- Detta ämne har 544 svar, 37,036 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 2 månader sedan av Gilarski.
-
FörfattareInlägg
-
10 maj, 2010 kl. 23:15 #195867MyzkooDeltagare
Trycker jag fullt på 5an på en raksträcka så har jag 1.2 bar med min VF34 vid 2800 rpm. Om det är relevant? 😛
11 maj, 2010 kl. 06:05 #195370KvarnisDeltagareNummer 1
Du vill inte veta vad du har för ladd i från turbon, om du inte ska mäta tryckförluster.
Det är ju trycket i insug/motor som är intressant det är ju Överladdning vi pratar om.
Det är där mapsenosrn mäter trycket så mao det enda som är intressant 😉 😀Nummer 2 så länge bilen står still så räkna inte med att du får annat +- 0bar om du gasar.
Nummer 3
Din tawain mätare bidrar garanterat till att det är svårt att få se 0 bar när du inte kör.
Har själv sett det vs kvalitet mätare.Nummer 4
Pga att du bytt turbo så fungerar inte din laddtryckstryning längre.
AVC-R är ingen dum ide, har en som ligger 1500:- så är den din.
Alt så kör du med en dawes men inte lika roligt som avc-r 😀11 maj, 2010 kl. 06:51 #195788GilarskiDeltagareSka försöka svara på allt i ett & samma inlägg 🙂
Börjar med en liten djuping.:rolleyes:
Övertryck/undertryck är en konsekvens av att man avviker från omgivningens/atmosfärens tryck. Vid ideala förhållande så skall det alltså vara 0 bar vid tomgång enligt mig, varför, jo eftersom ifall vår omgivnings luft kan flöda fritt kommer den ta sig fram och jämna ut lufttrycksskillnader -> samma tryck överallt -> 0bar. Molnen rör sig eftersom den är tryckskillnader i atmosfären, dvs luften rör sig till det ställe där det är undertryck, för att jämna ut detta.
Så, om vi har undertryck förhindrar vi alltså luften från att flöda fram fritt & jämna ut tryck skillnaden, se det som bilen andas sämre -> som om du springer och andas genom ett sugrör. Det är möjligt att det är normalt på en turbo bil att man har -0,5 på tomgång, eftersom man har så många hinder på vägen fram till sensorn så att säga, dvs. luftfilter, LMM, slangar, turbo, IC t.ex.
Jag mäter själv upp -0,5-0,6 (vakuum) på tomgång, gasar jag till lite kan den klättra till -0,2 bar.
Min bil har orginal laddtryck, jag har inte den där lilla kulan som vissa har för att ‘lura’ laddregulatorn. (hade denna tidigare men togs bort). Orginal laddet är ~0,65 om jag inte missminner mig, så då laddar min turbo korrekt.
Jag mäter just nu precis innan luften går ned i respektive insugskanal från ‘manifoldet’, så detta bör ju vara korrekt men vi blev fundersamma till varför man inte möter 0 bar, men deta kan ju vara att motorn ‘andas så dåligt’. Skall erkänna att jag inte vet vad en ren sugmotor visar i manifoldet.:confused:
Mätarnen tror jag funkar. Vi kopplade bort den elektroniska sensorn från manifolden och då visade sensorn 0 bar, dvs. den visar ingen diff mot atmosfärsatrycket. Mätaren kalibrerar sig varje uppstart så jag tror inte den är felaktig även om den inte är utvecklad av tyskar eller japaner 😉
Det är möjligt att motorstyr optimerats för olika ladd beroende på engineload. Detta vet jag inget om men för mig ter det sig annars oerhört konstigt hur man kan få olika ladd beroende på växel, alt. är det spool uppen på turbon som påverkar faktumet att jag på lägre växlar får upp laddet senare. Oavsett så tror jag en separat laddreglering skulle göra susen. Tack för erbjudandet Kvarnis, återkommer ifall det inte löser sigf med den andra AVC-R en jag har på G.
För att summera:
1. -0,5 bar på tomgång tycks normalt
2. Jag kör med orginalladd (vilket är ett medvetet val)
3. Min farvåg om att gashastigheten i manifoldet är för hög samt luften för turbulent (ventiler öppnar/stänger) därav laddvärdena, kan troligen avvisas då punkt 1 & 2 tycks vara ‘inom det normala’.Tack alla för bra input 🙂
11 maj, 2010 kl. 11:56 #195391Lt DanDeltagareJag vet fortfarande inte om jag missförstår…
Att det blir vaccum (runt -0.5) är väl normal varesej det är en turbomotor eller sugmotor. Motorn skulle ju inte funka om du inte har ett undertryck som suger i sig luften.
Sen så är inte org laddet på en gt 0.65bar. Snarare 0.9 bar. Eller menar du att den lilla strypningen du plockat bort sänkt org.laddet med 0.25bar?
