- Detta ämne har 544 svar, 37,036 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 2 månader sedan av Gilarski.
-
FörfattareInlägg
-
7 april, 2010 kl. 21:22 #195751GilarskiDeltagare
STI-kammarna har ju knappast nåt häpnadsväckande högt lyft eller lång duration ändå så känns helt ovärt att byta till GT:ns ännu mesigare 🙂
BTW, skiljer det verkligen nåt på GT-insuget å STI:ns? Trodde det var samma lika bara att STI:ns är lackat. Har dock inte jämfört själv.
Tack, jättebra input ang. kammarna.
Angående insuget vet jag inte ärligt talat heller så mycket, återigen, “trodde” det var mera optimerat för bätter luftflöde. 🙂
Jaja, jag vet, borde kanske läst på lite mera men f@n, man hinner inte med allt sånt där :rolleyes:
8 april, 2010 kl. 18:23 #195752GilarskiDeltagareJag & min gode mekvän Per (ej från Autotech) satt & filosoferade och räknade på det där med Turbo och E85 häromdagen. :rolleyes:
Vi kom fram till lite som jag gärna delar med mig:
1. En motor sväljer luft varje förbränningscykel (varannan gång kolven når övre dödpunkten)
2. Genom att med turbo pressa in luft i förbränningsrummet kan man öka mängden syre och då balansera detta med ökad mängd bränsle, för att erhålla mera moment.
3. Tryck (det så kallade laddet) bygger vi i huvudsak av två anledningar:
A) Motorn inte klarar svälja den ökade mängden syre
B) När ventilerna stänger (sker ju varje förbränningscykel)
4. En stor motor sväljer mera luft så med samma turbo rpm med en viss turbo i två olika stora motorer kommer man ha helt olika överladd, bereonde på hur mycket luft den specifika motorn kan svälja.Ok, så varför går en bil bättre med samma ladd men med en större snurra ?
En turbo har ~85% verkningsgrad, resten blir friktion -> värme. Generellt: En större turbo behöver inte arbeta lika hårt för att skapa samma övertryck som en mindre snurra, därmed skapar den inte samma mottryck på avgassidan -> kolvarna behöver inte jobba lite hårt för att pressa ut avgaserna.
Men, det viktigaste hittar vi i en formel, kallad Almänna Gaslagen:
PV=nRT
P = Ladd
V = Den volymen syre som motorn slukar i sig
n = Mängden syreatomer (i detta fallet)
R = Gaskonstat (avart från Bolzmans konstant)
T = Temperatur på syret in till förbränningsrummetn är ju som sagt antalet syreatomer, och ju fler sådana vi kan trycka in desto mera bränsle behöver vi tillföra för att balansera AFR -> DETTA GER MER MOMENT.
Som sagt, EFFEKT är bara en produkt av rpm & moment, inget annat, så jag föredrar att snacka MOMENT här.
Ok, så låt oss kika på formeln igen och se varför motorn går bättre.
PV=nRT
Eftersom jag kör med samma ladd & motorn har inte borrats upp så är värdena till vänster desamma. Detta innebär att något på höger sida måste förändras då bilen går bättre. R är en konstant så det enda som återstår är antalet syreatomer (n) samt tempen (T).
Eftersom svaret (PV) är konstant måste n gå upp (eftersom vi fick mer moment, dvs. mer syreatomer in i förbränningsrummet) samtidigt måste ju T ned, annars blir inte PV-svaret konstant.
Alltså, vi har lyckats få ut mer moment (in fler syreatomer) tack vare att temperaturen på syret inte är lika hög. Tempen blev som sagt inte lika hög som med den mindre snurran eftersom den stora levererar mer syre vid samma förhållanden som den lilla vid samma tryck.
8 april, 2010 kl. 18:31 #195421STIredDeltagareBTW, skiljer det verkligen nåt på GT-insuget å STI:ns? Trodde det var samma lika bara att STI:ns är lackat. Har dock inte jämfört själv.
Jepp samma skit bara färgen som skiljer. Lika oballanserade båda två när det gäller att fördela luften till de fyra runnersen. New age(01 framåt) är kanske aningen bättre än de äldre insugen men forfarande ganska mycket flödeskillnad mellan portarna. Har sett flödesbänkssiffror på uppåt 10% skillnad i luftflödet mellan runnersen. Var på 04 STI insug.
/r
8 april, 2010 kl. 18:35 #195753GilarskiDeltagareSå, kallare luft ger mer effekt (vilket ju alla redan vet). Jag vet, själv lite slarvig med att ha svampen i motorrummet, kanske skall funder på det där när jag totalrenoverar bilen i vinter.
