SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Vad ska pengarna läggas på?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    mikel_83
    Deltagare

Tja grabbar o tjejer!
      Nu har jag kört min GT-99:a i närmare ett år o vill få till väghållningen lite bättre.
      Bör tilläggas att bilen är helt original i motor o i chassie.
      Har kikat in en uppsättning D2-coilovers som ska inhandlas, dels för utseendet o dels för möjligheten att justera lite o testa sig fram hur man vill ha bilen.

Vad är nästa steg sen?
      Är det fjäderbenstag, krängningshämmare m.m…vet ni om det finns ngn tråd här på forumet eller om ngn har tips.
      Tacksam för svar.

FeA
      Deltagare

Med facit i hand så hade JAG kört i den här ordningen:

1. Bussningar
        2. Krängare & droplinks.
        3. Coilovers
        4. Fjäderbenstag mm.

Men är dämparna slut redan nu så ska du självklart börja med coilovers. Jag kör själv med D2’orna och är nöjd med dom.
        Det är utan tvekan det som gör mest, eller märks bäst, för pengarna.

DajM
        Deltagare

Jag bestälde fjäderbenstag igår 😛
          Hadde tänkt att börja med det och sen gå på bussningar osv.
          Kanske tänkte helt fel men, hey what the hell 😀 😀 😀

mikel_83
          Deltagare

OKej, då tar jag det i den ordningen förutom att jag lägger coilovers först, då dämparna sjunger på sista versen…
            Tack för svaren

SecretAgentMan
            Deltagare

…det här är faktiskt rätt luriga saker att ge folk råd om – vad är du ute efter själv?

Det finns nackdelar med allt, D2-benen kommer göra bilen oerhört mycket raskare på slät asfalt (när det svänger naturligtvis, sedan gäller det att kunna hantera det med), men en plåga på gropiga, dåliga vägar – speciellt om det bruks-åks till vardags.

…trångt blir det med fulldubb till vintern med…

Krängare och standardben är en kanonkompromiss för allroundbruk…men det är klart, då blir det inte stylingsänkning…

/J

simo
              Deltagare

Tror jag skulle ta det i följande ordning

1. 20mm krängare
                2. 23mm krängare
                3. 27mm krängare
                4. coilovers
                5. bussningar
                6. fullbur
                7. helsvetsad kaross

/U – som inte ens kommit halvvägs….

STIred
                Deltagare

7. helsvetsad kaross

.:7

/r-undrar om det blir pengar över efter trimmet….. 😀

simo
                  Deltagare

7. helsvetsad kaross

.:7 /r-undrar om det blir pengar över efter trimmet….. 😀

Behövs inget trim när man kommit till 7:an 😉 😀

/U

mikel_83
                    Deltagare

Är ju ute efter en bil som ligger bra på väg o bana.
                      Ska inte göra ngt åt motorn för tillfället utan ha den original.
                      Men vill få ut så mkt som möjligt ur henne utan att behöva röra motorn då jag tror den räcker till ett tag iaf.
                      Sen skulle jag ju ljuga om inte utseendet spelar ngn roll 😉

elver
                      Deltagare

Utseendet i all ära, men vad är det som är snyggt med en toksänkt GT?
                        Att bli hängandes på buken över ett fartgupp med en ”rallybil” ger väl inget vidare utseende. Eller menar jag anseende. :+

mikel_83
                        Deltagare

Har inte sagt ngt om en ”toksänkning”. 🙂
                          Bara få ner den 30-40mm eller ngt.
                          Men det är inte det viktigaste som sagt…

SecretAgentMan
                          Deltagare

D2-benen fungerar bra, men bilen kommer bli trist på dåliga vägar – man får inget gratis.

/J

elver
                            Deltagare

Sorry, mitt förra inlägg var inte så konstruktivt. Startar en egen ”gnälltråd” nästa gång på sånt humör 😉
                              En moderat sänkning kan visst vara bra för utseendet. Vad jag menar är att utgå först ifrån vilka egenskaper du vill ha och få ett eventuellt utseende på köpet. Högt som lågt.

mikel_83
                              Deltagare

Sorry, mitt förra inlägg var inte så konstruktivt. Startar en egen ”gnälltråd” nästa gång på sånt humör 😉 En moderat sänkning kan visst vara bra för utseendet. Vad jag menar är att utgå först ifrån vilka egenskaper du vill ha och få ett eventuellt utseende på köpet. Högt som lågt.

haha..det är lugnt. 🙂
                                Vi får se hur det löser sig med allt
                                Tack för visat intresse iaf 🙂

b20mannen
                                Deltagare

Sänka bilen? Vad är det? 🙁

Jag abonnerar väl inte på sanningen direkt. Kanske köper den i lösnummer ibland. 🙂 Men här är i alla fall min syn på hjulinställningar.

