SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Vevlagerspel?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    P E
    Deltagare

Vad rekommenderar ni för ram/vevlagerspel, med org ny vev och ACL lager?
      EJ20 motor.
      MY tacksam för svar!!

kleinis
      Deltagare

0,020-0,35 eller något ungefär är de acl lagrena till veven brukar vara för mycket lagerspel runt 0,052 vilket kan göra så du får ett knackande ljud i motorn och vevstakslagrena inte får tillräckligt mycket olja

Kan kolla lagerspelen exakt imorgon då jag sitter vid datan 🙂

P E
        Deltagare

Kika gärna det. Tack.
          Ang ACL, är det bäst då att köpa ÖD lager på
          en gång?

kleinis
          Deltagare

Kika gärna det. Tack.
            Ang ACL, är det bäst då att köpa ÖD lager på
            en gång?

jag köpte överidimention i ramlager 0.025 finns så jag kan försöka hinna mäta mina idag/kväll så får vi se var dom säger.

de ska vara 0.010- 0.030 och MAX 0.040 så lite fel hade jag 😛

här är en ganska lätt pdf med de mesta till motorn
            http://www.ludicrous-speed.com/automotive/impreza/fsm/MY96-01GC/ENGINE%20SECTION/Engine/Service%20Procedures/Cylinder%20Block.pdf

TomK
            Deltagare

Men, ÖD lager med ny std vev?
              Känns som att det kan bli tajt!

Gyver
              Deltagare

Acl hade lite problem med en batch som kom ut ca 2009-2010 för ej-serien. Toleranserna var lite off… Vad jag vet så är det inga bekymmer nuförtiden. Skulle verkligen inte köra på annat än original-spel med en ny originalvev. Känns ologiskt och lär kunna bli en dyr historia….

Originalspec hittar du i verkstadsmanualen för din modell.

kleinis
                Deltagare

Men, ÖD lager med ny std vev?
                  Känns som att det kan bli tajt!

förra motorn jag byggde låg spelet på 0.052 med std acl lager så då köpte vi original lager och fick inga pengar tillbaka då de påpeka att detta skulle funka o köra med, men ska mäta är de för lite spel köper jag nya STD ramlager så klart 🙂

P E
                  Deltagare

En kille härhemma har startat upp sin 2(!) ggr med lagerhaveri…..
                    Std vev NYA bägge ggr och nya acllager std bägge ggr.
                    Han har dock inte mätt in spelen, då firman i USA och en känd firma i Södertälje sade att det var onödigt jobb, eftersom spelen funkar. Men uppenbart funkar det inte bra.
                    Så jag ska hjälpa honom att bygga ihop en motor till han igen. Tredje gången gillt….:)
                    Därför mina funderingar…..
                    Tack för alla svar!!!!

TomK
                    Deltagare

En kille härhemma har startat upp sin 2(!) ggr med lagerhaveri…..
                      Std vev NYA bägge ggr och nya acllager std bägge ggr.
                      Han har dock inte mätt in spelen, då firman i USA och en känd firma i Södertälje sade att det var onödigt jobb, eftersom spelen funkar. Men uppenbart funkar det inte bra.
                      Så jag ska hjälpa honom att bygga ihop en motor till han igen. Tredje gången gillt….:)
                      Därför mina funderingar…..
                      Tack för alla svar!!!!

Ja men mäter man inte lagerspelen så blir det inge bra.
                      Mina std lager var helt perfekta och jag mätte dom givetvis.
                      Men för en oslipad vev så ska det vara std lager men se till att mäta! 🙂
                      Vanlig plastigauge använder man.

kleinis
                      Deltagare

nu ska vi se är 🙂
                        troligtvis har Acl fortfarande problem med lagerspelen på ej motorerna 😛
                        dessa bilder tog jag idag efter att ha mätt lagerspelen, gjort rent ordentligt och första bilden är ett standardlager som har suttit i en motor som gått 8000 mil men är i jättefint skick. resterande lager är acl lager med öd 0.025mm o de ser ut som dessa nästan är lite för mycket spel på o sista lagret slarva jag med o dra åt yttre bultarna så den visar lite fel tyvärr.
                        här är bilderna första ser man knappt plastigatet 🙁

här snåla jag med o dra åt blocket i framkant :/

P E
                        Deltagare

Intressant….
                          Sammanfattningsvis, så har man otur kan man inte ens använda ACL lager….??
                          Tackar för bilder och svar!!!

Gyver
                          Deltagare

Har läst att cosworth-lagrena skall hålla bättre kvalitetssäkring vid tillverkning. Bara ryktesväg dock…

kleinis
                            Deltagare

Intressant….
                              Sammanfattningsvis, så har man otur kan man inte ens använda ACL lager….??
                              Tackar för bilder och svar!!!

Ja tänk vilka siffror de hade varit om jag kört sdt lager i ramen över 0,058 typ med sprillans ny vev :/
                              Man ska ju ha lite tjockare oljefilm om man ska varva mycket och ja jag gillar varvstopp när de driftas :p
                              Sen tänkte jag köra med 15w50 olja lite tjockare än 10w40 jag kört med också men då motverkar de oljespelet lite också,

När man mäter o monterar ska man göra rent ordentligt med lite bromsrengörning typ, olja på fel sida lagret kan lura en vid mätningarna med ganska mycket tydligen, lagret ska inte ha någon olja på sig vid mätningen men lite just där plastigatet underlättar så de inte ramlar av.
                              hörde en som olja in lagrena på båda sidorna och fick haveri efter 50 mil i en volvo motor då de blir för lite lagerspel :p

important
                              Deltagare

När man byter ramlager till nya std. och man ska mäta spelen. Måste man då montera blocket av och på? Gör man det med de gamla bultarna då så att inte de nya sträcks? Kan man ta alla ramlager samtidigt?

kleinis
                                Deltagare

När man byter ramlager till nya std. och man ska mäta spelen. Måste man då montera blocket av och på? Gör man det med de gamla bultarna då så att inte de nya sträcks? Kan man ta alla ramlager samtidigt?

bultarna i blocket går att använda igen, men ska du byta använd de gamla.

du behöver ingen silicon när du mäter

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.