Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #224
    Toni
    Deltagare

      Skulle under bilen och böka i helgen men stötte på patrull i och med att jag inte hittar något bra ställe att lyfta eller sätta pallbockar. Fram har jag tidigare med fördel lyft på den “knopp” där en länkarm eller vad det nu är till framhjulet sitter infäst. Men var ska man sen sätta pallbocken??? Provade att sätta under en balk men när jag försiktigt skulle släppa ner bilen så märker jag att balken bågnar och lyfter därför fort som tusan upp igen. Sen vågade jag inte försöka mer!

      Idealiskt sett skulle man vilja lyfta någonstans mitt under bilen fram och sedan sätta pallbockarna på de två ovan nämnda “knopparna”. Men var sätta garagedomkraften fram då? Det är ju mest en massa plast som bågnar då…

      Misstänker att även tips på lyft/pallbockshåll där bak är av intresse om någon vet…

      MVH
      Toni

      #36329
      chilli
      Deltagare

        Titta på undersidan av sidokjolarna där finns det hål gjorda i kjolen för domkraften som följer med bilen. Här brukar jag lyfta för t.ex däckbyte.
        Använd med fördel en träkloss eller liknande mellan domkraft och bilen.
        /Calle

        #36330
        Toni
        Deltagare

          Jo men det är ju “basic” men min fråga gäller om jag vill lyfta med garagedomkraft och om jag vill lyfta hela fronten/baken på en gång och inte bara en hjulsida?

          Dessutom funkar det inte med garagedomkraften från sidan eftersom den har en rund lyftpunkt medans sidolyftställena du pratar om är gjorda för den profil som originaldomkraften har.

          #36327
          OzO
          Deltagare

            Bak lyfter du genom att sätta en träkloss på runda metallplattan på domkraften och sen siktar du på mittdiffen tror jag det kan vara (rund “boll” på bakaxeln mitt emellan hjulen ;-))

            Fram har jag glömt bort… Nån?

            /http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif

            #36325
            syke
            Deltagare

              Skämtsamt nog LYFTER jag den här tråden 🙂

              Någon som vet någon lyftpunkt i mitten fram så man kan palla upp den på båda sidor sedan?

              #36332
              biloper
              Deltagare

                Finns ett fabriksgjort fäste för hasplåten under växellådan på bilen, det är svart, finns 4 gängade hål i det, det borde hålla att sätta en pallbock på.

                Själv hissar jag upp bilen på fram-balken jag… funkar bra, men jag tar en bräda på 50cm minst och sätter för att spara lacken och plåten… sen pallbockarna hamnar på hjulupphängningen, funkar finfint.

                lägg gärna nå typ gummi eller nåt så du inte skrapar bort lack eller rostskyddet på bärarmarna.

                #36331
                backfeed
                Deltagare

                  Rekommendation från verkstadsmanualen (redigerad för minskad bildstorlek):

                  http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Diverse/Garage_Jack.png

                  Jag sätter pallbockarna där man normalt lyfter med den medföljande domkraften, under sidokjolarna.

                  Manualen rekommenderar även att man sätter klossar runt de hjul som står kvar på marken så bilen inte kan rulla loss.

                  #36328
                  OzO
                  Deltagare

                    Quote OzO…mittdiffen tror jag det kan vara (rund “boll” på bakaxeln mitt emellan hjulen ;-))

                    😀 😀 😀 Dagens citat

                    *asg* Givetvis menade jag bakdiffen som sitter i mitten… lr nåt? En boll är det fortfarande! :+ 😉

                    /Fortfarande novis

                    _______________________________________________________________________________
                    ::::: ssiwebmaster | “I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::

                    #36326
                    syke
                    Deltagare

                      Rekommendation från verkstadsmanualen (redigerad för minskad bildstorlek):http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Diverse/Garage_Jack.pngJag sätter pallbockarna där man normalt lyfter med den medföljande domkraften, under sidokjolarna.Manualen rekommenderar även att man sätter klossar runt de hjul som står kvar på marken så bilen inte kan rulla loss.

                      Tack backfeed! Ska nog ladda ner manulen tror jag … RTFM kanske är bra ibland 😀

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.