Visar 15 inlägg - 496 till 510 (av 545 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #195483
    Bodyshot
    Deltagare

      Du passar väl även på att köpa dig några fina kolvar att matcha stakarna med va?

      #195840
      Gilarski
      Deltagare

        Du passar väl även på att köpa dig några fina kolvar att matcha stakarna med va?

        Hehe, jag satt faktiskt & dreglade på Cosworth kolvar, låg under 600 $ på Ebay 😀

        Såg att de även hade till 2,2L och då fick man även högre komp, så när jag lyfter locket skall jag se om man kan hona upp fodrena så mycket så det blir en 2,2 litare istället. Annars var Omega kolvar rätt prisvärda, runt 400 $ men då samma komp och samma volym som nu. Även Cosworth hade för 2L och orginal komp.

        Det jag gillar med Cosworht är att de jobbat oerhört länge med produktutveckling nära Ford och därför tror jag de har grym kompetens av fordonsbrancshen & har därför lyckats så bra med sitt varumärka. Finns många andra duktiga också, inget snack, men Cosworth känns osm de är värda pengarna, även om det känns lite svettigt.

        Tror de är numera ett helt eget/fristående företag.

        Mina effektplaner får dock revideras upp om jag nu börjar smälla i nya saker inser jag -> får sikta på lite mer än 300 kusar :rolleyes: annars känns det nästan lite overkill 😮

        #195374
        Kvarnis
        Deltagare

          Ska jag strö lite salt på i såret 😉

          No1: du måste båra för att få plats med 97.5mm kolvar
          No2: fixa en 79mm vev och kör med org.dim på kolvarna så får snabbare spool i maskin mer vrid.
          No3: Cosworth gör inte sina prylar själv i alla lägen, utan stämplar sitt märke på den dem bara 😉
          No4:Men det är inget fel på cosworth prylar 🙂

          #195467
          specialized
          Deltagare

            Såg att de även hade till 2,2L och då fick man även högre komp, så när jag lyfter locket skall jag se om man kan hona upp fodrena så mycket så det blir en 2,2 litare istället.

            Öka volymen 2 decilter genom honing ?
            Får nog hona vääääldigt mycket då 😉

            Någon kan ju räkna på vad 0.1 mm större diameter * 4, ihop med slaglängden ger i volym ? 🙂

            Skeptisk till att det ger 2 deciliter 😉

            #195484
            Bodyshot
            Deltagare

              Ska jag strö lite salt på i såret 😉

              No1: du måste båra för att få plats med 97.5mm kolvar
              No2: fixa en 79mm vev och kör med org.dim på kolvarna så får snabbare spool i maskin mer vrid.
              No3: Cosworth gör inte sina prylar själv i alla lägen, utan stämplar sitt märke på den dem bara 😉
              No4:Men det är inget fel på cosworth prylar 🙂

              Kvarnis – Tvivlar starkt på att Cosworth skulle stämpla grejjer som behöver sann kvalité, såsom kolvar, vilket märke gör kolvar liknande Cosworth? Ingen.

              Att Cosworth inte gör sina toppackningar själva fick jag reda på nu när jag byggde min, det är samma som Cometic.

              #195841
              Gilarski
              Deltagare

                Ska försöka svara på allt 🙂

                Kvarnis, ja, det är väl kanske som du säger.

                Orginalkolven är 92mm i diameter -> kolven har en slagvolym på 7,3 cm -> 0,485 liter per cylinder -> 1,94 liter motor.

                Så för att öka motorvolymen måste jag antingen borra upp eller som Kvarnis säger, fixa till en störe slaglängd med en annan vev. (vilket är ett intressant alternativ)

                Om jag försöker hona mig upp till 2,2 liter så måste varje kolv vara 95,5 mm i diameter enligt det jag sett på Cosworht, CP och andra kolvleverantörer, dvs jag behåller min vev ->

                VOLYM I CYLINDER = Radien * Radien * pi * höjden

                ORGINAL -> (0,46 dm * 0,46 dm * pi ) * 0,73 dm = 0,485 dm3 = Liter (cylindervolymen på en cylinder)

                Borrad -> (0,49 dm * 0,49 dm * pi ) * 0,73 dm = 0,55 dm3 = Liter (cylindervolymen på en cylinder)

