› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Vassare grenrör
- Detta ämne har 21 svar, 2,432 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 10 månader sedan av
Fricke.w.
-
FörfattareInlägg
-
14 februari, 2010 kl. 15:17 #4628
Gilarski
DeltagareFunderar lite på att skaffa grövre grenrör, har läst lite på forument samt andra ställen på nätet, men hittar inte nåt konkret. 🙁 Varför skall man inte köra unequal, är de dåligt avstämda (gaserna motverkar) ?
Megan verkar inte hålla, nåt annat som håller ?
Har hittat lite till STI på Ebay, kanske ett bra alternativ till orginal GT ?
Är det nån märkar förbättring, värt pengarna ?
14 februari, 2010 kl. 17:06 #66633Adam K
DeltagareLäs här:
http://www.harveyperformance.co.uk/
(I korthet, portade oe-rör, helst med special up-pipe, flödar bättre på effektuttag under ca 350hp)Rostfria grenrör verkar generellt inte hålla lika bra som oe, helt enkelt för att de är betydligt tunnare gods i dem. Men de väger å andra sidan mindre än hälften.
14 februari, 2010 kl. 17:50 #66642Gilarski
DeltagareKalas, tackar! Då ska jag jaga STI eller andra i stabilt gods, typ de som Harvey fixar med (eller motsvarande). 🙂
14 februari, 2010 kl. 18:21 #66630STIred
DeltagareSom Adam skriver standard grenrör portade räcker med tanke på effektmål och för lite bättre spool. Personligen hade jag inte ens brytt mig om att porta för effektens skull om vi snackar under 350hk. Däremot kanske det gör lite för spoolen. Men om man ska vara såpass petig med spoolen så kunde man börjat med andra mer lämpliga aggregat istället för vf39 😉
/r
14 februari, 2010 kl. 19:08 #66643Gilarski
DeltagareSom Adam skriver standard grenrör portade räcker med tanke på effektmål och för lite bättre spool. Personligen hade jag inte ens brytt mig om att porta för effektens skull om vi snackar under 350hk. Däremot kanske det gör lite för spoolen. Men om man ska vara såpass petig med spoolen så kunde man börjat med andra mer lämpliga aggregat istället för vf39 ;)/r
Jag uppskattar er input eftersom jag som sagt själv inte är så vass på motorer och i synnerhet saknar erfarenhet. Grenrören får prioriteras ned helt enkelt.
Haha, ok jag fattar vinken, VF39 kanske inte är perfekt men ähhh f@n, jag gillar som sagt att gå den långa vägen så tänkte se hur denna beter sig 🙂
14 februari, 2010 kl. 19:23 #66631STIred
DeltagareHaha, ok jag fattar vinken, VF39 kanske inte är perfekt men ähhh f@n, jag gillar som sagt att gå den långa vägen så tänkte se hur denna beter sig 🙂
Aldrig fel labba lite, blir säkert fint 🙂
/r
14 februari, 2010 kl. 23:12 #66636Bodyshot
DeltagareTvå anledningar att byta är att det är jävligt mycket snyggare, samt ger ett vassare ljud och flödar bättre!
15 februari, 2010 kl. 07:42 #66634Adam K
DeltagareFlödar bättre/större area i rören = långsammare gashastighet vid samma volym = långsammare turbinhastighet.
Alltså, vid effekter under 350/400 nånstans visar tester att flödet är tillräckligt med oe-grenrör men att gashasigheten/spoolen är bättre med (portade) oe-grenrör.
Dessutom har jag aldrig sett nån klaga på spräckta oe-grenrör, däremot ser man det ständigt på eftermarknadsdito.Utseendemässigt bör man ju ändå linda dem med avgasbandage så då ser de ju likadana ut.
15 februari, 2010 kl. 11:49 #66632STIred
DeltagareTvå anledningar att byta är att det är jävligt mycket snyggare, samt ger ett vassare ljud och flödar bättre!
Håller helt med Adam här. Finns tom en artikel om detta(går bla att hitta under länken som Adam postade förut) där Andy Forrest labbade lite med några olika grenrör på en bil ed en TD04 hybrid ~330hk
Ett rostfritt eftermarknads grenrör gav ca 5hk mer än ett portat standard vid de här effekterna. Och det gav också något försämrat spool. Alttså återigen helt helt meningslöst byta i det här fallet. Kör man mycket större turbo så är det helt annan femma.Gäller tänka igenom vad man vill med sina modifikationer också och vad tillämpningen är. Att det flödar bättre behöver inte nödvändigt betyda att det gör nån större skillnad på effekt/vrid eller spool.
Sen om vissa har pengar och kan tänka sig betala några tusen extra bara för att det ska se coolt ut, så why not. Handla på bara! 😀
Det ser ju snyggt ut speciellt om man coatar istället för köra med bandage. Sen är ju rostfritt lättare med./r
15 februari, 2010 kl. 17:31 #66639Torgan
DeltagareHittade det här idag å tyckte det såg intressant ut och genomförbart själv på hobbyinvå..
http://www.importimageracing.com/p/Grimmspeed-Header-combo-wrx-sti.html
15 februari, 2010 kl. 20:41 #66644Gilarski
DeltagareKalas, tackar! Då ska jag jaga STI eller andra i stabilt gods, typ de som Harvey fixar med (eller motsvarande). 🙂
Om du menar STI extraktorgrenröret som sitter på jdm bilarna så måste du byta oljesumpen också!http://f.imagehost.org/0846/Tisdag3_s.jpg
Aha, ok. Jo jag tänkte faktiskt på STI, bta info, tack.
15 februari, 2010 kl. 20:43 #66645Gilarski
DeltagareFlödar bättre/större area i rören = långsammare gashastighet vid samma volym = långsammare turbinhastighet.Alltså, vid effekter under 350/400 nånstans visar tester att flödet är tillräckligt med oe-grenrör men att gashasigheten/spoolen är bättre med (portade) oe-grenrör.Dessutom har jag aldrig sett nån klaga på spräckta oe-grenrör, däremot ser man det ständigt på eftermarknadsdito.Utseendemässigt bör man ju ändå linda dem med avgasbandage så då ser de ju likadana ut.
Bra resonerat, en sak bara, om den sista delen (up-pipen) stryper ned till en mindre diameter borde man få högre gashastighet just vid turbon, fast å andra sidan kan man fundera på om det är så de gör när de designar grenrör 🙁
15 februari, 2010 kl. 20:44 #66646Gilarski
DeltagareHittade det här idag å tyckte det såg intressant ut och genomförbart själv på hobbyinvå..http://www.importimageracing.com/p/Grimmspeed-Header-combo-wrx-sti.html
Mmm, intressant, tack. 🙂
15 februari, 2010 kl. 20:58 #66626Kvarnis
DeltagareOrg, up-pipen, är en tragisk historia.
Den bör bytas ut tom mot en väl avstämd dito.
Sen så porta lite på org.grenröre när man ändå är i farten fimpa skramel plåtarna som fästen rostat söner på.Ska man byta grenrör så ska man ha ett 4-1 3 bultat med Harveys up-pipe.
Vinst flödar bättre för effekter från 350>
Väger mycket mindre.Portat grenrör med rätt avstämd up-pipe sänker ca 250rpm i spool.
Testat på VF30.8 maj, 2010 kl. 09:26 #66640Torgan
DeltagareLyfter tråden lite! Har nu börjat bygga mig ett eget portat orginal grenrör…
En liten bild än så länge och fler ska väl komma eftersom.http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Torgan&cat=92798&image=923327
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.