Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #36004
    Jocke.T
    Deltagare

      Jag har en importerad Impreza från 2001 där 2ans växel har rasat. Växellådan har beteckningen TY754VN2AA (5växlad)
      Jag skulle behöva hjälp med att hitta en ny låda som skulle passa min kärra.
      Nån vänlig själ som har koll på Subarus växellådor?

      Mvh Jocke

      #288814
      Kvarnis
      Deltagare

        Passar från en GT alt en annan wrx
        Men man måste alltid kolla beteckning för att verifera att det är samma slutväxel på lådan.

        #288815
        Jocke.T
        Deltagare

          Tjenare Kvarnis!
          Okey. Vilken del av beteckningen talar för vilken slutväxel jag har i skorven?

          Edit: Är final drive samma sak som slutväxel? Isf så har jag 3.900 i slutväxel

          #288818
          Igge
          Deltagare

            Tjenare Kvarnis!
            Okey. Vilken del av beteckningen talar för vilken slutväxel jag har i skorven?

            Edit: Är final drive samma sak som slutväxel? Isf så har jag 3.900 i slutväxel

            I vissa tabeller är tr eller centerdiff en del av final drive

            Så står det 1:1,1 på något sånt lär man räkna med att det är en 3,54

            Enklast, om man kan veva runt lådan, är att se hur många varv på kardanen som krävs för ett varv på framaxlarna

            Skickat från min G8441 via Tapatalk

            #288816
            Jocke.T
            Deltagare

              I vissa tabeller är tr eller centerdiff en del av final drive

              Så står det 1:1,1 på något sånt lär man räkna med att det är en 3,54

              Enklast, om man kan veva runt lådan, är att se hur många varv på kardanen som krävs för ett varv på framaxlarna

              Skickat från min G8441 via Tapatalk

              Jag kollade på denna sidan, och vad jag då får fram är att: Transfer ratio = 1,100 (1:1,1 antar jag?) och Final drive = 3,900
              –> http://www.gearhack.com/myink/ViewPage.php?file=docs/Subaru%20Transmission%20Chart

              Vilka siffror är det jag ska fokusera på? 1,100 eller 3,900?
              Och, skulle jag rent praktiskt kunna byta centerdiffen om jag hittar en annan låda med fel TR eller FD?

              Jag vill inte påstå att jag blir något klokare av det dock… Växellådor har aldrig riktigt varit min grej :p

              #288819
              Igge
              Deltagare

                Jag skulle tolka det som att du har 3,9 mellan slutet på själva växellådan och hjulaxlarna.
                Däremot att bakåt mot kardanen finns en reduktion på 1,1
                Det betyder att kardanen snurrar 3,9/1,1 varv per varv på hjulaxlarna, alltså 3,54

                Säkrast är att dubbelkolla då som sagt, snurra på utgående axel bak och jämför med framaxlarna.

                Jag har varit med om att folk plockat och bytt så koden ändå inte stämmer.

                Skickat från min G8441 via Tapatalk

                #288817
                Jocke.T
                Deltagare

                  Problem solved! Jag lyckades hitta en växellåda med exakt samma beteckning 🙂
                  Så jag behöver inte oroa mig för att det blir knas med utväxlingen.

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.