- Detta ämne har 544 svar, 37,036 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 2 månader sedan av Gilarski.
-
FörfattareInlägg
-
22 mars, 2010 kl. 11:24 #195434Adam KDeltagare
Det är vi fler som är,
men de där bygger lite väl mycket, och passar säkert inget vidare heller.
Frågan var uppe nyligen 🙂
http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=8&topic_id=49937&sub_topic_id=49938&mesg_id=&page=#49979Apropå Apexi Power FC så kan den som sagt inte backa tändningen men däremot varna med hjälp av CEL. Och handcontrollern visar knacknivån om man vill. Och det är ju väldigt lättillgängligt om man vill peta på mappen med den. Den kan inte styra något utom standard-prylar så ingen ic-spolning/vatten-injection/anti-lag/AVSC e.d. som Raul vill ha. I någon version som jag inte vet om man kan få tag på så finns iof antilag.
Det där med att skärmbredda var inget för mig, fram gick att göra men jag gav upp rätt fort. Bak var inte att tänka på, dubbelplåt. Inser allt mer att bilen absolut behöver en omlackering, skärmkanterna börjar bli lite mosiga (särskillt bak på passagerarsidan).Är lite sugen på nåt skärmbreddarkit likt:(http://rpglasfiber.com/)
22 mars, 2010 kl. 17:53 #195418STIredDeltagareDen kan inte styra något utom standard-prylar så ingen ic-spolning/vatten-injection/anti-lag/AVSC e.d. som Raul vill ha. I någon version som jag inte vet om man kan få tag på så finns iof antilag
Adam, glöm inte varvtalsreglering av bränslepumpen ;). Bra att ha speciellt om man ska köra typ aeromotive, weldon, elle dylikt annars går de på fullvarv hela tiden. Onödigt slita ut dem i förttid.
/r
22 mars, 2010 kl. 18:58 #195737GilarskiDeltagareTack grabbar, bra info. Det där med sprut ter sig allt mer som en djungel 😮 Jag behöver nog läsa på avsevärt mycket mera innan jag vet vad som är lämpligt, även om APEXI fortfarande känns intressant.
Nu nåt helt annat; Eftersom jag läst ut 2 långa + 2 korta på CEL så verkar min knock-sensor sjunga på sista versen. Beställde en på eBay, 650 kr inkl. frakt från Japan. Fick precis trackingnumret så snart kan jag byta ut den gamla. Ingen aning vart den sitter men förhoppningsvis behöver jag inte riva ur motorn 🙁
31 mars, 2010 kl. 11:38 #195738GilarskiDeltagareSkall idag hämta ut min STI IC från en 03 (eller om det va’ en 05). Till långhelgen skall jag montera den + min VF43 samt byta ut den trasiga knock-sensorn.
31 mars, 2010 kl. 17:13 #195511MuminDeltagareSkall idag hämta ut min STI IC från en 03 (eller om det va’ en 05). Till långhelgen skall jag montera den + min VF43 samt byta ut den trasiga knock-sensorn.
Najs 😛 vf43 mys ska du inte fixa nytt grenrör + up-pipe i samma veva?? 😀 och sen sälja din up-pipe till mig för 300kr 😀
31 mars, 2010 kl. 17:40 #195739GilarskiDeltagareNajs 😛 vf43 mys ska du inte fixa nytt grenrör + up-pipe i samma veva?? 😀 och sen sälja din up-pipe till mig för 300kr 😀
Hahaha, inte just nu men såsmåningom kanske det blir byte av grenen.
1 april, 2010 kl. 09:12 #195740GilarskiDeltagareHämtade precis ut min STI IC. Den måste vara 50% större än orginal, helt sjukt stor!
Ser fram emot både bättre flöde & kylefffekt =)1 april, 2010 kl. 15:48 #195741GilarskiDeltagareHejhopp va fort det kan gå. Enligt säljaren av turbon var det en VF39 men igår såg att det var en VF43 😮 Har kontaktat honom för att reda ut det hela. Skall provmontera snurran på Måndag men det finns risk för att den är slöare än den jag redan har 🙁
1 april, 2010 kl. 16:52 #195520SternbornDeltagareNu nåt helt annat; Eftersom jag läst ut 2 långa + 2 korta på CEL så verkar min knock-sensor sjunga på sista versen. Beställde en på eBay, 650 kr inkl. frakt från Japan. Fick precis trackingnumret så snart kan jag byta ut den gamla. Ingen aning vart den sitter men förhoppningsvis behöver jag inte riva ur motorn 🙁
Jag böt knacksensorn på min förra GT och har för mig att den kostade typ 6-700kr på subaru, kollade du med dom först innan du beställde från ebay?
Sen att byta den är inga problem, kommer inte exakt ihåg hur det var men som mest så måste intercoolern bort. Knackssensorn sitter ungefär nere till höger under spjällhuset, den sitter med en 12mm skruv 🙂1 april, 2010 kl. 21:08 #195458specializedDeltagareHejhopp va fort det kan gå. Enligt säljaren av turbon var det en VF39 men igår såg att det var en VF43 😮 Har kontaktat honom för att reda ut det hela. Skall provmontera snurran på Måndag men det finns risk för att den är slöare än den jag redan har 🙁
VF43:an är större än en VF39 :a, så slöare är den defintivt inte.
