Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #607
    Henka
    Deltagare

      Var börjar man när man vill ha ur mer hästar ur en Gt? Vad är det första man gör? Also – har sett att många kör med typ 3″ rör på en annars original bil – känns lite stort. Eller?

      #39178
      Wiklundh
      Deltagare

        3″ system hela vägen från turbon och ett K&N filter i originalboxen är en bra början.

        #39179
        Kvarnis
        Deltagare

          Det funkar med 3″ downpipe å resten 2.5″ oxå.
          Om man inte är ute efter mycket toppeffekt.

          2.5″ blir i regel tystare.

          #39185
          Micke81
          Deltagare

            Kör man 3″ hela vägen så blir den inte överdrivet stark på låga varv men den blir väldigt varv-villig 🙂 Har själv 3″ dp & resten original inför besiktningen och den vill knappt varva, fast den känns piggare i botten.
            Är avgas och filter det enda du ska göra så kan du köra 2,5″ hela vägen med gott samvete.

            /Micke

            #39184
            deegan_
            Deltagare

              >2.5″ blir i regel tystare. 😮

              3″ är det enda raka….det SKA väl låta 😀

              Iofs så blir det väl inte helt ljudlöst med 2,5″ heller dock…

              #39188
              Henka
              Deltagare

                Det brukar ju finnas en “effektgräns på mycket sån här grejjer. Jag läste att original luftfilter låda dör upp till 350hk (ecuteks hemsida) och att original IC funkar bra upp till 300hk (här på forumet). Hur är det då – när är 2.5″ för lite och när är 3” ett måste?

                #39180
                Kvarnis
                Deltagare

                  När du behöver byta låda typ ;):D

                  Nä men upp till 350Bhp så är 2.5″ helt ok, troligen även mer.
                  men det frestar på mer om turbon är i minsta laget för önskad effekt.

                  #39183
                  Floppy
                  Deltagare

                    Jag vill hävda med en idiots förklaringar och efter ett mycket vetenskapligt test i senaste Jap.Performance att det helst skall vara större än 2,5 tum. Deras tester på en i övrigt relativt orginal impreza visade att effektökningen var bäst över större delen av registret med 3-tum. Men detta är ju som sagt bara vad jag läst.
                    De drog även parallellen med att rallybilar faktiskt har mindre system, vilket som de flesta redan vet beror på att de har ett begränsat hk-uttag.

                    Tingeling!
                    :*

                    #39181
                    Kvarnis
                    Deltagare

                      ja ca 300Bhp

                      vet oxå att man testat å bromsat en subba motor med 2.5″ å den hade över 500Bhp….när dom byte till 3″ märktes ingen större skillnad….det var dock bara DP’n som hade den förändringen.

                      #39189
                      Henka
                      Deltagare

                        Det finns ju också de som hävdar per automatic att större är bättre (dra inga sexuella paraleller här va??). Ja menar det finns ju de som kör med 3″ rör på 1.8l n/a motorer… Fast det måste jag säga att det är nog mer för ljudet än för hästar och vrid.

                        Rallybilar och “mindre” rör. Jag håller inte med om att det är för att de har ett begränsat effekt uttag. Det är väl snarare så att om de hade gett något positivt effektmässigt så hade de kört med grävre rör. Eller? Är det så att man kan kompensera en “dålig” botten med en mindre diameter? Gör stora rör mer för toppen?

                        #39186
                        Micke81
                        Deltagare

                          Jag skulle tro att rördiametern påverkar low-end & hi-end power en del. Med originalsystem vill den inte varva känns det som, medans med 3″ på så spinner den som en katt på höga varv + att det går fort dit. Vad det gäller rallybilar så är väl dom intresserade av att ha ett brett register och mycket vrid för bästa körbarhet i alla register, inte som en hondamotor som plockar ut max vid 9,000rpm 😀 Sen har de säkert en hel del andra krav att uppfylla som begränsar dem vad det gäller avgasbiten.

                          /Micke

                          #39187
                          arikesti
                          Deltagare

                            >Det brukar ju finnas en “effektgräns på mycket sån här
                            >grejjer. Jag läste att original luftfilter låda dör upp till
                            >350hk (ecuteks hemsida) och att original IC funkar bra upp
                            >till 300hk (här på forumet). Hur är det då – när är 2.5″ för
                            >lite och när är 3” ett måste?

                            Orginalluftilterbox och 350 hk gäller nog STI filterboxen har jag för mig. Den ser lite annorlunda ut.

                            #39190
                            Henka
                            Deltagare

                              Passar den burken rätt på en ’00?

                              Åså en ECU fråga. ’99 Ger ju faktiskt 15hk mer ’00. Om man inte ska göra nåt annat KAN man ju byta till den. MEN – (och jag tänker väl rätt nu) detta spelar ingen roll för hur som helst så ska jag ju förmodligen dunka på med luftfilter/avgas och då måste (?) man väl ändå mappa om. Eller?

                              #39182
                              Kvarnis
                              Deltagare

                                skulle inte tro det..

                                Sen 15Bhp mer i en 99:a….nja kanske lite men 15 är nog att ta i…

                              Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.