- Detta ämne har 544 svar, 37,036 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 2 månader sedan av Gilarski.
-
FörfattareInlägg
-
16 mars, 2010 kl. 20:47 #195530SnofiDeltagare
Skulle du köra med Apexi sprut?
16 mars, 2010 kl. 21:12 #195730GilarskiDeltagareSkulle du köra med Apexi sprut?
Tjena 🙂
Jag funderar på att göra det men behöver lära mig mera om dess begräsningar. Framförallt har jag insett att de flesta sprut har nada diagnos, vilket innebär att sprutet kommer köra på trots att en sensor börjar funka lite dåligt, ex. driva i värde eller sporadiskt glapp.Det är normalt att först när en sensor helt slutar fungera som sprutet inser att något är fel eftersom det inte får info, men då kan det vara för sent…
Feldiagnosen på orginal sprut är relativt bra. Systemet är ju utvecklat för att arbeta optimalt med sensorerna i fråga.
Det jag gillade med Apexi är främst att man använder alla kontakter som sitter på orginalburken, men vet ännu ej hur det är med diagnosen. Om diagnosen inte funkar i Apexi kommer jag köra ECUTech, viserligen inte lika ‘fräckt’ samt ingen möjlighet att mappa själv men man kan inte få allt här i världen 😉
Är du sugen på Apexi & kanske till & med har lite koll på vad det kan göra ?
16 mars, 2010 kl. 22:10 #195415STIredDeltagareDet jag gillade med Apexi är främst att man använder alla kontakter som sitter på orginalburken, men vet ännu ej hur det är med diagnosen.
Vet inte om jag missförstår vad du menar, men alla andra ecu fabrikat som nämts tidigare här i tråden finns som plug and play inte bara apexi. Annas så kör man bara med adapter till kabelhärvan och kopplar in den vägen, nästan lika smidigt och bör finnas att köpa ihop med alla ecun.
Ocskå värt att tänka på Apexin har inga extra outputs(vad jag vet iaf), som de flesta av de andra eftermarknads ecuna har. Mao kommer du inte kunna kontrollera något annat än standardgrejerna med det, Värt tänka på ifall du skulle vilja koppla in något mer som du kanske vill styra med ecut.
Apexi har ingen “knock control” heller som många andra eftermarknadsecun har numera så den kommer inte backa tändningen automatiskt om det skulle behövas.
Sen får man köra med lmm även med Apexi(men det visste du säkert) så det finns egentligen inga direkta fördelar köra apexi jfrt med ecutec egentligen mer än kanske att man kan pilla lite själv med mappningen. Prismässigt är det samma pengar det handlar om.
/r
17 mars, 2010 kl. 06:57 #195531SnofiDeltagareDet jag gillade med Apexi är främst att man använder alla kontakter som sitter på orginalburken, men vet ännu ej hur det är med diagnosen.
Vet inte om jag missförstår vad du menar, men alla andra ecu fabrikat som nämts tidigare här i tråden finns som plug and play inte bara apexi. Annas så kör man bara med adapter till kabelhärvan och kopplar in den vägen, nästan lika smidigt och bör finnas att köpa ihop med alla ecun.Ocskå värt att tänka på Apexin har inga extra outputs(vad jag vet iaf), som de flesta av de andra eftermarknads ecuna har. Mao kommer du inte kunna kontrollera något annat än standardgrejerna med det, Värt tänka på ifall du skulle vilja koppla in något mer som du kanske vill styra med ecut.Apexi har ingen “knock control” heller som många andra eftermarknadsecun har numera så den kommer inte backa tändningen automatiskt om det skulle behövas. Sen får man köra med lmm även med Apexi(men det visste du säkert) så det finns egentligen inga direkta fördelar köra apexi jfrt med ecutec egentligen mer än kanske att man kan pilla lite själv med mappningen. Prismässigt är det samma pengar det handlar om. /r
Lmm byter du till en bättre och mer hållbarare som sitter i Nissan 300 när du kör med Apexi. Sen finns det “knocklink” inbyggd med.
