› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Vad måste bytas för montering av 6 petad låda på min Sti RA
- Detta ämne har 24 svar, 1,857 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 10 månader sedan av
Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
7 juli, 2009 kl. 15:55 #4465
Just try
DeltagareHej kör en Wrx Sti Ra från 96. Tyvärr så sa min växelåda upp sig under helgens mycket lyckade stor träff!
Jag undrar om någon kan tänkas veta vad som behöver bytas för att bilen ska vara helt kör klar om jag monterar en 6växlad låda från en nyare sti. Lådan förstår jag med behövs men hur blir det med koplingen, kardan, bakaxel mm? Måste bakaxeln bytas? Vad drar det med sig mer? Tänker då mest på naven bak mm.
Hoppas någon har lite tid över och orkar hjälpa en medlem i nöd 😉
Mvh Magnus
8 juli, 2009 kl. 00:26 #65648NickeH
DeltagareHittade följande efter lite sökande..
Det här behövs för att montera 6-växlat i en äldre Impreza (förutsatt att det är RÄTT slutväxel och fördelningslåda i den nya 6-växlade):
Det SKALL vara en europalåda med 3,9:1 i slutväxel, och 1,1:1 i fördelningslådan,
Lådan – no ####…
Kardanaxeln
Kopplingsgaffeln
HELA spakstället, med allt.Svänghjul och koppling passar från 5- till 6-växlat
Bra att ha är ett kraftigare växellådsfäste – försök få med det med lådan, GT original är för mjukt och lådan kommer slå i kardantunneln när man skickar skea’.
Drivaxlar fram passar rätt på.
med 05:ans låda så passar inte drivalarna i fram, så det bör vara från 02-04 om det ska funka,
men det går att få dit en 05 låda med men då måste man även ha STI drivaxlarna + naven mm..8 juli, 2009 kl. 04:05 #65633Mats
DeltagareTänk på att just Try har en Type RA. Med annan utväxling i lådan än europa modellen. Nu minns jag inte men jag har för mig att du har R180 bakaxeln i din Type RA också.
Mats
Type R ’99_________________
”When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end”
– Homer J Simpson8 juli, 2009 kl. 07:42 #65626Kvarnis
DeltagareDu måste plocka ner lådan titta på vilekt växelådsnummer du har, så du kan ta reda på vilken slut växel du har.
Enklast för din del är att ex handla från grade A då dom fixar fram allt du behöver.
Vill du spara en slant så kan du söka låda själv på ex Snet och 22B.
Do är det inte lika smidigt.Och din gammla RA har inte R180 bakdiff, det kom inte för än V4 vill jag minnas, men efetrsom det är en limitid edt. så är det bäst at kolla vad det är för låda.
8 juli, 2009 kl. 07:42 #65627Kvarnis
DeltagareDubbel post…
8 juli, 2009 kl. 10:27 #65634STIred
DeltagareGammal Ra har nog 4.11 i slutväxel(möjligtvis 4.44) och 1:1 i fördelningslåda men som kvarnis sa dubbelkolla med lådnumret. Så bakdiffen åker du på byta oavsett eftersom det är fel utväxling i den som satgt.
Enklast är nog skaffa lådan ta den som den är och byta bakdiffen så att den passar ihop med lådan. I 6vxl sti lådorna är det 1,1:1 i fördelningslådan och 3.9 på slutväxeln så enklast är mao skaffa en 3.545 bakdiff. Sen behöver du förutom bakdiff även allt annat som nämnts i fösta svaret i tråden(låda, kardan, etc)
/r
8 juli, 2009 kl. 14:28 #65646Just try
DeltagareDetta låter både dyrt och krångligt! Blir att sätta hoppet till att lådan går att reparera med en fin drev sats!.
Raul vem sålde du till?
Beställde du den förstärkta ra varianten från rally spec?
vad kostade kalaset?Grymt stort tack till er som engagerat er i frågan.
