Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1138
    jockef
    Deltagare

      Tjenna, jag har en Impreza STI -02 och jag undrar vart det är bäst att ha “varvpipet”, jag har det på 7000 för tillfället, men jag tänkte att det kanske slutade ladda efter ett visst varvtal och man kanske inte får ut mest om man växlar just vid 7000, kanske ska växla tidigare för att få det bästa laddet? Vart är det bäst att växla för att få den bästa “tiden” MVH Jocke

      #42719
      p_ilis
      Deltagare

        Hej!

        Beror på flera olika saker. Har du mappat om/chippat, har du bytt turbo? Sen blir det antagligen olika på olika växlar för att få maximal acceleration. T.ex. så kan du säkert ganska tidigt lägga i tvåan. Det enda sättet är nog att testa sig fram. 🙂

        /Peter

        #42721
        jockef
        Deltagare

          Hej!Beror på flera olika saker. Har du mappat om/chippat, har du bytt turbo? Sen blir det antagligen olika på olika växlar för att få maximal acceleration. T.ex. så kan du säkert ganska tidigt lägga i tvåan. Det enda sättet är nog att testa sig fram. :-)/Peter

          Okej, jag har “prodrive performance package” på den med ny bränslepump, styrbox, downpipe och slutblås, så jag har ca 305hk, ska koppla inte en laddtryckmätare, har inte pillat fast en sådan än i bilen, så ser man ju när laddet går ner.

          #42720
          Pasi_k
          Deltagare

            Hej!Beror på flera olika saker. Har du mappat om/chippat, har du bytt turbo? Sen blir det antagligen olika på olika växlar för att få maximal acceleration. T.ex. så kan du säkert ganska tidigt lägga i tvåan. Det enda sättet är nog att testa sig fram. :-)/Peter

            Okej, jag har “prodrive performance package” på den med ny bränslepump, styrbox, downpipe och slutblås, så jag har ca 305hk, ska koppla inte en laddtryckmätare, har inte pillat fast en sådan än i bilen, så ser man ju när laddet går ner.

            På min mappade så har jag sett på bromspappret att efter 6400rpm så börjar det sjunka i hästkrafter igen..
            Där har jag laggt min..:P

            #42718
            Strat
            Deltagare

              Mja, så enkelt är det inte. I regel bör man dra bilen till varvstopp för att få maximal acceleration. Det som spelar roll är kraften du har på hjulen, och den multipliceras av utväxlingen. Så här ser det ut på en original (tror jag?) Impreza GT:

              http://claeswikdahl.com/temp/forceWheelsGear.jpg

              Som synes finns det alltid mera kraft på en lägre växel även om kurvorna börjar dala.

              Notera att detta är vridmoment, inte effekt. Dock så gäller att för bästa acceleration vid en given hastighet bör man ligga så nära effekttoppen som möjligt. Och så blir det automatiskt om man kör efter diagrammet ovan. Helt magiskt, inte 🙂

              /Claes

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.