› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Vad är detta för sticka?
- Detta ämne har 9 svar, 1,162 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 6 månader sedan av
2ny.
-
FörfattareInlägg
-
3 augusti, 2004 kl. 11:04 #631
Mujo84
DeltagareBilden:
http://nhatii.hammarglo.com/upload/PICT0001.JPGTysklands import, så jag förstår inte min servicebok. Står nåt om diff…och ölstandes?? 😮
Tittade på stickan här i fråga och såg att den va på ”low”. Hur och vart och fyller jag på och vad ska fyllas på?//Mujo
3 augusti, 2004 kl. 11:09 #39327SecretAgentMan
DeltagareDet är stickan att kolla nivån på växellådsoljan med. 🙂
Har du nyss kört en stor service så vet verkstaden vad som använts, annars skulle jag personligen inte blanda växellådsoljor, dvs byt ut helt (pluggen sitter undertill, ovanför plastskyddet (21 mm om minnet inte sviker mig, se upp det rinner som fasen när du lossar pluggen).
Du skall köra med en GL-5 klassad 75/90-olja, men att kosta på lite extra i lådan är inte en dum ide alls – motul gear 300, eller Redline heavyweight shockproof är direkta rekommendationer.
Nästan 4 liter går i lådan, och du fyller i där stickan sitter (med rekorderlig tratt med andra ord).
/J
3 augusti, 2004 kl. 11:20 #39335Niklas
DeltagareAh den gamla klassikern, får mig att tänka på när jag mekade i min downpipe med Matmor:
AlienDiCE: Nej, nu råkade jag vrida den där öglan lite.
Matmor: Den där?
AlienDiCE: Ja, fan också! Vet du vad det är?
Matmor: Jo, det är oljestickan till växellådan.
AlienDiCE: *peeewwwh* Ok…😀
3 augusti, 2004 kl. 13:05 #39333Mujo84
Deltagare>Det är stickan att kolla nivån på växellådsoljan med. 🙂
>
>Har du nyss kört en stor service så vet verkstaden vad som
>använts, annars skulle jag personligen inte blanda
>växellådsoljor, dvs byt ut helt (pluggen sitter undertill,
>ovanför plastskyddet (21 mm om minnet inte sviker mig, se upp
>det rinner som fasen när du lossar pluggen).
>
>Du skall köra med en GL-5 klassad 75/90-olja, men att kosta
>på lite extra i lådan är inte en dum ide alls – motul gear
>300, eller Redline heavyweight shockproof är direkta
>rekommendationer.
>
>Nästan 4 liter går i lådan, och du fyller i där stickan
>sitter (med rekorderlig tratt med andra ord).
>
>/JVad skulle vi i klubben göra utan SAM, äckligt bra svar, man tackar =)
Motul och Redline får man tag på?//Mujo
3 augusti, 2004 kl. 13:11 #39328SecretAgentMan
DeltagareRedline – närmaste Mekonomen, Motul kan vara lurigare (De jag känner till i närheten av mig själv som kränger är Veteranmotor i Huddinge och Motorteknik i Västerås).
/J
3 augusti, 2004 kl. 13:51 #39331Lefty
DeltagareVad får man för symptom med för låg olja ?
Den är ju så lätt flyktig… svårt att läsa av också…
När jag tittat nån gång så verkar den stå okej… och ibland på lite över LOW…?
Men det läcker ju inte nånstans och lär inte vara gjort nått med det sen bilen är ny…hmm?
Och växlarna går in fin fint 🙂 Tänkte få vxllådsoljan bytt vid nästa service… alt om man måste byta nu kanske… 🙂
Ska man skölja det nått ? Är väl inte så svårt att byta ? Jag är ju amatör 😀3 augusti, 2004 kl. 14:52 #39330MickeM
DeltagareDra ur, släng iväg, ducka… BOOOM!!! Hrm… nähä…
3 augusti, 2004 kl. 20:03 #39332Lefty
DeltagareOkej ska testa det 🙂 Tack
Ja oftast har man ju kört men de brukar ju samlas rätt fint efter bara några minuter… nåja 🙂 Hade det nu varit för lite så hade jag väl inte kunnat köra 700 mil ? 😀
5 augusti, 2004 kl. 15:41 #39329ExOrdis
DeltagareKlockrent!!! :D:D:D:D:D:D:D
>Dra ur, släng iväg, ducka… BOOOM!!! Hrm… nähä…
😀11 augusti, 2004 kl. 06:44 #393342ny
Deltagare>Vad får man för symptom med för låg olja ?
>
om den är på LOW kan man få små skorrningar i lådan om du drar ur 3an och växlar till 4an vid rödmarkering även om du gör en försiktig växling.trodde det va fel på min låda innan jag hittade stickan och såg att den stog på low. 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.