8 juli, 2009 kl. 16:26 #65628Kvarnis
DeltagareFiins även drev från bla gruppe-s, raul köpte sina privar av en i Svedala 🙂
Ja tyvärr ramlar det i väg upp i + 30K när det inte är en europa gt sas 🙁
9 juli, 2009 kl. 09:22 #65635STIred
DeltagareDetta låter både dyrt och krångligt! Blir att sätta hoppet till att lådan går att reparera med en fin drev sats!.Raul vem sålde du till?Beställde du den förstärkta ra varianten från rally spec? vad kostade kalaset?Grymt stort tack till er som engagerat er i frågan.
Jepp blir rätt så dyrt med allt som skall bytas. Lär ju iaf hamna åtminstone uppåt 40k med låda och allt. Antagligen ännu mer med bakdiffen
Jag sålde min drevsats till Nicke McRae här på forumet. Min drevsats kom från Gruppe-S Det är den som heter Version 6 STI RA Gearset – WPC Treated och ser ut såhär på bild
http://www.gruppe-s.com/Subaru/subtrn/RAGears.jpgMen det är samma lika med den som är från rallyspec. Jag hade även lite extra synchrogrejer, packboxar och lite annat småskit med i satsen(tror det är allt det som syns på bilden ovan) som jag sålde. Satsen såg riktigt nice ut faktiskt. Nicke gjorde nog en bra affär 😉
Jag har en likadan sats i min låda nu, precis fått ihop lådan. Vet inte om du sett bilderna, postade dem i en annan tråd med men såhär ser satsen ut när den är monterad på axlarna… inte så mycket se iofs. Denna hade gått ca 700mil så den var så gott som ny.
http://www.impreza.nu/expo/albums/galna_kossan/GearBox10.sized.jpg
/r
9 juli, 2009 kl. 11:19 #65644Nikke McRae
DeltagareNär jag kollade med Grade-A så hade de en fin 6mt med DCCD från en STI v8. Skulle gå loss på 42000 inkl frakt, låda, spakställ, kardan, bakdiff R160 och drivaxlar som passar i orginalhubben. Vill man ha R180 bak så går det åt lite mer grejer, då det är grövre drivaxlar.
Så en förstärkt RA-sats från Gruppe-S kan man köpa ett par stycken innan man kommer upp i samma prisklass som att byta till en ny 6mt, men skoj skulle det vara! 🙂
Tack för affären Raul! :*10 juli, 2009 kl. 19:24 #65636STIred
DeltagareNär jag kollade med Grade-A så hade de en fin 6mt med DCCD från en STI v8. Skulle gå loss på 42000 inkl frakt, låda, spakställ, kardan, bakdiff R160 och drivaxlar som passar i orginalhubben. Vill man ha R180 bak så går det åt lite mer grejer, då det är grövre drivaxlar.Så en förstärkt RA-sats från Gruppe-S kan man köpa ett par stycken innan man kommer upp i samma prisklass som att byta till en ny 6mt, men skoj skulle det vara! 🙂 Tack för affären Raul! :*
Hoppas allt funkar fint när du får ihop lådan igen 🙂
/r
10 juli, 2009 kl. 21:21 #65639GT99
DeltagareViker in med en liten fråga.
Om man monterar en RA drev sats från ex gruppes i en gt låda inte påverkas slutväxeln nåt utav det?10 juli, 2009 kl. 21:26 #65637STIred
DeltagareViker in med en liten fråga.Om man monterar en RA drev sats från ex gruppes i en gt låda inte påverkas slutväxeln nåt utav det?
Varför skulle slutväxeln påverkas om du bara byter dreven? 😉
Du byter ju varken fördelningslåda eller diffar./r
10 juli, 2009 kl. 21:26 #65638STIred
DeltagareViker in med en liten fråga.Om man monterar en RA drev sats från ex gruppes i en gt låda inte påverkas slutväxeln nåt utav det?
Varför skulle slutväxeln påverkas om du bara byter dreven? 😉
Du byter ju varken fördelningslåda eller diffar./r
10 juli, 2009 kl. 21:29 #65640GT99
Deltagarenej var nästan helt säker på det men ville bara ha en bekräftelse på det 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.