SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Växellådor kompatibilitet

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4443
    Oblivion
    Deltagare

      Tjenare

      Funderar på att byta låda i min GT och undrar vilka olika lådor som passar. Har hört att Wrx Sti lådorna ifrån 01-02 passar bolt on, men hur är det med tidigare lådor ifrån Sti Ra / P1 osv.

      Hittade en sida där man kan se alla utväxlingar osv: http://spda-online.ca/modules/tinycontent/rewrite/tc_28.html

      Vilka siffor är det som skall stämma överens? T.R och F.D ?
      För DCCD varianterna måste man självklart även ha DCCD controllern antar jag ?

      Tack på förhand

      Stefan

      #65513
      Kvarnis
      Deltagare

        det som är ett måste du inte ska fippla med diffen etc är slutväxeln du måste ha en låda för europa om du har en gt om man inte vill hamna i bekymmer 😀

        du har 3.54 i bak diffen vill man ha 3.9 fram med 1.1 i slutväxel

        #65516
        STIred
        Deltagare

          om man inte vill hamna i bekymmer 😀

          . x( 😉 😀 Ibland löser sig bekymren ändå efter lite fundering 😉

          /r-OT igen, sorry

          #65517
          STIred
          Deltagare

            TjenareFunderar på att byta låda i min GT och undrar vilka olika lådor som passar. Har hört att Wrx Sti lådorna ifrån 01-02 passar bolt on, men hur är det med tidigare lådor ifrån Sti Ra / P1 osv.

            Om du tar från en femväxlad STI variant(dvs nån äldre modell) så kan du även bara flytta över dreven till din låda. Dreven på din utgående axel plockar du bort så trycker du dit de nya dreven om du vill vara säker på att du får rätt uväxling på framdiffen. Ingående axel kan du eventuellt bara flytta över från den andra lådan till din, alternativt så flyttar du dreven på den med.

            I så fall behöver du inte bry dig så mycket om kompatibiliteten när det gäller utväxling mot framdiff och bakdiff eftersom du behålller allt från din låda förutom själva dreven. Och det är ändå dreven som man vill åt för att det ska hålla bättre.

            Det som skulle kunna ställa till det är om dreven inte skulle passa på dina axlar, men det verkar iaf som att där har de tänkt till litegrann hos subaru och gjort så att det ska gå flytta fram och tillbaka mellan axlar från olika lådor utan problem. Inget jag kan lova till 100% iofs, men verkar så iaf.

            /r – ha ha känner mig snart som expert(iaf wannabe typ :D) på det här området 😉

            #65523
            Oblivion
            Deltagare

              Får se vad det blir för låda. Är rätt sugen på att fippla i en 6-vxl historia 😉

              Tack för hjälpen än så länge

              #65518
              Nikke McRae
              Deltagare

                Lånar lite tråd här. Är också inne på att skaffa en 6 växlad STI låda o montera på semestern.

                Har mailat Andrew på Grade-A. Vi får se vad han har i lager.
                Till GC8’an säljer han färdiga kit till från STI v7 (MY01-02) och STI v8 (MY03) för £2500 incl vat.
                ” Includes gearbox, propshaft, gearlinkage, rear diff and shafts to suit. ”

                Har sett att flera har handlat av Andrew, kanske ni kan räta ut lite frågetecken?
                Han skriver att man får med diff och drivaxlar som passar, men inget om hubbar och bromsarna.
                Passar alltså axlarna från STI 01-03 i GT’ns hubb?

                Och diffen man får med lär väl vara R160 (samma som GTn?) för till R180 går det väl åt grövre drivaxlar som inte passar i GTns hub?

                Är det samma problem med drivaxlar fram?

                Man skulle ju bra gärna vilja ha en STI 03-04 låda med DCCD, men då är det väl R180 som gäller bak?
                Och med det blir det bromsbyte bak? Även fram?

                #65514
                Kvarnis
                Deltagare

                  Fram är det inge problem med drivaxlarna, bak är det dock problem med både hubar och bromsar.
                  Du behöver inte byta bak diff om det inte är för att köra med dccd och lammel diff.
                  Newage STI har R180 bak diff.
                  Fråga gärna igen ang. hubbar och bromsar bak, kostar dock en del…

                  #65524
                  Markus
                  Deltagare

                    Fram är det inge problem med drivaxlarna, bak är det dock problem med både hubar och bromsar.Du behöver inte byta bak diff om det inte är för att köra med dccd och lammel diff.Newage STI har R180 bak diff.Fråga gärna igen ang. hubbar och bromsar bak, kostar dock en del…

                    För framaxlarna har väl original GT BJ87L+SFJ82(yttre+inte)?. På mina WRX-axlar (2006) till min sexväxlade WRX-låda med DCCD (2004 ej STi) är det EBJ87+PTJ82. För nyare STi:er verkar det vara BJ92+DOJ87 som gäller. I alla fall för 06.

                    Kvarnis: Vad är det som gör att man måste ha annan bakdiff för att kunna ”aktivera” DCCD?

                    #65515
                    Kvarnis
                    Deltagare

                      Om man har en dccd låda behöver man en ecu att styra dccd’n med, det är allt, men det blir inte så roligt med en gt diff är av öppen typ.

                      #65519
                      Nikke McRae
                      Deltagare

                        ECU controller får det väl bli en från DCCDPro eller Neetronics. Vart hittar man en sån till rätt kurs? Eller finns det något annat prisvärt alternativ?
                        Har läst lite på Nasioc, och det ska gå att köra med lådan utan controller, då går den i 35/65 läget.

                        Fick svar idag från Andrew. Han har en från en STI 8’a med DCCD.

                        ” Hi yes we have a 6 speed convertion kit out of a version 8 with dccd the kit will be.

                        Gearbox
                        Gear Linkage
                        Propshaft
                        Rear 160 Diff
                        Rear Drive Shafts

                        The price is £2750+vat.+ shiping ”

                        Låter bra. Hur är det med framdiffen, eller sitter den i växellådan? :+

                        Ska man köpa till koppling (och svänghjul?) från en STI 8 också? Eller ska man satsa på en Exedy för min bil eller STI 8?

                        #65522
                        Turbovin
                        Deltagare

                          http://www.dccdpro.com är ett alternativ också.

                          #65520
                          Nikke McRae
                          Deltagare

                            Tack, en sånn får det bli isåfall. Snyggt med OEM knapparna! :7

                            Fick svar idag från Andrew. Han har en från en STI 8’a med DCCD.

                            ” Hi yes we have a 6 speed convertion kit out of a version 8 with dccd the kit will be.

                            Gearbox
                            Gear Linkage
                            Propshaft
                            Rear 160 Diff
                            Rear Drive Shafts

                            The price is £2750+vat.+ shiping ”

                            Låter bra. Hur är det med framdiffen, eller sitter den i växellådan?

                            Ska man köpa till koppling (och svänghjul?) från en STI 8 också? Eller ska man satsa på en Exedy för min bil eller STI 8?

                            #65521
                            Nikke McRae
                            Deltagare

                              Har inte fått något mer svar från Andrew än, men just nu är jag nästan övertalad (av Raul) att dreva om lådan med RA drev istället. DCCD skulle vara skoj, men man kommer undan bra mycket billigare och kan lägga pengarna på lite annat gott. :9

                              Dreven lär nog klara mer än vad motorn mår bra av. 🙂

                            Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.