Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #36206
    CosmoW
    Deltagare

      Sitter på en 205 semidec frpn Japan.
      Tänkte sätta ihop en maskin med midda grejer.

      MEN vart vänder jag mig för att få hjälp med detta?
      Och vaf kan det kosta i arbete?
      Delar kan jag ta hem.
      Sitter redan Maxxecu i.
      Så det är bara madkinen som ska byggas.
      Räcker 20-30,000kr för arbetet?

      #289301
      Fredsson
      Deltagare

        Joakim Marklund. Kolla med han på ssc FB sida.

        #289300
        Fladric
        Deltagare

          Kolla annars med Peter Encrantz (Encrantz Motorsport), håller till i Älvkarleby 🙂
          Han har byggt motorn till min rallybil, han finns också på FB!

          #289296
          Kvarnis
          Deltagare

            för ca 30k får man nog en maskin färdig byggd inkl delar
            Det är delarna som oftast är den stora kostnaden om man inte behöver göra stora jobb på blocket.

            Men både Marklund och Encrantz har satt i hop en hel del motorer

            #289302
            Thornblom
            Deltagare

              Värmdö motorteknik om du bor i Stockholm.

              #289303
              iecd_sti
              Deltagare

                för ca 30k får man nog en maskin färdig byggd inkl delar
                Det är delarna som oftast är den stora kostnaden om man inte behöver göra stora jobb på blocket.

                Men både Marklund och Encrantz har satt i hop en hel del motorer

                Inte mer än så? Varför har jag fått för mig att det är uppåt 100k

                #289297
                Kvarnis
                Deltagare

                  Nu pratar vi bara botten. Sen ska den ju in i bilen toppar ska på plats kamrem m.m det är väl ytterligare 20k. Och leker du någon att montera in och ut tillkommer det med. Sedan beror det på spec med

                  #289304
                  iecd_sti
                  Deltagare

                    Det låter ju mer logiskt (tråkigt nog). Är själv lite osäker på om jag ska låta bygga smidd eller sälja och köpa en lite äldre som redan har en smidd maskin. Åker just nu en näst intill original -13 sti.

                    #289298
                    Kvarnis
                    Deltagare

                      Att köpa färdig byggt är oftast mycket billigare, då man man i stort aldrig får tillbaka det man lägger ut. Och köper man lite bling m.m tickar taxan på.

                      Men som ett ex släls väl en fint byggt STI-08 nu på blocket för ~229k
                      Jag gissar att ingen betalar mer än 200k om ens det.

                      Beroende på miltal får du kanske ~200k för din, det säljs inte jätte mång STI -11 >med smidd motor de flesta har nog fått ny på garantin.

                      Ka du ha en köttbulle blir det annorlunda. Men köpa en för 130k sen bygga då är du uppe på 230k eller köpa en färdig för 200k

                      Det är en komplex fråga och grejen är väl att man får förmodligen nästan mer på att riva ner bilen än sälja komplett. Men så är det för alla bilar som moddas

                      #289305
                      iecd_sti
                      Deltagare

                        Ja, runt 200k är vad jag har i åtanke. Ligger på strax över 3000 mil. Garantin du nämner, är det någon speciell för ej257 som de har USA?

                        #289299
                        Kvarnis
                        Deltagare

                          Nje, finns väl vissa som fick åtgärdat under de 3 första åren och vissa via försäkringsbolag om man hade en bil som var helt original.
                          Nån har väl lyckats slinka med smidda prylar men det är nog extremt ovanligt

                          Rent sporadiskt så skulle jag prova och sälja, och köpa köttbulle med smidd maskin det är ju lika ovanligt.

                          #289306
                          iecd_sti
                          Deltagare

                            Så blir det nog, tack för hjälpen!

                          Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.