› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Vevaxel o stakar
- Detta ämne har 11 svar, 1,115 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 5 månader sedan av
Sniff.
-
FörfattareInlägg
-
8 juni, 2006 kl. 15:42 #3355
Sniff
DeltagareVet någon hur mycket effekt vevaxel,stakar,(kolvar) pallar i en EJ20
9 juni, 2006 kl. 14:40 #58125Tpalm
Deltagarevevaxeln är inga problem … klarar lätt 700 HK om man inte gör ngt dumt !
Vad gäller kolvar å stakar så ligger gränsen på ca. 320 Hk !
MVH palm
9 juni, 2006 kl. 15:38 #58115SecretAgentMan
DeltagareDet var som fan…320 hk?
Jag skulle vilja påstå att 400 klarar EJ205/207 med rätt prylar och mappning, självklart med lite sansat laddtryck i mellanregistret (brukar inte vara något problem på aggregat som verkligen grejar att bänka 400 hk…det blir inte något elakt drag mellan 3-4000 på sådana).
Kolvarna är svagaste komponenten.
/J
9 juni, 2006 kl. 16:46 #58116SecretAgentMan
DeltagareOch som Palm redan pekat på så pallar veven med massor – smörjning och höga varv är enda problemet, men det har mer med oljepumpen att göra.
/J
10 juni, 2006 kl. 10:28 #58120apache54
Deltagareo ja skulle vilja påstå att det enbart har med laddet att göra. hur räknar ni ut hur mycke hästar det klara ?!? allt över 1.2 med orginal botten då kan det börja knaka. laddar själv 1.4 med sånna pryttlar o de funkar änsålänge, men dagen då sparkontot töms närmar sig nog.
10 juni, 2006 kl. 11:12 #58124matte-sthlm
Deltagareo ja skulle vilja påstå att det enbart har med laddet att göra. hur räknar ni ut hur mycke hästar det klara ?!? allt över 1.2 med orginal botten då kan det börja knaka. laddar själv 1.4 med sånna pryttlar o de funkar änsålänge, men dagen då sparkontot töms närmar sig nog.
Går väl en massa TEK-mappade bilar här i klubben som laddar ~1.4 med orginalblock?
Dom har väl hållt vad jag vet, så varför skulle ditt knaka sönder tror du?/Matte
10 juni, 2006 kl. 13:42 #58117SecretAgentMan
DeltagareLaddtrycket är kraftigt beroende av valet av turbo, 1,4 bar med en GT35R är betydligt mera drag än med en TD04-13L..
Max effektuttag som håller är ~400, men skall det vara lite livslängd på bitarna är det ~350 som gäller (stakar och vev i en GT-motor är samma sak som i en sti av samma årsmodell, och den levereras med 280 original..).
/J
10 juni, 2006 kl. 15:21 #58121Sniff
Deltagare1000 Tack grabbar.
Vet någon om 2.5 sylindrar passar på en 2.010 juni, 2006 kl. 15:44 #58118SecretAgentMan
DeltagareKomplett block passar (det är det som sitter i min bil), men det går åt mer delar än bara blocket om det verkligen skall lira bra i bilen.
/J
10 juni, 2006 kl. 16:43 #58122Sniff
DeltagareOk. Saken är den att jag skulle vilja ha mera kubiker
i min ej20, typ ett stokerkit men ja har endast hittar 2.0 till 2.2
men vill ha 2.5
skulle sitta fint men ett 2.5 block men svårt att få tag på.10 juni, 2006 kl. 23:03 #58119SecretAgentMan
Deltagare2,5 är det som är enklast att få tag i….det är bara att beställa (USA).
/J
12 juni, 2006 kl. 19:47 #58123Sniff
DeltagareHade tänkt mig ett begagnat för ett bra pris
jag behöver endast ett tomt block. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
