SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Vart ska jag börja?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2189
    Floppy
    Deltagare

    Vad ska jag börja med? Installera ny större turbo eller slänga i smidda kolvar och stakar? Rådvill, vet inte i vilken ände som är bäst att angripa uppgraderingarna.

    #50138
    Imp
    Deltagare

    ecutek kanske å nytt avgas+filter? eller har du redan jort det kanske?

    #50141
    Floppy
    Deltagare

    Det var just det, vad gör jag efter det? I vilken ände ska man sedan börja?

    #50135
    Kvarnis
    Deltagare

    Det första rådet jag kan ge är…
    fundera på vad din budget är + vad du vill uppnå.
    Är j-vligt onödigt att bygga en “ny” motor för att få/ha runt ~300-350bhp

    Men efter avgas å filter så är en turbo med en ny mappning ett lämligt alt.
    Finns oänligt med stålar bygg en 2.5L motor med låda och en fett garret turbo ;):D

    /Kvarnis

    #50132
    Perra
    Deltagare

    Har du handlat ECU o aga så är Turbo o FMIC nästa grej på listan. Glöm inte byta soppapump när du byter turbo/FMIC. Det är inte värt att chansa på att det funkar ändå. Den kostnaden är liten i sammanhanget. I samma veva bör du fundera på ny koppling. Efter det så kan du ju ta steget fullt ut o kasta i en uppsättning nya kolvar o varför inte en ny fräsch vevaxel?

    Det kostar att ligga på topp, det är därför jag har infört moddningsförbud på min bil. 😀 :p 🙂

    /P

    1,05 på Kinnekulle
    1,36 på Mantorp
    1,24 på Gelleråsen

    #50139
    subarujohan
    Deltagare

    Soppapump är inte så nödvändigt det är väll
    om man skall vara uppåt 400hk
    själv har jag annan turbo i front ic
    o ligger på ca 350HK fungera perfekt!

    /Subarujohan

    #50129
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Soppapump är MER än nödvändigt med en större turbo, om man vill använda grejerna.

    Jag säger som Kvarnis…sätt upp ett vettigt mål först, med en realistisk budget – skall du byta turbo snart så är det ingen mening med att mappa den (förräns turbon sitter där)….osv.

    Johan – Se till att byta ut pumpen.

    /J

    Banträffsansvarig SSI
    Stolt ägare till Silverpilen

    #50136
    Kvarnis
    Deltagare

    LAST EDITED ON Jun-22-03 AT 12:28PM (GMT)
    >Soppapump är inte så nödvändigt det är väll
    >om man skall vara uppåt 400hk
    >själv har jag annan turbo i front ic
    >o ligger på ca 350HK fungera perfekt!
    >
    >/Subarujohan

    Ehh..vil inte vara petig men…för visa så funkar det ok..med orginal pump..
    Men vissa orginal bilar så ger inte pumpen tillräkligt högt tryck/flöde för att klara 1bar !!! :o…säg att du sedan sätter ditt en fpr och försöka höja trycket..mer……blir inte bra 🙁

    det du vill ha i bilen är en Knock link och en Lambda link/mätare, då känns allt mycket tryggare och du har chans att upptäck dom små felen…innan det stora kommer..

    /Kvarnis

    #50140
    subarujohan
    Deltagare

    Samma här kör med IHI-VF23 med 1,3bar fungera
    perfekt

    /Subarujohan

    #50130
    SecretAgentMan
    Deltagare

    1,4 bar är inte alltid samma sak som 1,4 bar Micke 😉 – prova att gå över 1,2 efter 6500… 🙂
    Pumpen ÄR inget man chansar med, speciellt inte till de slantarna det rör sig om – originalpumpen är bevisat *kass* så det är inget man ens behöver fundera över med större aggregat med högre laddtryck (speciellt viktigt om det är på höga varv).

    🙂

    /J

    Banträffsansvarig SSI
    Stolt ägare till Silverpilen

    #50134
    Practos
    Deltagare

    pumpen kostar väl typ £100 och tar en kvart att byta…

    #50131
    OzO
    Deltagare

    Det tar inte en kvart att byta – even for a novice… 😉

    ________________________________________
    http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: The Blue Pile Of… Cr@p! ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/smileys/smiley_ed16.gif
    ~ I will shadow o ye Precious Silver Piles with NOS tour 2003 ~
    “I’d be unstoppable… if I could just get started!”

    #50137
    Kvarnis
    Deltagare

    Som sagt jämför ~£130…med att fixa en ny motor…+att det tar längre tid att fixa ;):D

    /Kvarnis….som tycker det känns som en bättre pump är det billigaste man köpt till bilen…nästan alla fall…

    #50142
    Floppy
    Deltagare

    Tack alla snälla pojkar för de kunniga debattinläggen, nu vet jag vad som tar vid härnäst!

    Vi ses i dom djupa kolmårdskogarna!

    #50128
    maxan
    Deltagare

    Fantastiskt mycket skrivet om motortrimm och vad du skall hitta på osv. Men, mitt tips är, se över bromsar och väghållning innan vidare färd i motorrummet. Du skall väl kunna bromsa och svänga med fartmonstret?
    Subaru – AWD – All Well Driven

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.