SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Vassare grenrör

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4628
    Gilarski
    Deltagare

      Funderar lite på att skaffa grövre grenrör, har läst lite på forument samt andra ställen på nätet, men hittar inte nåt konkret. 🙁 Varför skall man inte köra unequal, är de dåligt avstämda (gaserna motverkar) ?

      Megan verkar inte hålla, nåt annat som håller ?

      Har hittat lite till STI på Ebay, kanske ett bra alternativ till orginal GT ?

      Är det nån märkar förbättring, värt pengarna ?

      #66633
      Adam K
      Deltagare

        Läs här:
        http://www.harveyperformance.co.uk/
        (I korthet, portade oe-rör, helst med special up-pipe, flödar bättre på effektuttag under ca 350hp)

        Rostfria grenrör verkar generellt inte hålla lika bra som oe, helt enkelt för att de är betydligt tunnare gods i dem. Men de väger å andra sidan mindre än hälften.

        #66642
        Gilarski
        Deltagare

          Kalas, tackar! Då ska jag jaga STI eller andra i stabilt gods, typ de som Harvey fixar med (eller motsvarande). 🙂

          #66630
          STIred
          Deltagare

            Som Adam skriver standard grenrör portade räcker med tanke på effektmål och för lite bättre spool. Personligen hade jag inte ens brytt mig om att porta för effektens skull om vi snackar under 350hk. Däremot kanske det gör lite för spoolen. Men om man ska vara såpass petig med spoolen så kunde man börjat med andra mer lämpliga aggregat istället för vf39 😉

            /r

            #66643
            Gilarski
            Deltagare

              Som Adam skriver standard grenrör portade räcker med tanke på effektmål och för lite bättre spool. Personligen hade jag inte ens brytt mig om att porta för effektens skull om vi snackar under 350hk. Däremot kanske det gör lite för spoolen. Men om man ska vara såpass petig med spoolen så kunde man börjat med andra mer lämpliga aggregat istället för vf39 ;)/r

              Jag uppskattar er input eftersom jag som sagt själv inte är så vass på motorer och i synnerhet saknar erfarenhet. Grenrören får prioriteras ned helt enkelt.

              Haha, ok jag fattar vinken, VF39 kanske inte är perfekt men ähhh f@n, jag gillar som sagt att gå den långa vägen så tänkte se hur denna beter sig 🙂

              #66631
              STIred
              Deltagare

                Haha, ok jag fattar vinken, VF39 kanske inte är perfekt men ähhh f@n, jag gillar som sagt att gå den långa vägen så tänkte se hur denna beter sig 🙂

                Aldrig fel labba lite, blir säkert fint 🙂

                /r

                #66636
                Bodyshot
                Deltagare

                  Två anledningar att byta är att det är jävligt mycket snyggare, samt ger ett vassare ljud och flödar bättre!

                  #66634
                  Adam K
                  Deltagare

                    Flödar bättre/större area i rören = långsammare gashastighet vid samma volym = långsammare turbinhastighet.

                    Alltså, vid effekter under 350/400 nånstans visar tester att flödet är tillräckligt med oe-grenrör men att gashasigheten/spoolen är bättre med (portade) oe-grenrör.
                    Dessutom har jag aldrig sett nån klaga på spräckta oe-grenrör, däremot ser man det ständigt på eftermarknadsdito.

                    Utseendemässigt bör man ju ändå linda dem med avgasbandage så då ser de ju likadana ut.

                    #66632
                    STIred
                    Deltagare

                      Två anledningar att byta är att det är jävligt mycket snyggare, samt ger ett vassare ljud och flödar bättre!

                      Håller helt med Adam här. Finns tom en artikel om detta(går bla att hitta under länken som Adam postade förut) där Andy Forrest labbade lite med några olika grenrör på en bil ed en TD04 hybrid ~330hk
                      Ett rostfritt eftermarknads grenrör gav ca 5hk mer än ett portat standard vid de här effekterna. Och det gav också något försämrat spool. Alttså återigen helt helt meningslöst byta i det här fallet. Kör man mycket större turbo så är det helt annan femma.

                      Gäller tänka igenom vad man vill med sina modifikationer också och vad tillämpningen är. Att det flödar bättre behöver inte nödvändigt betyda att det gör nån större skillnad på effekt/vrid eller spool.

                      Sen om vissa har pengar och kan tänka sig betala några tusen extra bara för att det ska se coolt ut, så why not. Handla på bara! 😀
                      Det ser ju snyggt ut speciellt om man coatar istället för köra med bandage. Sen är ju rostfritt lättare med.

                      /r

                      #66639
                      Torgan
                      Deltagare

                        Hittade det här idag å tyckte det såg intressant ut och genomförbart själv på hobbyinvå..

                        http://www.importimageracing.com/p/Grimmspeed-Header-combo-wrx-sti.html

                        #66644
                        Gilarski
                        Deltagare

                          Kalas, tackar! Då ska jag jaga STI eller andra i stabilt gods, typ de som Harvey fixar med (eller motsvarande). 🙂

                          Om du menar STI extraktorgrenröret som sitter på jdm bilarna så måste du byta oljesumpen också!http://f.imagehost.org/0846/Tisdag3_s.jpg

                          Aha, ok. Jo jag tänkte faktiskt på STI, bta info, tack.

                          #66645
                          Gilarski
                          Deltagare

                            Flödar bättre/större area i rören = långsammare gashastighet vid samma volym = långsammare turbinhastighet.Alltså, vid effekter under 350/400 nånstans visar tester att flödet är tillräckligt med oe-grenrör men att gashasigheten/spoolen är bättre med (portade) oe-grenrör.Dessutom har jag aldrig sett nån klaga på spräckta oe-grenrör, däremot ser man det ständigt på eftermarknadsdito.Utseendemässigt bör man ju ändå linda dem med avgasbandage så då ser de ju likadana ut.

                            Bra resonerat, en sak bara, om den sista delen (up-pipen) stryper ned till en mindre diameter borde man få högre gashastighet just vid turbon, fast å andra sidan kan man fundera på om det är så de gör när de designar grenrör 🙁

                            #66646
                            Gilarski
                            Deltagare

                              Hittade det här idag å tyckte det såg intressant ut och genomförbart själv på hobbyinvå..http://www.importimageracing.com/p/Grimmspeed-Header-combo-wrx-sti.html

                              Mmm, intressant, tack. 🙂

                              #66626
                              Kvarnis
                              Deltagare

                                Org, up-pipen, är en tragisk historia.
                                Den bör bytas ut tom mot en väl avstämd dito.
                                Sen så porta lite på org.grenröre när man ändå är i farten fimpa skramel plåtarna som fästen rostat söner på.

                                Ska man byta grenrör så ska man ha ett 4-1 3 bultat med Harveys up-pipe.
                                Vinst flödar bättre för effekter från 350>
                                Väger mycket mindre.

                                Portat grenrör med rätt avstämd up-pipe sänker ca 250rpm i spool.
                                Testat på VF30.

                                #66640
                                Torgan
                                Deltagare

                                  Lyfter tråden lite! Har nu börjat bygga mig ett eget portat orginal grenrör…
                                  En liten bild än så länge och fler ska väl komma eftersom.

                                  http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Torgan&cat=92798&image=923327

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.