Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #36014
    TiEm
    Deltagare

      Tja!

      Växlade upp från 1an till 2an efter en rondell och då gav sig växellådan. Har en Impreza GT från -00 och tänkte ge mig på att laga lådan själv, eller stoppa i en ny om lagning ej är möjligt.

      Är helt ny till detta så jag undrar vad som behövs för att laga en låda där 2ans växel har rasat, eller om det är mer värt att köpa en ny låda (likadan).

      Har kollat på likadana lådor men även på lådor från 99. Har förstått det som att om jag ska ha en äldre låda så är finaldrive annorlunda, hur går jag till väga för att ändra den så den passar min bil?

      Har sökt runt i forumet men hittar inte riktigt svaren jag är ute efter, så all hjälp är välkommen!

      Mvh

      #288843
      Igge
      Deltagare

        Tja!

        Växlade upp från 1an till 2an efter en rondell och då gav sig växellådan. Har en Impreza GT från -00 och tänkte ge mig på att laga lådan själv, eller stoppa i en ny om lagning ej är möjligt.

        Är helt ny till detta så jag undrar vad som behövs för att laga en låda där 2ans växel har rasat, eller om det är mer värt att köpa en ny låda (likadan).

        Har kollat på likadana lådor men även på lådor från 99. Har förstått det som att om jag ska ha en äldre låda så är finaldrive annorlunda, hur går jag till väga för att ändra den så den passar min bil?

        Har sökt runt i forumet men hittar inte riktigt svaren jag är ute efter, så all hjälp är välkommen!

        Mvh

        Hej!

        Törs inte svara på hur man går till väga för att renovera en låda eller så.

        Men angående utväxling så varierar den mellan modeller, regioner och årsmodeller.

        T.ex. så har sti GC8 i regel en högre F.D. (4,11?)
        Tittar man på de flesta svensksålda GTs verkar de ha 3,9 men med reduktion bakåt. Ren 3,9 förekommer också, åtminstone bland sexpetade lådor men har även sett det på någon legacy vill jag minnas.
        Vissa lådor har dock T.R. på 1,1:1 vilket innebär att bakdiffen ska F.D./1,1 i utväxling och härifrån kommer många s.k. 3,54-bakdiffar (då 3,90/1,1=3,54545454545454545454545454…)

        Byter man låda till en gjord för en annan final drive så kan man lösa det med att byta bakdiffen också.

        Med detta förvirrade inlägg så vill jag belysa att det finns många varianter och ett hett tips är att bli kompis med google 🙂

        #288842
        LegacyLarsa
        Keymaster

          Har du råd, så rekommenderar jag dig att satsa på en 6 petare, då de är mer skottsäkrare..

        Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.