Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #783
    thorlake
    Deltagare

      Vad får man egentligen göra på en ny kärra utan att alla garantier ryker till skogs.

      Får man ex byta avgassystemet eller pilla under huven något?

      Jag trodde att helbilsgodkännandet satte P för allt sådant.
      Eller kör ni “plocka-av-helaskiten-innan-besiktningen” metoden?

      Såg att det var en del snubbar som bytte system på sina 04:or.
      Där borde ju garantier finnas kvar?

      Å vad säger försäkringsbolagen? Är det omklassning som gäller?

      #40430
      Manor
      Deltagare

        Hej !

        När det gäller garantierna så kan du i princip inte göra någonting. Om du t.ex byter avgassystem så gäller inte IM:s garanti på motorn, detsamma gäller givetvis andra ingrepp som påverkar motorn (byte av luftfilter, EcuTek etc.). Om däremot elbackspegeln skulle gå sönder och du har bytt avgassystem så gäller fortfarande garantin för den. I början (läs 2000-2001) så försvann hela garantin så fort man gjorde någonting…även om det man gjort och den grej som gick sönder inte hade med varandra att göra. Denna stenhårda tolkning gick IM ifrån efter många protester.

        mvh Mats N
        PS. Även ett byte av den bakre ljuddämparen kan innebära att garantin på motorn försvinner…värt att känna till om man grubblar på detta.

        #40431
        Manor
        Deltagare

          Right,Som jag trodde alltså.Bara att hålla fingrarna i styr ett par år till. :)Fast hur är det med Turbotrycksmätare?De monteras ju delvis i motorrummet och frågan är om även det klassas som pill under huven så att garantin ryker.(Säkert inte om man köper orginal ifrån Subaru för 2200:- tjohhoo! eller 9500:- för trippeln. Som hittat. 🙂 )

          Det borde inte vara något problem, men för att vara på säkra sidan så kanske du ska lyssna med din Subaru-verkstad eller IM.

          mvh Mats N

          #40432
          thorlake
          Deltagare

            Right,
            Som jag trodde alltså.
            Bara att hålla fingrarna i styr ett par år till. 🙂

            Fast hur är det med Turbotrycksmätare?
            De monteras ju delvis i motorrummet och frågan är om även det klassas som pill under huven så att garantin ryker.
            (Säkert inte om man köper orginal ifrån Subaru för 2200:- tjohhoo! eller 9500:- för trippeln. Som hittat. 🙂 )

            #40433
            Addson
            Deltagare

              Grejen e den i sverige o alla eu land att du får inte ens ändra utsende på bilen! Det e egentligen böter på det!! Helt sjukt men sant men jag tror aldrig någon har blivigt bötfälld för det!!!! Byta rör kan du göra bara du inte lajar för mycket med box o grejer!!

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.