SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Växellådan blev sallad?

Visar 4 inlägg - 16 till 19 (av 19 totalt)
  • Författare
    kamikaze
    Deltagare

Det fenomenet har jag också, har haft det så sen vi köpte bilen och inte märkt något konstigt på grund av det.
      Är det alltid vibrationer när du släpper upp kopplingen eller bara när du ”smyger” iväg, vi får bara vibrationer ibland

b20mannen
      Deltagare

Nu har jag varit ute och kört lite med bilen!Lite skruppler dock, något är knas med kopplingen 🙁
        Släpper man upp den långsamt å håller den i dragläge så liksom vibrerar hela bilen. Tydligen samma symptom om man har fått olja på kopplingen. Vad kan ha hänt? 🙂
        Kopplingen tar för övrigt bra och växlarna är väldigt lätta att få i, just i ”dragläget” det är problem.

Detta fenomen kan bero på flera olika saker.

Är kopplingens slityta på svänghjulet sliten så kan det göra att lamellen ”oscillerar” lite i drag läget.

Om man glömt montera bärlagret för växellådans ingående axel i svänghjulet så händer samma sak.

Om lamellens splines är glapp mot växellådans ingående axel så kan detta fenomen uppstå. Händer inte normalt, utan bara om man har gjort en special-koppling med lite olika delar som ”kanske inte var ämnade för varann”.

Om lagret för ingående axeln i lådan är glapp så händer samma sak, plus att det kan vara lite svårt att få i växlarna, eller att dom hoppar ur.

Lamellen kan ha spruckit. Detta kan ha hänt vid monteringen om man har lite otur. Åtgärdar man inte det problemet i tid så händer det ibland att lamellen exploderar, och man måste köpa ny koppling inklusive tryckplatta, och ibland även svänghjul.

Värt att veta om, är att detta ”honkande” ljud från kopplingen i dragläget på sikt mördar ingående axelns lager i lådan.
        Är det bara lite så gör det ingenting. Men om det är ett högt ljud så kommer nåt att ge sig med tiden, och man får ett växellådsras.

När du säger ”Släpper man upp den långsamt å håller den i dragläge så liksom vibrerar hela bilen” så tycker jag det låter som ett problem som måste åtgärdas.

h0lle
        Deltagare

tack för tipsen!
          lutar åt att det blir en ny kopplingssats faktist.. idiotiskt av mig att inte byta den med en gång med tanke på att det är en modell låd-mördare som sitter där..
          en kopplingssats kostar ~3800:- hos både mekonomen,meca och ”pean sweden”.. alla tre är från sachs antar jag?

h0lle
          Deltagare

Hej gott folk.Tänkte bara meddela att undertecknad är väldans glad ikväll..Farbror har funderat lite och ville kolla en sista grej innan vi rev igen så idag när jag stod i bordershoppen fick jag samtalet som fick mig att shoppa loss ordentligt. Det var tydligen ”urtrampningslagret som kärvade mot axeln”.. Lite smörj senare och nu känns bilen som ny igen! :7

Visar 4 inlägg - 16 till 19 (av 19 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.