- Detta ämne har 544 svar, 37,036 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 2 månader sedan av Gilarski.
-
FörfattareInlägg
-
2 april, 2010 kl. 19:31 #195745GilarskiDeltagare
Jössus, den turbon var enorm 🙂 Som du säger Kvarnis, snurran kan vara Ok, därtill om jag fullföljer kompressorplanerna & toppar med en snurra som laddar ordentligt så… Kompressorn kommer vi koppla ur elektriskt under 4000, då klarar man sig med en mindre kompressor, kommer dock bli nästa års projekt med största sannolikhet 🙂
2 april, 2010 kl. 20:37 #195493TurbovinDeltagareMan får nog leva med småtaskig spoolup på en subba p.g.a. rörlängden mellan topparna och turbon. Går man igång på maxladd på låga varv så är det väl bara att hinka i en Saab B234 istället 😛
Tror det blir kanon med den snurran när det är mappat å klart. Man vänjer sig vid registret.
2 april, 2010 kl. 22:54 #195419STIredDeltagareJag körde med GT35a på min gamla subaru hade fullt ladd(~1.9bar) på den strax under 4k rpm. Var på 2.5liters motor. Tyckte inte det var några problem med att den var jättetrög vid låga varv. Visst det hände inte så mycket om jag la i femman och försökte accelerera från 50-60km/h men vill man kunna göra det då bör man inte skaffa en turbobil.
Sen så levererar en lite större turbo nog mer effekt redan vid 1bar än vad en typ VF35 klarar flöda max :D.Personligen så tror jag iofs att en turbo motsvarande en GT30 skulle nog vara den bästa kompromissen på en 2.5a. Blir relativt snabbt spool och lagom med effekt (nånstans runt 550hk).
På en 2.0a skulle jag nog satsat på en turbo som levererar 400-450hk. Typ en deadblot zilla liknande grejs som Jerry hade. Är nog ganska lagom kompromiss för den motorvolymen, utan att det blir för trögspolat. Vfxx är ok grejer med fast långt ifrån lika skoj, det är ju nästan standard grejer 😀 😉
/r
3 april, 2010 kl. 01:02 #195460specializedDeltagareHalvt off topic kan jag nämna att jag i 5 år åkte en Mazda 323 GT-R, en av 5 stycken i Sverige, när jag köpte den Mars 98
I den sitter sitter en kullagrad VJ23 som är helt stendöd under 4000 rpm men flödar för drygt 400 Hk och ger totalt 2500 rpm som register när rödmarkeringen börjar vid 6500
Att köra långsam teknisk konbana med den var ingen lek, därför är jag numera en förespråkare för brett register, istället för totalt 2500 rpm`s register med ös så man får nackspärr :p
3 april, 2010 kl. 22:34 #195420STIredDeltagareI den sitter sitter en kullagrad VJ23 som är helt stendöd under 4000 rpm men flödar för drygt 400 Hk och ger totalt 2500 rpm som register när rödmarkeringen börjar vid 6500
Att köra långsam teknisk konbana med den var ingen lek, därför är jag numera en förespråkare för brett register, istället för totalt 2500 rpm`s register med ös så man får nackspärr :p
Man får slänga på en bra stor turbo på en subaru om den ska vara helt död under 4k rpm .
På 2 liters räcker iofs med en GT35, men på 2.5L så får det vara ännu större grejer. Typ en sån som kvarnis har på sin bild. Den skulle nog vara död nästan vid 5k 😀
/r
3 april, 2010 kl. 23:47 #195461specializedDeltagareMan får slänga på en bra stor turbo på en subaru om den ska vara helt död under 4k rpm .
På 2 liters räcker iofs med en GT35, men på 2.5L så får det vara ännu större grejer. Typ en sån som kvarnis har på sin bild. Den skulle nog vara död nästan vid 5k 😀
/r
I Mazdan satt det 1.8 L 😀 Konstigt den kändes helt död under 4 K rpm va? 😎
Ontopic : Ska man åka med jätteturbo får man ju fixa så man kan varva lite mer med.
Kvarnis jätteturbo håller väl fullt ladd till 8-9 K rpm om man vill..?
Helst vill man ju kunna varva dit , för att få lite register 🙂4 april, 2010 kl. 18:14 #195746GilarskiDeltagareDen jag hade var ännu värre, Turbo på 1,6L :rolleyes: Med orginalsnurran var det hästspark vid 4000 till 6000, helt kass 🙁 men med den större snurran fick bilen som sagt avsevärt trevligare karaktär, även om det inte var som en GT-R.
Återkommer imorgon efter monteringen 😉
6 april, 2010 kl. 08:05 #195747GilarskiDeltagareF@n, efter 10 timmars konstant jobb fick jag dit snurran, somnade 02.00 i morse. :rolleyes:
Intercoolern får vänta, behöver fixa en konsol, annars verkad det lungt.
Bilder från Turbojobbet kommer samt en del redovisning.Summerad insats: Mycket jobb för en hobbymek, inga ‘major issues’ (ex. alla pinnbultar OK).
Prestanda: På låga varv känns den starkare och drar bättre, på mid/hig är det en avsevärd skillnad. Detta kan jag inte helt vetenskapligt förklara eftersom bilen ger orginal ladd :confused: men skillanden är oerhört påtaglig. Det vi (min polare & jag) kom fram till är att jag har troligen lägre avgastryck i och med snäckans storlek samt det utvecklas mindre värme på kompressorsidan då atomerna inte måste pressas ihop lika mycket, vilket ger mig en bättre temp vid isuget. STI Intercollern kommer göra susen, åker på till helgen om inte innan. VF 43 genererar ~35% mer luftflöde räknade vi fram, mot min som satt i, en TD04.