Nåväl, nu tar vi lite kring det där med E85 vs. 98 RON (bensin även kallat 😉 )
Om man kör 1,3 bar med bensin så skall man optimera för ett visst AFR vid en viss belastning på motorn. 1,3 bar är inte superhögt men kommer slita extra på motorn.
Om man kör 1,3 bar med E85 så måste man flöda ca. 30% mer bränsle för att få optimalt AFR. Slitaget på motorn blir ‘exakt’ detsamma som om man kör med Bensin.
Ok, men, eftersom E85 är en alkohol kommer förbränningsrummet i motorn med E85 vara kallare än i motsvarande Bensinmotor vid 1,3 bar så vad händer då 😉 Jo, vips kan vi få in mera syreatomer (enligt almänna gaslagen) och därmed har vi fått ut mera moment fast med samma ladd som i bensinfallet.
Jag skulle våga säga att en bensinmotor som körs på 1,3 bar inte alls behöver gå bättre än om samma motor körs på 1,0 bar (fortfarande på bensin). Varför, helt enkelt för att den värme man tillför genom att ladda de där 0,3 bar extra kommer påverka antalet syreatomer negativt (färre) och det enda jag i prinsip uppnår är högre slitage på motorn och marginellt högre effekt. 😮
8 april, 2010 kl. 18:37 #195754GilarskiDeltagareJepp samma skit bara färgen som skiljer. Lika oballanserade båda två när det gäller att fördela luften till de fyra runnersen. New age(01 framåt) är kanske aningen bättre än de äldre insugen men forfarande ganska mycket flödeskillnad mellan portarna. Har sett flödesbänkssiffror på uppåt 10% skillnad i luftflödet mellan runnersen. Var på 04 STI insug.
/r
Haha, ok, nu har jag bokat topparna & insuget så det blir till & kränga insuget så småningom, fick grejerna till shysst pris, so what the fu#k :rolleyes:
8 april, 2010 kl. 18:46 #195363KvarnisDeltagareKammar som har högrelyft kommer att hjälpa till att spola upp turbon.
Vist högre durution innebär att det är bättre för högre rpm…mn du kan ju törsta digmed attdu kan höja rpm stoppet för motorn i stället.En anna faktor ang alchol bränsle att t man får utt höge vrid(du kan ju gå på metanol om du oroar dig för vridet på låga varv 😉 ), är att du kan höja förtändningen pga av bla kyling och högre okatan tal.
Du får mao högre vrid och topp effekt vs vanlig soppa.
Lika bra du skaffar en newage botten del när du ändå är p G så kan du gå lös med lite högre ladd oxå 😀
8 april, 2010 kl. 18:46 #195755GilarskiDeltagareFortsätter lite till på E85 spåret. Så fördelem med E85 att det dels kyler men nu kommer nästa grejj, det har mycket högre självantändningdtemp (vilket lite enkelt kan sägas vara roten till knackning).
Så, genom att köra med E85 kan man tillåta högre ladd utan att det knackar. Mumma tänker de flesta :rolleyes: men jag skulle vilja säga att köra 1,8 bar med E85 sliter nästan lika hårt som att köra 1,8 bar med bensin. Nästan säger jag, för att E85 kyler bättre.
Jag är lite chicken så jag har inte tänkt att köra mer än max 1,25 på E85, varför, för att som sagt köra 1,8 på E85 är lika styggt som 1,8 på bensin 😮
och jag har svårt att tro att en motor håller ens en säsong såvida man inte byter alla lager, packningar, stakar osv. Detta med ladd med olika bränsle är bra att ha i åtanke när man tar beslutet 😮8 april, 2010 kl. 18:50 #195756GilarskiDeltagareKammar som har högrelyft kommer att hjälpa till att spola upp turbon.
Vist högre durution innebär att det är bättre för högre rpm…mn du kan ju törsta digmed attdu kan höja rpm stoppet för motorn i stället.En anna faktor ang alchol bränsle att t man får utt höge vrid(du kan ju gå på metanol om du oroar dig för vridet på låga varv 😉 ), är att du kan höja förtändningen pga av bla kyling och högre okatan tal.
Du får mao högre vrid och topp effekt vs vanlig soppa.
Lika bra du skaffar en newage botten del när du ändå är p G så kan du gå lös med lite högre ladd oxå 😀
Hahaha Kvarnis, detta blir bara dyrare & dyrare känner jag. 😀 När jag river bilen i vinter kommr jag som sagt flytt batteriet som en förberedande åtgärd för kompressorn också men sen får jag nog hålla igen lite :rolleyes:
9 april, 2010 kl. 08:48 #195364KvarnisDeltagareOM/när du monterar kompressor sti toppar, mappar för E85…
Så kommer dina org. GT stakar var en grymt svag länk.
