- Detta ämne har 544 svar, 37,036 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 2 månader sedan av Gilarski.
-
FörfattareInlägg
-
23 oktober, 2009 kl. 05:40 #195561GilarskiDeltagare
Något irriterad nu x( Mina Rota Fighter skulle kommit förra veckan, igår mejalde jag & frågade var de är, opps, Rota hade inte fått tag i Toyo däcken så allt skulle skickas nu på Måndag 🙁
Jaja, i bästa fall får jag fälgarna nästa Fredag.
24 oktober, 2009 kl. 16:28 #195562GilarskiDeltagareHar fått hem ny cigarett tändare, orginalskruv till dimljus samt klips för att hålla den där stången till motorhuven. Klipsen sitter ungefär över kylet. Småsaker men gött & få ordning på detaljer som förfinar helhetsintrycket.
De hade Svensk förarmanual till -00, någon som vet ifall det skiljer mycet mot -99 ? De dillade om nån betäckning längst bak de ville ha, började på S och jag lovade försöka ragga tag i denna så om npn kan kolla vore det grymt.
Skall uppdatera vårt artikelregister med artikel# på delarna jag köpt.
26 oktober, 2009 kl. 08:39 #195563GilarskiDeltagareHar nu monterat dimljusen, äntligen! Insåg att de bultar som sitter upptill & håller dimljuset på plats ( totalt 3 bult/lampa) även håller
blinkeljuset. Tyvärr har jag 98’ans kofångare men bilen i övrgit är 99 så när de sökte delar så fick jag helt enkelt fel bult för ändamålet, nedtill var bulten tillräckligt långa. Så, nu har jag några andra bult som är längre, men skall jaga fatt i orginalen snart.26 oktober, 2009 kl. 08:46 #195564GilarskiDeltagareLovade posta en bild på hur fästen satt till lilla vingen.
http://www.manschettknapparna.se/images/images_extra/lilla_vingen_faste.JPG
Det är pressade metallbitar som har skruvfästen. I mitten satt det en
liten bit också men denna tog jag bort så jag skall ha en annan vinge där på lite sikt.Metallbitarna satt med ‘glassilikon’, sitter som f@n & fås bort med rakblad, ev. kan man gå på lite med varmluftpistol & få bort det lite lättare.
30 oktober, 2009 kl. 06:38 #195565GilarskiDeltagareSkall ta en bild på bilen & sen köra lite photoshop på den så man enklare ser hur den på lite sikt kommer se ut. Bild kommer efter helgen.
1 november, 2009 kl. 12:42 #195566GilarskiDeltagareKikade lite i motorrummet idag för att rensa lite. Fann 2 relä som satt på sidan om batteriet, en rest från extralysen som satt på bilen. Rev ut reläena & knappen inne i kupen, faan va gött & få bort skit man inte vill ha 🙂 Extralamporna tog jag bort för ett tag sen. Nu sitter dessutom orgial dimljus istället för de fusk-Hella som fanns innan. 😮
Rev även ut fodret som satt på baksidan av huven, såg rätt crappy ut, nåt clips hade till och med smält lite. Kolla på Intercoolern och såg att det satt en blå silikonslang med texten Prodrive, såg även att slutdämparen (2,5″) hade stansat Prodrive på utblåset 🙂
Kollade på luftburken & såg att det är en öppning som går till ett hål i vänster flygel, där verlar luften vara rätt kall men kanske skall fundera på nån konstruktion som leder upp luften dit.
Jag har skickat en förfrågan till scooby world på endel godis, hoppas på svar & vettigt pris i början på veckan 😛
3 november, 2009 kl. 21:43 #195567GilarskiDeltagareNu skall jag svära lite, KOMPRESSOR. 😮 Boxer motorn är mycket bra för kompressor eftersom veven sitter högt & lätttillgänglig. Tar man bort luftburken eller batteriet så kan en mindre kompressor (typ Eaton M45) som laddar 0,4 bar placeras där. Denna läggs i serie före turbon och får en egen wastegate. Är jag galen, ja kanske, får jag igenom den i besiktningen, troligen inte 🙂
Jag behöver fundera lite mera men då min kompis byggt en hojj med kompressor, byggt motorstyr samt mappat själv så lockar tanken. Er feedback uppskattas.
3 november, 2009 kl. 22:02 #195469BodyshotDeltagareJag har för mig att någon gjort kompressor överladdning förut, men det känns väl egentligen lite onödigt? Gillar ditt bygge, fin puts och vettiga lösningar och idéer fram till kompressor 😉
4 november, 2009 kl. 07:42 #195424Adam KDeltagareFör mig har kompressor alltid känts som lite kontraproduktivt, den tar ju kraft från motorn, turbo däermot tar mera restenergi.
Du får ju inte någon högre toppeffekt, och med oe-snurran (eller eftermarknad upp till ca vf35) så har du rätt snabb spool iallafall.
Gör en kalkyl på det så tror jag du kommer finna att det kostar lia mycket eller mer än att uppgradera turbon, och det kan ge uppåt 50 hästar -på toppen!Kompressor är nog lämpligast för motorer med hiskeligt stor turbo…
4 november, 2009 kl. 09:44 #195568GilarskiDeltagareBra feedback, tackar. Jag tänkte såhär. Topeffekten orginal är 218 hk, men det är vid fullt laddtryck och när motorn går optimalt (4000 rpm eller nåt). Upp till denna effekt har jag en hyfsat rak effektutvecklingskurva. Med en kompressor modell Eaton M62 har jag 1 bar från 0 km/h. laddtrycket styrs av remskivans storleksförhållande, så denna kan leverera mera egentligen.
