- Detta ämne har 544 svar, 37,036 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 2 månader sedan av Gilarski.
-
FörfattareInlägg
-
15 april, 2010 kl. 20:34 #195512MuminDeltagare
“En realistisk tidplan är 35 veckor” låter dyrt 😛 men kommer bli kanon!
17 april, 2010 kl. 07:41 #195768GilarskiDeltagare“En realistisk tidplan är 35 veckor” låter dyrt 😛 men kommer bli kanon!
Haha, ja det blir nog 20 ksek innan lackeraren sagt sitt. Ska lägga upp en lista på “To Do” saker, är som sagt halvgrov (ej på skruvnivå) men har nu totalt 175 punkter för hela jobbet (ut -> in montering) :rolleyes:
Känns rätt skönt att få ner det på papper, då kan man enklare psykologist ställa in sig & så har man en plan att hålla sig till.
17 april, 2010 kl. 07:46 #195769GilarskiDeltagareBeställde hem lite godis till dubban på Ebay. Troligen ingen hellis att jag kommer satsa på lite råare stuk än idag. Denna gången blev det bara lite mätare.
Laddmätaren skall sitta vid A-stolpen på eget stativ medan de övriga kommer sitta i ett stativ i moten (dock ej i konsolen). Hmmm, varför ej i konsolen tänker vissa, det kanske är lite snyggare men jag tänkte köra som sagt lite annorlunda stuk så då föll valet på en annan gauge pod :rolleyes:
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItemVersion&item=120554927851&view=all&tid=0
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=110461794780
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=260558293742
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=370345973990
AFR mäteare + en Oljetemp + en oljetryck, samma stuk på samtliga. Lite bling kanske men tröttnar jag så får man väll kränga av dem 🙂
25 april, 2010 kl. 09:00 #195770GilarskiDeltagareNu har tjejen tröttnat och vill skaffa en riktig familjebil, så vips blir Imprezan min egna entusiastbil 😀 Vi skaffar nån lagom kombi som även hon kan köra medan jag nu kan göra det jag vill med Imprezan, vilket kommer bli att anpassa det i första hand för banåkning.
Anmäler mig i dagarna här till att gå en 2 dagars kurs för att fixa banlicens. Bilen kommer reggas för gata med bur, detta skall gå, en kille jag snackade med har gjort det med sin 944 Turbo. Säkrast är att bara åka in till SBP med bilen moddad med bur, resten tar man av sedan så att säga.
Kombi är inte den perfekt banbilen men det skall bli kul att sticka ut lite. Min tidplan var på 54 veckor till slut, men nu kommer jag slippa rätt många aktiviteter då stora delar av inredningen inte skall in igen så att säga. Med lite tur skall jag fixa allt på 30 veckor då även andra aktiviteter inte behöver göras nu på direkten, få ta de övrga grejerena nästa vinter (2011-2012) istället. Bilen kommer enbart gå på sommar halvåret, jag får nöja mig med det.
Nu har vi dessutom blästerskåp och lift på gång nere i Chalmers motorklubb så vissa saker jag räknat skulle ta mera tid kan sparas in där, ska blir kul som faan. Värempaket inkl AC skall ut och mycket, mycket annat jag tidigare tänkte behålla. :rolleyes:
25 april, 2010 kl. 09:51 #195771GilarskiDeltagareNejnejnejnejnej!!!!
Aldrig någonsin hammarlack på en bil, aldrig! Det innehåller silikon och kommer förorena bilen för all framtid och försvåra framtida lackjobb oerhört! Hammarlack kan funka på en A-traktor med rosa ludd invändigt men inte på en riktig bil! 🙂
Hahaha, tack Oscar, jag har nu i efterhand insett att Hammarlack innehöll silikon så, jepp, den går bort, får kolla på nåt annat för interiören, kanske Epoxy :rolleyes: ?
27 april, 2010 kl. 06:50 #195772GilarskiDeltagareBiltemas topcoat verkar vara bra skit, finns i 2 olika vita nyanser. http://www.biltema.se/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/2-komponents-polyuretan/
Vet inte om du behöver nån grundfärg innan, kanske räcker att rugga upp fabriksgrunden?
