SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Vad är detta för sticka?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #631
    Mujo84
    Deltagare

    Bilden:
    http://nhatii.hammarglo.com/upload/PICT0001.JPG

    Tysklands import, så jag förstår inte min servicebok. Står nåt om diff…och ölstandes?? 😮
    Tittade på stickan här i fråga och såg att den va på “low”. Hur och vart och fyller jag på och vad ska fyllas på?

    //Mujo

    #39327
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Det är stickan att kolla nivån på växellådsoljan med. 🙂

    Har du nyss kört en stor service så vet verkstaden vad som använts, annars skulle jag personligen inte blanda växellådsoljor, dvs byt ut helt (pluggen sitter undertill, ovanför plastskyddet (21 mm om minnet inte sviker mig, se upp det rinner som fasen när du lossar pluggen).

    Du skall köra med en GL-5 klassad 75/90-olja, men att kosta på lite extra i lådan är inte en dum ide alls – motul gear 300, eller Redline heavyweight shockproof är direkta rekommendationer.

    Nästan 4 liter går i lådan, och du fyller i där stickan sitter (med rekorderlig tratt med andra ord).

    /J

    #39335
    Niklas
    Deltagare

    Ah den gamla klassikern, får mig att tänka på när jag mekade i min downpipe med Matmor:

    AlienDiCE: Nej, nu råkade jag vrida den där öglan lite.
    Matmor: Den där?
    AlienDiCE: Ja, fan också! Vet du vad det är?
    Matmor: Jo, det är oljestickan till växellådan.
    AlienDiCE: *peeewwwh* Ok…

    😀

    #39333
    Mujo84
    Deltagare

    >Det är stickan att kolla nivån på växellådsoljan med. 🙂
    >
    >Har du nyss kört en stor service så vet verkstaden vad som
    >använts, annars skulle jag personligen inte blanda
    >växellådsoljor, dvs byt ut helt (pluggen sitter undertill,
    >ovanför plastskyddet (21 mm om minnet inte sviker mig, se upp
    >det rinner som fasen när du lossar pluggen).
    >
    >Du skall köra med en GL-5 klassad 75/90-olja, men att kosta
    >på lite extra i lådan är inte en dum ide alls – motul gear
    >300, eller Redline heavyweight shockproof är direkta
    >rekommendationer.
    >
    >Nästan 4 liter går i lådan, och du fyller i där stickan
    >sitter (med rekorderlig tratt med andra ord).
    >
    >/J

    Vad skulle vi i klubben göra utan SAM, äckligt bra svar, man tackar =)
    Motul och Redline får man tag på?

    //Mujo

    #39328
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Redline – närmaste Mekonomen, Motul kan vara lurigare (De jag känner till i närheten av mig själv som kränger är Veteranmotor i Huddinge och Motorteknik i Västerås).

    /J

    #39331
    Lefty
    Deltagare

    Vad får man för symptom med för låg olja ?

    Den är ju så lätt flyktig… svårt att läsa av också…

    När jag tittat nån gång så verkar den stå okej… och ibland på lite över LOW…?

    Men det läcker ju inte nånstans och lär inte vara gjort nått med det sen bilen är ny…hmm?

    Och växlarna går in fin fint 🙂 Tänkte få vxllådsoljan bytt vid nästa service… alt om man måste byta nu kanske… 🙂
    Ska man skölja det nått ? Är väl inte så svårt att byta ? Jag är ju amatör 😀

    #39330
    MickeM
    Deltagare

    Dra ur, släng iväg, ducka… BOOOM!!! Hrm… nähä…

    #39332
    Lefty
    Deltagare

    Okej ska testa det 🙂 Tack

    Ja oftast har man ju kört men de brukar ju samlas rätt fint efter bara några minuter… nåja 🙂 Hade det nu varit för lite så hade jag väl inte kunnat köra 700 mil ? 😀

    #39329
    ExOrdis
    Deltagare

    Klockrent!!! :D:D:D:D:D:D:D

    >Dra ur, släng iväg, ducka… BOOOM!!! Hrm… nähä…
    😀

    #39334
    2ny
    Deltagare

    >Vad får man för symptom med för låg olja ?
    >
    om den är på LOW kan man få små skorrningar i lådan om du drar ur 3an och växlar till 4an vid rödmarkering även om du gör en försiktig växling.

    trodde det va fel på min låda innan jag hittade stickan och såg att den stog på low. 🙂

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.