SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Uppgradera bromsar

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    .zip
    Deltagare

Efter helgens körande på bana så va det uppenbart att en uppgradering är ett måste.
      Pratade lite med Jeppe och Spiken vad dom hade för tips.
      Antingen köper jag bara skivor + belägg och behåller org. oken, eller så köper jag ett helt kitt med 6-8 kolvs OK.
      Det finns ett par kitt att köpa för 12k-14k från bl,a D2, XYZ, Ksport.
      303 mm är ju ett måste om jag ska köra med 16″ fälgar på vintern, eller ska jag skaffa 17″ vinterfälgar ist och köpa 330 mm?

Mata på med svar :*

//.zip

specialized
      Deltagare

Dba-4000 skivor och Carbotech XP8 eller XP10 runt om, och bra bromsvätska

Allt från http://www.peansweden.se

Detta räcker gott för banåka nångång om året 🙂

Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg

STIred
        Deltagare

Personligen hade iaf jag inte valt lägga pengar på D2 eller liknande budget prylar, varken bromsar eller coilovers för den delen. Man får exakt vad man betalar för där ;). Men det är jag det 😀

Bästa och antagligen mest prisvärda alternativet enligt mig är att jaga reda på en uppsättning begangade brebo från en newage STI, fast då blir det 17″ fälgar som gäller.

Annars köp nytt från t.ex stoptech, alcon eller liknande, fast då blir det dyrare.

Alternativet är att göra som specialized säger. Satsa på riktigt bra skivor och belägg och behåll originalok. Är nog det allra billigaste, fast när det gäller bromsprestanda så kommer det inte att slå t.ex. Brembo alternativet.

/r

MariaimprezaGT
          Deltagare

Jag tycker du ska köpa bättre skivor, belägg, bromsslangar å bra olja, och prova. Tycker du inte att de är bra nog så finns det alltid folk som är på jakt efter bättre begagnade bromsar.

För de mesta brukar det räcka med denna uppgradering.

På större bromsar måste man skapa större värme innan de funkar dessutom, nu pratar jag om de dära 8-12 kolvsoken. Dessutom krävs det mer än vad bromscylinderna kan leverara… så helt plötsligt blir det dyrt.

Passa på att köra en renovering på OEM oken också, de har en förmåga å kärva ihop fortare när man ställer lite mer krav..

Vi trimmar inte bara din bil, vi säljer även delarna den vill ha!

Mobil: 0763-498601
            Mail: maria@wroom.org

Kvarnis
            Deltagare

Hm

Jag skule vilja ställa frågan hur mycket vill du lägga ut?
              Alla större bormskit går lätt lös på +10K
              Peanskivor och belägg kostar bra precis 10k till ex en STI med brembo.

Jaag har provar lite av varje och det finns funkar och det som är sääämer 😉
              Men budget tok stry, kan säga att det finns att få hyfsat i UK för rätt kurs :), typ drygt 5k för slitsade skivor och belägg till en GC8.

Sen som med allt så finns det hur dyra alt som helst 😀

.zip
              Deltagare

Hm Jag skule vilja ställa frågan hur mycket vill du lägga ut?

Så sant 🙂
                Efter helgen så märkte jag att bromsarna är inget att snåla på, men eftersom det inte blir så mkt bana /år så känns det ”bortkastat” att köpa det värsta.
                Som det känns nu så får det räcka med värre skivor och belägg.
                DBA 4000 framskivor, Carbotech XP8 frambelägg, Carbotech XP8 bakbelägg landar på ca 7600:-, men då var Pean nästan dyrast bland diverse butiker.
                Från England kan jag spara ett par tusenlapper på just dessa prylar när jag ändå ska beställa FMIC.

//.zip

Pedersen
                Deltagare

Nästan lite semi-OT men ändå:

AP Racing har en kampanj på sina Formula Big Brake Kits fr.o.m. 01/07/09 t.o.m. 31/08/09. 10% rabatt.

Tur att man hann handla innan kampanjen… *suck* 😉

Länk: http://www.apracing.com/info/detail.asp?newsStory=FORMULA+BIG+BRAKE+KIT+SUMMER+PROMOTION_24

Adam K
                  Deltagare
                    strannio
                    Deltagare

Väcker liv i tråden lite snabbt såhär på en fundersam måndagskväll!

Mina belägg fram är på gång och skivorna är dessutom skrot, så det blir till att beställa nya grejer.
                      Jag som alla andra vill ju komma undan så billigt som möjligt självklart, har kollat en del på olika engelska sidor med slitsade skivor för runt 1500 svenska… känns dock lite som grisen i säcken och antar att det är så också, eller?
                      Känns som att det är lika bra att köpa något värre bromsar när man ändå ska köpa nytt, men har samtidigt inte lust att lägga 6k och uppåt på ett par skivor och klossar fram…
                      Några tips?

Användningsområdet är mer eller mindre vanlig svensson åkning, hade tänkt att kunna köra lite bana i sommar, men endast för nöjes skull!

Tacksam för alla svar!

Mvh Strannio

Kvarnis
                      Deltagare

Du har länk till en mycket bra sida en post upp.

Maila Ian och beskriv vad du är ute efter och du får en bra rek på vad du bör köpa.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.