- Detta ämne har 544 svar, 37,036 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 2 månader sedan av Gilarski.
-
FörfattareInlägg
-
30 april, 2010 kl. 07:43 #195778GilarskiDeltagare
Du har svaret i texten vad som gäller bur och typ godkända bilar
7 § Personbil får inte förses med följande delar eller tillbehör. Detta förbud gäller inte punkterna 1 och 2 om bilen är typgodkänd enligt direktiv 74/483/EEG eller ECE-reglemente 26 och vid typgodkännandet varit försedd med sådan anordning.Dvs bilen måste haft bur/stolar etc just vid typgodkännandet.
I en icke typgodkänd bil är det en annan 5 dock 😀/Kvarnis med en gammal icke typgodkänd STI-Ra 😉
Det jag klippte ut verkar avse rallybil, fattar inte riktigt 🙁 Inget får sticka ut mer än 30mm utanför karossen, men bur sitter ju innanför :confused:
Misstänker att typgodkännande inte är detsamma som att bilen blir godkänd i besiktningen. Tycks som typgodkännadne är för att få tillverka bilen i det utförande den typas. Tycks även finnas 3 typer av typgodkännande:
Med system avses sådan utrustning i ett fordon som utgör en väsentlig del av fordonet och som i allmänhet inte kan lösgöras i separata komponenter. Exempel: bromssystem, avgasreningssystem eller inredningsdetaljer.
En komponent är en anordning som är avsedd att utgöra en del av ett fordon och som kan lösgöras eller installeras i fordonet och typgodkännas enskilt, såsom strålkastare.
En separat teknisk enhet är en anordning som är avsedd att utgöra en del av ett fordon. Anordningen hänför sig till en viss fordonstyp och kan typgodkännas enskilt eller som en del av den fordonstypen. Ett exempel är underkörningsskydd.
Nåväl, jag har postat frågan till SBP för att få detta kristallklart.
Jag avser köpa en typgodkänd bur från en burtillverkaren, avsedd för min bil. Detta borde underlätta, men som sagt, jag är inte så hemma i dessa trakterna. :rolleyes:
30 april, 2010 kl. 14:14 #195368KvarnisDeltagareJag har tom försökt regga en icke helbilgodkänd bil me bur, med tom detvar njet.
just vid inreggning till Svergie.
men dt var mer okunnde är regler.
Det som var kristall klart är, att med fullbur funkar inte i helbilsgodkänn bil, den måste i så fall suttit där när den kom från fabrik vilket den inte gjorde.Sen är det som allitid då det gäller SBP upp till den som utför besiktiningen,laglit eller sas.
Du är inte den första som är sugen på fullbur i bilen 😉
2 maj, 2010 kl. 21:05 #195779GilarskiDeltagareJag har tom försökt regga en icke helbilgodkänd bil me bur, med tom detvar njet.
just vid inreggning till Svergie.
men dt var mer okunnde är regler.
Det som var kristall klart är, att med fullbur funkar inte i helbilsgodkänn bil, den måste i så fall suttit där när den kom från fabrik vilket den inte gjorde.Sen är det som allitid då det gäller SBP upp till den som utför besiktiningen,laglit eller sas.
Du är inte den första som är sugen på fullbur i bilen 😉
Hehe, ok, jag är kanske rökt men ska se om jag har tur :rolleyes:
2 maj, 2010 kl. 21:14 #195780GilarskiDeltagareHar nu ÄNTLIGEN fått hem mina Goodridge orange bromsslangar, godis 😎 Ska göra ett försök att montera dem i slutet av veckan.
Fick nedslag på besiktningen i Torsdags:
– Motorlampa tänd (läste ut knackegivaren)
– Lambda 1,20 vid förhöjd tomgångSkall se över avgassystemet men jag tankade även lite E85 innan för att att få ned ev. andra värden, men det var j@vligt dumt ärligt talat. Dels för att den tidigare gått igenom och dels för att bilen efter tankning gick mera lean, eftersom E85 kräver mindre luft 🙁
Ombesiktning innan Maj är slut, skall fixa den där sensorn (har en hemma) samt ge f@n i E85…
De på SBP var grymt shyssta, var mer intresserade av köra kärran & fråga om jag skulle börja köra bana (vilket jag sa att jag faktiskt täkte testa) än av petitesser som vissa kikiga besiktningsmän skulle haka upp sig på. :rolleyes:
Har fått hem alla mätarna & hållarna så dessa skall in inom kort, bilder kommer.