Jag försöker ställa höjden så att bärarmarna blir så raka som möjligt.
                                  Det får man igen hundrafalt i väghållning.

Sen så har man ju lite andra kriterier:

– Ska gå att få plats med massor av gummi i hjulhusen. 😛
                                  – På vinterna ska det få plats med massor av dubb. Eller hur?
                                  – Man ska kunna åka stumrejs över fartgupp, utan att karossen nuddar vägen.
                                  – Man ska ha tillräcklig höjd för att kunna få gynnsam chassierörelse i kurvor.
                                  – Man ska ha så låg tyngdpunkt som möjligt utan att offra ens en ”droppe” väghållning.

Vilket i stort inte innebär annat än att man ska ha raka bärarmar. 😉

Och här kommer gördetsjälvarens hjulinställningstips:

Ställ så mycket negativ camber du klarar av att hålla rak kurs med.
                                  Kolla på plant underlag med vattpasset att du har ungefär samma ”tilt” på hjulen på båda sidor av bilen.

Har du tillgång till en 100×100 meter slät asfaltsplätt så kan du testa ut optimal camber och lufttryck genom att köra så fort du kan runt, runt, runt.
                                  När det börjar skrika om innerhjulen, eller, om du har hårda diffar, när det känns som om innerhjulen har lämnat asfalten och håller på att vikas in under buken på planet inför en lång flygtur… Då har du hittat den optimala camberinställningen. Släpp gasen. 😉

Bak ska man ha toe-in. För mycket toe-in bak så blir bilen oberäknelig som en JAS med datorknas. 😮

Fram kan man ha ganska olika inställningar beroende på vad man vill åstadkomma. Men om man har lite mer negativ camber bak än fram så kan man med fördel ha stor toe-out fram. Det ger rapp styrrespons och TUNGA kurvhastigheter. En vinnare i Superstage?

Problemet med för mycket toe-out fram är att bilen fort tappar intresse för att åka rakt fram, och då hittar på egna kurvor när du vill åka rakt. Och att däcken brinner upp i förtid.

Kanske bästa tipset tillsammans med massor av negativ camber är att ställa toe-out fram ganska nära nollan, eller liite toe-out om du ska åka fort, eller toe-in om du ska åka jättetrång konbana?

När man sen har skruvat bort sig helt med alla inställningsmöjligheter så kan det vara vettigt att korrigera toe båda fram och bak för att få bilen att rulla så lätt som möjligt rakt fram.

Hitta en lång och bra teststräcka, där du kommer in med en viss hastighet, (50? 70?), och kollar hur långt bilen rullar om du frikopplar. Målet är att få bilen att rulla så lätt som möjligt. För då har du maximerat livslängden på däcken, och minimerat bränsleförbrukningen – Trots dina i övrigt tokextrema hjulvinklar. 😀

Sen vad man ska handla för grejer? Handla det du måste, när du måste. Och gör det bästa du kan med det du har så länge.

Micklar man med en grej i taget så lär man sig snabbt vad det ger. Både positivt och negativt.
                                  Gör man allt samtidigt så står man sen där med alla frågetecknen och kanske har svårt att hitta tillbaks till en sansad setup.

Och, coilovers har en tydlig fördel mot originalbenen – Man får plats med mer gummibredd i hjulhusen.

Bra och breda däck med stabila väggar med en lagom profil, typ 10 centimeter hög, och satta på en fälg så väggarna blir helt raka. Det är en genväg till bra sidogrepp.

Och när man har bra sidogrepp så upptäcker man att bilen helt plötsligt kränger alldeles för mycket.
                                  Då brukar många stoppa dit mer krängningshämmare.
                                  Gör inte det. Krängningshämmarna funkar på så vis att om ena hjulet går över ett gupp, så överförs kraft till det andra hjulet, som då tappar i grepp. Inte en bra lösning.
                                  Bättre då att stoppa dit lite hårdare fjädrar. Och om man har tur kan man till och med ta bort krängningshämmarna helt.
                                  Och man har vunnit en bil som går osedvanligt bra i kurvor med ojämnt underlag.

Såå. Då har man korvat ur sig en jädrans massa lösryckta subjektiva sanningar om hjulinställning.
                                  Kan inte ni andra nu analysera sönder mina knasiga idéer om väghållning så att man kommer ner på jorden igen. :+

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.