Även om du inte går lös med grymt mitten vrid så kanske du känner för att öka varvstoppet…det blir mer belastning på stakarna då.
Kan du bygga motor själv(lr med hjälp av någon) så riv ner köp typ eagle stakar och smidda kolvar, små pengar i samanhanget, alt köp en newage short block inte så blodigt dyra när dom finns att tillgå på ebay.Vore hyfsat tråkigt när allt monterats och det en stund med allt nytt godis och vips tittat ev. en vevstake ut genom blocket…
Jag menar ecu ev amppning allt anant du gör är inte grattis…varför sabba mängder av dyra delar ner laggda timmar för 8-10k i mer kostnad
Bara en tanke, Du lär köpa större spriddare btw om du ska köra på E85, typ 740cc’s minst.Det kommer alltid att kosta att trimma that’s life, det finns inge genvägar till det stora vridet/effekten 😀 …(som inte kostar på ett lr annat sätt)
9 april, 2010 kl. 08:51 #195365KvarnisDeltagareDu kommer att ångra dig att du rev ner org. GT motorn en dag du minst anar det..
Du har ju ändå ett extra insug, så du behöver flytta givare + lite annat så kan du bygga en grymt hållbar motor i stället´+ behåklla din gammal gt motor hyfsat intakt.Om det är ett långt projekt så plocka upp delar när dom finns till rätt kurs.
9 april, 2010 kl. 13:15 #195757GilarskiDeltagareDu kommer att ångra dig att du rev ner org. GT motorn en dag du minst anar det..
Du har ju ändå ett extra insug, så du behöver flytta givare + lite annat så kan du bygga en grymt hållbar motor i stället´+ behåklla din gammal gt motor hyfsat intakt.Om det är ett långt projekt så plocka upp delar när dom finns till rätt kurs.
Bra input, tack 🙂 Eftersom jag redan lurat på en äkta STI motor känns det som jag alvarligt ska fundera på att sälja min nuvarande när jag river ned bilen istället. Har redan lagt endel pengar (VF43, STI IC och nu STI topparna) och att lägga ännu mer på stakar & kolvar etc. kommer kosta en slant till, dessutom blir det ändå inte lika bra som en äkta STI motor som ju har rätt botten & grenrör dessutom + att jag inte är nån supermek. :rolleyes:
När min motor dessutom åker ur till hösten känns det som ett enkelt beslut att sälja av den. Att ha 2 motorer blir lite för dyrt för mig tyvärr även om det varit gött 🙂
9 april, 2010 kl. 18:26 #195366KvarnisDeltagareEn byggd botten äger en sti botten del bara så att du vet 😀
Men det kostar en regäl slant tyvärr,om man inte kan skruva i hop det själv dvs.
En gt botten del med 79mm vev, smdda kolvar stakar hantera 500bhp hela dagen och spoolar 500bhp sniglar riktigt hyfsat 🙂
9 april, 2010 kl. 18:43 #195533SnofiDeltagareEdit: Felskrivning
10 april, 2010 kl. 21:04 #195758GilarskiDeltagareEn byggd botten äger en sti botten del bara så att du vet 😀
Men det kostar en regäl slant tyvärr,om man inte kan skruva i hop det själv dvs.
En gt botten del med 79mm vev, smdda kolvar stakar hantera 500bhp hela dagen och spoolar 500bhp sniglar riktigt hyfsat 🙂
Här var nåt men den va på 75mm :confused:
Får fundera på detta men f@n, dagsnoteringen en sen Lördag säger mig att det är bättre att åka till UK och plocka hem en STI motor V5.V6, alt. beställa hem men det finns många som säljer på plats så då blir utbudet bättre om jag åker över.
De senare motorerna (post 2000) misstänker jag har endel skillnader i kablegehärvan, kontaktdon etc.
vilket borde bli en utmaning (har dock för mig att nån på forumet gjort detta).Closed Deck, vad är detta ?
STI motor + GT låda kanske inte är ideelt men borda funka, ev nån modifiering som krävs för att få grejerna att spela ihop men det får jag forska lite mera i :confused:
10 april, 2010 kl. 21:54 #195494TurbovinDeltagareAlltså tyvärr så är ju en classic STI-botten bara marginellt starkare än den du har. Svagheten i vevstakarna är ju precis densamma.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.