› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › VF 35:a Turbo
- Detta ämne har 33 svar, 3,518 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 5 månader sedan av
NickeH.
-
FörfattareInlägg
-
20 januari, 2010 kl. 18:40 #66546
STIred
Deltagare..Raul, hoppas det var ok att jag förklarade ? 🙂
. :7 :*
/r
20 januari, 2010 kl. 18:53 #66547STIred
Deltagarehmm okej, men hur mkt pallar en org motor?med sti låda, pallar den med 350hk
Inga problem för varken motor eller låda. Du kan nästan dubbla den effekten och lådan fixar det kanske ändå. Annars är det vridet som dödar lådan. Men finns bilar med en sisådär 7-800nm som kör med den sexväxlade lådan och den håller
Motorn kan du börja tänka på när du börjar närma dig 450hk typ(uppskattningsvis ;))
/r
21 januari, 2010 kl. 07:46 #66555Adam K
DeltagareRaul,
Nu har jag inte tittat efter vad OP har för motor/växellåda, men jag hoppas DU menar STi-rovor?
Jag har hört om folk med höga 300 ur (nyare) wrx-motorer och 350 ur gamla GT-rovor, men också hört rekommendationen att stoppa vid ca 330.
5-petarna kan man köra sönder med originaleffekt, eller klara med mycket högre, men frågan är kanske om det är vettigt att ’feg-köra’ en 350hk-maskin bara för att växellådan ska överleva, kanske bättre att förstärka/byta och våga utnyttja de dyra hästkrafterna 🙂
(my 50cents) 😀21 januari, 2010 kl. 08:01 #66548STIred
DeltagareRaul,Nu har jag inte tittat efter vad OP har för motor/växellåda, men jag hoppas DU menar STi-rovor?
Stämmer bra Adam jag menade 6 växlade STI lådan och sti motor. Trodde var det han har 😀 Men jag vet inte säkert vad han har för grejer heller.
Är det femväxlad STI låda eller WRX/GT motor då är det som du säger en helt annan femma. Med 350 i en original gt motor och med GT låda då får man nog vara lite försiktigt.
Edit: såg föresten på garaget länken som berne har i signaturen att han kör Gt så bortse från vad jag skrev i inlägget ovan :D. De där siffrorna gäller som sagt 6växlad låda och sti motor. 350hk är nog nära gränsen för GTprylar.
/r
21 januari, 2010 kl. 08:53 #66573Gilarski
DeltagareUrsäkta lite OT men jag har sett liknande förlustsiffror tidigare. Jag måste villigt erkänna att jag faktiskit inte förstår grunden till dem: Allt som rör sig har en viss friktion, denna friktion genererar effektförluster som ändrar form och blir värme. Det rörliga i drivlinan består således av drivaxlar till låda & bakklump samt axlarna mellan fram & bakhjulen. Växellådan i sig är också en del i denna kedja.Så, låt oss säga att man förlorar 100 hk i drivlinan. 1hk är detsamma som 735watt. 100 hk är därmed 73500 watt! Värmen som alstras i motorn kyls dels bort med kylarvattnet men även dels med oljekylet. Dock, i detta fallet talar vi om drivlinan, det finns ingen direk kylning av denna vad jag vet. Vart tar då all denna värme vägen ? Om vi för skojj skull skulle lägga all olja från växellådan, diffen samt nån ev. mittklump i en balja, så kanske vi får ihop 10 liter. Om man tillsätter energi (spisplatta) motsvarande 73500 watt kommer skiten koka bort innan jag hinner säga Hokuspokus. Jag är beredd att hålla med om att där finns förluster i drivlinan, men att detta skulle vara mer är 10hk känns oerhört konstigt, jag kan dock ha hemskt fel men nån får gärna övertyga mig så jag förstår det resonemanget i så fall. 😉
Gilarski: Ha ha som sagt läs vad specialized skrev. Tror du missuppfattade mitt inlägg helt. Är inte du född på 70talet? Trodde jag du var 😉http://sv.wikipedia.org/wiki/Ironiska_generationenFast jag var nog mer sarkastisk än ironisk men nästan samma sak 😀 50% förluster i drivlinan översatt till värmeeffekt skulle nog garanterat koka om inte tom smälta nånting nånstans på vägen typ :D10hk är i underkant att räkna med i förluster. Däremot nånstans mellan 15-20% på en fyrhjulsdriven bil är nog närmare sanningen som det nämndes ovan.Jag har tidigare sagt att det är ganska ointressant titta på motoreffekt och jämföra mot varandra just eftersom det skiljer en del mellan olika bänkar, hur förluster uppskattas, etc. Det är i så fall mer intressant titta på uppmätt effekt på nav/hjul. Det där är iaf uppmätt. Varför ens bry sig om att räkna baklänges med olika uppskattningar när man får något som är uppmätt. Det som är ännu mera komiskt är att folk orkar tjafsa mot varandra på olika forum om hur mycket motoreffekt de har i sina bilar, och vissa envisas dessutom och kommer med helt orealistiska siffror när de inte ens vet hur förlusterna har uppskattats på deras egna bilar av den som bänkat. Vill man veta vad en VF35 klarar av att flöda så är det bara ta fram kompressorcharten för den turbon ihop med en miniräknare och sätta sig och räkna. Inte så avancerat att göra det. Då får man reda på vad turbon klarar av att flöda för effekt teoretiskt iaf. Mer än det ska man nog inte räkna med i motorn i praktiken heller./r
Tack STIred, jodå, gubbe från 70 talet som ofta får höra att man är för sarkastisk, därför var det ännu mer pinsamt att jag inte fattade detta }( Bra att vi redde ut det hela 🙂
Skulle förresten även kunna tänka mig att det är utrustningens förluster pga friktion man tar med.