Här har du en sida med alla funtioner och info om apexi
http://paulr33.skylinesaustralia.com/docs/powerfc-faq/powerfc-faq.htm
17 mars, 2010 kl. 11:13 #195416STIredDeltagareLmm byter du till en bättre och mer hållbarare som sitter i Nissan 300 när du kör med Apexi. Sen finns det “knocklink” inbyggd med.Här har du en sida med alla funtioner och info om apexihttp://paulr33.skylinesaustralia.com/docs/powerfc-faq/powerfc-faq.htm
Jepp det stämmer att den kan upptäcka knackning men ecut kommer väl fortfarande inte backa tändningen vid knackning? Var det jag tänkte på i första hand. Att den upptäcker att det knackar är väl en sak, men den har fortfarande inte nån funktion som möjliggjör att den backar tändningen? Kollade inte så noga, men var iaf. så jag fattade det.
Stämmer att man kan byta lmm mot mer hållbara grejer. Det bör man i teorin kunna göra även om man kör ecutek. Grejen är bara att den måste kalibreras med för att den ska funka rätt, skaffa insugsrör i rätt dimension, etc. Kan innebära lite strul. Men jag har inte gjort nåt sånt själv, så jag har ingen aning egentligen. Kan visa sig att det funkar hur smidigt som helst att göra det. 🙂
/r
17 mars, 2010 kl. 11:28 #195532SnofiDeltagareLäste lite snabbt nu och vad jag förstog det som så ställer den inte tändning automatiskt men man kan sj gå in och backa den. Men får ta reda på mer =)
17 mars, 2010 kl. 20:15 #195731GilarskiDeltagarevisst är jag tagga men hojta till när du beställer… ska ju byta k-rem, vatten pump och massa annat skit nästa onsdag.. bara delarna på över 6 papp! som inte ens är betalda :p sen nya xenon och dimljuskåpor beställda 😛 men maila mig när det blir av.
Ja så var det ja, vi kan hålla kontakten per email så kollar vi. En kille till i ‘vinge bytes’ -tråden ville haka på. Jag kan ta mig & vara ‘sammanhållande i ärendet’. 🙂
17 mars, 2010 kl. 20:22 #195732GilarskiDeltagareVet inte om jag missförstår vad du menar, men alla andra ecu fabrikat som nämts tidigare här i tråden finns som plug and play inte bara apexi. Annas så kör man bara med adapter till kabelhärvan och kopplar in den vägen, nästan lika smidigt och bör finnas att köpa ihop med alla ecun.Ocskå värt att tänka på Apexin har inga extra outputs(vad jag vet iaf), som de flesta av de andra eftermarknads ecuna har. Mao kommer du inte kunna kontrollera något annat än standardgrejerna med det, Värt tänka på ifall du skulle vilja koppla in något mer som du kanske vill styra med ecut.Apexi har ingen “knock control” heller som många andra eftermarknadsecun har numera så den kommer inte backa tändningen automatiskt om det skulle behövas. Sen får man köra med lmm även med Apexi(men det visste du säkert) så det finns egentligen inga direkta fördelar köra apexi jfrt med ecutec egentligen mer än kanske att man kan pilla lite själv med mappningen. Prismässigt är det samma pengar det handlar om. /r
Jag kanske var lite otydlig. 🙁 Med APEXI plockar jag ut orginal motorstyr och sätter din en som ser exakt likadan ut på utsidan. APEXI boxen har därmed lika många kontakter som orginalstyr, medan de övriga sput jag sett bara har några portar för det ‘vitalste’ som är kopplat till motor. Jag vet ärligt talat ännu för lite om APEXI men spontant trodde jag att, eftersom alla kontakterna (~75 st.) finns i denna boxen så supportar den allt som sitter i orginal.
Jag skall villigt erkänna att jag är novice på vad motorstyr gör utöver att styra sprut & läsa några sensorer kopplade till motorn. Jag menar, frågan är om APEXI även stödjer massa annat som orginal stödjer, annars undrar man varför den har alla pinnarna, kanske bara för att slippa adapterkablaget ? 🙁 (blir lite snyggare)
17 mars, 2010 kl. 21:00 #195510MuminDeltagarevisst är jag tagga men hojta till när du beställer… ska ju byta k-rem, vatten pump och massa annat skit nästa onsdag.. bara delarna på över 6 papp! som inte ens är betalda :p sen nya xenon och dimljuskåpor beställda 😛 men maila mig när det blir av.
