› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › VF 35:a Turbo
- Detta ämne har 33 svar, 3,518 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 4 månader sedan av
NickeH.
-
FörfattareInlägg
-
17 januari, 2010 kl. 17:10 #4617
berne
Deltagaremin planering är att få upp bilen te ca 350hk å så måste ju turbon bytas , men klarar en VF 35:a Turbo av de? eller är den gör klen?
mvh
17 januari, 2010 kl. 18:16 #66566Snofi
Deltagare19 januari, 2010 kl. 15:48 #66562NickeH
DeltagareOm jag inte har helt fel sitter det en VF35:a i STI modellerna kring 2004, JRM anger att man med ECUTEC på en sån bil får ut ca 340HK/450NM med orginal turbon så du är ju ganska nära iaf.
20 januari, 2010 kl. 11:33 #66560Bodyshot
DeltagareVF35an får du enkelt ut 350kusar om du har rätt grejjer runomkring, dvs större intercooler, spridare, mappning tändstift.
Ställer du den hårt kan du få 360-370hk
20 januari, 2010 kl. 11:36 #66556specialized
DeltagareVF-35:an flödar för max ca 340 Hk och ingenting annat 🙂
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg20 januari, 2010 kl. 11:39 #66553Adam K
DeltagareJag har för mig Dragster fick ut 350 @Autotech/Per/rototest på sin STi -03a, och där är det väl vf35? Med OE IC osv (kanske bytt aga) Men det sitter ju iof STi-toppar på den 🙂
Med GT-toppar stoppar den nog snarare på 340
20 januari, 2010 kl. 11:45 #66544STIred
DeltagareJepp men man får iaf inte 350 hk ”enkelt” och garanterat inga 370hk.
Men allting är relativt. Man kan anta 50% förlust i drivlinan så kan man säkert räkna sig tillbaks från bromsad hjuleffekt till 450hk i motorn ur en vf35 :D. Sen hur realistiskt det är det är en annan femma.
/r
20 januari, 2010 kl. 12:33 #66572Gilarski
DeltagareJepp men man får iaf inte 350 hk ”enkelt” och garanterat inga 370hk.Men allting är relativt. Man kan anta 50% förlust i drivlinan så kan man säkert räkna sig tillbaks från bromsad hjuleffekt till 450hk i motorn ur en vf35 :D. Sen hur realistiskt det är det är en annan femma./r
Ursäkta lite OT men jag har sett liknande förlustsiffror tidigare. Jag måste villigt erkänna att jag faktiskit inte förstår grunden till dem: Allt som rör sig har en viss friktion, denna friktion genererar effektförluster som ändrar form och blir värme. Det rörliga i drivlinan består således av drivaxlar till låda & bakklump samt axlarna mellan fram & bakhjulen. Växellådan i sig är också en del i denna kedja.
Så, låt oss säga att man förlorar 100 hk i drivlinan. 1hk är detsamma som 735watt. 100 hk är därmed 73500 watt! Värmen som alstras i motorn kyls dels bort med kylarvattnet men även dels med oljekylet. Dock, i detta fallet talar vi om drivlinan, det finns ingen direk kylning av denna vad jag vet. Vart tar då all denna värme vägen ? Om vi för skojj skull skulle lägga all olja från växellådan, diffen samt nån ev. mittklump i en balja, så kanske vi får ihop 10 liter. Om man tillsätter energi (spisplatta) motsvarande 73500 watt kommer skiten koka bort innan jag hinner säga Hokuspokus.
Jag är beredd att hålla med om att där finns förluster i drivlinan, men att detta skulle vara mer är 10hk känns oerhört konstigt, jag kan dock ha hemskt fel men nån får gärna övertyga mig så jag förstår det resonemanget i så fall. 😉
20 januari, 2010 kl. 12:59 #66561Bodyshot
Deltagarenää det stämmer nog, jag tänkte på fel turbo, jag hade ju en VF34 i min gamla GT-00…
20 januari, 2010 kl. 13:32 #66557specialized
DeltagareJepp men man får iaf inte 350 hk ”enkelt” och garanterat inga 370hk.Men allting är relativt. Man kan anta 50% förlust i drivlinan så kan man säkert räkna sig tillbaks från bromsad hjuleffekt till 450hk i motorn ur en vf35 :D. Sen hur realistiskt det är det är en annan femma./r
Ursäkta lite OT men jag har sett liknande förlustsiffror tidigare. Jag måste villigt erkänna att jag faktiskit inte förstår grunden till dem: Allt som rör sig har en viss friktion, denna friktion genererar effektförluster som ändrar form och blir värme. Det rörliga i drivlinan består således av drivaxlar till låda & bakklump samt axlarna mellan fram & bakhjulen. Växellådan i sig är också en del i denna kedja.Så, låt oss säga att man förlorar 100 hk i drivlinan. 1hk är detsamma som 735watt. 100 hk är därmed 73500 watt! Värmen som alstras i motorn kyls dels bort med kylarvattnet men även dels med oljekylet. Dock, i detta fallet talar vi om drivlinan, det finns ingen direk kylning av denna vad jag vet. Vart tar då all denna värme vägen ? Om vi för skojj skull skulle lägga all olja från växellådan, diffen samt nån ev. mittklump i en balja, så kanske vi får ihop 10 liter. Om man tillsätter energi (spisplatta) motsvarande 73500 watt kommer skiten koka bort innan jag hinner säga Hokuspokus. Jag är beredd att hålla med om att där finns förluster i drivlinan, men att detta skulle vara mer är 10hk känns oerhört konstigt, jag kan dock ha hemskt fel men nån får gärna övertyga mig så jag förstår det resonemanget i så fall. 😉
STIred var ironisk och menade att OM det hade varit 50 % förluster i drivlinan så hade man kunnat räkna hem 450 hk i motorn…
Förlusterna i verkligheten är dock enligt följande :
ca 15 – 18 % till hjulnaven (Rototest)
ca 20 – 25 % till hjulen (Rullande landsväg)Detta är de förluster som seriösa firmor använder när de räknar ut effekten i motorn på en 4-wd bil
Förlusterna på en Rwd eller Fwd bil är lägre..Raul, hoppas det var ok att jag förklarade ? 🙂
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg20 januari, 2010 kl. 13:34 #66554Adam K
DeltagarePer@Autotech säger att maskiner som han kört både i bänk och rototest visar på ungefär 16% förlust i drivlinan mätt i just (hans) rototest. Den är ju bultad på naven och har mindre förluster än t ex JRMs rullande landsväg (väl?).
