SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Vad är normal arbetstemperatur för motorn?

Visar 4 inlägg - 16 till 19 (av 19 totalt)
  • Författare
    SecretAgentMan
    Deltagare

MEN JÖSSES ÄLJEN! 😉

Hur har motorn överlevt de X tusen milen du kört innan du fick i mätaren? 😀
      Har du legat på som fasen ända till parkeringen – låt den stå och puttra i ett par minuter…annars räcker det med 30 sekunder eller så.

Jag har börjat hålla igen helt sista kilometrarna, och låter den gå 10-20 sekunder innan jag stänger av (mest för att turbon skall sakta ned en smula).

Det är inte en exakt vetenskap med siffror och gränsvärden på allt. 😉

/J

Niklas
      Deltagare

Nej, självklart är det ingen fara. Jag är bara nyfiken.

Wanderer
        Deltagare

Vet inte om det står vid vilken temp du får stänga av motorn 🙂

Men det står iallafall inom vilka värden som fläktarna sätter igång.
          Och dom sätter igång olika beroende på om man har AC’n på eller inte också 😉

Var nästan lite spännande att läsa 😛

SecretAgentMan
          Deltagare

Det är inte oljetempen som är det egentliga problemet, turbon blir rätt varm efter gedigen misshandel…(och den spinner rätt fort med, att stänga av oljetillförseln på en glidlagrad turbo som snurrar i 100.000+ rpm är ingen hit heller).

Stängs den av på en gång kan inte vattnet kyla den, och det finns en risk att oljan bränner i turbon.

Därför väntar man en smula.

Som en referens – efter en halvtimme på bana med 120 gradig olja låter jag den gå på tomgång i 5-10 minuter med huven öppen. 😉

/J

Visar 4 inlägg - 16 till 19 (av 19 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.