SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor vad skulle ni köpa?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    bowser
    Deltagare

om ni hade möjligheten att välja block till era bilar vad hade ni då köpt?

själv har ja precis investerat i ett block…. å nej du b20mannen inge skvaller än 😉 om inte nån skulle pricka absolut rätt !

TKarlsson
      Deltagare

Jag skulle nog ha tagit ett sånt där cosworth 2,5 block tror jag..

SecretAgentMan
        Deltagare

Closed deck 2,2:a med 2,5:ans vev – 2.33 liter varvvillig och potent.

/J

bowser
          Deltagare

cossie blocket är inte mycket bättre än ett orginal.. tänkte på det från början men vart snabbt uppläxad=)

2.2 closed är ju mumma =)
            men 2,5 vev tål inte mer än 700nm

STIred
            Deltagare

Ha ha om du redan köpt block då kvittar det väl vad andra hade köpt.

Finns många(läs olika prisalternativ) sätt bygga för uppåt 6-700hk eller mer 😉

På den röda hade jag över 800nm på 2.5L vev och den håller fortfarande och kommer nog hålla ett tag till ;). Jag är nog inte helt ensam om det helelr så visst håller en 2.5vev rättså bra.

Men finns många åsikter på hur man ska/bör bygga, gäller bara välja det man tycker passar bäst ens egna syften. Och att man alltid måste välja det dyraste är inget jag tror på, utan snarare köpa rätt saker till rätt pris och från rätt ställe 😉

/r – har själv betalt lite för mycket ibland och kanske i onödan 😀

bowser
              Deltagare

håller med helt och hållet, beror ju även på vad man har runt veven=)

dyraste är inte alltid bäst… oxå fått erfara det den svidande vägen….

tråden va mer för ja va nyfiekn på hur andra tänker …

STIred
                Deltagare

tråden va mer för ja va nyfiekn på hur andra tänker …

He he ok, min röst faller nog i så fall antagligen ocskå på 2.2l slutet strokat till 2.35L Sen tycker jag iofs 2.5L funkade riktigt bra på min. Varvade ändå lite över 7500rpm.

Skulle jag göra om det hela så vetefan vad man hade valt men nåt av dessa två alternativ iaf. 2.35 kanske lite mera varvvilligt ändå.

Sen funkar säkert en 2.65a med om man är sugen på det, men vetefan om jag ser några direkta fördelar om man väger in merpriset man får betala för en sån motor med tanke på vad en stroekrvev till den motor kostar. Men som sagt funkar säkert grymt med en sån motor med. Vet iaf en norrlänning som har en liknande motor liggandes hemma fast som han aldrig bygger klart 😀

Mitt första block som gick åt helvete var just ett slutet 2.2a som hade borrats upp til 2.5L. På det pajade ena fodret, så har man riktigt otur kan även ett slutet block skita sig. Men det där berodde antingen på materialfel eller nåt annat som gått snett vid fodring, honing, etc. Då såg allt ändå jättefint ut innan det åkte ner i bilen. Det var iaf garanterat inte mappningsfel eller nåt sånt utan som sagt nåt fel måste varit på blocket.

En annan sak som jag skulle göra om jag skulle göra om allt igen är att låta sama firma som sätter ihop bottendelen(dvs stoppar i kolvar stakar vev, etc i bottendelen) åt mig även motera dit toppar, kammar, etc. Då har man en firma som har ansvar för hela långblocket, då kan de kolla alla spel i motorn, välja rätt toleranser på grejerna beroende på vilken effekt spec man är ute efter, osv. Det går iofs ha nån som sätter ihop bottendel och nån annan som skruvar ihop toppar och monterar ihop långblock, men jag skulle nog som sagt iaf försöka göra allt hos en och samma.

Sen skulle jag göra allt annat utanpå själv, dvs montera turbo, ic, spridare, etc. Iaf så mycket man klarar. Det där kramset utanpå kostar mer än det smakar, och mycket av det jobbet går göra på egen hand med rätt verktyg samt lite intresse och kunskap.

Sen får man även ha lite kompisar som kan hjälpa till och komma med lite tips om det strular 😉

/r

Kvarnis
                  Deltagare

B6 3.0l slutet med dom rätta delarna med ordentlig hög lyftande kammar i topparn, torrr sump, nån liten GT47.

4cylindrit det blocket jag har i garaget 😉 😀
                    Slutet, 2.7l o-ringat, 14mm bultar smidd och behandlad vev, torr sump. Specad för 4 siffrigt effekt/vrid.

Men i år blir det nog en snik variant och bygger i hop en 2.33 med standard 79mm vev, har inte tid att fixa toppar m.m om bilen ska i gång i år.

Duger dock bra till medel effekt och vrid dvs 3 siffirgt 🙂

En 79mm vev håller för 4 siffirit vrid ocheffekt, men den börar efter en viss tid användade så blir det sprickor pga material utmattning.

bowser
                    Deltagare

hmm.. håller med mycket.

dock hade ja valt andra specs =) hehe men det kommer upp en tråd när allt är klart !

bowser
                      Deltagare

slutet 2,7 =) tell me more ?

byggt det själv lr köpt färdigt?

va blev det för vev?

STIred
                        Deltagare

4cylindrit det blocket jag har i garaget 😉 :DSlutet, 2.7l o-ringat, 14mm bultar smidd och behandlad vev, torr sump. Specad för 4 siffrigt effekt/vrid.

Ja men det gäller fan bygga ihop det med ;). Gör ju fan ingen nytta i garaget :+

Sen tycker jag iaf att om man ska köra med 6cyl så kan man lika gärna bygga på nån annan bil/kaross än en impreza.

Jag vill fortfarande påstå att det funkar utmärkt plocka ut massor med effekt med en välbyggt 2.5a alt 2.35. Folk i england kör med uppåt 900 hästr eller mer på såna bottendelar eller hur och riktigt låga tider.

Australiensaran körde ju fan låga 8or med sin bottendel? Eller var det 7s?

Har de kört nåt med den nya 3litarn eller bygger de på den fortfarande?

/r

STIred
                          Deltagare

slutet 2,7 =) tell me more ?byggt det själv lr köpt färdigt?va blev det för vev?

Antagligen 83mm vev och garanterat ingen Tomei 😉

/r-jävlas lite bara 😉

STIred
                            Deltagare

bowser, sätt igång en projekttråd istället så kan man tjata lite i den, kan du kanske även skriva lite mer om vad du hade tänkt göra. Alltid kul o höra och även se lite bilder så småningom 🙂

/r

bowser
                              Deltagare

jo ja är riktig sugen på projtråd…. men den kommer så fort allt som är på väg har landat här .

du vet ju redan lite 😉

men har lovat b20mannen å vänta lite till=)

och roligare när man har bilder på allt och inte ett betalkvitto…

STIred
                                Deltagare

jo ja är riktig sugen på projtråd…. men den kommer så fort allt som är på väg har landat här .du vet ju redan lite 😉

Ha ha jag får ju lite insiderinfo 😀 Ska bli kul o följa iaf, blir nog grymt.

/r

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.