SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Vad är normal arbetstemperatur för motorn?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2197
    Niklas
    Deltagare

    Snart skall oljetemp mätaren installeras och tänkte bara fråga hur det är med temperaturen på motorn. När är det ok att stänga av motorn? När bilen är precis uppnått arbetstemperatur, är det detta värdet man skall försöka nå innan man stänger av motorn vid extrem körning, tex fort och länge på motorväg eller hårt och mycket på bana? Eller är det ett visst värde som man får komma ihåg, om nålen är under så är det lugnt att stänga av. Står ju lite överallt att man skall låta motorn kyla ner sig genom att låta oljan pumpas runt så inte delarna tar skada (läs: spricker).

    Någon som har koll på temperaturerna eller varjefall några riktlinjer.

    /A – som snart måste lära sig farenheit.

    #50196
    skytiskapilen
    Deltagare

    Jodå, visst är det alltid bra att låta hela motorn kylas av lite. Men det viktigaste är ändå turbon som måste kylas ner extra någon minut eller två. Annars kokar oljan i turbons kylkanaler till en hård massa med ett slutgiltigt resultat som kan liknas vid en avloppspropp. Sen är det kört för den turbon.

    Tyvärr har jag inget exakt svar på din fråga mao…

    #50195
    Dawn
    Deltagare

    Jag har för mig att kylfläkten startar vid ca 90 grader celsius och kyler ner till 80 nånstans. Oljan har en något högre temp än kylvattnet så 90-100 grader borde inte vara farligt…

    #50200
    Micke81
    Deltagare

    Vet inte om det e olika på turbo o icke turbo bilar. 85-90 grader var det på kompisens M3 vid vanlig körning. runt 100 grader efter lite gasande. Är lite sugen jag med, tills vidare är det bara att vänta typ 10min på sommar o 20min på vinter för att va säker. Man sitter inte inne på så stora motorras-konton så det blir till att smyga i början.

    /micke

    #50203
    Niklas
    Deltagare

    10-20min?! 😮

    Själv vilar jag bilen i “bara” nån minut. Tar ifs några minuter att få in bilen i garaget. 2-4 minuter…

    #50201
    Micke81
    Deltagare

    Jag menar innan man kan börja GASA fullt. Det låter på dig som det var när du skulle parkera, där ligger vi på samma väntetider.

    /micke

    #50204
    Niklas
    Deltagare

    Jaha! 😀

    Hehehe, brukar väl ta 5min för motorn att komma upp i rätt temperatur. Brukar hinna ner till leden och köra några hundra meter där sen är tempnålen närmare 50% än 0%.

    #50202
    Micke81
    Deltagare

    När du säger tempnålen, menar du vattentempen? Oljan tar längre tid på sig att bli varm, därför har de flesta sportbilar oljetempmätare, för att inte skada motorn med för höga varvtal innan oljan blir varm;-)

    /micke

    #50205
    Niklas
    Deltagare

    Ok…där ser man! 😮

    Tur man skall installera oljetemp mätaren då!

    #50206
    Niklas
    Deltagare

    Oljetempen installerad. Trodde först att den inte fungerade då den inte ville stiga men mätarens skala började ju inte förrän vid 150F så det var ju inte så konstigt. Nålen landade på ungefär 90-95 grader efter 5-10min motorvägskörning. Jag antar att det är normal temperatur då med andra ord. När man skall låta motorn kyla av sig, är det ner till 90-95 som nålen skall krypa eller?

    PS: Hur stor diff är det mellan den faktiska oljetemperaturen och det värdet man får av att ha en sensor i oljepluggen?

    #50191
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Så länge du inte har direkt vindavkylning i hög fart (tagit bort plastsjoket under motorn) så ligger den hyfsat rätt.

    Min ligger på 90 grader under normal gång, och snittar 110 på hård bankörning (enstaka toppar till 120 riktigt svinvarma dagar – där sätter jag gränsen och backar av).

    /J

    #50199
    vibbe555
    Deltagare

    >Så länge du inte har direkt vindavkylning i hög fart (tagit
    >bort plastsjoket under motorn) så ligger den hyfsat rätt.
    >
    >Min ligger på 90 grader under normal gång, och snittar 110 på
    >hård bankörning (enstaka toppar till 120 riktigt svinvarma
    >dagar – där sätter jag gränsen och backar av).
    >
    >/J

    Vad har du för oljetryck på tomgång med så varm olja?
    När min olja ligger runt 100 sträcket så ligger trycket på 1,5 bar vid 700 rpm.
    /M

    #50192
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Det låter lite lågt…jag har min varning på defimätaren satt till 2 kg, och den piper bara om man är på väg att få ett tjyvstopp.

    Jag ligger runt 3 kg mest hela tiden på tomgång om jag minns rätt. 🙂

    Skall man köra hårt skall man använda en bra olja, och se till att byta ofta (jag har dubblat intervallet).

    /J

    #50197
    Wanderer
    Deltagare

    Det finns en ganska fin beskrivning i handboken om vilka temperaturer som gäller för turbo och icke-turbo modeller.

    Vilka fläktar som går igång vid vilka temperaturer o.s.v. 😉

    //B

    #50207
    Niklas
    Deltagare

    Wanderer: Ok, står där vid vilken temp man kan stänga av motorn också? 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.