- Detta ämne har 544 svar, 37,036 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 2 månader sedan av Gilarski.
-
FörfattareInlägg
-
10 april, 2010 kl. 22:17 #195422STIredDeltagare
Du skulle ju bara köra med runt 330Hk om jag fattat rätt? Vad är då poängen med att lägga pengar på skaffa andra toppar, bygga bottendel, etc? Finns massor med GT bilar som kör med liknande spec på standard grejer(iaf när det gäller botten och toppar).
Om du planerar mera effekt då är det en annan femma men annars helt meningslöst.
Om det är bottenvridet som bekymrar dig enbart, skaffa en begagnad 2.5L bottendel, kör med standart kolvar och stakar i den, kör med dina GT toppar ihop med den, alt om du nu köper dina sti toppar kör med dem, och kör med din turbo som du köpt så får du garanterat snabbt spool och bra bottenvrid. Enklare och billigare än så blir det inte.
Lägg pengarna på låda, väghållning och bromsar istället. Iaf om du inte vill plocka mer effekt än runt 330hk.
Som sagt alltid bra veta vad man vill bygga innan man börjar 😉
/r-lovar att sluta gnälla 😀
11 april, 2010 kl. 19:58 #195759GilarskiDeltagareDu skulle ju bara köra med runt 330Hk om jag fattat rätt? Vad är då poängen med att lägga pengar på skaffa andra toppar, bygga bottendel, etc? Finns massor med GT bilar som kör med liknande spec på standard grejer(iaf när det gäller botten och toppar).
Om du planerar mera effekt då är det en annan femma men annars helt meningslöst.
Om det är bottenvridet som bekymrar dig enbart, skaffa en begagnad 2.5L bottendel, kör med standart kolvar och stakar i den, kör med dina GT toppar ihop med den, alt om du nu köper dina sti toppar kör med dem, och kör med din turbo som du köpt så får du garanterat snabbt spool och bra bottenvrid. Enklare och billigare än så blir det inte.
Lägg pengarna på låda, väghållning och bromsar istället. Iaf om du inte vill plocka mer effekt än runt 330hk.
Som sagt alltid bra veta vad man vill bygga innan man börjar 😉
/r-lovar att sluta gnälla 😀
Haha, det är lungt :rolleyes: Faktum är att jag uppskattar både din och alla andras input väldigt mycket, jag kan ju knappt nåt om motorerna och även om STI motorerna är bättre så trodde jag de va’ mycket mer hardcore än GT men så verkar det inte då 🙂
Jodå, jag siktar runt 330, det räcker för mig. Jag har lite erfarenhet av att mecka, men aldrig rivit en motor så den tanken känns lite pirrig måste jag erkänna, även om det bara är mekanik när allt kommer omkring.
Nåväl, jag hör vad ni säger så jag får sansa mig lite och funder ytterligare lite på vad som skall göras utöver STI topparna, kommer garanterat rådfråga er 😮
I helgen hann jag inte montera STI intercoolern men kommer ske imorgon efter jobbet. Den verkar passa rätt bra, ena konsolen måste dock ersättas
då orginal var för kort. Ska fixa lite bilder på jobbet imorgon. Nu ska jag fixa fram info om turbobytet som gjordes för en vecka sen. 🙂11 april, 2010 kl. 20:35 #195760GilarskiDeltagareDåså, här kommer en liten genomgång av turbobytet. Intercollern satt på två konsoler som sitter på motorn. konsolerna sitter med 2 bult vardera medan IC sitter med en bult i resp konsol. Loss med BOV styrningen (från spjället) samt loss med retur-luft-ledningen, enkelt.
Luften till IC kommer som bekant från turbon, som sitter nere i vänster hörn under IC. lossa på slangklämman till turbon & sen är IC loss. När man skall ta loss IC måste man lirka lite pga av anslutningen till turbon samt att det är lite trångt med rör etc. men det är inga konstigheter så att säga.
Därefter åkte skyddsplåten bort från turbon, tror det var 5 bultar på min, denna plåt var nedklippt lite på grund av att min 3″ DP med ‘Bellmouth’ byggde rätt mycket. :rolleyes: På höger sida om DP ser man att jag kopplat ur Lambdasensorn.
För att underlätta turbobytet monterade jag bort DP. På turbon sitter 2 eller 3 pinnbultar mot DP.
