- Detta ämne har 544 svar, 37,036 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 2 månader sedan av Gilarski.
-
FörfattareInlägg
-
13 november, 2009 kl. 21:12 #195440alrikDeltagare
Svart innertak är ganska trevligt, ljust tak och stolpar blir dassiga ganska snabbt. Har det i min A4.
/Mikael
15 november, 2009 kl. 18:35 #195585GilarskiDeltagareHåller med, måste bara kolla om det är enklare att limma in ett tyg eller väta taket med svart tygfärg (man vill ju att det skall bli snyggt).
16 november, 2009 kl. 22:03 #195586GilarskiDeltagareKikade lite mera runt turbon, såg då att denna tycks vara vätskekyld, hade inte en aning om detta 😮
Eftersom jag har svårt att hålla truten så ska jag säga er att det blir kompressormatning på kärran. 0,8 bar överladd från tomgång. Jag kommer göra en rapport på jobbet, men under tiden lovar jag hplla er uptodate, det kommer bli pulver i kärran ändå från tomgång till 7200 😛
Polarn som hjälper mig har själv byggt en hojj med kompressormatning, eget sprut & gjort mappningen själv så detta känns under kontroll.
Vi har räknat & analyserat det mesta så om bara kompressorn får plats blir det åka av, emellan besiktningarna dvs. 🙂Nästa steg är nu att sätta in ett antal trycksensorer som läser tryck med nuvarande setup på ett antal ställen. I och med att jag även
kommer optimera bilen för turbo skall vi logga data, såsom hur acceleration etc påverkas av att t.ex byta downpipe, dvs. riktiga mätningar. Vi kommer logga temp. före/efter TIC samt så småningom kommer en FMIC istället så då får vi lite data på detta också :9När allt är klart blir det till & mappa, troligen mot E85, på Autotech i Trollhättan (5 mil norr om Götet).
Damn va detta projektet växte helt plötsligt.:o
16 november, 2009 kl. 22:10 #195587GilarskiDeltagareKompressorn skall in där batteriet sitter & spolarbehållaren. LMM flyttas ner i bumpern på samma sida (förarsidan) så denna enkelt levererar luften till kompressorn. Ev. måste lite annat flyttas också men detta är inga problem. När jag plockar bort LMM kommer plats till batteriet att ges.
Kompressorn skall sedan trycka luften vidare till turbon som i sin tur trycker luften vidare till TIC.
Eftersom turbon skall överladda 1,2 kommer kompressorn inte att räcka till, men detta är avsiktligt gjort då denna kommer freewheela när väl turbon börjar suga, dvs. kompressorns funktion kopplas bort och turbon tar över, vilket beräknas ske kring 3500 rpm.
17 november, 2009 kl. 00:00 #195470BodyshotDeltagareHaha ta me fan! Avundas att du orkar med allt strul kompressorkonverteringen drar med sig! Starkt! 😀
17 november, 2009 kl. 06:59 #195588GilarskiDeltagareHaha, ja, jag tror det är utmaningen som lockar om jag skall vara ärlig. 🙂
Det finns idag bilar med denna konfiguration så detta är inte så nytt eller rocketscience, men just på en Subaru (en boxermotor) har jag inte hittat nåt.
17 november, 2009 kl. 07:03 #195589GilarskiDeltagareELFA har trycksensorer, så detta löser vi enkelt. Nästa puck blir att välja lämplig remskiva för att driva kompressorn, oklart om vi kan ta veven eller om det blir generatorn. Remmarna finns i olika längder och antalet “tänder” (profil i vinkelrät genomskärning) så detta är lungt.
17 november, 2009 kl. 09:04 #195590GilarskiDeltagareBeställde äntligen nya däck, hoppas få dem i början på nästa vecka, sen blir det lite trevligare stuk på bilen. 16″ Rota Fighter med Falken sulor (inte så hippa men de funkar till en vettig peng) 🙂
17 november, 2009 kl. 19:59 #195591GilarskiDeltagareDå har dynamiten anlänt, spets till spets mäter den 44 cm och väger 3 kg.
http://www.manschettknapparna.se/images/images_extra/kompressor.JPG
1: Insug
2: Recirkulering av överskottsluft, för att reglera ladd
3: Utblåset, som i kompressormatade bilar ansluts till ICFör att få plats behöver kopressorn läggas på sidan, i annat fall tar den i fjädertornet. Batteri & spolarbehållare flyttas, så även vissa detaljer ännu närmare torpedväggen.