                Så, för att få äkta 2,2 liter enligt ovan måste jag hona bort 2 mm material runt om så att säga -> tvärs över -> diametern ökas med 4 mm. Detta kanske är lite mycket 😮 Om det dessutom är en speciell ytbehandling så måste jag glömma den vägen, så då får jag nöja mig med orginal men med sikte på att få lite högre komp. Misstänkter att större stroke kostar flis ? :confused:

                Mera komp är fint, jag har inte för avsikt att ladda på så in i bängen ändå:

                http://realstreetperformance.com/store/cp-forged-pistons-subaru-wrx-ej20-ej205-ej207-2-0l-193.html

                #195842
                Gilarski
                Deltagare

                  Lite pinsamt :o, insåg att siffrorna inte är helt exakta eftersom cylindern är lite större än kolven samt att slaget är ~74mm, men principen är OK, så det blir runt 2mm material som måste tas ur.

                  Som sagt, när jag lyfter locket ser jag om det är foder eller ej & om det går att öka volymen. Hittade komplett Bore kit, men f@n, de låg på ~30 loppor, lite väl svettigt 😮

                  #195375
                  Kvarnis
                  Deltagare

                    En normal EJ22T har 75mm slag och 97.5mm kolvar

                    En EJ257 99.5mm kolvar men 79mm slag på veven.

                    Sen Mr Body vem gjorde ex cosworth stakar tidigre…yes A NO 1 dvs carrillo, Gates gör även kamremen. och tyvärr gör inte crrillo stakarn längre heller.

                    När vi ändå är PÅ G så gör CP dom bäst kolvarna men knastret är lite sämre, är det nå mer ni funderar över 😀

                    Nått mer ni vill vetA 😉

                    HÖRDE JAG EN SKÅL !!!!

                    #195843
                    Gilarski
                    Deltagare

                      En normal EJ22T har 75mm slag och 97.5mm kolvar

                      En EJ257 99.5mm kolvar men 79mm slag på veven.

                      Sen Mr Body vem gjorde ex cosworth stakar tidigre…yes A NO 1 dvs carrillo, Gates gör även kamremen. och tyvärr gör inte crrillo stakarn längre heller.

                      När vi ändå är PÅ G så gör CP dom bäst kolvarna men knastret är lite sämre, är det nå mer ni funderar över 😀

                      Nått mer ni vill vetA 😉

                      HÖRDE JAG EN SKÅL !!!!

                      Tack Kvarnis & Bodyshot. Ok får funder lite till på vad som komma skall. Ja för f@n, SKÅL!! (Gilarski har 3 glas rödtjut i blodet för nu är det semester)

                      #195376
                      Kvarnis
                      Deltagare

                        3… ½ BB + div 40% BB har man ju hunnit med 😀
                        Oh f-n jag har ju tele berdskap 😉 😀

                        #195844
                        Gilarski
                        Deltagare

                          Kvarnis har hunnit med ett & annat :rolleyes:

                          Nåväl, nu är även LMM sensor, Lambda & topplocks packning (stålis) bokade på http://www.japanesecarimports.net/ Vore ju f@n om inte LMM sensorn skall hålla mer än 2 veckor nu när jag satt dit orginal-luftboxen 🙂

                          Lutar åt kolvar från CP men måste vänta tills blocken är honade så jag vet vad för storlek på kolvarna som skall i.

                          Nu får jag hålla i slantarna till löning, sen blir det jakt efter kompressor. BTR är fixad.

                          STI topparna kanske inte är det perfekta valet då jag premierar effekt på låga varv, får se, ev. kan man använda kammarna på avgassidan från STI locken annars så säljer jag klabbet då ju STI är mera högvarvig i sin karaktär, får funder lite, räkna & jämföra STI/GT -kammarna. Jaja, köpa först & tänka sen tycks vara min melodi 😮

                          #195377
                          Kvarnis
                          Deltagare

                            Montera sti topparna det blir inte fel, kammarna är inte så vassa.
                            Högre lyft och en aggresivare kamprofil har ett posetiv inverkan på spool up.

                            Kör på sti toppar och kammar är mitt råd.
                            Och ja du kan byta kammrna till gt kammar om du känner för det men prova först med sti kammarna.

