Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #48455
    Niklas
    Deltagare

      WTF!

      #48449
      griml0ck
      Deltagare

        }( }( }(

        #48450
        Henrik
        Deltagare

          Denna tråd var i princip den enda jag hittade som gällde detta ämne.

          Dock så tycker jag inte det framgår om någon har monterat bandage och har något att säga om det (blev det nån skillnad?)

          Jag har typ tröttnat totalt på att tappa 50% effekt efter lite hård körning (okej nu överdrev jag, men nog fan känns och märks det.) När jag precis startat (och kört såpass så man törs dra på) så går han som ett skållat *****, men efter hård körning så känns det som man inte har turbo längre. JRM varnade mig för detta iom att ferrita tog bort värmeskölden efter montage av 3″ systemet. Och nog satan blir det varmt på DP, den glöder typ! Varför detta inträffar rent tekniskt vet jag inte (alltså varför man tappar effekt, nån kanske kan förklara?) men enligt Ferrita och div andra så kan värmebandage göra underverk. Så, som sagt, är det nån som har positiva erfarenheter av detta?

          tacksam för svar 🙂
          mvh
          Henrik

          #48439
          Strat
          Deltagare

            Som natt och dag. Njae… 😉

            Svårt att säga hur stor skillnad det gör. Det finns saker som gör mer skillnad, vädret tex. Problemet är att IC’n sitter där den gör, precis vid turbo/dp. Det blir varmare luft in i motorn helt enkelt. Mindre syre ;(

            Nu har jag just fått dit en olindad twin dp, men jag får väl såga till skölden och linda den till våren 🙂

            #48444
            skytiskapilen
            Deltagare

              Så klart skölden ska vara på! Själv klippte jag till den med plåtsax, lite jobbigt med mina pappersvändarhänder, men det gick!

              Den skärmar nog av ganska mycket mot den direktstrålande värmen. Man kan ju också flytta på ICn;) 😀

              #48443
              Whitewheels
              Deltagare

                Japp , jag har lindat DP:n.
                Jag säger som Svarten, bandaget blir mycket skört om du blötlägger det men lättare att linda……..välj själv. Nu i efterhand så skulle jag nog lindat det tort, det blir mindre o mindre kvar av bandaget efter varje vinter 🙁
                Jag hävdar att just bandaget var en av anledningarna att min kärra gick igenom avgasbestikting trots 3″ sportkatt där andra utan bandage inte gjorde det. Värmen transporteras ner till katten som får en högre o rätt arbetstemp. Vad tror ni andra?

                #48456
                Niklas
                Deltagare

                  Intressant angående att linda bandaget torrt vs blött.

                  Edit: webbpolisen saxar onödiga inlägg…

                  #48442
                  Blocken
                  Deltagare

                    Edit: webbpolisen saxar onödiga inlägg…

                    #48457
                    Niklas
                    Deltagare

                      Edit: webbpolisen saxar onödiga inlägg…

                      #48441
                      SVARTEN
                      Deltagare

                        Hittade fakturan, här har du alla uppgifter…….
                        Karnag AB Propellervägen 8A 18362 Täby 08-6301000

                        Artikelnummer kan vara bra också: 447101200;)

                        Lycka till….!

                        PS.Bilderna på min svarta best kommer upp under morgondagen, det har jag sagt länge nu. Tappade lite av lusten när min nya dogbox rasade redan efter 70 mil, knappt inkörd. Nu fick jag reda på av MLS att delarna kommer imorgon. Så det blir bil förhoppningsvis till banträffen på Kinne:D:D:D 5:an på denna låda blir något längre än förrut, 230 gjorde den andra vid 7000. Men satan vad den accade:DDS.

                        /Svarten

                        #48440
                        SVARTEN
                        Deltagare

                          Ett par tips…

                          En firma i Stockholm som säljer avgasbandage för bra pris och bra är Karnag, dom har allt vad det beträffar mot värmestrålning. Där köpte jag 30 meter för cirkus 900:-. Trot eller ej så gick allt åt när jag lindade grenröret (5timmar senare, puhh) och en liten bit på downpipen.

                          Dom rekomenderar inte att blötlägga bandaget, ev. kan man fukta det något för att förenkla proceduren lite. När man blötlägger bandaget blir det skörare och inte lika hållbart. Detta bandage håller upp till temperaturer upp till 1100 grader.

                          Jag använde mig av rostfri-tråd när jag lindade ihop ändorna, det blir mycket snyggare och proffsigare. Jag slänger upp lite bilder under morgondagen på min sida i galleriet.

                          /Svarten

                          #48435
                          Strat
                          Deltagare

                            Ah, tackar för tipsen! Lite bilder på monstret vore på tiden 😉

                            #48434
                            Strat
                            Deltagare

                              Den har sköldar, och det sitter ju en katt på den också. Inget som går att sätta på en ny dp.

                            Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.