› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Vända på scoopet?
- Detta ämne har 13 svar, 1,523 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 1 månad sedan av
5vensson.
-
FörfattareInlägg
-
14 januari, 2008 kl. 19:46 #1426
b20mannen
DeltagareJag har ju gått och köpt en Autobahn FMIC som ska i nu i vår.
Frågan som uppkommer är ju om det är en bra grej att vända på huvscoopet när man kör med FMIC?
Luftbehovet för en TMIC blir ju närmast noll liksom. 😉
Scoopet är ju ett stort vindfång, så man kanske tjänar lite i toppfart och motorvägsekonomi på att vända på scoopet?
Att ta bort scoopet och köra med en huv utan scoop, (exempelvis seibon), går bort eftersom en Impreza SKA ha ett scoop. 🙂
Och kanske också för att få lite luftväxling runt turbon.Sen har jag ju skaffat en SSQV-dump som jag kommer att rikta upp i scoopet, så att man kan stressa vänsterfilsockupanter med lite enerverande dumpljud. Är ju mycket effektivt för att få fri väg. Det talar ju i och för sig för att inte vända på scoopet. 😀
Nån här som har gjort detta och har lite erfarenheter att banka in i min skalle?
Sen en grej som jag är lite irriterad på – Varför har Subaru gjort ett jättestort hål in till svänghjulet som sitter alldeles under scoopet? Lär ju komma in drösvis med vatten, måsar och flugor till kopplingen på det viset. :+
14 januari, 2008 kl. 19:46 #44912b20mannen
DeltagareJag har ju gått och köpt en Autobahn FMIC som ska i nu i vår.
Frågan som uppkommer är ju om det är en bra grej att vända på huvscoopet när man kör med FMIC?
Luftbehovet för en TMIC blir ju närmast noll liksom. 😉
Scoopet är ju ett stort vindfång, så man kanske tjänar lite i toppfart och motorvägsekonomi på att vända på scoopet?
Att ta bort scoopet och köra med en huv utan scoop, (exempelvis seibon), går bort eftersom en Impreza SKA ha ett scoop. 🙂
Och kanske också för att få lite luftväxling runt turbon.Sen har jag ju skaffat en SSQV-dump som jag kommer att rikta upp i scoopet, så att man kan stressa vänsterfilsockupanter med lite enerverande dumpljud. Är ju mycket effektivt för att få fri väg. Det talar ju i och för sig för att inte vända på scoopet. 😀
Nån här som har gjort detta och har lite erfarenheter att banka in i min skalle?
Sen en grej som jag är lite irriterad på – Varför har Subaru gjort ett jättestort hål in till svänghjulet som sitter alldeles under scoopet? Lär ju komma in drösvis med vatten, måsar och flugor till kopplingen på det viset. :+
14 januari, 2008 kl. 19:51 #44917Adam K
DeltagareNjet.
Inte originalscoopet iallafall, olika bultmönster. Inte ens symmetrisk passning på kanterna.http://www.drmotorsport.co.uk/
Säljer lackat för lite mer.Alternativt, fast om bilen ’ska’ ha scoop även om det är tomt under (du får väl sätta AC eller oljekylarn där för att motivera scoopet 😉 ) så går det ju inte, men personligen tycker jag ETSs heatvents á la grill är j-t snygga.
14 januari, 2008 kl. 19:51 #44918Adam K
DeltagareNjet.
Inte originalscoopet iallafall, olika bultmönster. Inte ens symmetrisk passning på kanterna.http://www.drmotorsport.co.uk/
Säljer lackat för lite mer.Alternativt, fast om bilen ’ska’ ha scoop även om det är tomt under (du får väl sätta AC eller oljekylarn där för att motivera scoopet 😉 ) så går det ju inte, men personligen tycker jag ETSs heatvents á la grill är j-t snygga.