21 januari, 2010 kl. 16:44 #66569berne
Deltagarede stämmer en GT med en STI låda 5petad dock…
blir de svårt nu att gå ut ca 350hk? om man tar en sån turbo eller måste man byta massa saker nu bara för att de är en GT?
21 januari, 2010 kl. 18:06 #66549STIred
Deltagarede stämmer en GT med en STI låda 5petad dock…blir de svårt nu att gå ut ca 350hk? om man tar en sån turbo eller måste man byta massa saker nu bara för att de är en GT?
Det är inte det som är problemet utan problemet är att både din motor och låda kommer antagligen leva lite halvfarligt. Om du inte misshandlar bilen så ska det nog hålla ändå.
Annars så behöver du inte maxa ut turbon. Lägg dig på något mindre effekt/vrid så har du lite mera marginal.
/r
21 januari, 2010 kl. 19:01 #66564Mumin
Deltagarehttp://subaru-offroad.blogspot.com/2009/11/subaru-turbo-list.html
massa bra info.. läs igenom detta! bör svara på dina funderingar..
21 januari, 2010 kl. 20:12 #66570berne
Deltagaremen vi leker med tanke att ja ”måste” ha upp den i dom hk, vad behöver man gör då?
för att de ska var säker?
21 januari, 2010 kl. 20:29 #66567Snofi
Deltagaremen vi leker med tanke att ja ”måste” ha upp den i dom hk, vad behöver man gör då?för att de ska var säker?
Bara en liten fråga!
Hur svårt är det att söka på forumet om detta? finns 300000 om hur du kommer åt dina 350 häst.
21 januari, 2010 kl. 21:43 #66565Mumin
Deltagaremen vi leker med tanke att ja ”måste” ha upp den i dom hk, vad behöver man gör då?för att de ska var säker?
köp en sti byt avgas + lite till och en map DONE!
21 januari, 2010 kl. 22:28 #66550STIred
DeltagareTack STIred, jodå, gubbe från 70 talet som ofta får höra att man är för sarkastisk, därför var det ännu mer pinsamt att jag inte fattade detta }( Bra att vi redde ut det hela 🙂 Skulle förresten även kunna tänka mig att det är utrustningens förluster pga friktion man tar med.
Det är lugnt, lätt hänt med missförstånd, speciellt på forum.
/r
22 januari, 2010 kl. 18:15 #66542Kvarnis
DeltagarePÅ en Gt kan räkna me ~följand siffror för ex dessa snurrer
VF35 <330
VF30/34 <340
16G <350
18G <370
20G <390Någon större snurrra inte att rekommendera på org.botten del
I början av 2000 ansågsatt 300 varmaxvaden gt botten dl skulle klara, i dag så är den siffran ca 350Bhp.
Visst kan man få ut mer effekt än vad skrivit men det är inte troligt.
Sen 2.0l newage sti motor håller för typ 450bhp utan större problem.Men lite annan soppa än vanlig 98 kan man få utt mer effekt.
Ska du ha en snurra som fixar 350bhp på en gt så ska du köra på en TD05-18G,har ju en över 😉
har haftalladessa agg förutom just VF35 som har samma kompressor som 30/34 men mindre turbinsida(vilke tger snabbare spool mindre topp efffekt)Det verkligheten vet dom som hört fantasi siffror på 400 från en VF35 mendomborde vakna från dn drömvärden domlever i 😉
Sen så har det visat sig att en Impreza har ganska fast effekt förlust på ca 60-70bhp, dock något mer vid väldigt hög effekt.
23 januari, 2010 kl. 06:23 #66541SecretAgentMan
DeltagareStämmer rätt bra den listan kvarngren! 🙂
Min gamla bil hade 349,något pållar på 98 på en TD05-18G, 2 litersmotor med gt-toppar och smidda prylar, och när vi körde på E85 ramlade det upp på 406,något – det var precis max ur bitarna.
Rototestpållar för övrigt, inga korvkioskhittepå.
Körbarheten är viktig, men det blir en balansgång mellan att få fart på turbon tidigt, toppeffekt och att inte hamna i det läget att turbon skyfflar mer luft än vad motorn kan ta hand om på låga varv.
Att välja turbo är inte helt bara. 😉
23 januari, 2010 kl. 11:11 #66559BVS-Robban
DeltagareHmmm har även funderat på vad vissa ovanstående har varit inne på. Kan man verkligen säga att förlusten mellan motor och hjul är ett %tal ?
Exempel om en 100hk impreza(som ex) har 16% förlust får den alltså 84hk på hjulen men en med 1000hk har den verkligen 160hk i förlust ….verkar bra mycket känns mer som att man kanske har 16hk+ förlust och med mer effekt blir det mer värme det köper jag men inte 10ggr så mycket
Borde finnas en förlust som man kan räkna av oavsett hur mycket man har i maskin +- en del men inte 10faldigt så mycket…. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.