- Detta ämne har 9 svar, 1,470 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 7 månader sedan av SecretAgentMan.
-
FörfattareInlägg
-
16 september, 2006 kl. 11:24 #1117BodyshotDeltagare
Vart kan man köpa Racingsoppa? 100oktan +?
Och skulle det ge skillnad på bilen?
har jrm steg 3 300hk kit..16 september, 2006 kl. 12:05 #42570ManorDeltagare…eller så kanske VPower från Shell räcker (99 oktan).
16 september, 2006 kl. 13:48 #42572KvarnisDeltagareNix kanske lägre effekt då ecu’n inte anpassar sig efter det högre oktan talet.
All mappning ska göras på den soppa som används.
Dvs högre oktan ger inget, om det inte är bara för att få högre säkerhet vid ex bankörning etc16 september, 2006 kl. 14:12 #42574AddsonDeltagareNix kanske lägre effekt då ecu’n inte anpassar sig efter det högre oktan talet.All mappning ska göras på den soppa som används.Dvs högre oktan ger inget, om det inte är bara för att få högre säkerhet vid ex bankörning etc
Täningen på Gt iaf ställer väl om sig efter oktan o dyl?? Eller e jag o cycklar igen…
16 september, 2006 kl. 18:44 #42573KvarnisDeltagareOm det spikar backar den, men så länge det det inte gör det så spelar det föga roll om du häller i 98 lr 116oktan.
17 september, 2006 kl. 07:22 #42567SecretAgentManDeltagareKvarnis har rätt, det skall mappas för soppan – tändningsstyrningen på GT:n är lite halvpissig enligt väldigt säkra källor. 🙂
Skall man köra så bra soppa blir det till att köra med något annat sprut där det är enkelt att byta “mapp”, och byggd motor (smidda kolvar, stakar, etc) – för det är vridet som kommer skjuta i höjden…
Lägg slantarna på att köra bilen istället, snart är det konbana i Västerås igen. 😉
/J
17 september, 2006 kl. 08:18 #42566sykeDeltagareNär man hör om bilar som går si på 98 och så på VP antar jag att det är två olika mappar det rör sig om?
17 september, 2006 kl. 08:31 #42568SecretAgentManDeltagareJupp.
17 september, 2006 kl. 12:13 #42571ManorDeltagareDet är väl en hel vetenskap det där…
Våra GT-bilar är gjorda för att kunna köras på 95 oktan, liksom de flesta andra turbobilar som säljs i Sverige. Trots detta så mätte Teknikens Värld att de fick ut 13hk mer ur en 1.8T Passat med 98 oktan än med 95 oktan. Onekligen så får man intryck av att tändningen måste ha backats något vid körningen med 95 oktan. Detsamma antar jag gäller även GT:n, och jag har alltid tankat 98 oktan (eller 99 oktan sedan VPower började säljas). Att baserat på ovanstående resonemang anta att 103 oktan racesoppa ger än mer är nog inte korrekt. Någonstans tar det väl stopp.17 september, 2006 kl. 12:20 #42569SecretAgentManDeltagare..det var lite det jag hintade om ang. kass tändningsreglering i gam’kokarna, ryktet säger att mappen har en viss inställning, som backas ifrån om det väsnas, blir det för eländigt finns det en “lågoktanmapp” i sprutet som körs – gamspruten flyttar inte fram tändningen…
Den finurlige tänker nu säkert, “men det där är ju kanon, då kan jag ju mappa för racesoppa, och tanka 95 och låta sprutet byta mapp när det spikar…” MEN DET ÄR FEL. 😀 😉
Men det är mer än tändning som ger resultat på racesoppa – man kan köra lite snålare, och med mer laddtryck, det är en kombination som ger resultat.
Men med prylar för ~300 hk är det lite att kasta slantarna i sjön att köra på racesoppa (40 spänn litern borde iofs avskräcka de flesta :D) – på en dragracingmaskin med 600 pållar är det en annan sak.
E85 däremot är en helt annan tekopp – billigt, riktigt bra, men har sina nackdelar med kallstarter och betydligt mera åtgång än bensin (går åt ~30% mer, vilket ställer krav på bränslesystemet i bilen).
/J
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.