SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor VF 35:a Turbo

Visar 4 inlägg - 31 till 34 (av 34 totalt)
  • Författare
    STIred
    Deltagare

Hmmm har även funderat på vad vissa ovanstående har varit inne på. Kan man verkligen säga att förlusten mellan motor och hjul är ett %tal ?

Förlusterna kommer öka med effekten och med vridmomentet. Men jag tror inte att de ökar linjärt med effekt/vrid. Därför kan man nog inte sätta en absolut siffra på förlusterna eller ett absolut % tal.

Däremot kan man nog gissa på ett procentintervall typ 15-20% så tror jag att man är hyfsat nära sanningen i de flesta fall(gäller 4 hjulsdrivet). På min gamla bil hade jag 533hk på hjulen och förlusterna hade uppskattats till runt 80hk. mao 613 hk i motor varav 80hk förlust allså ca 13% förluster. På en 1000hk bil så blir det säkert något lägre % tal.

Jag skulle vilja veta hur bra effekterna uppskattas av de som påstår att detta kan göras ganska exakt. Hur har de i så fall kontrollerat att den uppskattade förlusten är just vad de påstår att den är. Har de satt givare på varenda del i drivlinan, däcken och mätt upp temperaturändringen? Eller har de satt sig och räknat på det för hand? Skulle förvåna mig om de gjort det.

Sen som alltid vissa är duktigare på att uppskatta än andra. Därför får man nog också räkna med en del skillnader i uppskattad motoreffekt mellan olika trimfirmor. I vissa fall är det säkert lite marknadsförning med(typ som alla gör i USA bl.a.) att påstå sig få ut mer motoreffekt än andra. Ganska lätt lägga på ett par tre % extra förluster så har man helt plötsligt fått lite mera effekt i motorn :D. Men sålägne det finns folk som köper det så….

Eftersom motoreffekt baserar sig på uppskattade förluster så är det mycket intressantare kolla på effekt på hjulen(iaf om man ska hålla på jämföra och tjafsa mot varandra på nätet :D) och helst ska det ha mätts på samma sätt med. Dår får man iaf en direktuppmätt siffra utan några uppskattningar medräknade.

/r

berne
      Deltagare

1 fråga

1. hur fan kan du så mkt om allt?

STIred
        Deltagare

1 fråga1. hur fan kan du så mkt om allt?

Om du menade mig så är du ganska fel ute. Jag kan knappast mycket och verkligen inte om allt. Om du läser igenom mina inlägg så använder jag orden tror, gissar, nog och kanske rättså ofta. Alltså jag påstår inte att det jag skriver är 100% korrekt. Jag filosoferar mest utifrån det man sett och hört från olika håll eller erfarit själv. Fins dock några saker som är ganska självklara också.

Om du däremot försökte vara sarkastisk så köper jag det hellre i så så fall 😀

/r

NickeH
          Deltagare

1 fråga1. hur fan kan du så mkt om allt?

Ett tips är att använda knappen/länken ”Reply with quotes” som jag gjorde i det här inlägget, då är blir det glasklart vem man ställer frågan till.

I den här tråden skulle jag gissa att det är SAM eller Kvarnis som har mest koll på turbotrim, och som vanligt skaffar man sig kunskap genom att praktik + teori dvs skruva i bilen och läsa böcker och på forum.

Visar 4 inlägg - 31 till 34 (av 34 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.