Tackar tackar! 🙂
27 april, 2010 kl. 07:14 #195773GilarskiDeltagareNu är STI topparna betalade, inväntar leverans :rolleyes:
När jag bytte ratt klantade jag mig så in i, så airbag kontaktrullen gick sönder. Jag beställde en begagnad till en STI från 03, fanns på Ebay i Litauen. Rullen kom efter 2 dagar, grymt!
Fick även hem min mätarhållare, vissa tycker säkert det ser ut som Hobbex men jag gillar detta stuket 😉
27 april, 2010 kl. 07:21 #195774GilarskiDeltagareAnnars händer det inte så vansinnigt mycket, har anmält mig till banlicensrus på Kinnekulle samt blivit medlem i SportVagnsKlubben i Göteborg, enda subban 🙂
Satt & läste liet om bur i standardbil, verkar vara en djungel med alla olika typer av burar men det skall allt gå att lösa. Så sent som 2008 så var det enda påpekandet hos SBP att man skulle ha vadderad bur där man kan komma i kontakt med rören samt inte kunna klämma sig. Tanken är att jag skall kunna köra bilen på gata, tycks finnas två klassningar men den senare avser Rally, vilket är lite tuffare regelverk än Racing.
Har hittat följande, postat av SBP :
Svaret från Bilprovningen:
Framgår inte om du har licens o s v. Utgångspunkt för std-bil dock är att “rallystolen” ska monteras i originalfästpunkterna för resp stol.
Skyddsbåge; ordinarie bilbältesfästpunkter får inte användas vid montering, ingen passagerare tillåts i baksätet om stolarna är urtagna.
Bifogar utdrag ur vår instruktion som berör olika typer av rallyfordon, reglementen mm.
Rallybil “standard” kan godkännas vid registreringsbesiktning utan homologeringshandling från SBF och ges då en särskild kodbeteckning . Bilbälten och säten får bytas och skyddsbur monteras, och ordinarie bilbälten demonterade. Undantag finns även för fordonsbuller. Rimlig bedömning på bullernivå gäller, d.v.s. ljuddämpare ska finnas. På dessa utbytta och monterade detaljer gör vi ingen kontroll över om några vägverksföreskrifter eller SBF:s reglementen är uppfyllda utan endast en subjektiv bedömning att det ser vettigt ut. Ägarens tävlingslicens för rally måste kunna uppvisas för att undantaget ska gälla. Utan giltig licens gäller VV:s föreskrifter fullt ut.
För att uppfylla grundkraven för inre säkerhet kan eftermonterad utrustning behöva kläs in med energiabsorberande material.
Avgörande är placeringen i förhållande till förare/passagerare. Kan onödiga skador uppstå krävs inskyddning. Utstickande detaljer eller vassa hörn och kanter får inte finnas.
Skyddsbåge, skyddsbur
Med skyddsbåge avses en konstruktion av stålrör eller motsvarande som kan skydda förare och passagerare om bilen slår runt. Skyddsbågen är normalt monterad i anslutning till karosseriets B-stolpe.
Med skyddsbur avses en konstruktion som består av två i längsled förbundna skyddsbågar, en vid A-stolpen och en vid B-stolpen.
Takrör måste följa takplåten väl så att förare och passagerare inte riskerar att komma i kontakt med rören vid normala huvudrörelser. Rören måste dessutom vara inskyddade med energiabsorberande material. Tvärgående takrör måste normalt vara försett med avbärare bakåt – uppåt (se fig) för att en huvudrörelse framåt inte direkt ska bromsas upp av röret. På en öppen bil kan avbärare inte krävas.
Rallybil som registreringsbesiktas med stöd av dispens som baseras på “FISA”- handling får undantas från krav på avbärare och inskyddning av rör (kravet är inte förenligt med “FISA”-villkoren).
Om kraven inte uppfylls av båge vid B-stolpar kan fordonet ändå godkännas om baksätet samtidigt inte längre tillåts som passagerarplats. Snedsträvor och diagonalstag kan också vara hinder för baksätets användning.
Förbjudna anordningar
7 § Personbil får inte förses med följande delar eller tillbehör. Detta förbud gäller inte punkterna 1 och 2 om bilen är typgodkänd enligt direktiv 74/483/EEG eller ECE-reglemente 26 och vid typgodkännandet varit försedd med sådan anordning.
