- Detta ämne har 544 svar, 37,036 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 2 månader sedan av Gilarski.
-
FörfattareInlägg
-
23 juni, 2010 kl. 12:45 #195481BodyshotDeltagare
Svarat!
På min första GT-00 körde jag VF34, fmic, btr, mappning, lyckades skjuta 6st LMM på några få månader!
Ang LMM så har jag bara en sak att säga, GOD BLESS SIMTEK!
24 juni, 2010 kl. 06:36 #195820GilarskiDeltagareSvarat!
På min första GT-00 körde jag VF34, fmic, btr, mappning, lyckades skjuta 6st LMM på några få månader!
Ang LMM så har jag bara en sak att säga, GOD BLESS SIMTEK!
Tackar, såg ju bra ut. 🙂 Återkom till mig när du kan så fixar vi ett avslut på affären.
6 LMM, näfy@n, om jag skjuter en till så får jag väll kolla på Nissans LMM eftersom jag har ett APEXI sprut liggandes hemma. :rolleyes: Hjälper inte det så blir det väll ett Simtec eller nåt annat LMM -löst
24 juni, 2010 kl. 20:12 #195821GilarskiDeltagareTyvärr backade första shoppen i UK på att leverera LMM utanför UK så min order annulerades.
Jag har nu beställt hos en annan shop, http://www.japanesecarimports.net/ för ~1200 kr inkl. frakt, skeppades i dag fick jag besked 🙂
Hittade även denna (http://www.luchtmeters.nl/webshop/index.php?cPath=31_19201) men är osäker på om den nedersta funkar till GT. Är förvisso enkelt & kolla men jag orkar inte nu när jag ändå har beställt en. :rolleyes:
24 juni, 2010 kl. 20:41 #195497TurbovinDeltagareBeställde också en från Import Car Parts. Kanonbra service, kom på 2 dagar.
27 juni, 2010 kl. 22:36 #195822GilarskiDeltagareHar nu monterat STI intercoolern 😀 Orginal dumpen sitter på men en annan är på gång. Jag kan till & med skruva av kylarlocket, blev faktiskti riktigt bra 🙂 Bilder kommer.
Backspeglarna som passade dåligt pga adapterplattan kommer jag modifiera då shoppen i UK gick med på lite cred. Det kan bli bra men jag måste modifiera ‘tornen’ i plattan som man skruvar i för att fästa adapterplattan mot ‘dörren’.
28 juni, 2010 kl. 19:40 #195518MuminDeltagarekylarlocket? ja det hoppas jag.. annars har du monterat fan så fel 😀
Antar kopplingvätskans lock 😮28 juni, 2010 kl. 21:19 #195823GilarskiDeltagarekylarlocket? ja det hoppas jag.. annars har du monterat fan så fel 😀
Antar kopplingvätskans lock 😮Haha, tackar, måste varit full när jag skrev det där 🙂
28 juni, 2010 kl. 21:25 #195824GilarskiDeltagareFick hem LMM sensorn idag. Jippie som f@n tänkte jag och monterade i den. Bilen startade men tomgången var kass. Körde iväg & visst laddade den fint men det pös lite konstogt på låg last. Så fort jag stannade dog bilen igen, motorlampan lös också fortfarande, hel#¤te tänkte jag 🙁
Eftersom jag bytt IC men har inte kunnat ansluta recirkuleringen då returslangen inte räckte 😮 kör jag med att dumpa i atmosfären med orginaldumpen. (jag har pluggat igen på insugssiden/returen)
Detta visade sig vara ett korkat beslut för på tomgång blåser det luft ur dumpen & så fort jag satte för handen för dumpens utblås så gick bilen upp i fin tomgång samt slocknade motorlampan & felkod för LMM försvann 🙂
Nej, dumpen är inte felaktig, den skall läcka på tomgång, men i mitt fall blir det inte bra så jag måste fixa en slang som räcker för recirkuleringen, därefter skall jag jaga en STI dump. 😎
Imorron tänkte jag dra lite kort varför den skall läcka på tomgång & vid låg last. 😉
29 juni, 2010 kl. 04:47 #195393FeADeltagaredärefter skall jag jaga en STI dump. 😎
Jag skulle ju skicka PM till dej med polarens nummer, men det går inte att skicka PM till dej. Så jag skrev en rad under din profil isf, i din “gästbok” typ vilket du kanske inte har sett.
29 juni, 2010 kl. 06:56 #195825GilarskiDeltagareJag skulle ju skicka PM till dej med polarens nummer, men det går inte att skicka PM till dej. Så jag skrev en rad under din profil isf, i din “gästbok” typ vilket du kanske inte har sett.
Ojjj, detta har jag missat. Tack så mycket, ringer ikväll & kollar :).
29 juni, 2010 kl. 20:30 #195826GilarskiDeltagareGällande BOV, vissa har säkert koll på detta medan detta är nytt för andra 🙂
Orginal dumpen på GT öppnar när differenstrycket är +0,4 bar. Alltså, så fort trycket inne i IC är 0,4 bar högre än bakom spjället så kommer dumpen att börja läcka/recirkulera. T.ex vid en växling, när man laddat på för fullt men stänger spjälllet så kommer trycket på IC sidan vara mycket högre än bakom spjället -> dumpen öppnar.
