› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Vad är normal arbetstemperatur för motorn?
- Detta ämne har 18 svar, 1,401 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 4 månader sedan av
SecretAgentMan.
-
FörfattareInlägg
-
4 juli, 2003 kl. 06:30 #2197
Niklas
DeltagareSnart skall oljetemp mätaren installeras och tänkte bara fråga hur det är med temperaturen på motorn. När är det ok att stänga av motorn? När bilen är precis uppnått arbetstemperatur, är det detta värdet man skall försöka nå innan man stänger av motorn vid extrem körning, tex fort och länge på motorväg eller hårt och mycket på bana? Eller är det ett visst värde som man får komma ihåg, om nålen är under så är det lugnt att stänga av. Står ju lite överallt att man skall låta motorn kyla ner sig genom att låta oljan pumpas runt så inte delarna tar skada (läs: spricker).
Någon som har koll på temperaturerna eller varjefall några riktlinjer.
/A – som snart måste lära sig farenheit.
4 juli, 2003 kl. 11:47 #50196skytiskapilen
DeltagareJodå, visst är det alltid bra att låta hela motorn kylas av lite. Men det viktigaste är ändå turbon som måste kylas ner extra någon minut eller två. Annars kokar oljan i turbons kylkanaler till en hård massa med ett slutgiltigt resultat som kan liknas vid en avloppspropp. Sen är det kört för den turbon.
Tyvärr har jag inget exakt svar på din fråga mao…
6 juli, 2003 kl. 13:27 #50195Dawn
DeltagareJag har för mig att kylfläkten startar vid ca 90 grader celsius och kyler ner till 80 nånstans. Oljan har en något högre temp än kylvattnet så 90-100 grader borde inte vara farligt…
7 juli, 2003 kl. 10:06 #50200Micke81
DeltagareVet inte om det e olika på turbo o icke turbo bilar. 85-90 grader var det på kompisens M3 vid vanlig körning. runt 100 grader efter lite gasande. Är lite sugen jag med, tills vidare är det bara att vänta typ 10min på sommar o 20min på vinter för att va säker. Man sitter inte inne på så stora motorras-konton så det blir till att smyga i början.
/micke
7 juli, 2003 kl. 10:15 #50203Niklas
Deltagare10-20min?! 😮
Själv vilar jag bilen i ”bara” nån minut. Tar ifs några minuter att få in bilen i garaget. 2-4 minuter…
8 juli, 2003 kl. 13:07 #50201Micke81
DeltagareJag menar innan man kan börja GASA fullt. Det låter på dig som det var när du skulle parkera, där ligger vi på samma väntetider.
/micke
8 juli, 2003 kl. 13:26 #50204Niklas
DeltagareJaha! 😀
Hehehe, brukar väl ta 5min för motorn att komma upp i rätt temperatur. Brukar hinna ner till leden och köra några hundra meter där sen är tempnålen närmare 50% än 0%.
9 juli, 2003 kl. 08:09 #50202Micke81
DeltagareNär du säger tempnålen, menar du vattentempen? Oljan tar längre tid på sig att bli varm, därför har de flesta sportbilar oljetempmätare, för att inte skada motorn med för höga varvtal innan oljan blir varm;-)
/micke
9 juli, 2003 kl. 09:07 #50205Niklas
DeltagareOk…där ser man! 😮
Tur man skall installera oljetemp mätaren då!
16 oktober, 2003 kl. 06:01 #50206Niklas
DeltagareOljetempen installerad. Trodde först att den inte fungerade då den inte ville stiga men mätarens skala började ju inte förrän vid 150F så det var ju inte så konstigt. Nålen landade på ungefär 90-95 grader efter 5-10min motorvägskörning. Jag antar att det är normal temperatur då med andra ord. När man skall låta motorn kyla av sig, är det ner till 90-95 som nålen skall krypa eller?
PS: Hur stor diff är det mellan den faktiska oljetemperaturen och det värdet man får av att ha en sensor i oljepluggen?
16 oktober, 2003 kl. 06:49 #50191SecretAgentMan
DeltagareSå länge du inte har direkt vindavkylning i hög fart (tagit bort plastsjoket under motorn) så ligger den hyfsat rätt.
Min ligger på 90 grader under normal gång, och snittar 110 på hård bankörning (enstaka toppar till 120 riktigt svinvarma dagar – där sätter jag gränsen och backar av).
/J
16 oktober, 2003 kl. 08:15 #50199vibbe555
Deltagare>Så länge du inte har direkt vindavkylning i hög fart (tagit
>bort plastsjoket under motorn) så ligger den hyfsat rätt.
>
>Min ligger på 90 grader under normal gång, och snittar 110 på
>hård bankörning (enstaka toppar till 120 riktigt svinvarma
>dagar – där sätter jag gränsen och backar av).
>
>/JVad har du för oljetryck på tomgång med så varm olja?
När min olja ligger runt 100 sträcket så ligger trycket på 1,5 bar vid 700 rpm.
/M16 oktober, 2003 kl. 09:20 #50192SecretAgentMan
DeltagareDet låter lite lågt…jag har min varning på defimätaren satt till 2 kg, och den piper bara om man är på väg att få ett tjyvstopp.
Jag ligger runt 3 kg mest hela tiden på tomgång om jag minns rätt. 🙂
Skall man köra hårt skall man använda en bra olja, och se till att byta ofta (jag har dubblat intervallet).
/J
16 oktober, 2003 kl. 11:50 #50197Wanderer
DeltagareDet finns en ganska fin beskrivning i handboken om vilka temperaturer som gäller för turbo och icke-turbo modeller.
Vilka fläktar som går igång vid vilka temperaturer o.s.v. 😉
//B
16 oktober, 2003 kl. 11:52 #50207Niklas
DeltagareWanderer: Ok, står där vid vilken temp man kan stänga av motorn också? 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.