1. Anordning, vars höjd över omgivande karosseriyta överstiger 30 mm och som har en mindre bredd än höjd och som inte är nödvändig för fordonets användning. Förbudet gäller dock inte sådan anordning som är av mjukt material eller så fjädrande att dess höjd inte överstiger 30 mm då den utsätts för en lätt kraft. Med mjukt material avses material med en hårdhet av högst 60 Shore A och med lätt kraft avses en kraft av högst 100 N.
2. Spoiler bestående av vinge uppbyggd på konsoler och som inte ansluter till karosseriet med sin främre kant. Förbudet omfattar inte spoiler av mjukt material. Med mjukt material avses material med en hårdhet av högst 60 Shore A.
Hälsningar
Ola J Bilprovningen27 april, 2010 kl. 07:27 #195534SnofiDeltagareSka denna byggas som ombyggt fodon eller ska den bara gå bana ? för vad jag öhrde senast går det inte regga bil med bur längre, nya regler för iår
Mvh Kristofer
27 april, 2010 kl. 08:25 #195392andreaswrxDeltagareglöm att regga som standad rallybil! är grupp e och voc som går in där! det är dom stenhårda på! enda är till ombyggt fordon!
27 april, 2010 kl. 09:12 #195775GilarskiDeltagareTanken var att den skall köras som hobby på bana men emellanåt på gata. Den skall inte byggas om, så ‘registrering för ombyggt fordon’ behövs ej.
Har faktiskt precis talat med Sportvagnsklubben, och de säger såhär:
För BANA:
– Hobbyåkning och icke organiserade tävling kräver inte bur
– Tävlingsåkning kräver bur samt minst 4-punksbältenSBP säger inget om att du har bur i bilen, så länge den sitter rätt och är vadderad. Däremot skall orginalbältena sitta och de kan vara kinkiga om du plockat ut orginalratten om den har airbag, men i övrigt skall det inte vara några som helst bekymmer. Jag glömde fråga om buren skall vara homologiserad och certad av tillverkaren så det finns risk för detta (en sådan bur kostar 5 lax till Subban).
För RALLY:
I princip helt omöjligt att få bilen reggad för gata då man ändrar bilens egenskaper så mycket, däck, hjulupphängning, mm. mm.27 april, 2010 kl. 11:19 #195868Zippo_Deltagarecoolt projekt 🙂 han inte läsa hela tråden just nu men du skippade kompressor iden ? har du någon lista på setup du kör nu just iår ?
mvh
27 april, 2010 kl. 11:50 #195776GilarskiDeltagarecoolt projekt 🙂 han inte läsa hela tråden just nu men du skippade kompressor iden ? har du någon lista på setup du kör nu just iår ?
mvh
Tackar 🙂 Jag tänkte flytta batteriet i vinter som en förberedande åtgärd för kompressor-motage. Finns risk för att jag inte får ha kompressor om jag skall tävla på bana, måste läsa på lite mer om reglementen och sånt där. SBP lär inte godkänna den heller 😉 men däremellan kanske man kan ha en på bilen, vi får se vad pengarna räcker till :rolleyes:
28 april, 2010 kl. 10:34 #195777GilarskiDeltagareFick bytt airbag/tut -rullen igår så nu funkar tutan såväl som att airbag lampan är släckt 🙂 Tog ~2 timmar att fixa men då lödde jag & satte på krympslang på tutanslutningen då man klippt av denna uppe vid kontaktdonet och satt på en kabelsko, nån tattarlösning för tutan till deras ratt. 😡
I Momo-kittet jag hade fanns rätt kontaktdon (3-pinnars) så nu är detta anslutet & tutan ansluten därifrån så att säga, ser bra ut. Imorgon blir det besiktning. :rolleyes:
29 april, 2010 kl. 17:00 #195367KvarnisDeltagareDu har svaret i texten vad som gäller bur och typ godkända bilar
7 § Personbil får inte förses med följande delar eller tillbehör. Detta förbud gäller inte punkterna 1 och 2 om bilen är typgodkänd enligt direktiv 74/483/EEG eller ECE-reglemente 26 och vid typgodkännandet varit försedd med sådan anordning.Dvs bilen måste haft bur/stolar etc just vid typgodkännandet.
I en icke typgodkänd bil är det en annan 5 dock 😀/Kvarnis med en gammal icke typgodkänd STI-Ra 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.