› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Vevlagerspel?
- Detta ämne har 14 svar, 1,545 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 5 månader sedan av
kleinis.
-
FörfattareInlägg
-
17 februari, 2014 kl. 20:34 #31850
P E
DeltagareVad rekommenderar ni för ram/vevlagerspel, med org ny vev och ACL lager?
EJ20 motor.
MY tacksam för svar!!18 februari, 2014 kl. 23:42 #264860kleinis
Deltagare0,020-0,35 eller något ungefär är de acl lagrena till veven brukar vara för mycket lagerspel runt 0,052 vilket kan göra så du får ett knackande ljud i motorn och vevstakslagrena inte får tillräckligt mycket olja
Kan kolla lagerspelen exakt imorgon då jag sitter vid datan 🙂
19 februari, 2014 kl. 03:00 #264855P E
DeltagareKika gärna det. Tack.
Ang ACL, är det bäst då att köpa ÖD lager på
en gång?19 februari, 2014 kl. 07:45 #264861kleinis
DeltagareKika gärna det. Tack.
Ang ACL, är det bäst då att köpa ÖD lager på
en gång?jag köpte överidimention i ramlager 0.025 finns så jag kan försöka hinna mäta mina idag/kväll så får vi se var dom säger.
de ska vara 0.010- 0.030 och MAX 0.040 så lite fel hade jag 😛
här är en ganska lätt pdf med de mesta till motorn
http://www.ludicrous-speed.com/automotive/impreza/fsm/MY96-01GC/ENGINE%20SECTION/Engine/Service%20Procedures/Cylinder%20Block.pdf19 februari, 2014 kl. 08:17 #264858TomK
DeltagareMen, ÖD lager med ny std vev?
Känns som att det kan bli tajt!19 februari, 2014 kl. 11:05 #264866Gyver
DeltagareAcl hade lite problem med en batch som kom ut ca 2009-2010 för ej-serien. Toleranserna var lite off… Vad jag vet så är det inga bekymmer nuförtiden. Skulle verkligen inte köra på annat än original-spel med en ny originalvev. Känns ologiskt och lär kunna bli en dyr historia….
Originalspec hittar du i verkstadsmanualen för din modell.
19 februari, 2014 kl. 12:10 #264862kleinis
DeltagareMen, ÖD lager med ny std vev?
Känns som att det kan bli tajt!förra motorn jag byggde låg spelet på 0.052 med std acl lager så då köpte vi original lager och fick inga pengar tillbaka då de påpeka att detta skulle funka o köra med, men ska mäta är de för lite spel köper jag nya STD ramlager så klart 🙂
19 februari, 2014 kl. 12:28 #264856P E
DeltagareEn kille härhemma har startat upp sin 2(!) ggr med lagerhaveri…..
Std vev NYA bägge ggr och nya acllager std bägge ggr.
Han har dock inte mätt in spelen, då firman i USA och en känd firma i Södertälje sade att det var onödigt jobb, eftersom spelen funkar. Men uppenbart funkar det inte bra.
Så jag ska hjälpa honom att bygga ihop en motor till han igen. Tredje gången gillt….:)
Därför mina funderingar…..
Tack för alla svar!!!!19 februari, 2014 kl. 12:34 #264859TomK
DeltagareEn kille härhemma har startat upp sin 2(!) ggr med lagerhaveri…..
Std vev NYA bägge ggr och nya acllager std bägge ggr.
Han har dock inte mätt in spelen, då firman i USA och en känd firma i Södertälje sade att det var onödigt jobb, eftersom spelen funkar. Men uppenbart funkar det inte bra.
Så jag ska hjälpa honom att bygga ihop en motor till han igen. Tredje gången gillt….:)
Därför mina funderingar…..
Tack för alla svar!!!!Ja men mäter man inte lagerspelen så blir det inge bra.
Mina std lager var helt perfekta och jag mätte dom givetvis.
Men för en oslipad vev så ska det vara std lager men se till att mäta! 🙂
Vanlig plastigauge använder man.19 februari, 2014 kl. 14:22 #264863kleinis
Deltagarenu ska vi se är 🙂
troligtvis har Acl fortfarande problem med lagerspelen på ej motorerna 😛
dessa bilder tog jag idag efter att ha mätt lagerspelen, gjort rent ordentligt och första bilden är ett standardlager som har suttit i en motor som gått 8000 mil men är i jättefint skick. resterande lager är acl lager med öd 0.025mm o de ser ut som dessa nästan är lite för mycket spel på o sista lagret slarva jag med o dra åt yttre bultarna så den visar lite fel tyvärr.
här är bilderna första ser man knappt plastigatet 🙁
här snåla jag med o dra åt blocket i framkant :/
19 februari, 2014 kl. 19:32 #264857P E
DeltagareIntressant….
Sammanfattningsvis, så har man otur kan man inte ens använda ACL lager….??
Tackar för bilder och svar!!!19 februari, 2014 kl. 21:12 #264867Gyver
DeltagareHar läst att cosworth-lagrena skall hålla bättre kvalitetssäkring vid tillverkning. Bara ryktesväg dock…
19 februari, 2014 kl. 23:31 #264864kleinis
DeltagareIntressant….
Sammanfattningsvis, så har man otur kan man inte ens använda ACL lager….??
Tackar för bilder och svar!!!Ja tänk vilka siffror de hade varit om jag kört sdt lager i ramen över 0,058 typ med sprillans ny vev :/
Man ska ju ha lite tjockare oljefilm om man ska varva mycket och ja jag gillar varvstopp när de driftas :p
Sen tänkte jag köra med 15w50 olja lite tjockare än 10w40 jag kört med också men då motverkar de oljespelet lite också,När man mäter o monterar ska man göra rent ordentligt med lite bromsrengörning typ, olja på fel sida lagret kan lura en vid mätningarna med ganska mycket tydligen, lagret ska inte ha någon olja på sig vid mätningen men lite just där plastigatet underlättar så de inte ramlar av.
hörde en som olja in lagrena på båda sidorna och fick haveri efter 50 mil i en volvo motor då de blir för lite lagerspel :p20 mars, 2014 kl. 15:44 #264868important
DeltagareNär man byter ramlager till nya std. och man ska mäta spelen. Måste man då montera blocket av och på? Gör man det med de gamla bultarna då så att inte de nya sträcks? Kan man ta alla ramlager samtidigt?
24 mars, 2014 kl. 14:23 #264865kleinis
DeltagareNär man byter ramlager till nya std. och man ska mäta spelen. Måste man då montera blocket av och på? Gör man det med de gamla bultarna då så att inte de nya sträcks? Kan man ta alla ramlager samtidigt?
bultarna i blocket går att använda igen, men ska du byta använd de gamla.
du behöver ingen silicon när du mäter
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.