Visar 15 inlägg - 331 till 345 (av 545 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #195745
    Gilarski
    Deltagare

      Jössus, den turbon var enorm 🙂 Som du säger Kvarnis, snurran kan vara Ok, därtill om jag fullföljer kompressorplanerna & toppar med en snurra som laddar ordentligt så… Kompressorn kommer vi koppla ur elektriskt under 4000, då klarar man sig med en mindre kompressor, kommer dock bli nästa års projekt med största sannolikhet 🙂

      #195493
      Turbovin
      Deltagare

        Man får nog leva med småtaskig spoolup på en subba p.g.a. rörlängden mellan topparna och turbon. Går man igång på maxladd på låga varv så är det väl bara att hinka i en Saab B234 istället 😛

        Tror det blir kanon med den snurran när det är mappat å klart. Man vänjer sig vid registret.

        #195419
        STIred
        Deltagare

          Jag körde med GT35a på min gamla subaru hade fullt ladd(~1.9bar) på den strax under 4k rpm. Var på 2.5liters motor. Tyckte inte det var några problem med att den var jättetrög vid låga varv. Visst det hände inte så mycket om jag la i femman och försökte accelerera från 50-60km/h men vill man kunna göra det då bör man inte skaffa en turbobil.
          Sen så levererar en lite större turbo nog mer effekt redan vid 1bar än vad en typ VF35 klarar flöda max :D.

          Personligen så tror jag iofs att en turbo motsvarande en GT30 skulle nog vara den bästa kompromissen på en 2.5a. Blir relativt snabbt spool och lagom med effekt (nånstans runt 550hk).

          På en 2.0a skulle jag nog satsat på en turbo som levererar 400-450hk. Typ en deadblot zilla liknande grejs som Jerry hade. Är nog ganska lagom kompromiss för den motorvolymen, utan att det blir för trögspolat. Vfxx är ok grejer med fast långt ifrån lika skoj, det är ju nästan standard grejer 😀 😉

          /r

          #195460
          specialized
          Deltagare

            Halvt off topic kan jag nämna att jag i 5 år åkte en Mazda 323 GT-R, en av 5 stycken i Sverige, när jag köpte den Mars 98

            I den sitter sitter en kullagrad VJ23 som är helt stendöd under 4000 rpm men flödar för drygt 400 Hk och ger totalt 2500 rpm som register när rödmarkeringen börjar vid 6500

            Att köra långsam teknisk konbana med den var ingen lek, därför är jag numera en förespråkare för brett register, istället för totalt 2500 rpm`s register med ös så man får nackspärr :p

            #195420
            STIred
            Deltagare

              I den sitter sitter en kullagrad VJ23 som är helt stendöd under 4000 rpm men flödar för drygt 400 Hk och ger totalt 2500 rpm som register när rödmarkeringen börjar vid 6500

              Att köra långsam teknisk konbana med den var ingen lek, därför är jag numera en förespråkare för brett register, istället för totalt 2500 rpm`s register med ös så man får nackspärr :p

              Man får slänga på en bra stor turbo på en subaru om den ska vara helt död under 4k rpm .

              På 2 liters räcker iofs med en GT35, men på 2.5L så får det vara ännu större grejer. Typ en sån som kvarnis har på sin bild. Den skulle nog vara död nästan vid 5k 😀

              /r

              #195461
              specialized
              Deltagare

                Man får slänga på en bra stor turbo på en subaru om den ska vara helt död under 4k rpm .

                På 2 liters räcker iofs med en GT35, men på 2.5L så får det vara ännu större grejer. Typ en sån som kvarnis har på sin bild. Den skulle nog vara död nästan vid 5k 😀

                /r

                I Mazdan satt det 1.8 L 😀 Konstigt den kändes helt död under 4 K rpm va? 😎

                Ontopic : Ska man åka med jätteturbo får man ju fixa så man kan varva lite mer med.
                Kvarnis jätteturbo håller väl fullt ladd till 8-9 K rpm om man vill..?
                Helst vill man ju kunna varva dit , för att få lite register 🙂

                #195746
                Gilarski
                Deltagare

                  Den jag hade var ännu värre, Turbo på 1,6L :rolleyes: Med orginalsnurran var det hästspark vid 4000 till 6000, helt kass 🙁 men med den större snurran fick bilen som sagt avsevärt trevligare karaktär, även om det inte var som en GT-R.

                  Återkommer imorgon efter monteringen 😉

                  #195747
                  Gilarski
                  Deltagare

                    F@n, efter 10 timmars konstant jobb fick jag dit snurran, somnade 02.00 i morse. :rolleyes:

                    Intercoolern får vänta, behöver fixa en konsol, annars verkad det lungt.
                    Bilder från Turbojobbet kommer samt en del redovisning.

                    Summerad insats: Mycket jobb för en hobbymek, inga ‘major issues’ (ex. alla pinnbultar OK).

                    Prestanda: På låga varv känns den starkare och drar bättre, på mid/hig är det en avsevärd skillnad. Detta kan jag inte helt vetenskapligt förklara eftersom bilen ger orginal ladd :confused: men skillanden är oerhört påtaglig. Det vi (min polare & jag) kom fram till är att jag har troligen lägre avgastryck i och med snäckans storlek samt det utvecklas mindre värme på kompressorsidan då atomerna inte måste pressas ihop lika mycket, vilket ger mig en bättre temp vid isuget. STI Intercollern kommer göra susen, åker på till helgen om inte innan. VF 43 genererar ~35% mer luftflöde räknade vi fram, mot min som satt i, en TD04.