Innan jag började skruva på DP samt grenröret så hade jag sprutat på 5-56 nån timme innan på alla bultar. Innan man skruvar på dessa bultarna skall motorn stått & svalnat i en timme, annars blir det svårt att undvika bulthaveri så material expanderar med värmen.Nedan ser ni en bild på DP anslutninge mot mittsektionen.
11 april, 2010 kl. 21:11 #195474BodyshotDeltagareHar du satt dit VF35an nu? När blir det mappning och var? Annat sprut?
11 april, 2010 kl. 21:21 #195761GilarskiDeltagareDP gick relativr enkelt att få bort, mycket tack vare att jag bytt denna relativt nyligen. Rätt fram ser man 2 anslutnignar, det är vattenkylningen av turbon. Dessa två är bara & lossa, försiktigt med kopparpackninganra bara 😉
De röda ringarna visar oljeanslutningen. Den på turbon är oljeinlopp, olajn kommer nere ifrån motorblocket (nadra röda ringen). Strax under denna andra röda ring sitter även vattentillförseln. Den gröna ringen visar returen av vattenflödet.
Viktigt att veta. Oljereturen sitter på undersidan av turbon. Oljan leds via en gummilsang rakt ned i sumpen, jag kommer till detta lite senare. Detta var det mest trixia momentet skulle jag vija säga.
Den blå ringen visar pinnbultar på grenröret. Turbon sitter endast med 3 pinnbultar på grenröret. Mellan motorblocket och grenröret går den en konsol som håller grenröret fixerat. Denna konsol måste man släppa på för att nå åtminstoen en av ledningarna som ansluter i blocket. Det händer inget när man släpper på denna konsol men som sagt, dess syfte tycks vara att hålla grenröret i ett stabilt läge. Grenröet består av minst 4 pinnbultar varav 3 är till turbon och den sista till konsolen. Ett tips är att köpa några pinnbultar hos Subaru samt några muttrar utifall olyckan skulle vara framme.
När vi lossade på grejjerna så åkte nån pinnbult med och nån mutter fick lite extra stryk så då passade vi på att byta till nya prylar.
11 april, 2010 kl. 21:30 #195762GilarskiDeltagareHar du satt dit VF35an nu? När blir det mappning och var? Annat sprut?
Jepp fixat, MEN, det jag trodde var en VF39 visade sig vara en VF43 :rolleyes:
Jag måste ändå säga att på låga rpm känns den lite starkare medan på mid/high riktigt mycket bättre ösa 😀 Jag kör fortfarande med orginal ladd (0,7) och kommer göra det resten av säsongen faktiskt.Anledningen till varför bilen ändå går bättre tror vi är för att motrycket på avgassidan minskat i och med att denna levererar 35% mera luft och att denna snurra inte jobbar lika hårt och vi får kallare luft -> mera syre -> mera bränsle -> mera pulver 🙂
Den motorstyr jag har är en mappad STI box som levererade 1,2 bar med restriktorkulan men jag tog bort den rätt fort när jag köpte bilen så nu kör jag som sagt orginal. Nästa vår blir det däremot “ordentligt” med effekt, ännu ej klart om jag behåller motorn men efter lite goda råd här på forumet så blir det nog så men STI topparna åker på, mappning, smidda stakar/kolvar etc.
11 april, 2010 kl. 21:33 #195763GilarskiDeltagareNu börjar det bli sent, får posta resten av turbobytet imorgon kväll :rolleyes:
12 april, 2010 kl. 21:39 #195764GilarskiDeltagareArghhhhhhh, helt slut, kom precis hem efter en medioker insats med IC bytet. 😡 Hade för ambition att nyttja befintliga konsoler men att justera dem lite samt ev. förlänga med nån form av bondjärn, blev hur tattigt som helst 🙁
Rev av skiten & satta tillbaka orginal. Måste bygga ordentliga grejer med svets om det ska se hyggligt ut. Dessutom satt det en kopplingsbehållare på höger sida (förarsidan) som IC touchade (vilket jag var rädd för men hade hoppats det skulle gå ändå). Utöver den så låg jag himla tight mot torpedväggen, där AC rören sitter.
Ok, nu vet jag lite bättre :rolleyes:, detta var inte piece of cake. Utöver att bygga konsoler tror jag det bästa är att även svarva av 1,5 cm på IC utloppet resp spjällinloppet. Genom att göra detta kan jag flytta IC längre från torpedväggen samt undivka krock med kopplingsvätskebehållaren, även om den senare inte var nån ‘major clash’.