6 april, 2010 kl. 11:53 #195462specializedDeltagareF@n, efter 10 timmars konstant jobb fick jag dit snurran, somnade 02.00 i morse. :rolleyes:
Intercoolern får vänta, behöver fixa en konsol, annars verkad det lungt.
Bilder från Turbojobbet kommer samt en del redovisning.Summerad insats: Mycket jobb för en hobbymek, inga ‘major issues’ (ex. alla pinnbultar OK).
Prestanda: På låga varv känns den starkare och drar bättre, på mid/hig är det en avsevärd skillnad. Detta kan jag inte helt vetenskapligt förklara eftersom bilen ger orginal ladd :confused: men skillanden är oerhört påtaglig. Det vi (min polare & jag) kom fram till är att jag har troligen lägre avgastryck i och med snäckans storlek samt det utvecklas mindre värme på kompressorsidan då atomerna inte måste pressas ihop lika mycket, vilket ger mig en bättre temp vid isuget. STI Intercollern kommer göra susen, åker på till helgen om inte innan. VF 43 genererar ~35% mer luftflöde räknade vi fram, mot min som satt i, en TD04.
Gött, att det gick bra 🙂
Förklaringen till att den går bättre,
är ju just att den flödar 35 % mer luft, vid samma laddtryck, jämfört med den gamla 😉Just därför, man oftast laddar mindre med en större turbo, för att få samma effekt som man hade med en mindre 🙂
Ett hett tips är att köra lugnt på grundladd, innan du mappat den, eller iaf kollat upp AFR med bredbandslamda.…
6 april, 2010 kl. 17:20 #195362KvarnisDeltagareSå dår ja
Som sagt så bör du hålla koll på soppan, annars så funkar det hyfsat omdu inte laddar på dvs 😉
10 timmar , f-n lyfte du ut motorn och lådan oxå ;)…
Nä skämt å sido bort går fort som hejsan, kan vara lite mer meck med olje return när man ska te baka 🙂7 april, 2010 kl. 08:13 #195748GilarskiDeltagareSå dår ja
Som sagt så bör du hålla koll på soppan, annars så funkar det hyfsat omdu inte laddar på dvs 😉
10 timmar , f-n lyfte du ut motorn och lådan oxå ;)…
Nä skämt å sido bort går fort som hejsan, kan vara lite mer meck med olje return när man ska te baka 🙂Haha, vi konstaterade att någon verkstad skall vi inte öppna, med tanke på hur många timmar som behövdes. Oljereturen var ett he-vete tills vi lyckades göra hål på den, då slet vi upp turbon och anslöt returen först på turbon & sen på blocket, det gick att komma åt med en superlång tång, bara detta tog oss en timme :rolleyes:
Rapport kommer om nån dag 🙂
7 april, 2010 kl. 18:28 #195749GilarskiDeltagareHar till 99% fixat STI toppar samt STI insug från en Japspec. -99 STI. 😀
Insuget åker på så fort jag lackat det, lite rödfärg hade flagnat. Topparna får vänta till nästa vår, skall som bekant riva ner bilen i vinter. Funderar på om man skall sätta i GT kammarna då jag förstått att STI kammarna är lämpligare för höga varv & går då kanske inte lika bra som GT på låga varv, men detta är bara ett antagande. :rolleyes:
7 april, 2010 kl. 20:10 #195394STIredDeltagareSka du ta bort de bättre kammarna och stoppa i skräp när du skaffat sjyssta toppar som flödar mer? 😉
Blir massa extra jobb dessutom, måste schimsas om med ifall du skulle stoppa i GT kammarna igen. Helt onödigt om jag får tycka till iaf./r
7 april, 2010 kl. 20:48 #195487TurbovinDeltagareSTI-kammarna har ju knappast nåt häpnadsväckande högt lyft eller lång duration ändå så känns helt ovärt att byta till GT:ns ännu mesigare 🙂
BTW, skiljer det verkligen nåt på GT-insuget å STI:ns? Trodde det var samma lika bara att STI:ns är lackat. Har dock inte jämfört själv.
7 april, 2010 kl. 21:16 #195750GilarskiDeltagareSka du ta bort de bättre kammarna och stoppa i skräp när du skaffat sjyssta toppar som flödar mer? 😉
Blir massa extra jobb dessutom, måste schimsas om med ifall du skulle stoppa i GT kammarna igen. Helt onödigt om jag får tycka till iaf./r
Jag vet inte så mycket om kammarna skall erkännas men inbillar mig att de är optimerade för högre rpm. Såg nån mappad Classic STI här på forumet & då var momentet under 200 Nm vid ~3500 rpm, sen stack det dock när turbon matade på luft.
Har sett momentkurvor för många bilar & för en lite piggare maskin med överladd trycker du ut 350-400 Nm vid låga 2000, men som sagt jag vet inte om det blir bättre med GT kammarna, inbillade mig dock att de är mer optimerade för låga rpm. 🙂
Jag vet, lite ding-dong kanske :rolleyes: att byta kammarna. Som du skriver, blir ju endel extrajobb. Börjar med att köra STI toppparna som de är & om det nu är katastrof på låga rpm. så får jag fundera på detta med GT kammar en sväng till 😮
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.