Kompressorn stjäl effekt, det är sant. Kompressorn har en wastegate, som styrs elektroniskt (ser ut som ett gasspjäll). Tänkte freewheela den via en knapp i kupén när man kör lite långfärd etc.
Nåväl, om jag tagit en mindre kompressor, typ M45 så skulle jag få vakum i röret mellan kompressorn och turbon då denna skule sugit ur luften fortare än kompressorn matade men med en större som dessutom laddar mer än turbon så är detta kirrat.
Turbon kommer kicka in tidigare samt bara toppa effekten från 1 bar till 1,3 bar, vilket sker runt 3000 rpm normalt (orginalturbo).
Allt är långt ifrån klart men kan inte låta bli att undersöak saken. Batteriet åker ev. in i bagagen för att ge plats åt kompressorn.
Vill ännu inte säga för mycket men lovar hålla er in the loop. 🙂
4 november, 2009 kl. 11:16 #195343KvarnisDeltagareAlltså det beror på vad du är ute efter.
Det är nog inte många som haft typ en VF35 på sin GT och upplevt den ha för mycket turbo lagg i någon form av tight konbana etc
För bankörning så är en kompressor bara en förlust typ…Slut summan för kompressor installation blir nog dyrare + ett strot j-vla problem med SBP.
Satsa pengar på ett bra sprut typ simetek etc i stället, + VF35 alt twin scroll om du är ororlig för turbo lagg.
4 november, 2009 kl. 14:00 #195569GilarskiDeltagareTack för din input Kvarnis. Jag skall suga på karamellen gällande kompressor 😉
5 november, 2009 kl. 08:18 #195570GilarskiDeltagareJag vill dela med mig lite av tankarna som jag själv sa’ “NEJ, för helvete”, jag älskar ju min turbo & kicken av densamma. Efter lite funderande & bollande med min polare kom vi fram till att just Boxer är en snäll motor för att montera kompressor & att det är mycket enklare och billigare än i en sug eller även överladdad.
Kompressorn drivs av veven, på en boxer sitter veven relativt högt upp. Utrymmet i höjd med veven till höger tas upp av ett batteri, till vänster av endel rör & luftslangar. Nåt av dessa ställena måste modifieras.
Eftersom jag har överladdning idag behöver jag inte dyr special-special utrustning, dvs. IC, nytt spjäll, vakuumslangar etc, allt detta finns ju redan. En kompressor stjäl effekt, ja, men det beror på vilket varvtal den jobbar på, ju lägre desto effektivare. Varvtalet styrs av förhållandet mellan storleken på remoskivorna på kompressorn och veven. Den kommer stjäla ~20hk men ge 70hk så det är upp åtminstone 50hk, troligen långt mera när alla beräkningar är klara då kompressorn skall kontinuerligt leverera 0,8-1 bar. Turbon skal som sagt toppa detta med att leverera ytterligare ~0,5 bar -> peak i plenumet är 1,3 bar.
En kompressor köper jag på ebay eller skroten (sitter i krockade CLK) för max 6000 kr inkl. elektrisk wastegate. Remskiva + annat kosntar mig kanske 3000 kr. Därefter skall lite silikonslangar & aluminiumrör dras (2000 kr). Vi bygger även en liten styrenhet till kompressonrs wastegate så denna kan styras smart. Lite kraffs flyttas & så. (2000 kr)
Ett problem som vi funnit är att turbon kommer ev. freewheela på lägre rpm och i värsta fall inte få rätt oljeförsörjning, detta behöver undersökas.
Besiktningen kommer inte bli glad, så det måste vara bolt-on lösning så jag kan plocka ut kompressorn enkelt, haka av rememn från remskivan osv.
Mappningen måste modifieras i synnerhet för laddtrycket, tror inte orginal mappar mer än till max 1 bar, men detta kanske någon vet här?
Vet ej vad spridarna kan leverera ännu, måste kolla, så även bränslepumpen, troligen måste pumpen bytas.
Totalt skall jag klara mig på 13 ksek, men det brukar ju bli lite dyrare än man tänkt sig…
Inget är klart, bara massa tankar men vi tittar seriöst på det & tanken att ha mer effekt från tomgång än vad jag nu har vid fullt laddtryck är lite lockande måste jag erkänna 🙂
5 november, 2009 kl. 10:27 #195344KvarnisDeltagareEn VF35 kostar 5-7k beggad, en fpr typ 2k.
Så 7-9k+mappning så har du 300bhp…varför kosta på mer, med allt krångel det ställer till med…?Mappa kommer bara vara ett måste om du vill att din motor ska överleva till första kurvan.
Org.ecu kommer att spika sönder din motor typ bums om du kommer att ha typ 1bar långt innan det normala.
Org. har tok hög tänkkurva.
Sen ska man inte stirra sig blin på ladfdtryck, det är flödet som är det intressantaVisst det är kul idé, men räkna med 20k+mappning.
Sen så blir det nog ett måste att gå på maf lös ecu om det ska kännas trygt för din motor.Det kommer att bli låååååååångt mer jobb än vad du räknar med.
Bara mina 2..tankar
5 november, 2009 kl. 11:08 #195571GilarskiDeltagare🙂 Haha, härlig & konstruktiv feedback Kvarnis. Jag skall suga lite mera på karamellen, för visst, som du skriver, det är inte helt problemfritt & besiktningen är ett annat bekymmer.
Om jag sansar mig återkommer jag till dig & ber om tips på en prisvärd VF35, typ 8K låter ju shysst måste jag erkänna. :9
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.