/Dan
11 maj, 2010 kl. 11:59 #195496TurbovinDeltagareTyp -0,5 bar är fullständigt normalt. Det har jag haft på precis varenda turbobil jag haft, ibland ännu mer vid motorbroms. Går bilen inte på laddtryck beter den sig som en SUGmotor 🙂
11 maj, 2010 kl. 13:24 #195789GilarskiDeltagareOm en motor körs med oändrligt stort insugsrör utan filter så kommer du mäta upp samma tryck inne i röret som utanför, därmed har du inget vakuum i insuget på en sådan motor. I en sugis, men framförallt turbo så har man rör & annat kraffs som hindrar det ideela fri luftflödet varpå det blir ett undertryck i insuget, sk. vakuum. 🙂
Det tycks som alla motorer av medelmåtta har en viss mängd undertryck men jag vet att riktigt moderna motorer har idag problem med att man har ett för litet vakuum. Problemet uppstår när man bromsar eftersom denna nyttjar vakuumet och om man inte har så mycket vakuum blir bromsverkan sämre.
Jag är inte expert på området skall tilläggas.I vissa motorer, bla F1 har man utvecklat insugssidan så till den milda grad att man får upp gashastigheter som motsvarar övertryck om kanske 0,5 bar, trots att det är sugismotorer. Teknink som komemr alltmer på moderna sugmotorer.
Min bil laddade 1,15 innan jag tog bort den lilla kulan. Redan innan var laddregleringen lite tveksam men jag misstänker att min motorstyr (STI szom mappats av Prodrive) kan vara bidragande på nått sätt, men bara en spekulation från min sida.
11 maj, 2010 kl. 16:29 #195371KvarnisDeltagareNu måste vi reda ut lite saker…här 😀
Att till att börja med så är int en kokar motor att jämföras meden F1.
Om du skulle blipa med gasen så kommer du sakta börja bygga lite ladd, inte mycket dock.
Så sluta fundera på varför du har si lr så i undrtryck lr byt till vassare kammar så får du se hur det går att uppnå tillräkligt vakuum 😉Sen så närdt gäller laddtrycks vs växlar(motstånd) så är det solklart att motsåndet påverkar när tubon spoolar. Prova vänster brosma lr hissa upp hela bilen och testa hur det laddar då 😉 😀
Du behöver få motstånd för det ska bygga tryck om du inte gör via ex als.
et är just det som är problemet md laddtrycksstyrning om du inte kompenserar mellan växlarna.Sen så kommer kulan som du tagit bort självklart inverka på laddtrycket och den sitter där normalt.
Nu behövs det mindre tryck för att öpnna wg vsmed en strypning.
Att at bort kulan ärbland det sämsta man kan göramed org. laddtrycksstyrning den blir riktig kass utan den 😀
Så montera en dawes alt. AVC-R ASAP !!!Sen kan du forsätta fundera på div problem kokar motorerna har 🙂
11 maj, 2010 kl. 22:23 #195790GilarskiDeltagareNu måste vi reda ut lite saker…här 😀
Att till att börja med så är int en kokar motor att jämföras meden F1.
Om du skulle blipa med gasen så kommer du sakta börja bygga lite ladd, inte mycket dock.
Så sluta fundera på varför du har si lr så i undrtryck lr byt till vassare kammar så får du se hur det går att uppnå tillräkligt vakuum 😉Sen så närdt gäller laddtrycks vs växlar(motstånd) så är det solklart att motsåndet påverkar när tubon spoolar. Prova vänster brosma lr hissa upp hela bilen och testa hur det laddar då 😉 😀
Du behöver få motstånd för det ska bygga tryck om du inte gör via ex als.
et är just det som är problemet md laddtrycksstyrning om du inte kompenserar mellan växlarna.Sen så kommer kulan som du tagit bort självklart inverka på laddtrycket och den sitter där normalt.
Nu behövs det mindre tryck för att öpnna wg vsmed en strypning.
Att at bort kulan ärbland det sämsta man kan göramed org. laddtrycksstyrning den blir riktig kass utan den 😀
Så montera en dawes alt. AVC-R ASAP !!!Sen kan du forsätta fundera på div problem kokar motorerna har 🙂
Hahaha, ord & inga visor, tack Kvarnis 😉
12 maj, 2010 kl. 06:09 #195372KvarnisDeltagareDet är jätte kul att se att du engagerar dig och lägger ner mycket tid och funderingar, men försök inte uppfina hjulet igen då kommer det bli soå otroligt jobbit för dig 🙂
Och jag ser hellre att du får i hop en fungerande bil utan 70k ssorger och besvär,
tro mig jag har prövat det rätt mycket 😉
Och mappning och laddtryckstyrning är A&O åp kokarna om mototrerna ska hålla.
Om sånt sköts snyggt så håller dom riktigt bra 🙂15 maj, 2010 kl. 13:55 #195791GilarskiDeltagareTack Kvarnis, mycket uppskattad input.
