SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Uppdatering av bromssystemet

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5720
    foss
    Deltagare

      Nedan följer en kort beskrivning av hur man i grova drag bygger om sitt bromssystem för att erhålla bättre pedalkänsla där pedalen alltid tar på samma ställe.

      1. Börja med att plocka bort bromsservot. Det skall inte användas.

      2. Tillverka en adaptorplatta i 10mm tjock aluminium. Denna platta skall monteras på torpedväggen så att man har något att fästa bromscylindern i. Hålbilden på plattan tas från bromsservot och bromscylindern. Ev så behöver man slipa lite i torpedväggen så att skruvarna som håller cylindern går fria.
      http://www.forslundrally.se/adaptor_platta_ssi.jpg

      3. Plocka ned bromspedalen och flytta upp hålet (borra ett nytt) som håller i axeln som trycker på bromscylindern. Ca 15mm är lagom att flytta upp hålet. Detta för att få bättre momentarm så att det inte blir så tung bromsat.
      http://www.forslundrally.se/kopplingsarm_ssi.jpg

      4. Anpassa axelns längd så att den passar mot bromscylindern.
      VIKTIGT! Får absolut inte bli för kort så att den kan trilla ur nedsänkningen i bromscylindern. Den får inte heller bli för lång så att bromsarna ligger an. Alltså, ha ett litet spel mellan axel och bromscylinder.

      #74867
      b20mannen
      Deltagare

        Ska huvudcylindern sitta i samma höjd, eller ska den också upp 15 mm?

        #74864
        Strat
        Deltagare

          Tackar för den beskrivningen. Verkar inte helklurigt. Dock så skulle man vilja prova hur det känns utan servo, för jag antar att det krävs lite tryck för att maxa bromsarna med klistriga r-däck på asfalt?

          /Claes

          #74868
          STIred
          Deltagare

            Nice… tack för det 🙂 Får se om man förösöker sig på denna lösningen med sen…

            Edit: vad har ni ställt responsen på för laddtryck?

            /r

            #74865
            simo
            Deltagare

              Verkar ju inte som ett så stort ingrepp, kanske en 6 månaders för mig 😉 😀

              /U

              #74870
              foss
              Deltagare

                Huvudcylindern ska sitta centrerat på plattan.
                Jag kör med GT99-00 oken fram med ferodo belägg och med 205 breda pirelli rally grusdäck så har jag inga problem med att låsa dem på asfalt. Men klistriga r-däck är förståss lite värre, men du verkar ha ju andra bromsar så då är det nog inga problem.

                #74862
                SecretAgentMan
                Deltagare

                  Mycket intressant, kanontips! 🙂

                  Stången mellan pedalställ och cylinder – ”justeringen” är det med vinkelslipen det, eller finns det någon justering på själva pedaleriet (har inte varit ned under och sneglat på’t)?

                  Ifall det är det senare, hur pass mycket ändrar det sig – det blir inte ett bekymmer för en som gärna tå-hälar och pysslar? 🙂

                  /J – har lagt upp det här på intressant-listan. 😀

                  #74863
                  SecretAgentMan
                  Deltagare

                    Aaaah….det ser ut att vara gänga på axeln om man sneglar närmare på bilden, och det är en stoppskruv till bromspedalen. :+

                    /J – svarar sig själv, blir bäst svar så. :+

                    #74871
                    foss
                    Deltagare

                      Har för mig att man får använda lite vinkelslip, och det stämmer att axeln är gängad och låst med en mutter. Det går ju som sagt även att justera med justerskruven på pedalen men då får man ju en annan vinkel på den. Så jag skulle jutera in pedalens läge först, sedan måtta upp hur lång axeln behöver vara.

                      #74872
                      foss
                      Deltagare

                        Var tvungen att flytta bilderna, de ligger nu i galleriet så jag länkar ut bilderna igen:
                        http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi1193/adaptor_platta.jpg
                        http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi1193/kopplingsarm.jpg

                        #74866
                        Grusdraparn
                        Deltagare

                          OT: Frän avtar-bild, kan du inte lägga in en bild med normal storlek så man får se hoppet lite tydligare :9

                          /Klas

                          #74873
                          foss
                          Deltagare

                            Vill inte förstöra mek tråden med andra bilder, men titta in på: http://www.forslundrally.se/galleri_2007.htm

                            Hopp bilden finns under Sommarsprinten 070414. Finns även lite annorlunda ”hopp” bilder under ESAB-rallyt 070512 🙂

                            #74869
                            Adam K
                            Deltagare

                              Patrik, läs tråden ovan för svar på frågan som du ställde i Staffe Nilssons tråd.

                            Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.