På tomgång är det i princip ALLTID atmosfärstryck på IC sidan, medan det på andra sidan spjället är ett undetryck, typ 0,65 bar relativt atmosfärstryck. Det är detta man mäter när man har laddtryckgivare.
Eftersom detta undertryck leds i en slang från baksidan spjället till dumpen kommer därmed tryckskillnaden vara större än 0,4 bar -> dumpen blir helt eller delvis öppen på låg last -> luft som går in i IC leds delvis tillbaka till precis innan turbon.
När man laddar på för fullt så är spjället helt öppet -> trycket vid IC (framför spjället) kommer därmed vara lika högt som bakom spjället -> ingen tryckskillnad -> dumpen är stängd.
Vid lägre last, dvs. under +0,4 bar på laddmätaren så kommer dumpen att läcka tillbaka delar av luften. Varför vill man göra detta ?
Att komprimera luft kräver mycket energi, dvs. det är tungt för turbon att rotera. Så, för att minska turbolag låter man turbon ‘freewheela’ vid låg belastning, dvs. den belastas mycket lite eftersom den inte bygger tryck då man läcker/recirkulerar luften. När man sen öppnar spjället ordentligt så roterar redan turbon hyggligt, eftersom den precis innan jobbet under litet mottryck pga av ‘läckan’. Turbon får nu jobba hårdare eftersom dumpen stänger allt mera och när laddet nåt +0,4 bar är den helt stängd varpå turbon levererar all luft till spjället.
Så, genom att återcirkulera minskar vi turbolag. Men, man sparar även turbon då denna inte retarderar lika hårt. Därtill blir den rappare i växlingarna. Siste men inte minst, den luft som LMM en gång mätt upp kommer vara kvar i systemet och motsvarande soppamängd blir hyggligt rätt. 🙂
Med öppen dump får man ett grymt gött ljud i växlingarna men man öppnar mycket senare, dvs. differenansen måste vara högre, annars släpper man ju ut luften när man laddar och det vill man undvika så långt det går. Eftersom den släpper ut senare kommer turbon retardera mera. Jag är ej specialist på atmosförsdumpar men tror inte de dumpar nåt alls vid låg last. Den luft man mätt upp dumpas ut i atmosfären vilket får till följd att motorstyr luras & man får en fetare blandning när man går på efter varje växel. Så, jag menar på att en öppen dump försämrar turbons respons så väl när man öppnar spj’llet som mellan växlingarna. 🙂
Det finns sätt att hålla upp turbon mellan växlingarna men detta är inget jag kan om så nån får gärna styra upp mig där 😮
30 juni, 2010 kl. 10:18 #195827GilarskiDeltagareJag skulle ju skicka PM till dej med polarens nummer, men det går inte att skicka PM till dej. Så jag skrev en rad under din profil isf, i din “gästbok” typ vilket du kanske inte har sett.
Tack så mycket för hjälpen -> En Bugeye STI dump på väg ner till Götet 🙂
1 juli, 2010 kl. 20:46 #195828GilarskiDeltagareHär kommer en liten rapport på monteringen av intercoolern till en STI -03.
AC röret låg lite tigth mot bakstycket av IC men genom att släppa på fästet och sen skjuta in röret mot tropedväggen och därefter dra åt fästet av AC-röret igen kunde avståndet ökas.
För att säkerställa att IC skulle få plats mellan spjälllet & torpedväggen sågade jag bort 1 cm av utgående rör på IC.
Nu var det dax för provmontering 🙂
Grymt tight till kontakten som känner av spjällets position :rolleyes:
mot torpedväggen var det nu inga som helst problem, samma sak gällande kopplingsbehållaren faktiskt.
Konsolen på förarsidan fick bytas ut mot en egentillverkad medan den på passagerarsidan kunde förlängas lite enkelt.
Den observanta ser att orginaldumpen körs som ‘öppen dump’, vilket får till följd att jag bara kan ladda 0,4 bar eftersom den inte styrs på vakuum just nu. Anledning, slangen för recirkulering var ltie kort så detta måste åtgärdas inom kort. STI dump kommer imorgon verkar det som, då skall jag lösa det hela. 😮
1 juli, 2010 kl. 20:49 #195829GilarskiDeltagareUnderdelen på skoopet som samlar luften ner till IC är för liten, så bara 70% av IC ytan kyls. Beställde en STI underdel till en 00 men det va’ f@n exakt lika illa som den jag har så det blir till & göra nåt snyggt med plåtsaxen 😮
6 juli, 2010 kl. 21:51 #195830GilarskiDeltagareAlla AVC-R prylarna är hemma nu äntligen. Kablaget är nu monterat, så imorgon skall jag löda på kabelhärvan till motorstyr (för att få rpm etc.) samt koppla in sensor + regulator 🙂 däreter skall trycket ställas på 1 bar. Min STI motorstyr är mappad till 1,2 av Prodrive men nu är det förvisso lite andra förutsättningar så jag vill inte ladda på mera sålänge ingen ny mappning gjorts.
STI BOV har jag inte lyckats montera ännu, först blev det till & sänka ner tändmodulen genom att sänka tornen den var monterad på, men nu återstår att leda returtluften, som inte är helt enkel att lösa då STI BOV har ‘utblåset’ annorlunda orienterat jmf med orginal.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.