Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1649
    camata
    Deltagare

      Vad heter denna? (kan det vara den huvudsakliga tryckgivaren?)
      Sitter rakt nedanför standard dumpventil på std toppmonterad intercooler på min STi ’99.
      Som synes har jag lyckats bängla av ena nippeln där… Så jag behöver en ny och behöver alltså veta namnet på det jag söker. =)
      Skulle även behöver veta exakt vart och hur den ska sitta. Gissningvis är det på insuget på en 12mm-skallad skruv/”bult”, och slangarnas böjningar tyder på att den ska sitta med fästörat uppåt men då tar själva sensorna i röret som går från dumpventilen.

      Måste jag ha just denna modell, eller fungerar det med en liknanade från nyare/andra modeller?

      #46011
      Turbovin
      Deltagare

        Kolkanisterventil kanske 😛 Den är kopplad till kolkanistern hur som helst, exakt vad den heter vet jag tyvärr inte.

        #46013
        camata
        Deltagare

          Kolkanisterventil kanske 😛 Den är kopplad till kolkanistern hur som helst, exakt vad den heter vet jag tyvärr inte.

          Är det då en ren miljöfunktion som den uppfyller?
          Den har ju ena anslutningen på plenumet (kortsidan) och andra anslutning (den avbrutna) på lilla röret, bland alla rör som är fästa på plenumets undersida, vilket har sin förlänging i form av liten slang på förarsidan av kylaren – med avseende på att jag har en RA, dvs. RHD.
          Som följdfråga: Kan jag köra utan den ifall det skulle krisa?

          #46012
          Turbovin
          Deltagare

            Jag är faktiskt inte så insatt i hur hela det där systemet funkar, men jag läste på Scoobynet att de som bygger om till parallelmatade fuelrailar tar bort hela systemet och pluggar anslutningarna. Du måste dock ventilen sitta kvar på plats med kontaktstycket inkopplat, annars får man tydligen check engine.

            Jag lät dock min sitta kvar när jag byggde om och kör slang hela vägen till kolkanistern. En sån ventil borde väl gå att hitta till rimligt pris på skroten annars, om det är den samma på svenska GT:n dvs.

          Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.