- Detta ämne har 27 svar, 2,338 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 5 månader sedan av Strat.
-
FörfattareInlägg
-
2 januari, 2003 kl. 14:33 #1997MangeDeltagare
Någon som erfarenhet av v-bandage på DPet.
För och nackdelare med det?
/Mange
4 januari, 2003 kl. 09:35 #48448EvildeadDeltagareLAST EDITED ON Jan-04-03 AT 10:36AM (GMT)
HejVarken eller. Finns ingen anledning effektmässigt att värmelinda
avgasdetaljer EFTER Turbon, värme-energin behövs/används fram t.o.m Turbo.Däremot som brand/värmestrålnings-skydd kan jag tänka mig att det
säkert är bra, om det var det du ville!?Nu, får någon rätta mig, om jag har fel 🙂
-Chrille
4 januari, 2003 kl. 11:25 #48446KvarnisDeltagarePrecis Chrille !!
Man slipper en del värmestråling i motor rummet å det är ganska bra om man
har ex TMIC..som du sa typ.Byter man DP å fixar bandage så kan man gärna linda halva.
Det räcker./Kvarnis
10 januari, 2003 kl. 00:28 #48445TommyADeltagareMen hur är det om man lindar värmebandage innan turbon, på grenröret och uppipen? Flyttar man inte bara värmen upp i turbon?
Och där gör den ju verkligen ingen nytta, särskilt inte om man har original snurran.//T
10 januari, 2003 kl. 07:28 #48431SecretAgentManDeltagareVärmen före turbon betyder “energi” grovt förenklat…varma gaser expanderar, vilket ger högre flöde genom turbon, än kalla diton.
🙂
Med andra ord vill man behålla så mycket av värmen som möjligt till turbon.
Att linda efter är heller ingen dum ide, varma gaser färdas teoretiskt snabbare (varför lindar man annars grenrören på racebilar utan turbo om det skulle var meningslöst?)./J
Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
Banträffsansvarig SSI
12,7@177 – Gelleråsen 1.21 – under 1.20 2003?28 juli, 2003 kl. 23:48 #48432StratDeltagareMen hur funkar det med fukt? På vintern tex, om man kör bilen varje dag? Sen kortar det väl livslängden på stålet också?
Går det att linda på plats? Ser nästan ut så, men det kanske måste dras hårt och lindas med millimeterprecision?
Vart hittar man denna vara till ett förmånligt pris? Dalhems? Nånstans i sthlm?
Jag är väldigt bra på att skriva inlägg med bara frågor, eller hur? 😀
29 juli, 2003 kl. 09:19 #48447KvarnisDeltagareJa du får du fukt vid turbon gör bra/kör du som en käring ;):D
DET BLIR RÄTT SÅ J-VLA VARMT VÄLDIGT FORT 😮 !Sedan så räcker det med att du lindar halva Dp’n för att slippa värme strålningen upp mot IC allt för mycket.
Går att linda på plats, men blir lite krånligt..m.m precision..nä blöt innan du lindar å kör ett 1/2 över lapp, så är inga problem
Dalhems har… sedan har jag ingen anning om var i Tokholm dom säljer sånt..
29 juli, 2003 kl. 10:18 #48451NiklasDeltagareMen bandage behövs endast om man plockar bort orginalvärmeskölden…eller kan det vara bra att ha båda?
29 juli, 2003 kl. 14:29 #48433StratDeltagareHehe, jag menar fukt när bilen står, toker :+ Kondens och sånt. Kanske ska prova det då. Fäster man det med slangklämmor i ändarna eller?
Alien, menar du turboskölden så isolerar den ju bara turbon. DP’n strålar ganska mycket den också.
29 juli, 2003 kl. 14:33 #48452NiklasDeltagareMen gör inte orginal DPn det också? Då borde man ha det problem oavsett om man bytt DP eller ej? Eller den har inbyggda sköldar som inte en fet DP har plats med? 🙂
30 juli, 2003 kl. 22:35 #48436StratDeltagareHandlat, lindat och kört! Karnag hade egentligen semesterstängt men jag hade turen att fånga en kille som just var på väg därifrån. Mycket bra pris fick jag också!
Har 15m 25mm brett bandage över (sålde inte mindre) om nån vill köpa. 200:-
31 juli, 2003 kl. 08:22 #48453NiklasDeltagareHur mycket gick åt till downpipen? Var det 30m du köpte och hälften lindades på röret?
(intresserad då downpipe snart skall köpas)
31 juli, 2003 kl. 10:01 #48437StratDeltagareSkulle gissa på att 10m gick åt. Då lindade jag halvt omlott ner och ett varv upp igen. Blev så svårt att fästa det där nere annars. Skulle ju gått med lyft iofs… :+
31 juli, 2003 kl. 10:06 #48454NiklasDeltagareTa med det till Kullen. Behöver ändå sånt när jag byter…
31 juli, 2003 kl. 13:55 #48438StratDeltagareTyvärr lite sent ute älg… grimlock har tjingat det.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.