SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Vad pallar växel lådan?

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1986
    jarnkamin
    Deltagare

    Hur mycket kan man ta ut innan växel lådan ger upp på en Impreza GT -99?
    Finns det lådor som håller bättre och vad kostar dom i så fall?

    MvH
    Fredrik Wedin

    #48355
    FLeXible
    Deltagare

    Rekomenderar att söka lite runt på forumet, finns massor av trådar som omhandlar detta.
    Jag har inte en impreza själv ännu, men det jag har hajat är ungefär det här:
    Trimmar man närmare uppmot 300HK börjar kopplingen att slira och evt paja.
    Om man byter till en starkare koppling vid den här effekten är växellådan nästa steg.
    Sen beror det väldigt på din körstil och hur du behandlar låda och koppling, men det finns bra exempel på f.eks SecretAgentMan som har ungefär 350 kusar i sin subba och fortfarande original låda. Världens 8’e underverk menar många 😉
    Det finns absolut lådor som håller bättre, men det kostar nog upp mot 50k.

    Detta har jag bara läst mig till, så om någon annan vill kommentera så ska inte jag lägga mig i något mer 🙂

    //Chris

    #48346
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Det är högst troligt att jag kör som en äldre dam dock. 😀 😉

    En tumregel när det vässas är att man skall vara beredd på tråkiga utgifter. Har man en rapp motor, en elak koppling, samt att bilen används – bli inte förvånad om lådan rasar. 😉

    /J

    Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
    Banträffsansvarig SSI
    12,7@177 – Gelleråsen 1.21 – under 1.20 2003?

    #48352
    Kvarnis
    Deltagare

    Visst är det så silverpilar håller bättre ;):D

    /Kvarnis med +300hk…och 1.7bar i laddtrycks toppar :D..urk..

    #48347
    SecretAgentMan
    Deltagare

    1,7 skall väl inte vara ett problem med den lilla toys’r’us-snurran du har?

    😉 😀

    /J – peakar 1,4 – håller 1,35 – för tillfället. 😉

    Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
    Banträffsansvarig SSI
    12,7@177 – Gelleråsen 1.21 – under 1.20 2003?

    #48353
    Kvarnis
    Deltagare

    Öh…just nu så är det inte stabilt i huvutaget… vill lixsom inte ta reda på det.. går inte ;):D..just nu… FC Big time ..typ vid +24psi
    Men innan nya avgasbygget så 1.3-1.4bar..lite beroende på temp ute.

    SAM jag vet att den är liten ..men jag hörde att Mark byt till ett större garret hjul på 309:an nu …den verkar vara lagom 😀

    Och ooo ja vad 2-portaren suger..får söka fram Dawesen igen, tills man har en turbo med 1.2bar’s wastegate 😉

    Nån som vill köpa en VF30 😀

    /Kvarnis

    #48354
    Kvarnis
    Deltagare

    Den funka rätt så mycket bättre i mitt tycke :p

    Men..för bankörning är en FMIC att föredra.
    Tidigare ägaren av TMIC’n hade 346bhp i bänk..rätt ok men tanke på att en FMIC ger normalt ~20bhp mer pga av fläktarnas placering vid bromsning.

    Den är hyfsat mycket minder restriktiv jämfört orginalet med standard Y-pipe.
    Den flödar väl ca 15% mer än standard har jag för mig enligt Autospeeds test.

    Får man tag i en beggangnad som jag köpte är det ok att köpa TMIC..men att slanta nästan lika mycket för en ny TMIC istället för en FMIC skulle jag aldrig göra.

    ps. frågar man inget får man inget veta 😉 😀

    /Kvarnis

    #48356
    FLeXible
    Deltagare

    > […]
    >ps. frågar man inget får man inget veta 😉 😀
    >
    >/Kvarnis

    Denna funkar bra:
    “Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.” 😉

    //Chris

    #48357
    jarnkamin
    Deltagare

    Var går gränsen för original turbon?

    MvH
    Fredrik Wedin

    #48348
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Skall det inte köras på *absoluta* gränsen anser jag personligen att den lilla td04:an tar slut runt 260-270 riktiga kusar.

    🙂

    /J

    Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
    Banträffsansvarig SSI
    12,7@177 – Gelleråsen 1.21 – under 1.20 2003?

    #48358
    vskogh
    Deltagare

    Någon som kan redogöra det som tråden utsprungligen handlade om 😉
    Alltså, vad finns det för växellådsalternativ och vad kostar det?
    Skall tillägga att jag har nollkoll på växellådor så jag kan även beöva lite allmän info 😉

    Mvh Viktor
    Söker: GT -00:a

    #48349
    Wiklundh
    Deltagare

    Nejdå lådorna är outslitliga, det vet både du och jag SAM. 😉
    Eller så kanske det bara gäller bilar som är silverfärgade. 😀

    /Michael

    #48350
    Wiklundh
    Deltagare

    Vad ligger laddtrycket på för dig när det är stabiliserat Kvarnis?

    /Michael

    #48351
    Wiklundh
    Deltagare

    Funkar din MRT TMIC bättre än originalet, eller ska jag säga hur mycket bättre kanske?
    Vad mycket kunde du ladda med original IC jämfört mot din MRT TMIC?

    /Michael -Nyfiken i en strut

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.