› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Uppgradera GT’n med delar från STI , eller liknande.
- Detta ämne har 6 svar, 971 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 10 månader sedan av
Strat.
-
FörfattareInlägg
-
2 juli, 2007 kl. 16:53 #1299
Lillman
DeltagareTjena.
Är en färsking i subaru världen =) köpte mig en GT -00a för ca 1 månad sedan och känner nu behov av ett styvare chassi och kram goare bromsar.
Jag undrar om delar från någon annan Model t ex. någon STI modell skulle fungera, vill inte vara värst utan bara så man kan leka lite mer på vägarna. utan att det kostar lika mycke som bilen.
// Lillman
2 juli, 2007 kl. 17:11 #44129MariaimprezaGT
Deltagareman brukar kunna komma rätt långt med väl underhållna orginalok, och rejäla skivor och belägg, ex tar-ox, pagid och ferodo brukar vara populärt..
Sen får man välja broms efter körning och plånbok =)
Maria
Audi is teh ####!!
2 juli, 2007 kl. 17:34 #44130Lillman
Deltagareman brukar kunna komma rätt långt med väl underhållna orginalok, och rejäla skivor och belägg, ex tar-ox, pagid och ferodo brukar vara populärt..Sen får man välja broms efter körning och plånbok =)MariaAudi is teh ####!!
Tjena.
Ok, så det räcker med att köpa nya skivor och klossar för att få mer bett. några tips på en bra kombination
2 juli, 2007 kl. 18:00 #44126Strat
DeltagareDBA 4000 skivor och Carbotech XP8 belägg från Pean (http://www.peansweden.se) är en säker vinnare. Bak duger det med originalskivor men beläggen kan man byta till likadana som fram.
/Claes
2 juli, 2007 kl. 18:55 #44131Lillman
Deltagareoki, tack och bock för tipset.
har du några tips när det kommer till hjul upphängningen ? köpa eftermarknads coilovers lr kan man ta från någon annan impreza som har bättre doningar ? min känns för mjuk / svampig vid hård körning.
// Lillman
2 juli, 2007 kl. 19:41 #44128b20mannen
Deltagareoki, tack och bock för tipset.har du några tips när det kommer till hjul upphängningen ? köpa eftermarknads coilovers lr kan man ta från någon annan impreza som har bättre doningar ? min känns för mjuk / svampig vid hård körning.// Lillman
Jag bytte mina originalben på min GT-98 mot JIC coliovers när bakdämparna började läcka och ha sig.
Konstaterade att det inte var så dyrt jämfört med att skaffa nya friska originalben med topplagringar m.m. så jag slog till.
JIC-benen har separat fjäderspänning och höjdjustering, och separat justering av compress och rebound. Samt pillowball topmounts med camberjustering.
Bilen är nu stum som en formelbil.
Det enda som man kan få i gungning på bilen är antennen. 😉Vidrigt kompromisslöst! :9
Jag är lite förvånad över att friska original belägg och skivor, och renoverade originalok fungerar såpass bra.
Skulle jag tröttna på dom bromsarna så blir det antingen Brembo-ok, eller kanske STI-ok eller AP? De två sista har fördelen att man kan köra 16-tumsfälgar med dom. Det går inte med Brembo-oken.
3 juli, 2007 kl. 08:41 #44127Strat
Deltagareoki, tack och bock för tipset.har du några tips när det kommer till hjul upphängningen ? köpa eftermarknads coilovers lr kan man ta från någon annan impreza som har bättre doningar ? min känns för mjuk / svampig vid hård körning.// Lillman
Börja med grövre kränghämmare fram och bak, tex Whiteline 22 mm. Sen kan du ju testa sänkfjädrar eller coilovers beroende på budget/mål. D2 coilovers är ett prisvärt alternativ som många verkar nöjda med. Vill du betala lite mer kan jag rekomendera KW.
Vill du sätta upp ett mera långsiktigt mål skulle jag börja med att byta alla bussningar till powerflex eller liknande. Det gjorde en jäkla skillnad på min bil. Allt kändes tajtare. Men då hade jag redan coilovers på den.
Om du skulle råka komma över fräscha ben från en sti riktigt billigt kan det ju vara ett alternativ, men inget att leta efter eller lägga pengar på. Det blir nog en marginell skillnad.
/Claes
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.