Ja så var det ja, vi kan hålla kontakten per email så kollar vi. En kille till i ‘vinge bytes’ -tråden ville haka på. Jag kan ta mig & vara ‘sammanhållande i ärendet’. 🙂
det låter kanon 😛 sammla på flera folk så satsar vi på påsken :+
17 mars, 2010 kl. 22:54 #195417STIredDeltagareJag kanske var lite otydlig. 🙁 Med APEXI plockar jag ut orginal motorstyr och sätter din en som ser exakt likadan ut på utsidan. APEXI boxen har därmed lika många kontakter som orginalstyr, medan de övriga sput jag sett bara har några portar för det ‘vitalste’ som är kopplat till motor.
Jepp du har rätt, det brukar funka så med pnp ECUn. Inte bara Apexi utan de flesta andra ecun som är plug and play också.
Det jag menade var att apexi antagligen inte hade några extra utgångar ifall man skulle vilja styra något mer med ecut utöver det bilen klarar av original. Vet i mitt fall att jag kommer antagligen vilja kunna göra det. Var egentligen därför jag kom att tänka på det 🙂
/r
18 mars, 2010 kl. 21:47 #195733GilarskiDeltagareHar nu fått låna en skärmrullare, tänkte alltså inte vika in skärmkanten bak utan sträcka plåten 🙂
Bakdäcken håller på att skäras upp mot skärmkanten just nu, så om jag fortsätter köra såhär måste däcken slängas x(
Skall passa på att höja bilen 1 cm (max) samtidigt som jag skärmbreddar den lite. :9
Skulle vilja ställa Camber på bakhjulen, vet dock ännu inte om detta går att göra med orginal upphängning, skall kolla lite på detta i helgen.
20 mars, 2010 kl. 15:11 #195734GilarskiDeltagareFick lite tidigare i tråden tips om den ovala bulten på främre
dämparna var för att justera Camber.Om man ersätter den övre bulten på bak stötdämparben med en motsvarande oval bult så kan man faktiskt även få till viss Camber justering, enkelt 🙂
http://suspension.subaruperformancehandbook.com/wheelalignment.html
20 mars, 2010 kl. 16:42 #195457specializedDeltagareFick lite tidigare i tråden tips om den ovala bulten på främre dämparna var för att justera Camber.Om man ersätter den övre bulten på bak stötdämparben med en motsvarande oval bult så kan man faktiskt även få till viss Camber justering, enkelt 🙂 http://suspension.subaruperformancehandbook.com/wheelalignment.html
Att camberbultarna är ovala är ju egentligen fel.
De är excentriska, vilket innebär att anläggningsytan mot spindeln ( inne i hålet) inte ligger i centrum, i förhållande till resten av bulten, utan flyttar sig när du roterar på bulten i fjäderbenet 🙂Camber går även att ställa helt utan camberbultar, om de övre hålen på Fjäderbenen är ovala. Det är de på mina D2: or tex.
Ett 3:dje ” fulsätt” att kunna ställa camber, är att bara gå ned lite i dimension på bultarna, för att seda utnyttja “glappet” som ställmån.
_____________________________________
http://www.garaget.org/?car=18857
http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg20 mars, 2010 kl. 22:30 #195735GilarskiDeltagareTack Specialized. Plockade en av de främre excentriska bultarna i hopp om att det skulle funka med dessa bak, men icke 🙁 hålet i hjulupphängningen var inte tillräckligt stort. Däremot så insåg jag att fjäderbetens hål var lite ovalt så jag justera camber några grader ändå eftersom orginalnulten kunde ‘glida’ i skåran så att säga och då kunde jag skuta benet till sitt innersta käge och därefter drog jag åt bulten 🙂
20 mars, 2010 kl. 23:04 #195736GilarskiDeltagareDet där med att skärmbredda var inget för mig, fram gick att göra men jag gav upp rätt fort. Bak var inte att tänka på, dubbelplåt. Inser allt mer att bilen absolut behöver en omlackering, skärmkanterna börjar bli lite mosiga (särskillt bak på passagerarsidan).
Är lite sugen på nåt skärmbreddarkit likt:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.