- Detta ämne har 544 svar, 37,036 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 2 månader sedan av Gilarski.
-
FörfattareInlägg
-
8 december, 2009 kl. 21:05 #195618GilarskiDeltagare
Här kommer en graf för fjärde växeln.
http://www.manschettknapparna.se/images/images_extra/4ans_vxl.JPG
Började på ungefär 45 km/h och pumpade gasen några gånger (0,5-1 sek per gång) och man såg då att turbon började spoola lite grann, men långt ifrån samtidigt med att när jag tryckte ned gaspedalen.
Anledninge till att den gröna ligger så lågt är eftersom vi har undertryck bakom spjället (vanlig sugmotor när turbon inte laddar).
Så, på 4’an från ~45 tog det 14 sekunder att få fullt ladd. Återigen, med en kompressor får jag minst 0,8 direkt.
Jag kör idag allt orginal i princip (förutom STI styenhet med högre slutladd) så en bil med grövre avgassystem skulle spoola upp bättre.
Även här noteras att laddet sjunker trots att trotteln står fullt öppen, dvs. turbon orkar inte leverera konstant övertryck, alt. gör den elektroniska (orginal) laddvakten något crappy. x(
9 december, 2009 kl. 07:13 #195429Adam KDeltagareKul att se.
Fast inte 17 ser jag någon sjunkande kurva, dessutom står ju rpm på 0 hela tiden 😉 Fast det spelar ingen roll, att ladddet faller på högre rpm är som sagt fullt normalt.Ett gammalt beprövat ‘knep’ är en dawe’s device. Billig att köpa in, och när man är klar med den så säljer man den vidare för i princip inköpspris.
9 december, 2009 kl. 08:56 #195350KvarnisDeltagareOm du har en 2 ports solenoid så är det tyvärr inte ovanligt att laddet ser utt som det gör.
Avgas m.m har stor påverkan på den lilla turbon better sig tyvärr.
9 december, 2009 kl. 13:52 #195619GilarskiDeltagareKul att se.Fast inte 17 ser jag någon sjunkande kurva, dessutom står ju rpm på 0 hela tiden 😉 Fast det spelar ingen roll, att ladddet faller på högre rpm är som sagt fullt normalt.Ett gammalt beprövat ‘knep’ är en dawe’s device. Billig att köpa in, och när man är klar med den så säljer man den vidare för i princip inköpspris.
Håller med att det inte är så mycket men kolla vid ~23 sec och sen 2-3 sec senare så verkar den går ned lite. Men visst, den är värst på den grafen som vi tittar på inne i bilen (efter en åktur).
Dawes har jag hört endel bra om, kanske värt & testa 🙂
9 december, 2009 kl. 14:14 #195620GilarskiDeltagareOm du har en 2 ports solenoid så är det tyvärr inte ovanligt att laddet ser utt som det gör.Avgas m.m har stor påverkan på den lilla turbon better sig tyvärr.
D@mn Kvarnis, har saknat din input i tråden. 😉
Tack, jag ska kolla på hur solenoiden ser ut, återkommer.9 december, 2009 kl. 18:12 #195335LegacyLarsaKeymasterIntressant läsning, gillar det här med mätningar, men har ej kunskapen.
Jag kommer att fortsätta kolla in tråden! 🙂
/Larsa
9 december, 2009 kl. 18:47 #195502MuminDeltagarefint fint 😛 synd att man inte bodde nära dig 😛 vore så kul att vara med.. keep it going!
10 december, 2009 kl. 09:20 #195621GilarskiDeltagarefint fint 😛 synd att man inte bodde nära dig 😛 vore så kul att vara med.. keep it going!
Haha, tack, du hade varit mer än välkommen. Har nu definitivt lyckats byta dag på Julklappsinköpen till Söndag, så på Lördag kör vi stenhårt. Räknar med att mäta lufttrycken 3 sätllen samt få med rpm denna gången 😉
Lovar posta lite bilder.
