka (kombi).
                  För att få loss luckan bör man försiktigt sätta in en bred platt mejsel och bända lite. Det sitter 3 klackar i locket som alltås griper tag i plastkonsolen. Genom att bända lite försiktigt under locket så släpepr klacken från sitt fäste och luckan släpper.

                  https://shop.textalk.se/shop/14153/art53/h7891/3447891-origpic-d9d02d_tn.jpg

                  #195725
                  Gilarski
                  Deltagare

                    På de bakre nedre fästen var båda bultarna ‘vanliga’.

                    https://shop.textalk.se/shop/14153/art53/h7891/3447891-origpic-1dca43_tn.jpg

                    Anslutningen till bomsslangen hölls i sitt läge med ett klips. För att få bort detta klips valde jag att banka på en bred skruvmejsel i prinsip rakt underifrån.

                    https://shop.textalk.se/shop/14153/art53/h7891/3447891-origpic-65c587_tn.jpg

                    https://shop.textalk.se/shop/14153/art53/h7891/3447891-origpic-2d86c7_tn.jpg

                    #195456
                    specialized
                    Deltagare

                      man skruvar av de två bultarna som sitter nere vid hjulet så skall man vara medveten om att den övre av de två bultarna är oval på den del av bulten som saknar gänga. Eftersom den är dels oval men även lite konisk så skall man alltså inte försöka skruva på bulten utan på muttern. Bulten sitter i ett ovalt hål och är därmed låst, varför inget mothåll beövs utan det är bara & skuva på muttern istället.Eftersom bulten även var konisk sitter den hårt och man får ev.

                      Bulten du skriver om, är den så kallade camberbulten ..
                      Genom att skruva på den, kan du ändra cambern några grader 🙂

                      _____________________________________
                      http://www.garaget.org/?car=18857
                      http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947
                      ———————————-
                      Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg

                      #195726
                      Gilarski
                      Deltagare

                        På de bakre dämparna klarade jag inte att trycka upp dem i den övre fästet för hand. Efteroms jag inte hade en extra domkraft gjorde jag en fullösning, satte en slägga på undersidan som tryckte mot hjulupphängningen.

                        Jag sänkte därefter sakta & försiktigt bilen och då ‘åkte dämparen uppåt’ och in i sitt övre fäste:

                        https://shop.textalk.se/shop/14153/art53/h7891/3447891-origpic-d5dba7_tn.jpg

                        https://shop.textalk.se/shop/14153/art53/h7891/3447891-origpic-a76235_tn.jpg

                        https://shop.textalk.se/shop/14153/art53/h7891/3447891-origpic-29bd7b_tn.jpg

                        #195727
                        Gilarski
                        Deltagare

                          Bulten du skriver om, är den så kallade camberbulten ..Genom att skruva på den, kan du ändra cambern några grader :)_____________________________________ http://www.garaget.org/?car=18857http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947———————————-Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg

                          Aha, det fattade inte jag 🙁

                          Tack, då måste jag kolla så jag satt dem åt samma håll.

                          #195728
                          Gilarski
                          Deltagare

                            Här kommer två halvbra bilder, ska posta lite bättre när den är tvättad. }( Jag har långt kvar innan bilen har rätt look,
                            det ska gå åt den ‘brutalare looken’. Men som sagt, detta är ett 2 års projekt, minst, så jag har många “detaljer” att ordna innan allt är på plats 🙂

                            https://shop.textalk.se/shop/14153/art53/h7891/3447891-origpic-c108f7_tn.jpg

                            https://shop.textalk.se/shop/14153/art53/h7891/3447891-origpic-05794b.jpg

                            #195508
                            Mumin
                            Deltagare

                              fint fint 😛 sen om jag vore dig så skulle jag ställa fyrhjulsmätning utan att röra toppmonteringarna.. så gjorde jag iaf stälde cambern där nere som man ska sen när det blir bana så SMACK max camber fram iaf 😀 sen har jag för mig att det står att man inte ska röra fjädrana. spänna eller släppa på dom utan bara juster höjden där nere. kanske redan nämt men finläser inte ikväll 😛

                              #195729
                              Gilarski
                              Deltagare

                                fint fint 😛 sen om jag vore dig så skulle jag ställa fyrhjulsmätning utan att röra toppmonteringarna.. så gjorde jag iaf stälde cambern där nere som man ska sen när det blir bana så SMACK max camber fram iaf 😀 sen har jag för mig att det står att man inte ska röra fjädrana. spänna eller släppa på dom utan bara juster höjden där nere. kanske redan nämt men finläser inte ikväll 😛

                                Tackar tackar, jo det börjar arta sig. 🙂

                                Blir till & justera nedtill i första hand. Skall även skruva upp gasen något.

                                Nästa steg blir nu att montera backspeglarna, frå bli denna helgen istället.

                                Förresten Mumin, var du sugen på att köpa nåt från HT Auto i England ?
                                (jag skall köpa en stor vinge tänkte jag)

                                #195509
                                Mumin
                                Deltagare

                                  fint fint 😛 sen om jag vore dig så skulle jag ställa fyrhjulsmätning utan att röra toppmonteringarna.. så gjorde jag iaf stälde cambern där nere som man ska sen när det blir bana så SMACK max camber fram iaf 😀 sen har jag för mig att det står att man inte ska röra fjädrana. spänna eller släppa på dom utan bara juster höjden där nere. kanske redan nämt men finläser inte ikväll 😛

                                  Tackar tackar, jo det börjar arta sig. 🙂 Blir till & justera nedtill i första hand. Skall även skruva upp gasen något.Nästa steg blir nu att montera backspeglarna, frå bli denna helgen istället.Förresten Mumin, var du sugen på att köpa nåt från HT Auto i England ?(jag skall köpa en stor vinge tänkte jag)

                                  visst är jag tagga men hojta till när du beställer… ska ju byta k-rem, vatten pump och massa annat skit nästa onsdag.. bara delarna på över 6 papp! som inte ens är betalda :p sen nya xenon och dimljuskåpor beställda 😛 men maila mig när det blir av.

                                Visar 15 inlägg - 286 till 300 (av 545 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.