Var på Kinnekulle Ring & kirrade ban/tävlingslicens via SVKG, kul som f@n. Har förvisso kört egen go-kart tidigare men detta var grymt mycket roligare. 🙂
Tyvärr finns ingen klass för subban att köra i om jag skall tävla, men om jag nöjer mig med att åka på Trackdays så kan man ju få vara med på i princip allt.
Så här såg det ut:
Dag 1 teori.
Dag 2 Träning hela dagen med professionell instruktör
Dag 3 Bankalaset, ‘tävling & fri träning’Det som slog mig var hur grym subban var, vi hade bla. övningar där man körde start i ett riktigt startfält. Jag fick starta flera gånger längst fram (pole pos) mot en Porsche 911 Carrera, killen körde med launch control. Åtminstone de 2 första gångerna var jag snabbast upp till 80-90 och när vi släppte av vid 130 så låg han ~2 billängder framför mig. Det var exakt denna http://www.porsche.com/usa/models/911/911-carrera/
Även på rakorna hängde bilen med riktigt bra, hängde Carreran nästan hela vägen på mål/start rakan, fattade nada ! :p
Självklart har jag endel kvar innan man hänger med helt på varvet, men skiljde kanske 1-1½ sekund, viisst, det var säkert lite skit bakom ratten på de andra men det var fler Porschar där och den enda jag fick smisk av var den där Carreran och en Corvett C6 så det var jäkligt kul, i synnnerhet med tanke på hur moderat preppad min bil är (std bromsar, Falken pissdäck osv.), så det finns endel att göra inför kommande Trackdays :rolleyes:
19 maj, 2010 kl. 10:46 #195793GilarskiDeltagareBeställde komplett set med Stoptech från PEAN. Tänkte börja testa dessa. Var lite väl svettigt med Carbotech eller PF runt om, får vänta till nästa år.
Ska passa på hälla i Motul 660 samt montera de där oranga stålisanra från Goodridge, bilder kommer redan till helgen. 🙂
19 maj, 2010 kl. 13:11 #195869Zippo_Deltagarekul att du fick leka med lite porschar 😀 dom måste blivit lite förvånade allt
Ska du köra på någon banträff med ssi i sommar ? 🙂
Kom förbi onsdags träffen idag, kl 19:00 vid siba järnbrott, tänkte åka dit med subban 🙂
mvh
19 maj, 2010 kl. 14:22 #195792GilarskiDeltagarekul att du fick leka med lite porschar 😀 dom måste blivit lite förvånade allt
Ska du köra på någon banträff med ssi i sommar ? 🙂
Kom förbi onsdags träffen idag, kl 19:00 vid siba järnbrott, tänkte åka dit med subban 🙂
mvh
Hahah, de hälsade inte efteråt, var grymt tävlingsinriktade märkte jag för 2 av dem försökte alltid körde om alla efter målflagg!
Åker buss idag tyvärr så jag kan inte haka på 🙁 (tack ändå)
Tänkte spara lite slantar till banåkning i år. Tänkte bl.a åka på SSI 10-års träffen, du då?19 maj, 2010 kl. 15:18 #195870Zippo_DeltagareHahah, de hälsade inte efteråt, var grymt tävlingsinriktade märkte jag för 2 av dem försökte alltid körde om alla efter målflagg!
Åker buss idag tyvärr så jag kan inte haka på 🙁 (tack ändå)
Tänkte spara lite slantar till banåkning i år. Tänkte bl.a åka på SSI 10-års träffen, du då?okay, det är så långt fram till den träffen, har inte riktigt planerat så långt, men kanske att man kommer förbi 1 dag av träffen iaf 🙂
mvh
24 maj, 2010 kl. 22:18 #195794GilarskiDeltagareNu måste vi reda ut lite saker…här 😀
Att till att börja med så är int en kokar motor att jämföras meden F1.
Om du skulle blipa med gasen så kommer du sakta börja bygga lite ladd, inte mycket dock.
Så sluta fundera på varför du har si lr så i undrtryck lr byt till vassare kammar så får du se hur det går att uppnå tillräkligt vakuum 😉Sen så närdt gäller laddtrycks vs växlar(motstånd) så är det solklart att motsåndet påverkar när tubon spoolar. Prova vänster brosma lr hissa upp hela bilen och testa hur det laddar då 😉 😀
Du behöver få motstånd för det ska bygga tryck om du inte gör via ex als.
et är just det som är problemet md laddtrycksstyrning om du inte kompenserar mellan växlarna.Sen så kommer kulan som du tagit bort självklart inverka på laddtrycket och den sitter där normalt.
Nu behövs det mindre tryck för att öpnna wg vsmed en strypning.
Att at bort kulan ärbland det sämsta man kan göramed org. laddtrycksstyrning den blir riktig kass utan den 😀
Så montera en dawes alt. AVC-R ASAP !!!Sen kan du forsätta fundera på div problem kokar motorerna har 🙂
Kvarnis, har du kvar ditt kompletta APEXI AVC-R för 1500 kr ?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.