                    #195462
                    specialized
                    Deltagare

                      F@n, efter 10 timmars konstant jobb fick jag dit snurran, somnade 02.00 i morse. :rolleyes:

                      Intercoolern får vänta, behöver fixa en konsol, annars verkad det lungt.
                      Bilder från Turbojobbet kommer samt en del redovisning.

                      Summerad insats: Mycket jobb för en hobbymek, inga ‘major issues’ (ex. alla pinnbultar OK).

                      Prestanda: På låga varv känns den starkare och drar bättre, på mid/hig är det en avsevärd skillnad. Detta kan jag inte helt vetenskapligt förklara eftersom bilen ger orginal ladd :confused: men skillanden är oerhört påtaglig. Det vi (min polare & jag) kom fram till är att jag har troligen lägre avgastryck i och med snäckans storlek samt det utvecklas mindre värme på kompressorsidan då atomerna inte måste pressas ihop lika mycket, vilket ger mig en bättre temp vid isuget. STI Intercollern kommer göra susen, åker på till helgen om inte innan. VF 43 genererar ~35% mer luftflöde räknade vi fram, mot min som satt i, en TD04.

                      Gött, att det gick bra 🙂

                      Förklaringen till att den går bättre,
                      är ju just att den flödar 35 % mer luft, vid samma laddtryck, jämfört med den gamla 😉

                      Just därför, man oftast laddar mindre med en större turbo, för att få samma effekt som man hade med en mindre 🙂
                      Ett hett tips är att köra lugnt på grundladd, innan du mappat den, eller iaf kollat upp AFR med bredbandslamda.

                      #195362
                      Kvarnis
                      Deltagare

                        Så dår ja

                        Som sagt så bör du hålla koll på soppan, annars så funkar det hyfsat omdu inte laddar på dvs 😉

                        10 timmar , f-n lyfte du ut motorn och lådan oxå ;)…
                        Nä skämt å sido bort går fort som hejsan, kan vara lite mer meck med olje return när man ska te baka 🙂

                        #195748
                        Gilarski
                        Deltagare

                          Så dår ja

                          Som sagt så bör du hålla koll på soppan, annars så funkar det hyfsat omdu inte laddar på dvs 😉

                          10 timmar , f-n lyfte du ut motorn och lådan oxå ;)…
                          Nä skämt å sido bort går fort som hejsan, kan vara lite mer meck med olje return när man ska te baka 🙂

                          Haha, vi konstaterade att någon verkstad skall vi inte öppna, med tanke på hur många timmar som behövdes. Oljereturen var ett he-vete tills vi lyckades göra hål på den, då slet vi upp turbon och anslöt returen först på turbon & sen på blocket, det gick att komma åt med en superlång tång, bara detta tog oss en timme :rolleyes:

                          Rapport kommer om nån dag 🙂

                          #195749
                          Gilarski
                          Deltagare

                            Har till 99% fixat STI toppar samt STI insug från en Japspec. -99 STI. 😀

                            Insuget åker på så fort jag lackat det, lite rödfärg hade flagnat. Topparna får vänta till nästa vår, skall som bekant riva ner bilen i vinter. Funderar på om man skall sätta i GT kammarna då jag förstått att STI kammarna är lämpligare för höga varv & går då kanske inte lika bra som GT på låga varv, men detta är bara ett antagande. :rolleyes:

                            #195394
                            STIred
                            Deltagare

                              Ska du ta bort de bättre kammarna och stoppa i skräp när du skaffat sjyssta toppar som flödar mer? 😉
                              Blir massa extra jobb dessutom, måste schimsas om med ifall du skulle stoppa i GT kammarna igen. Helt onödigt om jag får tycka till iaf.

                              /r

                              #195487
                              Turbovin
                              Deltagare

                                STI-kammarna har ju knappast nåt häpnadsväckande högt lyft eller lång duration ändå så känns helt ovärt att byta till GT:ns ännu mesigare 🙂

                                BTW, skiljer det verkligen nåt på GT-insuget å STI:ns? Trodde det var samma lika bara att STI:ns är lackat. Har dock inte jämfört själv.

                                #195750
                                Gilarski
                                Deltagare

                                  Ska du ta bort de bättre kammarna och stoppa i skräp när du skaffat sjyssta toppar som flödar mer? 😉
                                  Blir massa extra jobb dessutom, måste schimsas om med ifall du skulle stoppa i GT kammarna igen. Helt onödigt om jag får tycka till iaf.

                                  /r

                                  Jag vet inte så mycket om kammarna skall erkännas men inbillar mig att de är optimerade för högre rpm. Såg nån mappad Classic STI här på forumet & då var momentet under 200 Nm vid ~3500 rpm, sen stack det dock när turbon matade på luft.

                                  Har sett momentkurvor för många bilar & för en lite piggare maskin med överladd trycker du ut 350-400 Nm vid låga 2000, men som sagt jag vet inte om det blir bättre med GT kammarna, inbillade mig dock att de är mer optimerade för låga rpm. 🙂

                                  Jag vet, lite ding-dong kanske :rolleyes: att byta kammarna. Som du skriver, blir ju endel extrajobb. Börjar med att köra STI toppparna som de är & om det nu är katastrof på låga rpm. så får jag fundera på detta med GT kammar en sväng till 😮

                                Visar 15 inlägg - 331 till 345 (av 545 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.