Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1299
    Lillman
    Deltagare

      Tjena.

      Är en färsking i subaru världen =) köpte mig en GT -00a för ca 1 månad sedan och känner nu behov av ett styvare chassi och kram goare bromsar.

      Jag undrar om delar från någon annan Model t ex. någon STI modell skulle fungera, vill inte vara värst utan bara så man kan leka lite mer på vägarna. utan att det kostar lika mycke som bilen.

      // Lillman

      #44129
      MariaimprezaGT
      Deltagare

        man brukar kunna komma rätt långt med väl underhållna orginalok, och rejäla skivor och belägg, ex tar-ox, pagid och ferodo brukar vara populärt..

        Sen får man välja broms efter körning och plånbok =)

        Maria

        Audi is teh ####!!

        #44130
        Lillman
        Deltagare

          man brukar kunna komma rätt långt med väl underhållna orginalok, och rejäla skivor och belägg, ex tar-ox, pagid och ferodo brukar vara populärt..Sen får man välja broms efter körning och plånbok =)MariaAudi is teh ####!!

          Tjena.

          Ok, så det räcker med att köpa nya skivor och klossar för att få mer bett. några tips på en bra kombination

          #44126
          Strat
          Deltagare

            DBA 4000 skivor och Carbotech XP8 belägg från Pean (http://www.peansweden.se) är en säker vinnare. Bak duger det med originalskivor men beläggen kan man byta till likadana som fram.

            /Claes

            #44131
            Lillman
            Deltagare

              oki, tack och bock för tipset.

              har du några tips när det kommer till hjul upphängningen ? köpa eftermarknads coilovers lr kan man ta från någon annan impreza som har bättre doningar ? min känns för mjuk / svampig vid hård körning.

              // Lillman

              #44128
              b20mannen
              Deltagare

                oki, tack och bock för tipset.har du några tips när det kommer till hjul upphängningen ? köpa eftermarknads coilovers lr kan man ta från någon annan impreza som har bättre doningar ? min känns för mjuk / svampig vid hård körning.// Lillman

                Jag bytte mina originalben på min GT-98 mot JIC coliovers när bakdämparna började läcka och ha sig.

                Konstaterade att det inte var så dyrt jämfört med att skaffa nya friska originalben med topplagringar m.m. så jag slog till.

                JIC-benen har separat fjäderspänning och höjdjustering, och separat justering av compress och rebound. Samt pillowball topmounts med camberjustering.

                Bilen är nu stum som en formelbil.
                Det enda som man kan få i gungning på bilen är antennen. 😉

                Vidrigt kompromisslöst! :9

                Jag är lite förvånad över att friska original belägg och skivor, och renoverade originalok fungerar såpass bra.

                Skulle jag tröttna på dom bromsarna så blir det antingen Brembo-ok, eller kanske STI-ok eller AP? De två sista har fördelen att man kan köra 16-tumsfälgar med dom. Det går inte med Brembo-oken.

                #44127
                Strat
                Deltagare

                  oki, tack och bock för tipset.har du några tips när det kommer till hjul upphängningen ? köpa eftermarknads coilovers lr kan man ta från någon annan impreza som har bättre doningar ? min känns för mjuk / svampig vid hård körning.// Lillman

                  Börja med grövre kränghämmare fram och bak, tex Whiteline 22 mm. Sen kan du ju testa sänkfjädrar eller coilovers beroende på budget/mål. D2 coilovers är ett prisvärt alternativ som många verkar nöjda med. Vill du betala lite mer kan jag rekomendera KW.

                  Vill du sätta upp ett mera långsiktigt mål skulle jag börja med att byta alla bussningar till powerflex eller liknande. Det gjorde en jäkla skillnad på min bil. Allt kändes tajtare. Men då hade jag redan coilovers på den.

                  Om du skulle råka komma över fräscha ben från en sti riktigt billigt kan det ju vara ett alternativ, men inget att leta efter eller lägga pengar på. Det blir nog en marginell skillnad.

                  /Claes

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.