14 januari, 2008 kl. 20:28 #44911b20mannen
DeltagareSka ju sätta SSQV-dumpen där ju. Och använda scoopet som ljudförstärkande tratt. Är väl motiv nog för ett scoop? }(
14 januari, 2008 kl. 20:28 #44913b20mannen
DeltagareSka ju sätta SSQV-dumpen där ju. Och använda scoopet som ljudförstärkande tratt. Är väl motiv nog för ett scoop? }(
19 januari, 2008 kl. 18:14 #44920BVS-Robban
Deltagareetracing hade ju till och med ett bakåtvänt scoop !
När du skrev in tanke tänkte jag herregud men det såg ju inte helt katastrofalt ut !😀
19 januari, 2008 kl. 18:29 #44914b20mannen
DeltagareDet är ju lite som en ”antirörelse” att vända på scoopet.
Jag kör ju för närvarande vinglöst också, så det passar ju bra in i antagonistrollen med bakvänt scoop. 🙂
En av mina andra fina idéer är ju att sätta vattenkylaren ovanpå motorn med en spalfläkt som trycker ut luften. Lär ju minska behovet av defroster på vintrarna 😀 och samtidigt så tar det ju bort massor av värme från motorrummet, och ger mer utrymme för intercoolern i fronten.
Tokiga idéer är bra. Får fart på tankeverksamheten och sätter myror i huvet på estetikerna. 😉
Tyvvär så sätter nog de bästa av dessa idéer myror i huvet på besiktningsmännen också. Djävla antagonister. 🙁
22 februari, 2008 kl. 09:49 #44910Digits
DeltagareScoopet har (atminstone pa new age) en ’undertray’ som dels skickar luft till IC’n men ocksa lite kylluft till turbon. Dessutom gar luften fran scoopet vanligen forbi vaxelladan (dvs vaxelladan kyls ner lite), sa personligen skulle jag aldrig ta bort scoopet.
Jag forstar inte riktigt varfor du vill vanda pa scoopet heller 🙂
23 februari, 2008 kl. 22:07 #44921IMPREZA FOREVER
DeltagareHär har du ett scoop som e vänt lite darkside style men det e ju snyggt.
http://htautos.co.uk/images/st/st_1478.jpg
http://htautos.co.uk/first.html
/BjörnSign by Dealighted – Coupons & Discount Shopping23 februari, 2008 kl. 22:28 #44919Adam K
DeltagareHerr B20… har nog inget behov av att få sin impreza att se ut som en evo! 😀 :+
Här har du ett scoop som e vänt lite darkside style men det e ju snyggt.http://htautos.co.uk/images/st/st_1478.jpghttp://htautos.co.uk/first.html/Björn
Sign by Dealighted – Coupons & Discount Shopping24 februari, 2008 kl. 14:10 #44915b20mannen
DeltagareScoopet har (atminstone pa new age) en ’undertray’ som dels skickar luft till IC’n men ocksa lite kylluft till turbon. Dessutom gar luften fran scoopet vanligen forbi vaxelladan (dvs vaxelladan kyls ner lite), sa personligen skulle jag aldrig ta bort scoopet.Jag forstar inte riktigt varfor du vill vanda pa scoopet heller 🙂
Ja, det är ju inte bara IC som har användning av friskluft. Men på GT så går all luft från scoopet via IC.
Att vända på scoopet är för att minska luftmotståndet men ändå ge en signifikant luftcirkulation.
Med FMIC så finns ju inte det ”primära” luftbehovet kvar där uppe. Snarare så är det gynnsamt att försöka ”dra” så mycket luft genom FMIC som möjligt.
Så länge man har kvar original ”hasplast” så blir det garanterat bra luftflöde förbi turbon.
24 februari, 2008 kl. 14:12 #44916b20mannen
DeltagareHerr B20… har nog inget behov av att få sin impreza att se ut som en evo!
Korrekt iakttagelse. För då blir det jobbigt bakom ratten när man upptäcker att man har tagit med sig fel nyckel. 😉
25 februari, 2008 kl. 08:15 #449225vensson
DeltagarePå japanparts finns ju en version av vänt scoop som fortfarande släpper in kall luft till turbon.
http://www.japanparts.com/images/ImageFromDB.php?base=1&no=2055
/Johan
Impreza WRX STi -02
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.