10 december, 2009 kl. 09:23 #195622GilarskiDeltagareIntressant läsning, gillar det här med mätningar, men har ej kunskapen.Jag kommer att fortsätta kolla in tråden! :-)/Larsa
Tack, tack. Bara & hojta om du har några specifika frågor, kan jag besvara dem så gör jag det 🙂
10 december, 2009 kl. 09:25 #195623GilarskiDeltagareArghhhh, inser att taket måste kläs om för att bli svart, skall åka till nån tygbutik & kolla läget inom kort. Verkar inte finnas nån bra färg när det är lite mera syntetiska material, såvida jag inte vill lacka men detta tror jag inte blir snyggt. 🙁
10 december, 2009 kl. 12:55 #195498KoffeKeymasterHar för mig att GoliAth på zatzy sprayade sitt innertak svart på Evon. Verkade bli riktigt bra faktiskt. Hittar dock inte det inlägget nu… hans projekttråd är på ett par sidor =)
10 december, 2009 kl. 15:22 #195624GilarskiDeltagareHar för mig att GoliAth på zatzy sprayade sitt innertak svart på Evon. Verkade bli riktigt bra faktiskt. Hittar dock inte det inlägget nu… hans projekttråd är på ett par sidor =)
Tack, shysst, ska kolla & skicka ett mejl till honom, kanske inte behöver bli dåligt om man ‘gör rätt’. 🙂
10 december, 2009 kl. 16:13 #195441specializedDeltagarehttp://www.wroom.org/evoclub/showthread.php?t=17609
Står på sida 2 om det, finns mer om det i någon annan avdelning på Evoclub, men orkar inte söka 😛
_____________________________________
http://www.garaget.org/?car=18857
http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg10 december, 2009 kl. 21:35 #195625GilarskiDeltagarehttp://www.wroom.org/evoclub/showthread.php?t=17609Står på sida 2 om det, finns mer om det i någon annan avdelning på Evoclub, men orkar inte söka :P_____________________________________ http://www.garaget.org/?car=18857http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947——————————-
Grymt, man tackar 🙂
11 december, 2009 kl. 05:56 #195626GilarskiDeltagareF. Reinfeldt ringde på dörren i förra veckan.
Tjena gamle gosse, sa Fredrik. Hörru Gilarski, du skall få tillbaka lite slantar från förra årets insats för svea rike. Åhhh, skatteåterbäringen skråckade jag! 🙂
Rätt som det va’ så knackade Maud Olofsson på dörren. Hon var fast besluten om att att få åka min Subba för hon älskar bilindustrin och ville att vi passar på att köra förbi Trollhättan & kolla hur det går för vinstmaskinen SAAB.
Sagt och gjort, likt de tre musketörerna for vi iväg i min raket för att kolla läget, tyvärr hann vi inte så långt då Maria Wetterstrand (MP) vinkade in mig på en flygande besiktning. Jaha du, Gilarski, dina avgasvärden var inget som imponerar på varken mig eller nån annan miljöpartist, så det blir till att åtgärda detta min vän.
Fredrik & Maud ville gärna snacka med Maria och planera helgens afterwork så jag åkte hem & kollade på nätet efter ett nytt system.
Så, beställde då följande kit:
Slutburken…
http://www.scoobyworld.co.uk/catalog/product_info.php?cPath=24_52&products_id=374Mellanpipe med en liten resonator (syns ej på bilden).
http://www.scoobyworld.co.uk/catalog/images/afterburnercentregif.gif3″ downpipe
http://www.scoobyworld.co.uk/catalog/product_info.php?cPath=24_52&products_id=1111När jag ändå var uppe i shopperiet blev det även ett HKS öppen luftfilter (måste nog förstärka konsolen så inte AFM skakar sönder) samt clear-smoked positionsljus.
Mina alldeles egna Julklappar 😛
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.