Däremot så kommer ditt förmodligen redan smala register med en VF39:a, med stor sannolikhet bli ännu smalare med en VF43:a.
Td04-13G, som du har nu, är den minsta av alla standardmonterade turbos på Imprezor, så någon ” slöare” Bolt-on turbo än den hittar du inte.2 april, 2010 kl. 13:59 #195742GilarskiDeltagareJag böt knacksensorn på min förra GT och har för mig att den kostade typ 6-700kr på subaru, kollade du med dom först innan du beställde från ebay?
Sen att byta den är inga problem, kommer inte exakt ihåg hur det var men som mest så måste intercoolern bort. Knackssensorn sitter ungefär nere till höger under spjällhuset, den sitter med en 12mm skruv 🙂Tackar tackar, låter som det ska vara enkelt & byta 🙂
Ojjjj, så billig orginal alltså, ok, nu är det gjort men nästa gång får jag allt lyfta luren & kolla vad de skall för delarna innan jag handlar via Ebay 😮
2 april, 2010 kl. 14:02 #195743GilarskiDeltagareVF43:an är större än en VF39 :a, så slöare är den defintivt inte.
Däremot så kommer ditt förmodligen redan smala register med en VF39:a, med stor sannolikhet bli ännu smalare med en VF43:a.
Td04-13G, som du har nu, är den minsta av alla standardmonterade turbos på Imprezor, så någon ” slöare” Bolt-on turbo än den hittar du inte.Ok, så VF43 är inte en katastrof menar du :confused: Just nu kör jag orginal snurra (som du påpekade) samt orginal ladd. men det är just på låga varv som den i synnerhet är en katastrof 😮 avlägger rapport på Måndag när VF43 monterats 🙂
2 april, 2010 kl. 14:30 #195459specializedDeltagareOk, så VF43 är inte en katastrof menar du :confused: Just nu kör jag orginal snurra (som du påpekade) samt orginal ladd. men det är just på låga varv som den i synnerhet är en katastrof 😮 avlägger rapport på Måndag när VF43 monterats 🙂
Hur tänkte du här ?
Köpa STÖRRE turbo för att få bilen piggare på LÅGA varv ?:confused:Du tycker orginalturbon är slö på på låga varv, men köper ändå en turbo som knappt börjat ladda vid det varvtalet där orginalturbon redan har fullt ladd och du ändå tycker är slö ? :confused:
Skulle gissa på du når 1 bar vid ~ 3,5 – 4 K rpm med VF-43:an.
Medans du når 1 Bar redan vid 2,5 K rpm med orginal.Att VF43:an skulle flöda lika mycket luft när den knappt börjar ladda vid 2,5 K rpm,
som org-turbon ger vid 1 bar ( ca 2500rpm ) tror jag inte på 🙂2 april, 2010 kl. 17:55 #195744GilarskiDeltagareHur tänkte du här ?
Köpa STÖRRE turbo för att få bilen piggare på LÅGA varv ?:confused:Du tycker orginalturbon är slö på på låga varv, men köper ändå en turbo som knappt börjat ladda vid det varvtalet där orginalturbon redan har fullt ladd och du ändå tycker är slö ? :confused:
Skulle gissa på du når 1 bar vid ~ 3,5 – 4 K rpm med VF-43:an.
Medans du når 1 Bar redan vid 2,5 K rpm med orginal.Att VF43:an skulle flöda lika mycket luft när den knappt börjar ladda vid 2,5 K rpm,
som org-turbon ger vid 1 bar ( ca 2500rpm ) tror jag inte på 🙂Hehe, jo eftersom jag egentligen ville ha en VF35 men säljaren som kontaktade mig här på forumet uppgav att det var en VF39 så tänkte jag, OK, kan ju inte vara så himla illa. Men häromdagen upptäckte jag att det var en VF43 😮
Jag hade en Mazda 323 TIC -89 tidigare och när jag bytta till en större turbo så gick bilen faktiskt mycket bättre även på låga varv, även om den långt ifrån nådde max ladd så jobbade den så fint att bilen kändes som en lättrycks turbo, (även detta var en IHI-snurra, VJ17, orginal tror jag var VJ14) jag hade bätter ös på låga varv men även inte den där hästsparken utan en klart jämnare & hårdare drag ända upp till varvstoppet.
Jag tänkte ge den en chans men det finns stor risk för att du har rätt. 😮 Som sagt, var nog inte den optimala snurran jag fick tag på, men jag hade inte räknat med att det var en VF43 🙁
2 april, 2010 kl. 18:17 #195361KvarnisDeltagareAlltså bästa agggen för icke avacs bilar är VF35, vill man ha lite större TD05-16/18/20G
Men sedan är det lite upp till den som har bilen.
Jag har provat många agg på GT’n detskiljer inte så j-vla mycket på dom igentligen.
Dom ger dock lite annorlunda karaktär… lite snabbar responns alt. lite mer toppend.
GT är rätt dö innan ~3-3.5k oavsett turbo, är igentiligen vid växlingar som största skillnaden märks. Är bara twinscroll och avacs om ger sjukt stora skillnader.Jag säger inte att det inte skiljer…men inte så mycket som folk tror.
Ska du ditt med kompessorn så skullejag utan att blinka gå på ett större agg, annars så försvinner ju den bonusen sas.
Så här ser en riktig turbo utt, köp en jag har en själv 😉 😀
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.