Turbobytesinformation får vänta. Nu måste jag sova ilskan ur mig, självförtroendet fick sig helt enkelt en törn 😮
12 april, 2010 kl. 21:46 #195765GilarskiDeltagareOk, kan inte låta blir skriva lite till ang. turbobytet. Postar en bild på VF43 (övre) och TD04’an som satt i.
Båda husen är lite större än orginal, på insugssidan har VF43 35% större innerdiameter. Ytterdiametern är densamma, så samma slangar kunde nyttjas 🙂
12 april, 2010 kl. 22:01 #195495TurbovinDeltagareDe som gör det där jobbet brukar kapa av en bit på kopplingsbehållaren (blir dock jobbigt att fylla på då :)). Alternativt skaffa behållare å sånt från en nyare Impreza.
13 april, 2010 kl. 08:21 #195435Adam KDeltagareProblemet kan vara att ‘de som brukar’ har högerstyrda ‘prezor….
Jag kapade ner lite, skar bort en del av lockket och ersatte med hederlig gaffa 🙂 :
http://www.impreza.nu/forum/showthread.php?t=85615&page=10Om du försöker flytta fram icn så får du nog problem med tändspole-blocket, det brukar ‘de som brukar’ kapa ner lite på. Var försiktig!
(Se http://www.scoobypedia.co.uk/index.php/Knowledge/STi8IntercoolerOntoMY00Classic )De som gör det där jobbet brukar kapa av en bit på kopplingsbehållaren (blir dock jobbigt att fylla på då :)). Alternativt skaffa behållare å sånt från en nyare Impreza.
13 april, 2010 kl. 16:17 #195439Nikke McRaeDeltagareMycket trevlig läsning i din projekttråd! 🙂
Jag monterade min Sti IC så långt fram som möjligt mot tändspoleblocket. En Forge atomosfärisk dumpventil rekommenderar jag för att få den så långt fram som möjligt. Då passar det perfekt mot luftintaget i huven.
Jag behövde inte göra något åt min kopplingsreservoir, jag “tiltade” istället IC’n så mycket som möjligt. Men det kanske ser annorlunda ut på en MY98 (eller vad du nu har för motor)?
Se bild: http://www.impreza.nu/expo/albums/album875/intercooler_install.jpg
Jag fick med högra IC staget från STI’n och använder det genom att bara sätta det med en skruv, det syns på bilden.
På andra sidan lade jag bara ett plattjärn för att förlänga orginalstaget.
Sen använde jag gummiringarna/distanserna från gamla IC’n för att få till lutningen på IC’n. (Plus ett par brickor på högra sidan)Mer bilder på mitt montage finns här, bland annat hur jag löste gummilisten mellan huv och IC: http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=album875
14 april, 2010 kl. 07:18 #195766GilarskiDeltagareTack alla för lysande input 🙂
Jag har en fas2 motor (bilen är -99) och det verkade inte vara några problem med tändspolen, däremot 2-2½ cm från trottelsensorn. DEnna IC hade en vinklad framkant, dvs. när jag ansluter BOV så lutar den liksom uppåt mot skyn typ 20 grader. Utloppet på IC är däremot helt i vinkel så att säga.
Jepp det där det vänstra (sitter på förarsidan) staget som var mest meck med, synd at jag inte fick med detta. 🙁
Jag skall kika mera på era länkar, det sista jag vill göra är att ändra kopplinstanken och det verkar ju som jag skulle kunna slippa det, tack ännu en gång 🙂
15 april, 2010 kl. 08:51 #195436Adam KDeltagareJag hade nog klarat kopplinstanken också om jag inte velat kunnat montera fjäderbensstag…. till vilken nytta det nu gör….
15 april, 2010 kl. 20:23 #195767GilarskiDeltagareHerrejessus, nu har jag skpat ett excelark för att få koll på alla aktiviteter som skall utföras inför höstens stora jobb. Jag fick ihop en list på ~75 poster bara för nedmoteringsjobbet. 😮 Det är ej superdetaljerat men avser allt från att plocka ut vindrutan, göra rent plåten från silikonrester till att lacka insidan i vit hammarlack & svetsa igen hålet för antennen i A-stolpen. En realistisk tidplan är 35 veckor, projektet börjar troligen V40, sen blir det ingen mer åkning på ett tag 🙁
Jag har dock lite tid på mig att åka samt planera alla aktiviteter. Tänkte faktiskt testa lite banåkning i år :rolleyes:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.