› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Växellådan blev sallad?
- Detta ämne har 18 svar, 3,176 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år sedan av
h0lle.
-
FörfattareInlägg
-
26 december, 2008 kl. 18:26 #4299
h0lle
DeltagareVar på väg hem från släktkalaset när det plötsligt small till och det började rassla som hundan. Fick köra hem bilen i 1km/h för plötsligt låste det sig och man slungades bakåt. Låter väldigt metalliskt och det rasslar som mest på 3an som jag hade i när det small. Växellådan var nyrenoverad av förra ägaren alltså 400 mil sedan. Läcker olja och såg ut att komma från vänstersidan av bilen. Vad tror ni? Är det totalsallad av växellådan så det inte är värt att renovera eller är det kanske även något med drivaxlar/fyrhjulsdrift?
Tur att backuppengarna i form av fonder ligger högt…….. Skjut mig!
26 december, 2008 kl. 20:34 #64609Impreza112
DeltagareHej Johan
Låter som treans växel gått skrot, har du otur med tanke på läckage så har du skjutit håll på huset, alltså skalet.
Jag har en komplett dogbox till salu om du är intresseard, bara hänga på bil och åka, nästan nybyggd ppg med tyst femma, allt extra godis i. om intresse finns så får du utförlig förklaring om låda.
Priset är en sportstyve vad det kostar nytt.26 december, 2008 kl. 23:39 #64613h0lle
Deltagaretack för svaren. dogbox låter ju helt klart intressant. har pmat dig!
11 januari, 2009 kl. 20:12 #64614h0lle
DeltagareHej igen gott folk.
Nu har bilen fått åka traktor till garaget där vi idag har rivit ner växellådan. Tänkte riva och kolla om det var värt att reparera innan jag köpte en annan. Iaf så här ser det ut 🙂
http://data.fuskbugg.se/skalman01/————————————————-a.JPGFarbror tyckte iaf att det var värt att reparera så nu rådfrågar jag er vart jag vänder mig för att få tag på dreven. Lokala subaruverkstan ska jag fråga om pris men jag importerar gärna eller köper bättre grejer om det finns. Mata mig med kontaktpersoner/tips/hemsidor så vore jag evigt tacksam.:P
MVH
17 januari, 2009 kl. 15:22 #64607SecretAgentMan
DeltagareJag har det du behöver i garaget, du har mail. 🙂
/J
17 januari, 2009 kl. 18:54 #64624tIIMMY
DeltagareKul att få se hur en impreza låda ser ut på insidan. Nu blir jag mer och mer orolig för min om den håller för min specc eller om jag måste börja uppgradera innan jag får tråkiga följder såsom denna!
18 januari, 2009 kl. 16:08 #64615h0lle
DeltagareSecretAgentMan yes! 😉
Kul att få se hur en impreza låda ser ut på insidan. Nu blir jag mer och mer orolig för min om den håller för min specc eller om jag måste börja uppgradera innan jag får tråkiga följder såsom denna!
min höll i 400 mil och min är ”bara” mappad till cirka 260hk.
det handlar väl lite om hur aktiv man är bakom ratten också, jag är väl lite väl gasglad kanske 🙂18 januari, 2009 kl. 18:08 #64610specialized
DeltagareKul att få se hur en impreza låda ser ut på insidan. Nu blir jag mer och mer orolig för min om den håller för min specc eller om jag måste börja uppgradera innan jag får tråkiga följder såsom denna!
Varför? Rasar den så rasar den, hela bilen exploderar liksom inte.. 😉 Kör så länge det håller… Min höll 300mil, och är mappad med runt 260hk/360nm precis som Holles.. :9 Onödigt att laga nåt som inte är trasigt…
Och så finns det de som lyckas rasa lådan med orginaleffekt, de kör alltså på ett mindre smart sätt 😉
Som tur är, är det fler som åker med över 300 hk i flera tusen mil utan problem 🙂Finns ju flera här på forumet, däribland jag själv.
Min bil tex. gick med 260 hk/380 Nm, mellan 7000-12000 mil och nu har jag kört drygt 1000 mil med 320 hk / 400 nmJag säger inte min låda kommer hålla för alltid, för det kommer den inte.
Däremot så säger jag att allt (i varje fall mycket ) beror på hur du kör SAMT vilket skick lådan var i (olja, vårdslöst körd osv. )innan du trimmade..
Kan förövrigt rekommendera Red Line Shock Proof Lightweight till de som vill ha längre liv på sina lådor 🙂Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg24 januari, 2009 kl. 16:14 #64616h0lle
DeltagareSådär nu har vi kommit en bit på vägen. 😀
Dom nya grejerna är påpressade men vi råkade förstöra en kil och ett lager ska bytas också. Tar nog nya packboxar när jag ändå beställer med.24 januari, 2009 kl. 23:50 #64612NickeH
DeltagareVore väldigt intressant med lite bilder på hur och vad man gör vid byte av drevsats, så lägg gärna upp lite bilder på arbetet. Vi är många som är nyfikna.
25 januari, 2009 kl. 12:19 #64617h0lle
DeltagareTyvärr så står jag som ett frågetecken jämte medans min farbror jobbar. Försöker bara bistå honom och hålla och bända när han behöver hjälp. Han försöker förklara synkringarnas funktion och hur allt är uppbyggt men det vill inte gå in i min hjärna tyvärr. 😀
Men kan försöka knäppa lite bilder. Dom nya dreven är ju påpressade nu så det är väl inte så mycket att se dock.17 februari, 2009 kl. 21:16 #64618h0lle
Deltagarefick fel kil först så det har stått still ett tag nu. men nu har den kommit så till helgen kanske den är igång igen =)
22 februari, 2009 kl. 20:40 #64619h0lle
Deltagarefick fel kil först så det har stått still ett tag nu. men nu har den kommit så till helgen kanske den är igång igen =)
baah vi hann inte färdigt idag. vill ju köra nu 🙁
vi hann iaf med att få ihop lådan och sätta dit låda,startmotor och allt till 4wdn. nu är det bara avgassystemet och laddluftskylaren kvar sen ska det åkas!!1 mars, 2009 kl. 21:06 #64620h0lle
DeltagareNu har jag varit ute och kört lite med bilen!
Lite skruppler dock, något är knas med kopplingen 🙁
Släpper man upp den långsamt å håller den i dragläge så liksom vibrerar hela bilen. Tydligen samma symptom om man har fått olja på kopplingen. Vad kan ha hänt? 🙂
Kopplingen tar för övrigt bra och växlarna är väldigt lätta att få i, just i ”dragläget” det är problem.2 mars, 2009 kl. 22:28 #64621h0lle
Deltagareingen som vad det kan bero på? en på jobbet kallade det bmw-fenomenet av någon anledning. han sa att det försvinner efter ett tag men jag är lite orolig!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.