                            #195378
                            Kvarnis
                            Deltagare

                              Suck skrv ett lång fint svar..men va f-n det gick till kokar gudarna…, så nu blir det det korta svaret

                              Jo har sagt det för så jag säger det igen.
                              Ge f-n att riva ner din org.motor !!!

                              Du har ju nya toppar, fixa en block från 99/00 för någon tusing
                              Köp en 79mm vev, köp kolvar för 9:1 i komp, få någon som kan mappa mappa det på E85.
                              Om du fortfarande känner behov av kompressor effter detta då löser du det med, men jag lovar dig att din driv lina gett upp långt innan du kommer att behöva montera en 😉

                              Jo Nappe gå på Snet och läs lite om strokade 2l motorer med normal komp och soppa, sen går du ut i solen tar en kall funderar vad som skulle hända med högre komp+E85 mappning…och jag lovar at du kommer se ljuset i tunnelen.

                              Du kommer oxå ha kvar din org.Gt motor, så om allt går h-evete kan montera in den, alt. så kan du sälja den för lite skönna slantar som en ren bonus 🙂

                              /Kvarnis Tip of the Day…som nu jävlar går ut i solen och njuter av vädret tar en kall lr fler, och stänger av telefonen 😀

                              #195845
                              Gilarski
                              Deltagare

                                Suck skrv ett lång fint svar..men va f-n det gick till kokar gudarna…, så nu blir det det korta svaret

                                Jo har sagt det för så jag säger det igen.
                                Ge f-n att riva ner din org.motor !!!

                                Du har ju nya toppar, fixa en block från 99/00 för någon tusing
                                Köp en 79mm vev, köp kolvar för 9:1 i komp, få någon som kan mappa mappa det på E85.
                                Om du fortfarande känner behov av kompressor effter detta då löser du det med, men jag lovar dig att din driv lina gett upp långt innan du kommer att behöva montera en 😉

                                Jo Nappe gå på Snet och läs lite om strokade 2l motorer med normal komp och soppa, sen går du ut i solen tar en kall funderar vad som skulle hända med högre komp+E85 mappning…och jag lovar at du kommer se ljuset i tunnelen.

                                Du kommer oxå ha kvar din org.Gt motor, så om allt går h-evete kan montera in den, alt. så kan du sälja den för lite skönna slantar som en ren bonus 🙂

                                /Kvarnis Tip of the Day…som nu jävlar går ut i solen och njuter av vädret tar en kall lr fler, och stänger av telefonen 😀

                                Hahaha, jag skrattade gott, tack för mycket goda råd Kvarnis. Satt precis & funderade på att börja skriva en teknisk spec på hur kompressorn skulle funka ihop med restan av maskineriet. Jajaja, skall lura lite mera på det där, måste läsa på mera innan jag går på nån strokad historia ärligt talat.

                                Alla stroka-kit jag sett ger typ 2,13 & så kallar de detta för 2,2L 😮 därtill sitter jag snart med smidda Eagle stakar från US, dessa passar la inte till en 79mm vev 😮

                                Alla råd av er här på forumet är klart uppskattade, oavsett inriktning 🙂

                                #195379
                                Kvarnis
                                Deltagare

                                  Har du köp long rods?

                                  Annars så lär ju stakarna passa även på en 79mm vev 😀

                                  Du lär ha köpt 5.137″ långa serie nr:CRS5137S3D

                                  Nu lär ju tagit reda på ev skilnader på stakar för både Ej207&EJ257 så att du köpt rätt 😉

                                  Som sagt fixa ett block och vev så har du stroker kitt och får behåll din org.gt motor s när som på lite givare.

                                  Jo det är typ 100% samma stakar om man inte fipplar med long rods etc för ph2 kokar motorer, jag ger inte bara tips på måffå ;)…igentilgen så borde jag ha betalt 😀

                                  Funder lite… lite mer du, men som ja säger börja med strokat om du inte ska vara 10k dvs
                                  Är du inte nöjd smäll dit kompressorn, svårare är det inte…men att stroka i efeterhand är ffia en ny org. botten del kostar lite mer.

                                  Du lär ju behvöa mer prylar än bara kovlar, och jag vet ar du hittar dom + en 79mm veve för $350. det är rakt en smal sak
                                  att få bilen strokad. I UK kör dom dock med lite större snuror och effekter runt 500bhp 😀

                                Visar 15 inlägg - 496 till 510 (av 545 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.