› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Växellådor kompatibilitet
- Detta ämne har 12 svar, 1,585 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 12 månader sedan av
Nikke McRae.
-
FörfattareInlägg
-
17 juni, 2009 kl. 16:39 #4443
Oblivion
DeltagareTjenare
Funderar på att byta låda i min GT och undrar vilka olika lådor som passar. Har hört att Wrx Sti lådorna ifrån 01-02 passar bolt on, men hur är det med tidigare lådor ifrån Sti Ra / P1 osv.
Hittade en sida där man kan se alla utväxlingar osv: http://spda-online.ca/modules/tinycontent/rewrite/tc_28.html
Vilka siffor är det som skall stämma överens? T.R och F.D ?
För DCCD varianterna måste man självklart även ha DCCD controllern antar jag ?Tack på förhand
Stefan
17 juni, 2009 kl. 18:18 #65513Kvarnis
Deltagaredet som är ett måste du inte ska fippla med diffen etc är slutväxeln du måste ha en låda för europa om du har en gt om man inte vill hamna i bekymmer 😀
du har 3.54 i bak diffen vill man ha 3.9 fram med 1.1 i slutväxel
17 juni, 2009 kl. 20:06 #65516STIred
Deltagareom man inte vill hamna i bekymmer 😀
. x( 😉 😀 Ibland löser sig bekymren ändå efter lite fundering 😉
/r-OT igen, sorry
17 juni, 2009 kl. 20:15 #65517STIred
DeltagareTjenareFunderar på att byta låda i min GT och undrar vilka olika lådor som passar. Har hört att Wrx Sti lådorna ifrån 01-02 passar bolt on, men hur är det med tidigare lådor ifrån Sti Ra / P1 osv.
Om du tar från en femväxlad STI variant(dvs nån äldre modell) så kan du även bara flytta över dreven till din låda. Dreven på din utgående axel plockar du bort så trycker du dit de nya dreven om du vill vara säker på att du får rätt uväxling på framdiffen. Ingående axel kan du eventuellt bara flytta över från den andra lådan till din, alternativt så flyttar du dreven på den med.
I så fall behöver du inte bry dig så mycket om kompatibiliteten när det gäller utväxling mot framdiff och bakdiff eftersom du behålller allt från din låda förutom själva dreven. Och det är ändå dreven som man vill åt för att det ska hålla bättre.
Det som skulle kunna ställa till det är om dreven inte skulle passa på dina axlar, men det verkar iaf som att där har de tänkt till litegrann hos subaru och gjort så att det ska gå flytta fram och tillbaka mellan axlar från olika lådor utan problem. Inget jag kan lova till 100% iofs, men verkar så iaf.
/r – ha ha känner mig snart som expert(iaf wannabe typ :D) på det här området 😉
18 juni, 2009 kl. 11:58 #65523Oblivion
DeltagareFår se vad det blir för låda. Är rätt sugen på att fippla i en 6-vxl historia 😉
Tack för hjälpen än så länge
21 juni, 2009 kl. 19:03 #65518Nikke McRae
DeltagareLånar lite tråd här. Är också inne på att skaffa en 6 växlad STI låda o montera på semestern.
Har mailat Andrew på Grade-A. Vi får se vad han har i lager.
Till GC8’an säljer han färdiga kit till från STI v7 (MY01-02) och STI v8 (MY03) för £2500 incl vat.
” Includes gearbox, propshaft, gearlinkage, rear diff and shafts to suit. ”Har sett att flera har handlat av Andrew, kanske ni kan räta ut lite frågetecken?
Han skriver att man får med diff och drivaxlar som passar, men inget om hubbar och bromsarna.
Passar alltså axlarna från STI 01-03 i GT’ns hubb?Och diffen man får med lär väl vara R160 (samma som GTn?) för till R180 går det väl åt grövre drivaxlar som inte passar i GTns hub?
Är det samma problem med drivaxlar fram?
Man skulle ju bra gärna vilja ha en STI 03-04 låda med DCCD, men då är det väl R180 som gäller bak?
Och med det blir det bromsbyte bak? Även fram?22 juni, 2009 kl. 07:59 #65514Kvarnis
DeltagareFram är det inge problem med drivaxlarna, bak är det dock problem med både hubar och bromsar.
Du behöver inte byta bak diff om det inte är för att köra med dccd och lammel diff.
Newage STI har R180 bak diff.
Fråga gärna igen ang. hubbar och bromsar bak, kostar dock en del…22 juni, 2009 kl. 11:00 #65524Markus
DeltagareFram är det inge problem med drivaxlarna, bak är det dock problem med både hubar och bromsar.Du behöver inte byta bak diff om det inte är för att köra med dccd och lammel diff.Newage STI har R180 bak diff.Fråga gärna igen ang. hubbar och bromsar bak, kostar dock en del…
För framaxlarna har väl original GT BJ87L+SFJ82(yttre+inte)?. På mina WRX-axlar (2006) till min sexväxlade WRX-låda med DCCD (2004 ej STi) är det EBJ87+PTJ82. För nyare STi:er verkar det vara BJ92+DOJ87 som gäller. I alla fall för 06.
Kvarnis: Vad är det som gör att man måste ha annan bakdiff för att kunna ”aktivera” DCCD?
22 juni, 2009 kl. 11:38 #65515Kvarnis
DeltagareOm man har en dccd låda behöver man en ecu att styra dccd’n med, det är allt, men det blir inte så roligt med en gt diff är av öppen typ.
22 juni, 2009 kl. 13:42 #65519Nikke McRae
DeltagareECU controller får det väl bli en från DCCDPro eller Neetronics. Vart hittar man en sån till rätt kurs? Eller finns det något annat prisvärt alternativ?
Har läst lite på Nasioc, och det ska gå att köra med lådan utan controller, då går den i 35/65 läget.Fick svar idag från Andrew. Han har en från en STI 8’a med DCCD.
” Hi yes we have a 6 speed convertion kit out of a version 8 with dccd the kit will be.
Gearbox
Gear Linkage
Propshaft
Rear 160 Diff
Rear Drive ShaftsThe price is £2750+vat.+ shiping ”
Låter bra. Hur är det med framdiffen, eller sitter den i växellådan? :+
Ska man köpa till koppling (och svänghjul?) från en STI 8 också? Eller ska man satsa på en Exedy för min bil eller STI 8?
22 juni, 2009 kl. 17:26 #65522Turbovin
Deltagarehttp://www.dccdpro.com är ett alternativ också.
22 juni, 2009 kl. 18:00 #65520Nikke McRae
DeltagareTack, en sånn får det bli isåfall. Snyggt med OEM knapparna! :7
Fick svar idag från Andrew. Han har en från en STI 8’a med DCCD.
” Hi yes we have a 6 speed convertion kit out of a version 8 with dccd the kit will be.
Gearbox
Gear Linkage
Propshaft
Rear 160 Diff
Rear Drive ShaftsThe price is £2750+vat.+ shiping ”
Låter bra. Hur är det med framdiffen, eller sitter den i växellådan?
Ska man köpa till koppling (och svänghjul?) från en STI 8 också? Eller ska man satsa på en Exedy för min bil eller STI 8?
23 juni, 2009 kl. 19:16 #65521Nikke McRae
DeltagareHar inte fått något mer svar från Andrew än, men just nu är jag nästan övertalad (av Raul) att dreva om lådan med RA drev istället. DCCD skulle vara skoj, men man kommer undan bra mycket billigare och kan lägga pengarna på lite annat gott. :9
Dreven lär nog klara mer än vad motorn mår bra av. 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.