17 november, 2009 kl. 20:10 #195471BodyshotDeltagareBlir det inga kolvar&stakar samt värre låda för dig?
17 november, 2009 kl. 20:21 #195592GilarskiDeltagareSåsom jag uppfattat det så kör många med ladd på 1,2 utan att modifiera och jag hade tänkt att peaka 1,3 eller kanske tom bara 1,2, så jag hoppas inte det skall behövas, men just detta är jag lite novis på skall erkännas.
Momentet/hk kommer börja på en högre nivå från tomgång, säg 200 hk, men
den senare delen av dynokurva kommer vara ungefär som på en JRM fas 1.2 (300hk/400 Nm) preppad bil.Det vill säga, momentkurvan bör nu bli mera rak (linjär) eftersom jag har en kompressor som snyggar till botten (<4000 rpm) men över 4000 bör kurvan bli ungefär som för en ren turbo bil eftersom det blir turbon som 'tar över' runt 4000 rpm.
18 november, 2009 kl. 09:26 #195593GilarskiDeltagareIdag skall jag gå ut i garaget & plocka ned innertaket för att montera av railsen. Skall kolla på det där med att färga innertaket svart, beror på vilket material ‘stommen’ består av, är det nåt pappliknande vågar jag inte på nån mörk vätska som kanske luckrar upp pappen, limma in nytt innertak orkar jag inte. 🙁
Återkommer med bild när railsen är borta 🙂
18 november, 2009 kl. 17:36 #195346KvarnisDeltagareLycka till med projketet.
Tänk bara på att inte häng på någon rem innan detblirmappning.
Du kan glömm det funkar med tillskots bränsle.Du ‘ska helt utan tveckan gå på en maf lö ecu.
Simtek,autronic,motec, Link G4 etc dom3 första är att föredra finns dyrare men det ärkanske inte aktuellt.
Om du ska mappa själv så ser för f-n till att ha det cans och nån som vet hur spickningar låter…annars blir dt fort en dyr historia.
Skulle kunna tänka mig att det kommer spika nå grymt på låga varv.18 november, 2009 kl. 21:23 #195594GilarskiDeltagareTack för lyckönskningarna Kvarnis. För att uppnå högre effekt så måste jag förbränna mer soppa/bränsle, vilket uppnås genom att tvinga in mer luft i motorn.
I den mån det inte är tändstiftet som antänder bränsleblandningen, utan att den självantänder (som en följd av att kompressionen inne i cylindern driver upp tryck och temperatur) så får jag en “spikning”.
Jag tänkte inte köra med högre laddtryck än 1,2 men på låga varv kommer kompressorn se till att jag alltid har 0,8 bar.
Det är möjligt att tändkurvan är för aggressiv i orginal på tomgång, med tanka på att motorn då fungerar som en sugmotor men om jag hänger på en kompressor så kanske man riskerar knackning. Normalt skall motorstyr själv korrigera tändkurvan om den känner av knackning men om den är okänslig så finns risken att detta inte justeras.
Knocklink, verkar vara en billig försäkring, tack för tipset.
Jag uppskattar all feedback/dialog 🙂
18 november, 2009 kl. 21:42 #195595GilarskiDeltagareHar nu fått av railsen, det var lite jobb må jag säga men inte omöjligt, tog 1½ timme. Taket ligger löst inne i bilen, verkar som det skickas in via framrutan när bilen tillverkas, det går dock att få ut taket via bagagen om man lirkar lite.
Skenan börjar vid vindrutan slutar strax uppe på taket, där komemr en ny skena. (ligger mellan railsfästena) Om man skall ha en hel skena måste den mäta 2,40m. Nån som vet hur lång skenan är på SEDAN-modellen ? Jag vill helst ha en hel skena, ser lita tattigt ut med 2 skenor på varje sida.
Jag har massa bilder på nedmonteringen som jag tänkte ladda upp, kanske i nån separat ‘instruktionstråd’?
Här kommer 2 bilder, men som sagt, jag har nog 40.
Till helgen skall jag montera tillbaka innertaket & alla detaljer runt om. Fingrarna blödde duktigt, alla jä”#¤a stålklipps, vassa som rakblad x(
http://www.manschettknapparna.se/images/images_extra/no_rails.JPG
http://www.manschettknapparna.se/images/images_extra/klips_tak.JPG
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.