Förlusterna finns i både själva drivlinan och i hjulen, så det finns ganska mycket yta att kyla bort den på.
20 januari, 2010 kl. 15:21 #66543dragster
DeltagareJag fick ut 303.1 hk på hjulen hos Per på Autotech.:-)
Det skulle motsvara ca 360 i motorn med en 16% drivline förlust på Rototest.
Detta med orginal snurran i STi MY03 som ska vara en VF35.20 januari, 2010 kl. 16:19 #66558specialized
DeltagareEn väldig viktigt aspekt är ju även om sifforna är korrigerade eller inte.
Jag vet att olika firmor anger olika, dvs vissa korrigerade och vissa andra ej korrigerade.
Samt även i vissa fall låter kunden bestämma om det är den okorrigerade eller korrigerade effekten de vill ha utskrivna.I mitt fall tex. så har jag 307 hk okorrigerat ( i motorn alltså ) Och 322 hk korrigerat.
Dvs.det kan diffa 25-30 hk beroende på om sifforna på bromspappret är med eller utan korrigering.För de som inte vet vad ”korrigering” innebär, kan jag berätta att det är en ISO-norm som gör det möjligt att tex. bromsa samma bil vid 2 olika tillfällen och under helt olika förhållanden (temp , atmosfärtryck,fukt osv osv) men ändå få samma effekt.
De flesta är ju av åsikten att ECU´n i bilen sköter detta, och man därmed inte ska korrigera siffrorna från bromsbänken,men sen så finns det även de som tycker tvärtom..:)
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg20 januari, 2010 kl. 17:00 #66568berne
Deltagarehmm okej, men hur mkt pallar en org motor?
med sti låda, pallar den med 350hk20 januari, 2010 kl. 18:17 #66545STIred
DeltagareUrsäkta lite OT men jag har sett liknande förlustsiffror tidigare. Jag måste villigt erkänna att jag faktiskit inte förstår grunden till dem: Allt som rör sig har en viss friktion, denna friktion genererar effektförluster som ändrar form och blir värme. Det rörliga i drivlinan består således av drivaxlar till låda & bakklump samt axlarna mellan fram & bakhjulen. Växellådan i sig är också en del i denna kedja.Så, låt oss säga att man förlorar 100 hk i drivlinan. 1hk är detsamma som 735watt. 100 hk är därmed 73500 watt! Värmen som alstras i motorn kyls dels bort med kylarvattnet men även dels med oljekylet. Dock, i detta fallet talar vi om drivlinan, det finns ingen direk kylning av denna vad jag vet. Vart tar då all denna värme vägen ? Om vi för skojj skull skulle lägga all olja från växellådan, diffen samt nån ev. mittklump i en balja, så kanske vi får ihop 10 liter. Om man tillsätter energi (spisplatta) motsvarande 73500 watt kommer skiten koka bort innan jag hinner säga Hokuspokus. Jag är beredd att hålla med om att där finns förluster i drivlinan, men att detta skulle vara mer är 10hk känns oerhört konstigt, jag kan dock ha hemskt fel men nån får gärna övertyga mig så jag förstår det resonemanget i så fall. 😉
Gilarski: Ha ha som sagt läs vad specialized skrev. Tror du missuppfattade mitt inlägg helt. Är inte du född på 70talet? Trodde jag du var 😉
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ironiska_generationen
Fast jag var nog mer sarkastisk än ironisk men nästan samma sak 😀
50% förluster i drivlinan översatt till värmeeffekt skulle nog garanterat koka om inte tom smälta nånting nånstans på vägen typ 😀
10hk är i underkant att räkna med i förluster. Däremot nånstans mellan 15-20% på en fyrhjulsdriven bil är nog närmare sanningen som det nämndes ovan.
Jag har tidigare sagt att det är ganska ointressant titta på motoreffekt och jämföra mot varandra just eftersom det skiljer en del mellan olika bänkar, hur förluster uppskattas, etc. Det är i så fall mer intressant titta på uppmätt effekt på nav/hjul. Det där är iaf uppmätt. Varför ens bry sig om att räkna baklänges med olika uppskattningar när man får något som är uppmätt.
Det som är ännu mera komiskt är att folk orkar tjafsa mot varandra på olika forum om hur mycket motoreffekt de har i sina bilar, och vissa envisas dessutom och kommer med helt orealistiska siffror när de inte ens vet hur förlusterna har uppskattats på deras egna bilar av den som bänkat.
Vill man veta vad en VF35 klarar av att flöda så är det bara ta fram kompressorcharten för den turbon ihop med en miniräknare och sätta sig och räkna. Inte så avancerat att göra det. Då får man reda på vad turbon klarar av att flöda för effekt teoretiskt iaf. Mer än det ska man nog inte räkna med i motorn i praktiken heller.
/r
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.