SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Vart ska jag börja?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2189
    Floppy
    Deltagare

      Vad ska jag börja med? Installera ny större turbo eller slänga i smidda kolvar och stakar? Rådvill, vet inte i vilken ände som är bäst att angripa uppgraderingarna.

      #50138
      Imp
      Deltagare

        ecutek kanske å nytt avgas+filter? eller har du redan jort det kanske?

        #50141
        Floppy
        Deltagare

          Det var just det, vad gör jag efter det? I vilken ände ska man sedan börja?

          #50135
          Kvarnis
          Deltagare

            Det första rådet jag kan ge är…
            fundera på vad din budget är + vad du vill uppnå.
            Är j-vligt onödigt att bygga en ”ny” motor för att få/ha runt ~300-350bhp

            Men efter avgas å filter så är en turbo med en ny mappning ett lämligt alt.
            Finns oänligt med stålar bygg en 2.5L motor med låda och en fett garret turbo ;):D

            /Kvarnis

            #50132
            Perra
            Deltagare

              Har du handlat ECU o aga så är Turbo o FMIC nästa grej på listan. Glöm inte byta soppapump när du byter turbo/FMIC. Det är inte värt att chansa på att det funkar ändå. Den kostnaden är liten i sammanhanget. I samma veva bör du fundera på ny koppling. Efter det så kan du ju ta steget fullt ut o kasta i en uppsättning nya kolvar o varför inte en ny fräsch vevaxel?

              Det kostar att ligga på topp, det är därför jag har infört moddningsförbud på min bil. 😀 :p 🙂

              /P

              1,05 på Kinnekulle
              1,36 på Mantorp
              1,24 på Gelleråsen

              #50139
              subarujohan
              Deltagare

                Soppapump är inte så nödvändigt det är väll
                om man skall vara uppåt 400hk
                själv har jag annan turbo i front ic
                o ligger på ca 350HK fungera perfekt!

                /Subarujohan

                #50129
                SecretAgentMan
                Deltagare

                  Soppapump är MER än nödvändigt med en större turbo, om man vill använda grejerna.

                  Jag säger som Kvarnis…sätt upp ett vettigt mål först, med en realistisk budget – skall du byta turbo snart så är det ingen mening med att mappa den (förräns turbon sitter där)….osv.

                  Johan – Se till att byta ut pumpen.

                  /J

                  Banträffsansvarig SSI
                  Stolt ägare till Silverpilen

                  #50136
                  Kvarnis
                  Deltagare

                    LAST EDITED ON Jun-22-03 AT 12:28PM (GMT)
                    >Soppapump är inte så nödvändigt det är väll
                    >om man skall vara uppåt 400hk
                    >själv har jag annan turbo i front ic
                    >o ligger på ca 350HK fungera perfekt!
                    >
                    >/Subarujohan

                    Ehh..vil inte vara petig men…för visa så funkar det ok..med orginal pump..
                    Men vissa orginal bilar så ger inte pumpen tillräkligt högt tryck/flöde för att klara 1bar !!! :o…säg att du sedan sätter ditt en fpr och försöka höja trycket..mer……blir inte bra 🙁

                    det du vill ha i bilen är en Knock link och en Lambda link/mätare, då känns allt mycket tryggare och du har chans att upptäck dom små felen…innan det stora kommer..

                    /Kvarnis

                    #50140
                    subarujohan
                    Deltagare

                      Samma här kör med IHI-VF23 med 1,3bar fungera
                      perfekt

                      /Subarujohan

                      #50130
                      SecretAgentMan
                      Deltagare

                        1,4 bar är inte alltid samma sak som 1,4 bar Micke 😉 – prova att gå över 1,2 efter 6500… 🙂
                        Pumpen ÄR inget man chansar med, speciellt inte till de slantarna det rör sig om – originalpumpen är bevisat *kass* så det är inget man ens behöver fundera över med större aggregat med högre laddtryck (speciellt viktigt om det är på höga varv).

                        🙂

                        /J

                        Banträffsansvarig SSI
                        Stolt ägare till Silverpilen

                        #50134
                        Practos
                        Deltagare

                          pumpen kostar väl typ £100 och tar en kvart att byta…

                          #50131
                          OzO
                          Deltagare

                            Det tar inte en kvart att byta – even for a novice… 😉

                            ________________________________________
                            http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: The Blue Pile Of… Cr@p! ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/smileys/smiley_ed16.gif
                            ~ I will shadow o ye Precious Silver Piles with NOS tour 2003 ~
                            ”I’d be unstoppable… if I could just get started!”

                            #50137
                            Kvarnis
                            Deltagare

                              Som sagt jämför ~£130…med att fixa en ny motor…+att det tar längre tid att fixa ;):D

                              /Kvarnis….som tycker det känns som en bättre pump är det billigaste man köpt till bilen…nästan alla fall…

                              #50142
                              Floppy
                              Deltagare

                                Tack alla snälla pojkar för de kunniga debattinläggen, nu vet jag vad som tar vid härnäst!

                                Vi ses i dom djupa kolmårdskogarna!

                                #50128
                                maxan
                                Deltagare

                                  Fantastiskt mycket skrivet om motortrimm och vad du skall hitta på osv. Men, mitt tips är, se över bromsar och väghållning innan vidare färd i motorrummet. Du skall väl kunna bromsa och svänga med fartmonstret?
                                  Subaru – AWD – All Well Driven

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.