Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1997
    Mange
    Deltagare

      Någon som erfarenhet av v-bandage på DPet.

      För och nackdelare med det?

      /Mange

      #48448
      Evildead
      Deltagare

        LAST EDITED ON Jan-04-03 AT 10:36AM (GMT)
        Hej

        Varken eller. Finns ingen anledning effektmässigt att värmelinda
        avgasdetaljer EFTER Turbon, värme-energin behövs/används fram t.o.m Turbo.

        Däremot som brand/värmestrålnings-skydd kan jag tänka mig att det
        säkert är bra, om det var det du ville!?

        Nu, får någon rätta mig, om jag har fel 🙂

        -Chrille

        #48446
        Kvarnis
        Deltagare

          Precis Chrille !!
          Man slipper en del värmestråling i motor rummet å det är ganska bra om man
          har ex TMIC..som du sa typ.

          Byter man DP å fixar bandage så kan man gärna linda halva.
          Det räcker.

          /Kvarnis

          #48445
          TommyA
          Deltagare

            Men hur är det om man lindar värmebandage innan turbon, på grenröret och uppipen? Flyttar man inte bara värmen upp i turbon?
            Och där gör den ju verkligen ingen nytta, särskilt inte om man har original snurran.

            //T

            http://www.blyfot.nu

            #48431
            SecretAgentMan
            Deltagare

              Värmen före turbon betyder “energi” grovt förenklat…varma gaser expanderar, vilket ger högre flöde genom turbon, än kalla diton.

              🙂

              Med andra ord vill man behålla så mycket av värmen som möjligt till turbon.
              Att linda efter är heller ingen dum ide, varma gaser färdas teoretiskt snabbare (varför lindar man annars grenrören på racebilar utan turbo om det skulle var meningslöst?).

              /J

              Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
              Banträffsansvarig SSI
              12,7@177 – Gelleråsen 1.21 – under 1.20 2003?

              #48432
              Strat
              Deltagare

                Men hur funkar det med fukt? På vintern tex, om man kör bilen varje dag? Sen kortar det väl livslängden på stålet också?

                Går det att linda på plats? Ser nästan ut så, men det kanske måste dras hårt och lindas med millimeterprecision?

                Vart hittar man denna vara till ett förmånligt pris? Dalhems? Nånstans i sthlm?

                Jag är väldigt bra på att skriva inlägg med bara frågor, eller hur? 😀

                #48447
                Kvarnis
                Deltagare

                  Ja du får du fukt vid turbon gör bra/kör du som en käring ;):D
                  DET BLIR RÄTT SÅ J-VLA VARMT VÄLDIGT FORT 😮 !

                  Sedan så räcker det med att du lindar halva Dp’n för att slippa värme strålningen upp mot IC allt för mycket.

                  Går att linda på plats, men blir lite krånligt..m.m precision..nä blöt innan du lindar å kör ett 1/2 över lapp, så är inga problem

                  Dalhems har… sedan har jag ingen anning om var i Tokholm dom säljer sånt..

                  #48451
                  Niklas
                  Deltagare

                    Men bandage behövs endast om man plockar bort orginalvärmeskölden…eller kan det vara bra att ha båda?

                    #48433
                    Strat
                    Deltagare

                      Hehe, jag menar fukt när bilen står, toker :+ Kondens och sånt. Kanske ska prova det då. Fäster man det med slangklämmor i ändarna eller?

                      Alien, menar du turboskölden så isolerar den ju bara turbon. DP’n strålar ganska mycket den också.

                      #48452
                      Niklas
                      Deltagare

                        Men gör inte orginal DPn det också? Då borde man ha det problem oavsett om man bytt DP eller ej? Eller den har inbyggda sköldar som inte en fet DP har plats med? 🙂

                        #48436
                        Strat
                        Deltagare

                          Handlat, lindat och kört! Karnag hade egentligen semesterstängt men jag hade turen att fånga en kille som just var på väg därifrån. Mycket bra pris fick jag också!

                          Har 15m 25mm brett bandage över (sålde inte mindre) om nån vill köpa. 200:-

                          #48453
                          Niklas
                          Deltagare

                            Hur mycket gick åt till downpipen? Var det 30m du köpte och hälften lindades på röret?

                            (intresserad då downpipe snart skall köpas)

                            #48437
                            Strat
                            Deltagare

                              Skulle gissa på att 10m gick åt. Då lindade jag halvt omlott ner och ett varv upp igen. Blev så svårt att fästa det där nere annars. Skulle ju gått med lyft iofs… :+

                              #48454
                              Niklas
                              Deltagare

                                Ta med det till Kullen. Behöver ändå sånt när jag byter…

                                #48438
                                Strat
                                Deltagare

                                  Tyvärr lite sent ute älg… grimlock har tjingat det.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.