› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Vart ska jag börja?
- Detta ämne har 16 svar, 1,288 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 3 månader sedan av
Wiklundh.
-
FörfattareInlägg
-
20 juni, 2003 kl. 19:07 #2189
Floppy
DeltagareVad ska jag börja med? Installera ny större turbo eller slänga i smidda kolvar och stakar? Rådvill, vet inte i vilken ände som är bäst att angripa uppgraderingarna.
21 juni, 2003 kl. 13:57 #50138Imp
Deltagareecutek kanske å nytt avgas+filter? eller har du redan jort det kanske?
21 juni, 2003 kl. 14:58 #50141Floppy
DeltagareDet var just det, vad gör jag efter det? I vilken ände ska man sedan börja?
21 juni, 2003 kl. 19:13 #50135Kvarnis
DeltagareDet första rådet jag kan ge är…
fundera på vad din budget är + vad du vill uppnå.
Är j-vligt onödigt att bygga en ”ny” motor för att få/ha runt ~300-350bhpMen efter avgas å filter så är en turbo med en ny mappning ett lämligt alt.
Finns oänligt med stålar bygg en 2.5L motor med låda och en fett garret turbo ;):D/Kvarnis
22 juni, 2003 kl. 08:00 #50132Perra
DeltagareHar du handlat ECU o aga så är Turbo o FMIC nästa grej på listan. Glöm inte byta soppapump när du byter turbo/FMIC. Det är inte värt att chansa på att det funkar ändå. Den kostnaden är liten i sammanhanget. I samma veva bör du fundera på ny koppling. Efter det så kan du ju ta steget fullt ut o kasta i en uppsättning nya kolvar o varför inte en ny fräsch vevaxel?
Det kostar att ligga på topp, det är därför jag har infört moddningsförbud på min bil. 😀 :p 🙂
/P
1,05 på Kinnekulle
1,36 på Mantorp
1,24 på Gelleråsen22 juni, 2003 kl. 08:10 #50139subarujohan
DeltagareSoppapump är inte så nödvändigt det är väll
om man skall vara uppåt 400hk
själv har jag annan turbo i front ic
o ligger på ca 350HK fungera perfekt!/Subarujohan
22 juni, 2003 kl. 10:18 #50129SecretAgentMan
DeltagareSoppapump är MER än nödvändigt med en större turbo, om man vill använda grejerna.
Jag säger som Kvarnis…sätt upp ett vettigt mål först, med en realistisk budget – skall du byta turbo snart så är det ingen mening med att mappa den (förräns turbon sitter där)….osv.
Johan – Se till att byta ut pumpen.
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen22 juni, 2003 kl. 10:28 #50136Kvarnis
DeltagareLAST EDITED ON Jun-22-03 AT 12:28PM (GMT)
>Soppapump är inte så nödvändigt det är väll
>om man skall vara uppåt 400hk
>själv har jag annan turbo i front ic
>o ligger på ca 350HK fungera perfekt!
>
>/SubarujohanEhh..vil inte vara petig men…för visa så funkar det ok..med orginal pump..
Men vissa orginal bilar så ger inte pumpen tillräkligt högt tryck/flöde för att klara 1bar !!! :o…säg att du sedan sätter ditt en fpr och försöka höja trycket..mer……blir inte bra 🙁det du vill ha i bilen är en Knock link och en Lambda link/mätare, då känns allt mycket tryggare och du har chans att upptäck dom små felen…innan det stora kommer..
/Kvarnis
22 juni, 2003 kl. 16:54 #50140subarujohan
DeltagareSamma här kör med IHI-VF23 med 1,3bar fungera
perfekt/Subarujohan
22 juni, 2003 kl. 16:55 #50130SecretAgentMan
Deltagare1,4 bar är inte alltid samma sak som 1,4 bar Micke 😉 – prova att gå över 1,2 efter 6500… 🙂
Pumpen ÄR inget man chansar med, speciellt inte till de slantarna det rör sig om – originalpumpen är bevisat *kass* så det är inget man ens behöver fundera över med större aggregat med högre laddtryck (speciellt viktigt om det är på höga varv).🙂
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen22 juni, 2003 kl. 17:04 #50134Practos
Deltagarepumpen kostar väl typ £100 och tar en kvart att byta…
22 juni, 2003 kl. 19:21 #50131OzO
DeltagareDet tar inte en kvart att byta – even for a novice… 😉
________________________________________
http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: The Blue Pile Of… Cr@p! ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/smileys/smiley_ed16.gif
~ I will shadow o ye Precious Silver Piles with NOS tour 2003 ~
”I’d be unstoppable… if I could just get started!”23 juni, 2003 kl. 15:13 #50137Kvarnis
DeltagareSom sagt jämför ~£130…med att fixa en ny motor…+att det tar längre tid att fixa ;):D
/Kvarnis….som tycker det känns som en bättre pump är det billigaste man köpt till bilen…nästan alla fall…
25 juni, 2003 kl. 22:19 #50142Floppy
DeltagareTack alla snälla pojkar för de kunniga debattinläggen, nu vet jag vad som tar vid härnäst!
Vi ses i dom djupa kolmårdskogarna!
26 juni, 2003 kl. 08:00 #50128maxan
DeltagareFantastiskt mycket skrivet om motortrimm och vad du skall hitta på osv. Men, mitt tips är, se över bromsar och väghållning innan vidare färd i motorrummet. Du skall väl kunna bromsa och svänga med fartmonstret?
Subaru – AWD – All Well Driven -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.