4 maj, 2010 kl. 06:53 #195781GilarskiDeltagareSvar från SBP gällande bur:
Hej!
Eftersom din bil är helfordonsgodkänd är detta mycket svårt (kanske omöjligt) att få godkänt. Dessa bilar är eu-godkända och att montera in en bur på verkar många av reglerna vad gäller Eu-godkännandet (kollisionsegenskaper, inre säkerhet m.m).Din enda chans vad jag kan se är att ta kontakt med subaru och höra om de har någon lösning med intyg eller liknande.
Lycka till!
MVH Björn🙁
5 maj, 2010 kl. 10:43 #195782GilarskiDeltagareOk, buren tycks vara, såsom Kvarins försökte övertyga mig om, omöjligt. Jag skall dock skicka ett mail till Subaru i Japan & kolla, ett sista desperat försök 😮
Mina STI toppar kommer hem imorgon ser det ut som, är bra sugen på att lyfta i dem innan vinterprojektet, men måste vara realistisk & inse att jag ej hinner/orkar göra detta innan dess.
Har haft lite flyt och fått tag i en APEXI styrbox till en STI -R(?) -99 för en symbolisk peng. Förvisso är enheten mappad av Per på Autotech men den lär nog inte funka på min även med STI toppar så det blir till att mappa till våren 2011. Tills dess åker jag runt med STI boxen som sitter i nu. Säljaren hade även få med en AVC-R till salu som jag tänkte plocka med 🙂
9 maj, 2010 kl. 23:46 #195783GilarskiDeltagare01.31 ÄNTLIGEN har jag lyckats installera min laddtrycksmätare. 🙂
Massor av meck med att föra igenom sladdar genom torpedväggen, fanns en gummistos nere vid kopplingspedalen för genomföring men ändå.
Skall spela in en sekevens på mätaren, nice uppstart & nedsläcknings cermoni. Vid sidan sitter en ‘handkontroller’ som jag dock ännu ej satt fast (dubbelhäftad tape medföljde) men med denna kunde man ställa ‘varning’ vid peak tryck, ljusintensitet och så något mera.Imorgon byter jag bromsvätska samt monterar mina Goodrige bromsslangar, ska till Kinnekulle Ons-Fre för att ta banlicens & rasta bilen lite…:rolleyes: (Tänkte spela in lite med onboard camera & lägga upp sen på Youtube, återkommer med detta)
10 maj, 2010 kl. 05:31 #195784GilarskiDeltagareSkumt med klockan på sajten, jag la upp ovan post igår 01.30, ändå står det innan 00.00 :confused:
Nåväl, har nu kört med laddtrycksmätaren och är lite sur skall erkännas, inte över mätaren (super-nice)utan av vad den visar.
När man öppnar spjället så sugas luften upp av motorn varpå jag får ett undertryck bakom trotteln, helt enkelt eftersom atmosfärstrycket inte orkar pressa fram luft genom spjället tillräckligt i förhållade till hur mycket luft som motorn förbrukar. Vid fullt öppet spjäll funkar det dock så att mätaren visar 0 bar, eftersom luften kan flöda in friare via det öppna spjället. Vid ungefär till 2700 rpm börjar den klättra över 0bar. Redan här känns det sådär skall erkännas, eftersom jag nu räkande i princip med full ladd. 🙁
Nåväl, mätaren fortsätter att klättra för att vid 3700-3800 stanna vid 0,7 bar. Ja, ni läste rätt, den spooolar & levererar orginal ladd vid ~3750 rpm ! Ok, nu säger StiRed & company ; vad vad det jag sa’ om att köra med en VF43. :rolleyes: Jag säger bara; detta va’ ju sugit värre 😮
10 maj, 2010 kl. 08:25 #195475BodyshotDeltagareJag vet hur Gilarskis Kompressorbygge kommer sluta…
Med en GT4088R och en AMG kompressor!
Se länk på denna subba! : http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?t=1688562&page=2
WOW vilket bygge!
10 maj, 2010 kl. 08:38 #195369KvarnisDeltagareSkumt med klockan på sajten, jag la upp ovan post igår 01.30, ändå står det innan 00.00 :confused:
Nåväl, har nu kört med laddtrycksmätaren och är lite sur skall erkännas, inte över mätaren (super-nice)utan av vad den visar.
När man öppnar spjället så sugas luften upp av motorn varpå jag får ett undertryck bakom trotteln, helt enkelt eftersom atmosfärstrycket inte orkar pressa fram luft genom spjället tillräckligt i förhållade till hur mycket luft som motorn förbrukar. Vid fullt öppet spjäll funkar det dock så att mätaren visar 0 bar, eftersom luften kan flöda in friare via det öppna spjället. Vid ungefär till 2700 rpm börjar den klättra över 0bar. Redan här känns det sådär skall erkännas, eftersom jag nu räkande i princip med full ladd. 🙁
Nåväl, mätaren fortsätter att klättra för att vid 3700-3800 stanna vid 0,7 bar. Ja, ni läste rätt, den spooolar & levererar orginal ladd vid ~3750 rpm ! Ok, nu säger StiRed & company ; vad vad det jag sa’ om att köra med en VF43. :rolleyes: Jag säger bara; detta va’ ju sugit värre 😮
Fult aldd vid 2700rpm…LOL !!! 😀
Du då får byta till större volym, det enda snurrorna som varit närheten av fullt ladd så tidigt då vi pratar Vf på 2.0l är twin scroll i kombo med avacs.
Låter som du köpte en GT30 😉
Skulle prova en dawes , för att se vad den gör alt ryka slangen till wg klockan det låter väldigt seg spoolat om jag ska vara ärlig.
Vilken växel ?, 4 skulle vara bra om du provar så jag säga något som ref, det är den man kollatr på oftast.
Om du ryker slangen så gäller det att vara med när det väl spoolar, för då brukar det gå undan 😉10 maj, 2010 kl. 13:14 #195785GilarskiDeltagareHaha, tack grabbar. Ok, fullt vid 2700 kanske var lite optimistiskt men 3700 var väl segt, detta rpm gäller oavsett växel förresten.
Jag har en Apexi AVCR på gång så då ska jag testa & se om det blir bättring, kan ju faktiskt vara så att nåt inte stämmer här.
Kan ju även testa den föreslagna stygga varianten med Wastegateklockan men vettte f@n om jag vågar, tryckat kan väll sticka rätt ordentligt då 😮
Ja, de där kompressorplanerna som jag skjutit på ett år känns helt klart relevanta igen måste jag erkänna 😉
10 maj, 2010 kl. 13:19 #195476BodyshotDeltagareÄsch, du har ju tidigt ladd, borde bjuda på en sväng i min bil så får du se på senare ladd;)
10 maj, 2010 kl. 21:40 #195786GilarskiDeltagareHehe, ja det kanske inte är så illa för nu har jag testat lite mera och fann att det var olika beroende på växel, lite knepigt. På 5’an så hade jag nästan fullt strax innan 3000 medan på lägre växlar var det typ 3500 eller mer.
En annan sak vi funderade på (jag & min polare Per) var varför det inte var 0 bar vid obelastat/tomgång, jag har utnyttjat en av de lediga anslutningarna uppe på insuget (efter spjället) och där är gashastigheten troligen högre än nere vid turbon.
Om gashastgheten är högre bildas den lättare undertryck varför mätaren troligen konstant visar för lågt ladd 😮 Skall plocka ut laddet precis efter turbon imorgon, återkommer med resultatet.
10 maj, 2010 kl. 21:42 #195787GilarskiDeltagareFick hem STI toppana idag förresten, insugs-kammarna såg nästintill nya ut! Sugen som fasiken på att montera men inser att det får vänta. samma sak med STI intercoolern, det är för mycket annat just nu.
10 maj, 2010 kl. 22:15 #195390Lt DanDeltagareEn annan sak vi funderade på (jag & min polare Per) var varför det inte var 0 bar vid obelastat/tomgång, jag har utnyttjat en av de lediga anslutningarna uppe på insuget (efter spjället) och där är gashastigheten troligen högre än nere vid turbon.
Vet inte om jag missförstår men varför skall du 0 bar vid tomgång. Normal är runt -0.6bar.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.